تله بزرگ استراتژیک جمهوری خواهان و ترامپ برای ایران

تمدید ده ساله قانون تحریم های ایران، هرچند در نگاه نخست، حرکت اساسی از سوی آمریکا بر خلاف جهت توافق هسته ای و برجام بوده است، با نگاهی دقیق تر، می توان به خوبی دریافت که این اقدام تنها بخش کوچکی از تله استراتژیک بزرگتر و اساسی تری است که جمهوری خواهان و دونالد ترامپ برای ایران طرح ریزی کرده و در سر دارند؛ تله ای که باید به شدت از گیر افتادن در آن پرهیز کرد.
کد خبر: ۶۴۵۳۵۴
|
۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴ 03 December 2016
|
55021 بازدید
|
تمدید ده ساله قانون تحریم های ایران، هرچند در نگاه نخست، حرکت اساسی از سوی آمریکا بر خلاف جهت توافق هسته ای و برجام بوده است، با نگاهی دقیق تر، می توان به خوبی دریافت که این اقدام تنها بخش کوچکی از تله استراتژیک بزرگتر و اساسی تری است که جمهوری خواهان و دونالد ترامپ برای ایران طرح ریزی کرده و در سر دارند؛ تله ای که باید به شدت از گیر افتادن در آن پرهیز کرد.
 
به گزارش «تابناک»؛ هرچند دونالد ترامپ به صراحت از کنار گذاشتن برجام و توافق هسته ای سخن گفته است و این توافق را احمقانه ترین توافق تاریخ آمریکا خطاب کرده، واقعیت آن است که بنا به دلایل عدیده، مستقیم آن را زیر پای نخواهد گذاشت و با این کار، ایالات متحده را منزوی نخواهد کرد.

آنچه به نظر می رسد این است که جمهوری خواهان و کابینه دونالد ترامپ، فکر اساسی تری برای ایران کرده اند و در حال طراحی یک تله بزرگ استراتژیک برای ایران هستند که به سادگی بتوانند به آرزوی نهایی خود، یعنی پاره کردن یا زیر پای گذاشتن توافق هسته ای، بدون آنکه خود و تعهدات خود را زیر سؤال برده باشند، برسند؛ طرح و تله ای که تمدید قانون تحریم های ایران، تنها بخش کوچکی از آن است و باید به شدت مراقب آن بود.
 
تله بزرگ استراتژیک جمهوری خواهان و ترامپ برای ایران
 
هرچند زیر پای گذاشتن توافق هسته ای مستقیم برای ایالات متحده کار چندان سختی نیست ـ به ویژه در دوره شخصی مانند ترامپ ـ و میتواند متحدان این کشور در خاورمیانه همچون اسرائیل و عربستان سعودی را راضی و خشنود سازد، اما منجر به آن خواهد شد که روابط ایالات متحده با اروپا، چین و احتمالا روسیه دچار نوسانات و تنش هایی شود. از همین روی است که علیرغم خواست نهایی و آرزوی قلبی، برخی از چهره های موثر جمهوری خواهان و همچنین ژنرال ماتیس وزیر دفاع آینده آمریکا تا کنون بارها اعلام کرده اند که نقض و زیرپا گذاشتن مستقیم برجام و توافق هسته ای، دستاورد چندانی برای آمریکا نخواهد داشت.

استفن هادلی، یکی از مشاوران امنیت ملی در دوران بوش ـ که گفته می شود احتمالا مقامی در دولت ترامپ نیز خواهد داشت ـ گفته است، اکنون بسیاری از کسانی که انتقادات شدیدی به توافق هسته ای داشته اند، فریاد می زنند که پاسخ صحیح به این توافق نقض و زیر پای گذاشتن آن نیست.
 
تله بزرگ استراتژیک جمهوری خواهان و ترامپ برای ایران
در واقع آنچه بسیاری باور دارند این است که نقض توافق هسته ای از سوی آمریکا به شکل مستقیم گزینه های زیادی را از ایالات متحده در رابطه با ایران می گیرد و تنها راه باقی مانده، استفاده از نیروی نظامی و تقابل نظامی خواهد بود، زیرا در این صورت، قدرت های اروپایی رضایتی برای همراهی مجدد با آمریکا برای اعمال تحریم های فلج کننده نخواهند داشت و احتمالا از تحریم های جدید ثانویه آمریکا علیه ایران نیز استقبال نخواهند کرد.

