سال ۱۴۰۳ با نام جهش تولید با مشارکت مردم عجین است. اما این شعار اقتصادی در برنامههای مدیرعامل ایران خودرو جایی نداشته و شنیدهها خبر از برکناری عظیمی میدهد.
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، علیمردان عظیمی از اسفند ۱۴۰۱ در دولت سیزدهم سکاندار ایرانخودرو شد و تا به امروز بیش از یک سال و نیم است مدیرعامل بزرگترین خودروساز کشور است، اما خروجی مدیریت عظیمی در ایرانخودرو، بهگونهای بوده که این شرکت از یک سو با افزایش ضرر و زیان و از سوی دیگر با افت تولید و کیفیت محصولات خودرویی مواجه شده است. روندی که در نهایت نمره مردودی برای آقای مدیرعامل به همراه داشته است.
این در شرایطی است که با تغییر وزیر صمت و حضور محمد اتابک در وزارت صنعت، معدن و تجارت و حکم وی برای فرشاد مقیمی به عنوان مدیرعامل ایدرو، خبرهای رسیده به تابناک، از برکناری قریبالوقوع عظیمی از مدیرعاملی ایرانخودرو حکایت دارد.
عظیمی که از ضعیفترین مدیران عامل ایرانخودرو در چند دهه اخیر بوده و این شرکت خودرویی را تا آستانه اخراج از بازار سهام برده بود، حالا باید برای جلسه تودیع و معارفه در جاده مخصوص آماده کند.
پیگیریهای تابناک از منابع مطلع در حوزه خودرویی وزارت صمت و ایدور نشان میدهد که در حال حاضر نام پنج نفر به عنوان گزینههای روی میز هیئتمدیره ایرانخودروست. افرادی که با صنعت خودرو آشنایی دارند و به ترتیب احتمالِ ریاست بر ایرانخودرو به شرح زیر هستند؛
۱- مهدی صادقی نیارکی
صادقی نیارکی در حال حاضر مدیرعامل ایران ترانسفو و نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران است و پیش از این در دولت سیزدهم با حکم معاون وزیر صمت به عنوان معاون برنامهریزی و توسعه ایدرو منصوب شده بود. صادقی همچنین در سال ۱۳۹۹ و در دولت روحانی با حکم مدرس خیابانی، به عنوان معاون امور صنایع وزارت صمت مشغول به کار شده بود.
۲-محمدحسین محمدزاده
محمدزاده اسفند سال قبل با حکمی از سوی عظیمی مدیرعامل ایرانخودرو بهعنوان مدیرعامل ایرانخودرو دیزل منصوب شد و حالا با گذشت هفت ماه، نامش در میان گزینههای اصلی مدیرعاملی ایرانخودرو مطرح شده است.
۳- کیانوش پورمجیب
پورمجیب از سال ۱۳۸۱ در گروه ایران خودرو مشغول به کار است و تابستان سال گذشته به عنوان مدیرعامل ساپکو منصوب شد، شرکتی که مسئولیت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو را بر عهده دارد و حالا پورمجیب سومین گزینه روی میز برای مدیریت ایرانخودروست. او از سوی یکی از معاونان «اسحاق جهانگیری» در وزارت صنایع معادن وقت حمایت می شود.
۴- جواد سلیمانی
سلیمانی از مدیرانی است که سابقه مدیرعاملی در خودروسازی سایپا و پتروشیمی تبریز را در کارنامه کاری خود دارد. وی که در دولت روحانی بهعنوان مدیرعامل سایپا فعالیت داشت، پس از سه سال در زمستان ۱۴۰۰ به یکباره از سایپا خداحافظی کرد. او یکی از گزینه هایی است که احتمال رسیدنش به کرسی ایرانخودرو به دلایلی بسیار ضعیف است.
۵- حمید مرادی
مرادی سال ۹۶ با حکم یکه زارع به عنوان قائم مقام اجرایی مدیرعامل ایران خودرو منصوب شد. وی طی این سالها مدیرعاملی شرکتهای تام ایران خودرو و پالایش نفت جی و پتروشیمی جم را بر عهده داشته است و حالا نامش در میان گزینههای مدیرعاملی ایران خودرو دیده میشود. او نیز در بین گزینه های یاد شده احتمال کمتری دارد که به کرسی مدیرعاملی این شرکت برسد.