یکی از مدارک ضروری که بسیاری از سازمانها و شرکتها موظف به دریافت آن هستند، گواهینامه ایزو 9001 است. این گواهینامه یک مدرک بین المللی است و سازمانهایی که آن را دریافت میکنند نشان میدهند یک سیستم مدیریت موثر بر اساس استانداردهای QMS دارند که کیفیت را در اولویت کار خود قرار میدهند. اگر میخواهید اطلاعات بیشتری در مورد گواهینامه ایزو 9001 کسب کنید بهتر است تا پایان این بخش همراه ما باشید.
برای چه کسب و کارهایی باید گواهینامه ایزو 9001 دریافت کرد؟
برای بیشتر کسب و کارها میتوان اقدام به دریافت گواهینامه ایزو 9001 کرد اما برای مشاغلی مانند صنایع تولیدی و صنعتی، صنایع غذایی و بهداشتی، صنایع پیمانکاری و عمرانی، مراکز درمانی و پزشکی و.... دریافت این مجوز ضروری است و اشخاصی که میخواهند وارد کسب و کارهای ذکر شده شوند حتماً باید اقدام به دریافت این گواهینامه کنند.
قبل از آَشنایی با گواهینامه ایزو 9001 باید بدانید گواهینامه ایزو چیست ؟ اما به طور سادهتر میتوانیم بگوییم گواهینامه ایزو 9001 شامل اقدامات و الزاماتی است که افراد و سازمانها باید جهت افزایش کیفیت خدمات و محصولات خود برای جلب رضایت مشتریان رعایت نمایند. این گواهینامه نقش مهمی در بهبود عملکرد سازمان آنها دارد و به آنها این فرصت را میدهد که وارد بازار شده و اعتماد مشتریان را جلب کند. آخرین نسخه گواهینامه ایزو 9001 در سال ۲۰۱۵ منتشر شده و صاحبان کسب و کارها موظف به مطالعه و رعایت آن به صورت کامل و دقیق هستند.
برای دریافت گواهینامه ایزو 9001 نیاز است تا شما یک سری مراحل را طی کنید در ادامه آنها را به صورت مختصر معرفی میکنیم:
1. انتخاب ایزو
ایزو بیش از صدها استاندارد تعریف شده دارد و هر کدام با یکدیگر متفاوت هستند به همین دلیل اولین مرحله جهت دریافت ایزو ، تعیین نوع استانداردهای ISO است که شما باید بر اساس حوزه کاری خود نوع مناسب را انتخاب کنید.
2. توجه به استانداردهای مورد نظر
در مرحله دوم شما باید تمامی شرایط و الزامات استانداردهای مربوطه را مطالعه کرده و آنها را پاس کنید. هر استاندارد دارای چند بند اصلی و فرعی است که اطلاعات مختلفی در اختیار شما قرار داده و شما باید بر اساس حوزه کاری خود آنها را پیگیری و عمل نمایید.
3. انتخاب یک مرجع مناسب برای صدور گواهینامه ایزو
برای صدور گواهینامه ایزو شما باید نهادهای معتبر و شناخته شده را برای این کار انتخاب و سپس باید نام مرجع را در سایت مرجع اعتباردهی جستجو کنید تا مطمئن شوید شرکت صادر کننده از اعتبار کافی برخوردار است و کلاهبرداری در کار نیست.
4. ممیز داخلی
برای ارزیابی و نظارت در فرایندهای داخلی، روشهای متنوعی وجود دارد که یکی از آنها ممیز داخلی است. در این روش که قسمتهای مختلفی دارد سازمان موظف است یک برنامه دقیق در نظر گرفته و مشخص کند در چه بازههایی قصد چه کاری را دارد تا زیر مجموعهها وظایف دقیق خود را بدانند. علاوه بر این، در ممیز داخلی باید لیست تمام موارد و کارهایی که قرار است در زمان مشخص شده انجام شود تعیین گردد.