ایوو دالدر، سفیر سابق ناتو و رئیس مؤسسه شورای امور جهانی شیکاگو بر این باور است که نقض توافق از سوی آمریکا، منجر به یک رویارویی مستقیم با کشورهایی خواهد شد که آمریکا قصد دارد با آنها همکاری کند؛ این سیاستی است که من فکر می کنم هیچ یک از مقامات آمریکایی از 21 ژانویه به بعد – زمان حضور رسمی ترامپ در کاخ سفید – خواهان پیگیری آن نیستند.

جان برنان، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا نیز ماه گذشته به خبرگزاری بی بی سی گفته بود، اگر رئیس جمهور آینده این توافق را پاره کند و زیر پای گذارد، این نهایت بی خردی است. باب کورکر نیز ماه قبل گفته بود، بعید می داند دونالد ترامپ توافق هسته ای را نقض کند.

نگاه تازه به توافق و اولین مرحله از تله بزرگ استراتژیک

طی هفته های اخیر، دونالد ترامپ و تیم وی، گزاره های نوسانی و متعددی در مورد طرح و برنامه خود برای توافق هسته ای بیان کرده اند. رینس پریبوس، رئیس دفتر آینده کاخ سفید، با اشاره به اینکه توافق هسته ای با ایران یک شکست بزرگ است، ولی ذکر کرده که کنار گذاشتن این توافق کار بسیار مشکلی است.

پریبوس در 23 نوامبر به خبرگزاری فاکس نیوز گفته بود: ما در نظر داریم، نگاهی تازه به این توافق داشته باشیم و من به شما اطمینان می دهم اگر کسی باشد که بخواهد این توافق را مجددا به مذاکره بگذارد یا کاری انجام دهد که برای آمریکا بهتر شود، ولی منجر به رقابت هسته ای در خاورمیانه نیز نباشد، او کسی جز دونالد ترامپ نیست.
 
تله بزرگ استراتژیک جمهوری خواهان و ترامپ برای ایران
 
جیمز ماتیس، وزیر دفاع آینده آمریکا، نیز که ایران را تنها تهدید بزرگ برای خاورمیانه می داند، در ماه آوریل طی سخنرانی بیان کرده بود که اگر ایالات متحده این توافق را زیر پای بگذارد، خود را منزوی می کند.

اکنون آنچه به نظر می رسد، این است که تمرکز جمهوری خواهان بر این است که این توافق را دست نخورده بگذارند؛ اما به دنبال راه هایی باشند که ایران را تحت عناوینی همچون نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم وادار به رفتارها و واکنش های اساسی سازند؛ کاری که دولت اوباما تلاش بسیاری داشت تا از آن دوری کند و از رفتارهایی که باعث واکنش های عصبی و چالشی ایران شود، به شدت پرهیز می کرد.

تمدید قانون تحریم های ایران دقیقا بخش مهمی از این تله بزرگ است که به واسطه آن آمریکا و جمهوری خواهان اولین قدم و در واقع مهم ترین قدم را برای سوق دادن ایران به سمت رفتارهای عصبی و واکنش های غیر متعارف برداشته اند. جمهوری خواهان آگاه از تبعات نقض یک طرفه برجام در پی آن هستند که از شکاف سیاسی موجود در ایران استفاده کرده و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ایران، نهایت استفاده را از خطاهای احتمالی ایران برای نقض برجام برده و در نهایت ایران را مقصر نقض و عدم انجام تعهدات معرفی کنند.

این چیزی است که مارک دوبوویتز، متخصص و مهندس ساختار تحریم های ایران در بیستم  نوامبر به آن اشاره کرده است. دوبوویتز با اشاره به این موضوع که احتمالا کنگره آمریکا در سال جدید میلادی اقدام به وضع تحریمهای جدید علیه ایران خواهد کرد، بیان کرده است: من احساس می کنم خواست جمهوری خواهان، حرکت به سمت یک طرح جامع برای تحریم ایران است و طراحی این طرح قرار است کاملا متمرکز بر فعالیت های غیر هسته ای ایران باشد.

