گاردین:

افشای جزییات جدیدی از روز نخست مذاکرات مسکو

روز نخست مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران به پایان رسید و اکنون همه منتظر برگزاری روز دوم مذاکرات و نتیجه آن هستند. در همین حال، روزنامه گاردین جزییات جدیدی از نشست مذاکرات روز گذشته منتشر کرده است.
کد خبر: ۲۵۲۱۳۹
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۱:۴۲ 19 June 2012
|
77395 بازدید
|
روز نخست مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران به پایان رسید و اکنون همه منتظر برگزاری روز دوم مذاکرات و نتیجه آن هستند. در همین حال، روزنامه گاردین جزییات جدیدی از نشست مذاکرات روز گذشته منتشر کرده است.

به گزارش «تابناک»، ساعاتی پس از پایان روز نخست مذاکرات، «مایکلمان»، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: در این نشست، برای نخستین بار، دو طرف درباره محتوای پیشنهادهای یکدیگر بحث و تبادل نظر کرده‌اند؛ روزنامه انگلیسی «گاردین»، محتوای این مباحث را منتشر کرده است.

به نوشته این روزنامه، در آغاز نشست دیروز، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به بیان پاسخ ایران به پیشنهادهای گروه ۱+۵ پرداخت که پیش از این در بغداد بر سر آن بحث شده بود.

گاردین می‌نویسد، جلیلی دقیقا و با پروژکتور و نرم‌افزار «پاورپوینت»، محتوای پاسخ ایران به این پیشنهاد‌ها را برای اعضای ۱+۵ تشریح کرد؛ افزون بر این، وی بسته پیشنهادی پنج ماده‌ای ایران را نیز دقیق‌تر برای این گروه توضیح داد. این بسته پیشنهادی، پیش از این در مذاکرات بغداد نیز به طرف مقابل عرضه شده بود، ولی آنان با بیان این که پیشنهادهای ایران کلی و نامشخص بوده، از اظهارنظر درباره آن خودداری کردند، ولی به نوشته گاردین، جلیلی این بار مفصل و با جزییات، پیشنهادهای ایران را توضیح داده است.

بنا بر گزارش این روزنامه، پنج محور مورد نظر ایران عبارت بوده‌اند از:

۱ ـ به رسمت شناخته شدن حق غنی‌سازی اورانیوم در کنار اجرایی کردن فتوای رهبری ایران علیه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای. جلیلی پیشنهاد کرده این امر می‌تواند در قالب یک سند در سازمان ملل به ثبت برسد که بنا بر آن، ایران در ازای شناسایی حقش در ادامه غنی‌سازی، متعهد شود به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد رفت.
۲ ـ رفع تحریم‌ها در ازای همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.
۳ ـ همکاری هسته‌ای در حوزه‌های تولید انرژی صلح آمیز هسته‌ای و ایمنی هسته‌ای.
۴ ـ سازوکارهای اعتمادساز؛ از جمله احتمال محدودسازی تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد.
۵  ـ موضوعات غیرهسته‌ای؛ مانند همکاری در حوزه مبارزه با مواد مخدر و مسائل منطقه‌ای همچون سوریه و بحرین.

افزون بر اینها، درباره پیشنهادهای ۱+۵ که با نام «توقف، تعطیلی و انتقال» (توقف تولید اورانیوم ۲۰ درصدی، تعطیلی فردو و انتقال اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده به خارج) شناخته می‌شود، نیز جلیلی با استفاده از پاورپوینت، مفصل دلایل ایران در عدم پذیرش هر مورد را برای طرف مقابل تشریح کرد و همچنین قرار شد، پس از جلسه، نسخه‌ای از این فایل را در اختیار اعضای ۱+۵ گذارد.

علاوه بر این، به نوشته گاردین، روسیه در این جلسه تلاش بسیاری برای رسیدن دو طرف به توافق انجام داده، اما بیشتر به سمت ایران متمایل بوده است؛ برای نمونهٰ درباره تحریم‌ها، روسیه به همراه چین ضمن مخالفت شدید با تحریم‌ها، سعی در اعمال فشار به دیگر اعضای ۱+۵ برای کوتاه آمدن در این موضوع داشته است.

به این ترتیب، آن گونه که از گزارش گاردین برمی‌آید، طرف غربی این بار عذر و بهانه‌ای برای پاسخگو نبودن به پیشنهادهای ایران نخواهد داشت و انتظار می‌رود دست‌کم به طور مستدل، به بیان پیشنهادهای موردنظر خود و یا بحث درباره پیشنهادهای ایران بپردازد.