5. ممیزی اصلی
پس از انجام فرایند ممیز داخلی و رفع مشکلات موجود اینک زمان آن رسیده است که شرکت شما توسط مرجع صدور گواهینامه بررسی شود. سازمان صادر کننده گواهینامه پس از اینکه شما اعلام آمادگی کردید، به محل سازمان میآید و تمامی شرایط را با استانداردهای موجود چک میکند و در صورت نبود هیچگونه مشکلی، گواهینامه ایزو به شما اهدا میشود.
6. صدور و ثبت گواهینامه ISO
در پایان مرحله ممیزی، شرکت و سازمان شما توسط این مرجع ثبت شده و گواهینامه ایزو به صورت کاغذی و الکترونیکی برای شما صادر میشود.
7. ممیزی مراقبت مستمر
به دلیل اینکه مدت زمان اعتبار گواهینامه ایزو حداکثر سه سال است در نتیجه صاحبان سازمانها باید ممیزی مراقبت مستمر را در نظر بگیرند. به این صورت که به طور مستمر برای بهبود و افزایش سطح کارآمدی سازمان خود تلاش کرده و تمامی کنترلها و نکات مهم را در نظر گرفته و آن را اجرا کنند.
یکسری نکات مهم در مورد دریافت گواهینامه ایزو 9001 وجود دارد که شما باید آنها را در نظر داشته باشید، این نکات عبارت است از:
● باید انتظارات و نیازهای مشتریان را شناخته و آنها را برطرف کنید.
● باید تمامی زیر مجموعهها و فرعیات این گواهینامه را به خوبی بررسی کرده تا تمامی آنها را به طور کامل انجام دهید.
● باید از روشهای مناسب و استاندارد جهت بهتر شدن کیفیت کار و کاهش خطا و هزینهها استفاده کنید.
● نباید از استاندارد ایزو 9001 به چشم یک قانون اجباری نگاه کنید بلکه باید آن را یک فرصت جهت ارتقا و افزایش کیفیت کار خود در نظر بگیرید.
● نه تنها باید برای گرفتن این گواهینامه تلاش کنید، بلکه باید راه حلهای مناسبی جهت حفظ و بهبود آن نیز پیدا کنید.
سخن پایانی
میتوانیم بگوییم گواهینامه ایزو 9001 یک مدرک بین المللی است که نشان میدهد یک کسب و کار در هر حوزهای میتواند محصولات را با کیفیت بالا به مشتریان خود ارائه دهد. برای اخذ این گواهینامه شما باید راههای مختلفی را سپری کرده تا بتوانید اقدام به دریافت آن کنید. علاوه بر این، نیاز است تا یکسری اصول کلی را در نظر گرفته تا بتوانید این گواهینامه را حفظ کرده و پس از دریافت نیز مشکلی برای شما ایجاد نشود.
سوالات متداول
1. گواهینامه ایزو 9001 برای چه مشاغلی مناسبتر است؟
به طور کلی تمامی مشاغل میتوانند برای دریافت آن اقدام کند ولی اشخاصی که قصد راهاندازی مشاغل در حوزه مواد غذایی یا مواد آرایشی و دارویی را دارند بهتر است دریافت این گواهینامه را در اولویت قرار دهند.
2. چگونه میتوان اقدام به دریافت گواهینامه ایزو کرد؟
در حال حاضر هفت مسیر اصلی وجود دارد که شما میتوانید در ابتدا آنها را بررسی کرده و سپس با کمک آنها اقدام به دریافت گواهینامه ایزو 9001 کنید.
3. نحوه حفظ این گواهینامه پس از دریافت چیست؟
در صورتی که کیفیت محصولات و خدمات خود را حفظ کرده و رضایت مشتری را در نظر بگیرید میتوانید پس از سپری شدن انقضای این گواهینامه نیز دوباره آن را تمدید کنید.
انتهای رپرتاژ آگهی/