سایپا؛ شرکتی که سه برابر سرمایه اش، زیان انباشته دارد/ هر ۶۰ دقیقه چند میلیارد زیان دهی؟

تیرماه سال آینده برای لغو پذیرش ساپیا از بازار دوم بورس باید تصمیم گیری شود. این در شرایطی است که سایپا در نیمه ابتدایی سال، هر ماه بیش از یک هزار و ۲۲۱ میلیارد تومان زیان خالص داشته است.
کد خبر: ۱۲۷۱۱۵۳
|
۲۳ آبان ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰ 13 November 2024
|
8731 بازدید
|

سایپا؛ شرکتی که سه برابر سرمایه اش، زیان انباشته دارد/ هر ۶۰ دقیقه چند میلیارد زیان دهی؟

سایپا، دومین خودروساز بزرگ دولتی است که همچنان در مسیر انباشت ضرر و زیان در حرکت است. روندی که این شرکت را مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت کرده و ممکن است سال آینده شاهد لغو پذیرش سایپا از بازار دوم بورس باشیم.

به گزارش سرویس اقتصادی «تابناک»، سایپا پس از چند هفته وقفه، سرانجام صورت‌های مالی شش‌ماهه را در کدال بارگذاری کرد. بررسی این صورت‌های مالی نشان می‌دهد شرکت سایپا در نیمه نخست سال جاری، همچون گذشته بر مدار خلق زیان در حرکت است و طی شش ماه فعالیت، بیش از ۷ هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان زیان خالص خلق کرده است. رقمی که در هر ماه معادل یک هزار و ۲۲۱ میلیارد تومان و به ازای هر روز نیز معادل ۳۹ میلیارد و ۳۹۳ میلیارد تومان بوده است. 

سایپا؛ شرکتی که سه برابر سرمایه اش، زیان انباشته دارد/ هر ۶۰ دقیقه چند میلیارد زیان دهی؟

زیان انباشته‌ای که روز به روز بزرگ‌تر می‌شود

سایپا در حالی در نیمه نخست سال، هر ۶۰ دقیقه بیش از یک میلیارد و ۶۴۱ میلیون تومان زیان روی دست سهام‌دارانش گذاشته است که تا پایان تابستان، رقم زیان انباشته این خودروساز دولتی به بیش از ۵۸ هزار و ۶۱۱ میلیارد تومان رسیده است که نسبت به پایان سال قبل، ۱۴ درصد بیشتر است. رقمی که در مقایسه با سرمایه ثبتی این شرکت، سه برابر بوده و اوضاع بر تداوم فعالیت نماد بورسی این شرکت در بازار سهام را ابهام همراه کرده است. 

به بیان دیگر، اواخر خردادماه امسال، به دنبال الزام قانونی بر اخراج سایپا از بورس، رایزنی‌های گسترده‌ای برای توقف اجرای قانون مذکور شکل گرفت و در نهایت در اقدامی دقیقه نود، مجید عشقی رئیس وقت سازمان بورس از حل موقتی این بحران برای سایپا خبر داد و گفت: با پیشنهاد بورس تهران مبنی بر تمدید مهلت یک‌ساله شرکت‌های ایران خودرو و سایپا جهت خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت موافقت شد. 

اما و اگر برای ماندن سایپا در بورس

بنابراین، با این تصمیم، سایپا و دیگر خودروساز دولتی، تا پایان تیرماه سال آینده فرصت دارند تا از دایره قانونی ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شوند. ماده‌ای قانونی که بیان نی کند: اگر بر اثر زیان‌های وارده، حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیئت مدیره مکلف است، بالافاصله مجمع عمومی فوق العاده تشکیل دهد و صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحالا یا بقای شرکت مورد شور و رای قرار گیرد.

این در شرایطی است که در حال حاضر رقم زیان انباشته سایپا در برابر سرمایه ثبتی ۱۹ هزار و ۵۵۱ میلیارد تومانی، سه برابر بیشتر است و آینده این میزان زیان دهی تا پایان چهارمین ماه سال آینده، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۳۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۳
پراید ۵ میلیونی شده ۳۰۰ میلیون بازم زیان انباشته دارن که هیچ بزرگتر هم میشه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۳
اون موقع که پراید پنج میلیون بوده پسته هم بوده کیلویی ۷۰۰ تومن ..پسته الان کیلویی ۸۰۰ هزار تومن ...چرا توقع داری ماشین گرون نشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۳
طبق آمار هر کارمند در ایران در بهترین حالت 1 ساعت به جای هشت ساعت کار میکند یعنی کار یک نفر را هشت نفر انجام میدهند و هشت نفر حقوق میگیرند.
همچنین عده ای به واسطه رانت مانع از تعطیلی این بنگاهها خصولتی و شرکت های ضرر ده میشوند.