اشاره مارک دوبوویتز به خوبی نشان می دهد، سوی نگاه جمهوری خواهان به کدام جهت است. طرح سازمان یافته ایشان برای پهن کردن یک تله استراتژیک بزرگ برای ایران و منتظر ماندن برای گیر افتادن ایران در این تله. برای جمهوری خواهان کوچکترین خطا از سوی ایران در راستای عقب نشینی از توافق هسته ای به نظر کافی است که ادامه گره های این تله به شکل خودکار فعال شود.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹۱
انتشار یافته: ۹۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
اگر برجام فایده ای داشت برای ملت

که چند روز قبل ترکی فیصل سعودی

و مقامات اسرائیلی برحفظ کردن برجام توسط ترامپ حرف نمیزدند

:)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
دارندالقامیکنندکه درمقابل بدعهدی آمریکانباید اقدام قاطعی صورت بگیرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
شما فرض کن تو یه روستایی زندگی می کنی تمام مایحتاجت رو هم خودت تامین می کنی حالا اگه جاده ارتباطی شما با روستاهای دیگه که قبل خراب شده بود یه نفر دوباره بسازدش باید مستقیم رو مرغ خروسها تاثیر بزار؟؟؟؟ این کسانی رو هم که نام بردید می دونن اونی که توافق بین مللیو بهم بزنه منزوی می شه خیلی دوست دارن ایران کشوری باشه زیر توافق می زنه.....
ناشناس
| Pakistan |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
چقدر ساده میبینید قضیه رو. اینها همه اش حرفه ترکی و رفقای جنایت کارش قند تو دلشون داره آب میشه که برجام لغو بشه .بهترین عکس العمل در برابر این حرکات تقویت روابط با اروپا و اقدامات دیپلماتیک است چون اونها میخوان توپ تو زمین ما باشه و ما باید بندازیمش تو زمین خودشان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
کاملا با این مدل احتیاط متمایل به ترس مخالفم.
آرمین فراهانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
با این توجیهات نویسنده محترم در برابر هر تحریم جدید، با فرض اینکه شاید تله باشه ما باید خفه بشیم!
یه خورده تعقل هم خوبه والا
میشه بفرمائین تا چند بار مشت خوردن نشانه دعوا نیست و ما باید فرض رو بر این بزاریم که برای اینکه ما رو طرفدار دعوا نشون بدن، میخوان برامون تله بزارن؟
یه تعداد مشخص تحریم و نقض برجام رو بفرمائین تا بعد اون دیگه نیاز نباشه با شما دوستان خوش بین به کدخدا در مورد نیاز به اقدام متقابل بحث کنیم!!!
کاوه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
ایران بارها اعلام کرده که با آمریکا دشمن است و از دشمن جز دشمنی انتظار نمی رود. ما تاکید کرده ایم که مذاکرات تنها در باب هسته ای بوده و آنها هم تنها تحریمهای مرتبط با مساله هسته ای را برداشته اند. اکنون هم تحریمهای مربوط به این برنامه را از شمول این قانون معاف می کنند. وقتی خودمان تاکید به این داریم که در سایر موارد دشمنی باقی است و سر مذاکره و توافق نداریم نباید انتظار داشته باشیم دشمن از دشمنی خود دست بردارد. باید ما هم دشمنی کنیم و ضمن استفاده از مزایای توافق در مورد موضوع هسته ای در سایر موارد راه خودمان را برویم و احیانا هزینه اش را هم بدهیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
۱۱:۴۳ - کاربر

چشماتو باز کن...اونا علیه ما دشمن میکنن نه ما

امریکا جهان بهم ریخته در 70 سال گذشته


قرار بود تحریم مرتبط با هستهی برداشته بشه فقط

اما هنور چیز برداشته نشده..اینو ظریف و ریس بانک مرکزی و دیگران عللن گفتن


چشماتو باز کن
کاوه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
ناشناس 12:32 عزیز. دشمنی یک طرف ندارد. ما بنا به اصول خودمان آمریکا را دشمن می دانیم و مقام معظم رهبری بارها بر این دشمنی تاکید کرده اند تا جایی که برای اثبات دشمنیمان همواره شعار مرگ بر آمریکا در صدر شعارهایمان قرار دارد. تاکید موکد مقام معظم رهبری هم تنها مذاکره در مورد برنامه هسته ای بوده و چنانچه طرف مقابل تا حد همین توافق به تعهداتش عمل کند قابل قبول خواهد بود. بدیهی است مقام معظم رهبری اوضاع را رصد می کنند و در صورت لزوم دستور برخورد خواهند داد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
خدا پدرت رو بیامرزه
رونوشت به کاسبان انتخابات سال بعد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
با اين تحليلي كه اكثريت مخاطبان دارند ديگر تعجب نمي كنم كه در تاريخ معاويه به مردم مي گفت كه چهارشنبه بياييد نماز جمعه بخوانيم و مردم هم مي رفتند!
افسوس با اين تحليل هايتان
خودتان كاسب برجاميد و ديگران را كاسبان تحريم، كاسبان انتخابات و ... مي دانيد.
بدرود با اسلام و شرف و غيرت ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
فعلا که ما توسط اوباما د و دمکراتها در تله تحریم و نهایتن به تله برجام افتادیم