با این حال، دیپلمات‌های ایرانی نزدیک به مذاکرات، تأکید کرده‌اند مهمترین مشکل موجود در مذاکرات مسکو، نبود چهارچوبی منسجم از سوی غرب برای بحث درباره موضوعات موردنظر طرفین است. در حقیقت، تنها در صورت رفع «مشکل چهارچوب» از سوی غرب، می‌توان به موفقیت مذاکرات مسکو امید داشت.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱۱
انتشار یافته: ۴۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
خوب دیگه ما چکار باید بکنیم که آقایان راضی بشن دست از سر ما بردارن.
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
من که می دونم آخرش ایران باید از NPT خارج بشه تا اینها آدم بشن، قبلا هم می گفتن نمی خواد غنی سازی کنید حالا با 3 و 5 درصد راضی هستند باید اینها رو به مرگ گرفت تا به تب راضی بشوند.
ان شاالله ملت ایران موفق باشند
hossein
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
من فکر میکنم تمام مدت این چند سال، مشکل مناقشه هسته ایران با غرب به مساله پروژکتور و پاورپوینت مربوط بوده، ایکاش پیش از اینها اقدام به استفاده از پاور پوینت میشد تا همه خیالشون راحت میشد...
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
هرچیزی رو که بدست میاری چیز دیگه ای رو ازدست میدی.واون چیز همین تحریمهاست.پس ما در اصل چیزی رو از دست ندادیم.اونهایی که دنبال افزایش قیمتها وتحریمهان دارن امروز رو میبینند وبه اینده خودشون وبچه هاشون فکری نمی کنند.کشور هایی از این خیلی بد تر هم بودند که با بدبختی تمام ولی با پشتکار واقعی ملتشون الان از پیشرفته ترین کشورهان. مثل ژاپن.
از من به شما نصیحت اینقدر مثل این عربها نه فکر کنید نه زندگی .(لحظه ای نباشید).
این وهمه ما میدونیم که یه روزی این نفت تموم میشه و وابستگی ما به نفت هم تموم میشه.پس چه بهتر الان باشه تا با افتخار سرمونو بالا میگیریم ونمی گذاریم زیر پاهاشون لهمون کنن.و زیر حرف زور نمی ریم ونخواهیم رفت.
به امید اینده بهترین برای فرزندانمان
سها
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
تا پیش از این مشکل"عدم اعتماد" بود! دیروز "نداشتن برنامه"! امروز "چارچوب"! فردا ...!
واقعا طرف غربی قصد دارد از مذاکره به توافق برسد!؟؟! یا بمبست!؟
پاسخ ها
خودش
| Georgia |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
نه سها جان
فک کنم در مورد به "بمبست" رسیدن این موضوع که آیا مساله مذاکرات "بمب است" یا "بمب نیست" همه از جمله شما به بنبست رسیدین!

!!!!
نا شناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
براي تيم ايران آرزوي موفقيت مي كنم.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
اشاا...تیم ایران با بصیرت و مقاومت از حقوق ایران دفاع کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
به امید سربلندی ایران عزیز در این مذاکرات به حول قوه الهی
aboozar
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
خدا رو شکر مایکروسافت این پاور پینت رو اختراع کرد و گرنه ما در مذاکرات هسته می خواستیم چه کنیم!!! زندگی هفتاد میلیون آدم بند یک پاور پینت شده!!!
فريبرز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
سلام،
از رويکرد حرفه ای تيم مذاکره کننده هسته ای، همچون گذشته بسيار سپاسگذارم. اين بار ببينيم غربی های برای شانه خالی کردن از قبول سخنان حق جمهوری اسلامی ايران، برای گفتن چه دارند؟
حق بر باطل پيروز است
ایرج
|
Venezuela, Bolivarian Republic of
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
توکل به خدا. دستشون درد نکنه. یه خرده هم تهدید و خط و نشون بد نیست.اگه ناز کردن خیلی سریع باید از ان.پی.تی خارج شویم.NPT که تحت نظر انها کار میکند به چه درد میخورد؟الان امریکا در شرایطی نیست که بتواند حرکت نطامی بکند. سوریه و عراق ایران افقانستان یک طرف و انتخابات انها طرفی دیگه. انها دارند وقت کشی میکنند و با تحریمهای مجدد به ما فشار میارند و میجنگند تا زمان بعد از انتخابات. هم زمان در سوریه دحالت میکنند و هم قیمت بنزین را پائین نگه میدارند. ولی ما هم میتونم تحدید کنیم از ان.پی.تی بیرون بیائیم که اورانیم 20 درصد را بالا میبریم و دو تا لوله نفت را در عربستان غیره مستقیم منفجر کنیم. حساب کار میاد دستشون که با کی طرف هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۳۰
خداییش دمت گرم, در کل من هم با همه گفته های شما موافقم، ما باید بدانیم این آمریکا موجود بسیار بی اعتمادی است (نمونه اش می توانید در کتاب خاطرات زاهدی از آخرین روزهای زندگی محمدرضا شاه مطالعه کنید) بنابراین مراقب عواقب کندی کار و بلاتکلیفی تیم مقابل باشیم.
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