در واقع دولت عدم بهره وری و بی کفایتی مدیران خود را از جیب مردم و بخش خصوصی تامین میکند
رضا
| Canada |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۳
برادر چون عوام ما در رویاهایشان زندگی می‌کنند نه عالم واقعیت در رویا میشه دلار بشه ۳۰ برابر اما خودرو نشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۳
چرا فقط از ضرر خودروسازان میگید از ضرر کسانی که این تولیدات را می‌خرند حرف نزنید حق گمرکی 100 درصدی گذاشتید روی خودروهای وارداتی که تازه شدن هم قیمت برخی خودروهای داخل باز هم ضرر میکنند چه گرفتاری شدن مردم افتادن توی چرخه باطل تولید ملی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۴
دلار شده سی برابر، پراید شد شصت برابر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۳
باید دقیقاً بررسی شود در آمدهای حاصل از فروش آن کجاها هزینه میشود، خیلی بعید است هزینه های تولید خودرهای آن بیشتر از قیمت فروش آنها باشد(اگر کمتر نباشد)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۳
دلیل زیان دخالت دولت در اقتصاد هست.در هیچ کشوری دولت و سیاستمدار در کار صنعت دخالت نمی کنه.اونها وظایفشان کمک به صنعت و گسترش تجارت داخلی و خارحی هست و نه دخالت در مدیریت و قیمت و ...برای کنترل تورم هم صرفا مولفه های کلان اقتصادی رو کنترل می کنند.مثل تورم
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۳
خودروسازهای ایرانی:
بیشترین وام و حمایت های دولتی رو دارن
بیشترین یارانه تولید رو دریافت میکنن
ارزان ترین نیروی کار دنیارو دارن
ارزان ترین مواد اولیه دنیارو دارن
بزرگترین و سخت ترین بازار انحصاری دنیارو در اختیار دارن طوری که یک پیچ بدون کنترل خودروسازها در این صنعت جابجا نمیشه
بی کیفیت ترین خودروهای دنیا با کمترین هزینه و پایین ترین تکنولوژی رو تولید میکنن

و نهایتا زیان ده ترین صنعت خودروسازی دنیا هستن و هر روز بیشتر زیان میسازن!
وقتی توانی مدیریت و عرضه ندارن چه اصراری هست که ادامه پیدا کنند؟ چرا تعطیل نمیشن اینا؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۳
دروغه مگه میشه هر جور حساب کنی ماشین های سایپا نصف این قیمت هم برا شرکت دست نمی گیره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۴
منظور از زیان در حقیقت خوردن حق سهامداران شرکت هست نه اموال و دارایی و تولید و .....
ناشناس
|
France
|
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۳
از جیب مردم درمیارن میذارن جیب مدیران دولتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۳
سیستم اقتصادی که کاملا دولتی است و فقط بر اساس منافع و درآمد بیشتر دولت برنامه ریزی شده و می شود نتیجه آن ضرر و زیان است که همیشه مستقیم و غیر مستقیم از جیب مردم جبران می شوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۳
تعدیل نیرو کنید و حقوق ها را مطابق با میزان اداره کار پرداخت کنید از پرداخت مزایای اضافی جلو گیری کنید اگر هم نمی صرفه تعطیلش کنید چون تولید اتومبیل در ایران به ضرر مردم هم هست یک بار مصرف هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۳
متاسفانه آن‌قدر نفر استخدام و تبدیل وضعیت از شرکت های پیمانکار در این ۹ ماه کرده اند که روزانه بیش از چند میلیارد هزینه به هزینه های روزانه گروه اضافه کرده است حالا موضوعات گم شدن مالی کنار ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۳
یک کارخانه با ضرر انباشته بیش از 3 برار سرمایه ؟ چرا تعطیلش نمی کنید ؟ چه کسانی از این بازار آشفته سود میبرند ؟ تا این مسایل بصورت شفاف برای مردم روشن نشود در به همین پاشنه خواهد چرخید سایپا پراید را به قیمت بنز میباخ هم بفروشد باز ادعای ضرر دهی خواهد کرد یک جای کار خراب است آنجا را شناسایی کنید
افرین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۳
ماشین تویوتا هایلوکس 2023 در ایران 12 میلیارد همین ماشن در خارج از کشور 2.5 میلیارد . تویوتا هایلوکس 2017 در ایران 5 میلیارد در خارج از کشور حدود 700 -800 هزار تومان اخه واقعا این مصیبت از طرف چه کسانی بر ملت ایران تحمیل می شود . چرا واردات خودرو اختصاصی است . تویوتا هایلوکس نیروی انتظامی تویوتا هایلوکسهای پوکیده را گذاشته 2.5 میلیارد میفروشه چون مجاز میره نو را وارد میکنه . خوب معلومه دولت هم دستش تو دست همین مافیاها هست . خودشون هرکار دلشون میخواد به نفع خودشون انجام میدهند واردات خودرو قانونش ازاد گذاشته بودند جلوش را گرفتند . چرا ؟ چون سود یک عده ای تو این کاره که از دولت ارز می گیرند و خودرو وارد می کنند و به چندین برابر قیمت می فروشند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۳
دولت این همه کسری بودجه. بانک ها اکثرا زیان های خیلی زیاد. خودروسازها و صنایع دچار زیان های خیلی زیاد. تو این مملکت چه خبره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۳
معلوم نیست
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