تله اصلی را اوباما و دولتش گذاشت که بعد از گذشت یک سال تقریبا هیچ گیرمان امده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
همچین می گویید در تله افتادیم انگار راه دیگری هم داشتیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
فرض کنيم برجام حاصل نميشد؛ مگه بقيه که مخالف برجام بودن چه گلي به سر ما زده بودن
براي خلاصي از افتضاحات همين جماعت مخالف برجام بايد به دنبال اقداماتي مثل برجام باشيم ديگه. حالا آقايون افتضاحات خودشونو به رو نميارن و خيلي شيک فقط با برجام مخالفت ميکنن.
تابناک تو هم تازگيها جو ميدي ها. تله استراتژيک؟؟؟ تله رو خودمون توي داخل براي خودمون ميذاريم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
دقیقا درست است .مشاورین ترامپ به او گفته اند بای ایران را در مسیری ببریم که خودش برجام را پاره کند وسپس ما با قدرت مجددا اجماع جهانی بر علیه ایران بوجود بیاوریم .این همان دامی است که مقامات ایران باید بسیار مراقب آن باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
باید دعا کنیم که دارودسته برادر حسین با حرکت های خلق الساعه خود ماراگرفتارترنکنند. فعلا که ایشان و همفکرانشان قنددردلشان آب میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
کاملا باید مواظب شد و به صورت قانونی پیگیری نمود و کاری نشود که آنها ایران را ناقض برجام اعلام کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Russian Federation |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
انوقت دقیقا راه قانونیش چیه؟ شما برجام رو خوندی و میدونی اگر کسی اعتراضی داشت باید چه کنه؟
و واقعا شما فکر میکنید به نتیجه میرسه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
تحلیلی بسیار عالی بود. امیدواریم مسئولین ما از این پس بیشتر مراقب سخنان و رفتار خود باشند و بخصوص شخصیتهایی که اصولا نقش تعیین کننده ای در سیاستهای نظام ندارند، اما خود را صاحبنظر و موثر در هر مسئله ای می دانند، از اظهارنظرهای تحریک آمیز دوری کنند.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
۱- بر خلاف مواضع انتخاباتی، ترامپ و تیم‌ جدید رهبری آمریکا، هرگز توافق لفظی برجام (بعدا توضیح داده خواهد شد چرا لفظی!) را نقض یا لغو نخواهند کرد، چون متاسفانه تمام امتیازات مطلوب هسته ای را پیشاپیش گرفته اند.

۲-اما چیزی که ترامپ و جمهوری خواهان و متحد کنونی آنها یعنی‌ نتانیاهو را آزار میدهد، امکان استفاده ایران از امتیازات و امکانات ناچیزی است که برجام و فضای مثبت ایجاد شده توسط آن میتواند در روابط بین ایران و غرب و به خصوص اروپا به دست آورد. همه هدف تیم‌ ترامپ این خواهد بود که ایران را از همین امکانات ناچیز نیز محروم کنند بدون اینکه برجام و ساز و کار بسیار محدود کننده آن برای ایران از بین برود.

۳- از اینرو از روز اولی‌ که ترامپ و تیم‌ جدید در ۲۰ ژانویه وارد کاخ سفید شوند، رویکرد آنها این خواهد بود که بدون مواجه مستقیم با ایران یا ریسک در خطر قرار دادن برجام، با انواع و اقسام لوایح در کاخ سفید یا دستورات اجرائی، سعی‌ خواهند کرد انواع تحریم و محدودیت مالی و اقتصادی و سیاسی را برای کشور به بهانه‌های مختلف به وجود آورند و از همه مهمتر فضای مثبت ایجاد شده برای ایران از ناحیه برجام را چه در خارج از کشور و چه در داخل و به خصوص اقتصاد داخلی‌ از بین ببرند. عجیب نیست که با همین فضای مذاکرات و تعاملات آقای ظریف با آقای کری، دولت در تثیبیت نرخ ارز برای چهار سال گذشته علیرغم پایین آمدن قیمت نفت موفّق بود، ولی‌ دقیقا از زمان انتخابات آمریکا، بازار ارز ایران دچار بی‌ثباتی شده است و قطعاً این بی‌ ثباتی و تشدید روندهای تضعیف ارزش پول ملی‌ با سیاست جدید ترامپ و نداشتن برنامه اقتصادی روشن توسط دولت سرعت خواهد گرفت.

