کریم اکبری مبارکه بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در حالی بدرود حیات گفت که «تابناک» چندی پیش نسبت به شیوع کرونا میان عوامل تولیدات سینما و تلویزیون هشدار داده بود؛ هشداری که به نظر میرسد با گسترش شیوع کرونا، میبایست بیش از هر زمان جدی گرفته شده و پروژههای سینمایی و تلویزیونی به عنوان محیطهای پرخطر تا زمان کنترل کرونا تعطیل شود.
به گزارش «تابناک»؛ کریم اکبری مبارکه، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ساعاتی پیش در حالی به دلیل ابتلا به بیماری کرونا درگذشت که به گفته فرزند این هنرمند، او سر صحنه یک سریال به کرونا مبتلا شده است. نوید اکبری مبارکه در این زمینه گفته است: «پدرم در روزهای اخیر، مشغول بازی در سریالی بود که یکی از عوامل آن و بعد هم خانم لاله اسکندری مبتلا به کرونا شدند و با توجه به بیماری زمینهای که پدر من داشتند، بیماری تمام ریهاش را درگیر کرد. چند روز قبل عکس ریه از ایشان گرفته شد ولی داروها موثر نبودند و دیروز صبح که پدر را در بیمارستان بستری کردیم در فاصله ۲۴ ساعت فوت کردند و همه ما در شوک هستیم.»
کریم اکبری مبارکه که در فیلمهای مرگ یزدگرد، مسافران، دیدار، چند میگیری گریه کنی؟، روزهای زندگی، قندون جهیزیه و عطر داغ بازی کرده است، از آخرین کارهایش در تلویزیون سریال بچه مهندس بود ولی معروفترین اثرش در سیما نقش ابن ملجم در سریال امام علی علیه السلام است. آخرین اثری که این بازیگر در آن نقش داشت و از قضا لاله اسکندری که او نیز با وجود رعایت پروتکلهای بهداشتی به کرونا مبتلا شده نیز در آن نقش آفرینی کرد، سریال تاریخی «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی است که تصویربرداری آن تداوم داشته است.
چندی پیش، پس از آنکه تست کرونای نوید محمدزاده و محمدرضا گلزار مثبت اعلام شد، «تابناک» در گزارشی هشدار داده بود که شمار قابل توجهی از بازیگر و عوامل فنی نیز به کرونا مبتلا شدهاند که تعطیلی برخی پروژهها را در پی داشته است؛ اتفاقی که اگر شیوع کرونا جدی گرفته میشد و ستاد کرونا در خانه سینما با محوریت کانون کارگردانان پابرجا میماند، با این شدت رخ نمیداد؛ اما با طولانی شدن فرآیند کرونا، معدود پروژههای سینمایی که متوقف شده بود نیز از سر گرفته شد تا بحران در میان اهالی هنر نیز فراگیر شود.
در آن مقطع محسن امیریوسفی، رئیس کانون کارگردانان کوشید مسئولان وقت سینما و تلویزیون را مجاب به تعطیلی همه پروژهها تا زمان فروکش کردن کرونا کنند؛ اما در ابتدا روسای شماری صنوف از همراهیشان با این حرکت صرف نظر و در ادامه برخی مسئولان ارشد از امیریوسفی به واسطه هشدارهای پیاپیاش در این زمینه شکایت رسمی کردند و بدین ترتیب این کوششها نتوانست منجر به توقف پروژهها در دوران پرخطر کرونا شود.
بستر خلق بسیاری از آثار هنری به ویژه پشت صحنه فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی و محصولات شبکه نمایش خانگی به شکل اجتناب ناپذیری، با حضور انبوهی از هنرمندان و تکنیسینها همراه است؛ فیلمبردار، صدابردار، نورپرداز و کارگردان به همراه دستیارانشان به اجبار پشت دوربین حضور دارند و به این گروه طراح صحنه و لباس و دستیارانشان، گریمور و دستیارانش و... افزوده میشوند که مجموعه این عوامل در پشت صحنه، گاهی تا سی نفر در سر صحنه و دهها تن در اتاقهای مجاور همراه میشود که به آماده سازی گریم و لباس و... مشغولند.
اصرار بر ساخت فیلمهای سینمایی در چنین دوران مخاطره آمیزی، در حالی رخ میدهد که سینما، یکی از مشاغلی است که هیچ دورنمایی برای بهبودش قابل تصور نیست و در واقع تولید فیلم سینمایی در این مقطع در حکم قمار با سرمایه محسوب میشود. همچنین تولید سریالهای تلویزیونی نیز در این مقطع، یک ضرورت اجتناب ناپذیر نیست و تلویزیون میتواند از آرشیو غنی خود، تامین برنامه کند و پس از فروکش کردن کرونا، تولید از سر گرفته شود تا با اصرار بر تولید در این مقطع، شاهد بحرانی تازه نباشیم.