۴- البته دوستان خواهند گفت که خوب اگر آن ها این رویکرد را در پیش بگیرند، ایران هم میتواند از برجام خارج شود، این دقیقا سیاستی است که آنها منتظر آن هستند. متاسفانه به دو دلیل بسیار مهم، ایران نه تنها امکان خارج شدن از برجام را ندارد، بلکه مجبور خواهد بود که با تمام نیرو خواستار احترام همه به برجام شود، که دقیقا منظور آمریکا حاصل می شود.

اما دو دلیلی که ایران در این بازی راهی‌ جز تاکید بر ادامه برجام ندارد:

۱- متاسفانه ما در برجام با یک ساده انگاری غیر قابل تصوری، تمام برگ های برنده خود را و امتیازات خود را نقد به طرف مقابل داده ایم، و در صورت خارج شدن از برجام، چند سال طول خواهد کشید که دوباره به موقعیت قبل از برجام در صنعت هسته ا ی برسیم و این یعنی‌ زمان کافی‌ برای آمریکا برای فشار بر اروپا با این حقیقت که این ایران بود که از برجام خارج شد نه ما و این یعنی‌ محدود کردن هر چه بیشتر ایران.

۲- و از ان تاسف بار تر این حقیقت است که اصولا برجام یک توافق مکتوب و سند رسمی‌ نیست بلکه یک توافق لفظی است که حتی به امضا ریاست جمهوری آمریکا یا مقامات هیچ کدام از این ۶ کشور نرسیده و هرگز در مجالس آن ها به عنوان یک عهد نامه به تصویب نرسیده. واقعاً از آقای ظریف و برخی‌ دست اندر کاران سیاست خارجی‌ و تیم‌ مذاکره کننده که دهها سال در غرب زندگی‌ کردند و می‌دانند که در اینجا، کوچکترین سند رسمی‌ بدون امضا یعنی‌ هیچ، چگونه به این جمع بندی رسیدند که توافقی به این مهمی‌، نیازی به امضا و تصویب مجالس (از جمله سنا) ندارد، و حتی امضا ریاست جمهوری ایران یا آمریکا هم پای این توافق نیست. وقتی‌ سندی امضا ندارد، هیچ بار حقوقی هم نمیتواند داشته باشد.

به طور خلاصه، آمریکا هرگز از برجام خارج نخواهد شد، ولی‌ با علم به اینکه ایران نیز هرگز از برجام خارج نخواهد شد، با تمام قوا به تحریم ها و فشار و محدودیت از نوع جنگ سردی ادامه خواهد داد که این می تواند برای ایران هزینه بسیار سنگین و غیر قابل تحملی ایجاد کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
اصل خبر 10:54 اومده رو سایت اونوقت شما چطوری این تحلیل رو تو فاصله 8 دقیقه (تا 11:04) انجام دادی و تایپ کردی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
دوست عزیز خواهشا مادامی که با وی پی ان و ... داری میای نظر میدی دقت کن کدوم پرچم میاد برات... الان زیر پرچم امریکا داری سینه میزنی ... این همه وقت گذاشتی ولی با غرض و مرض متن نوشتی...
طوفان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
شما متن رو دیدی که میگی امضا نشده ؟ دوست عزیزکل اتحادیه اروپا به اضافه روسیه و چین بر حفط برجام تاکید دارند . چطور ممکنه طولانی ترین مذاکره تاریخ هیچ امضای نداشته باشه شما اول برو اطلاعاتت رو کامل کن بعد بیا اینجا کپی پیست بفرما .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
تحلیل جالبی است ، ولی متاسفانه ایران در این دام خواهد افتاد !
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
اینقدر عناصر خودسر داریم که اصلاً لازم نیست دولت کاری بکنه تا برجام خدشه دار شه ...
reza
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
ولی چیزی که قطعی هست و تاریخ ثابت کرده این است که ایران به احتمال بسیااار زیاد پاسخ صحیح و منطقی ای برای این اقدام آمریکا نداده و به احتمال زیاد با واکنش های سریع و ناشی از جو گیری خود ٬ ضرر نهایی متوجه ما شده و آمریکاییها به هدف خود خواهند رسید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
اگه با عجله برجام درست نمیشد اینقدرم نگران نمیشدید، سکوت مرگبار دولتمردان از همه چیز بدتره
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