بازدید 19787
پایان اشغال نظامی افغانستان بعد از ۲۰ سال

خروج آخرین هواپیما و سرباز آمریکایی از افغانستان/ نامه ۹۰ ژنرال آمریکایی: خروج آمریکا فاجعه بار بود و وزیر دفاع باید استعفا دهد

پس از ۲۰ سال اشغال، جنگ و خونریزی در افغانستان، آخرین گروه و نفرات ارتش آمریکا از این کشور خارج شدند. رسانه‌های بین‌المللی در نخستین دقایق بامداد سه‌شنبه گزارش دادند، آخرین هواپیمای آمریکایی لحظاتی پیش فرودگاه کابل را ترک کرده تا افغانستان از نیرو‌های اشغالگر خارجی تخلیه شود.  
کد خبر: ۱۰۷۳۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰ 31 August 2021

خروج آخرین هواپیما و سرباز آمریکایی از افغانستان/ نامه 90 ژنرال آمریکایی: خروج آمریکا فاجعه بار بود و وزیر دفاع باید استعفا دهد

بین الملل تابناک: پس از ۲۰ سال اشغال، جنگ و خونریزی در افغانستان، آخرین گروه و نفرات ارتش آمریکا از این کشور خارج شدند. رسانه‌های بین‌المللی در نخستین دقایق بامداد سه‌شنبه گزارش دادند، آخرین هواپیمای آمریکایی لحظاتی پیش فرودگاه کابل را ترک کرده تا افغانستان از نیرو‌های اشغالگر خارجی تخلیه شود.

بخش انگلیسی تلویزیون دولتی «صدای آمریکا» احتمالاً نخستین رسانه آمریکایی بود که به نقل از یک مقام ارشد طالبان گزارش داد «همه نیروهای اشغالگر خارجی» لحظاتی پیش از افغانستان خارج شدند.

دقایقی بعد شبکه خبری «فاکس‌نیوز» هم به نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا ـ که خواسته بود اشاره‌ای به نامش نشود ـ تکمیل خروج آمریکا از افغانستان را اعلام کرد.

پس از آن، «کنث مک‌کنزی»، فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در منطقه غرب آسیا، تکمیل عملیات خروج ارتش آمریکا از افغانستان را تأیید کرد و گفت: «هیچ کلامی از سوی من نمی‌تواند وسعت فداکاری‌ها و دستاوردهای کسانی که در افغانستان خدمت کردند را کامل ادا کند.»

مک‌کنزی که در یک کنفرانس خبری حضور داشت تصریح کرد، آخرین هواپیمای باری سی-۱۷ آمریکا ساعت ۱۵:۲۹ به وقت واشنگتن (مصادف با ساعت ۲۳:۵۹ به وقت تهران) فرودگاه بین‌المللی کابل را ترک کرده است.

شبکه خبری ان‌بی‌سی‌نیوز پس از خروج آخرین هواپیمای آمریکا از فرودگاه بین‌المللی کابل، آن را «پایانی خون‌بار و پرآشوب» برای طولانی‌ترین جنگ آمریکا توصیف کرد.

تصویری از کریس دوناهو فرمانده لشکر ۸۲ هوابرد ارتش آمریکا در حال سوار شدن به هواپیمای C-۱۷ در فرودگاه کابل بعنوان آخرین نظامی آمریکا در حال ترک افغانستان را می بینید.

خروج آخرین هواپیما و سرباز آمریکایی از افغانستان/ نامه 90 ژنرال آمریکایی: خروج آمریکا فاجعه بار بود و وزیر دفاع باید استعفا دهد

واکنش طالبان پس از خروج آمریکا از افغانستان

سخنگوی طالبان در اولین نشست خبری پس از خروج امریکا گفت: طالبان به‌دنبال روابط دیپلماتیک با امریکا و جهان بوده و این پیروزی (خروج امریکا) متعلق به همه مردم افغانستان است.

«ذبیح الله مجاهد» در جمع خبرنگاران در فرودگاه کابل پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: نیروهای تازه نفس تیپ بدری 313 وارد فرودگاه کابل می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا)، سخنگوی طالبان پس از خروج آخرین هواپیمای امریکایی از فرودگاه کابل، که نشان دهنده پایان طولانی‌ترین جنگ امریکاست، گفت که این پیروزی متعلق به همه مردم افغانستان است.

همچنین گزارش شده است که رهبران طالبان پس از خروج امریکا، نمادین از باند فرودگاه بین المللی کابل عبور کرده‌اند.

سخنگوی طالبان خاطرنشان کرد که طالبان می‌خواهند روابط دیپلماتیک خوبی با امریکا و جهان داشته باشند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا پیشتر اعلام کرده بود که واشنگتن پس از اتمام خروج نیروهای نظامی خود از کابل، پایگاه دیپلماتیک خود را برای افغانستان به دوحه قطر منتقل می‌کند.

«زلمای خلیل‌زاد»، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان گفت که افغان‌ها در پی خروج کامل نیروهای ایالات متحده می‌توانند مسیر حاکمیت را پیش بگیرند.

خلیل‌زاد در پیامی توئیتری گفت: «با خروج نیروها و شرکای ما، افغان‌ها با لحظه تصمیم‌گیری و فرصت مواجه‌اند. آینده کشور در دستان آن‌هاست. این شانسی است برای به پایان بردن جنگ.»

درخواست ۹۰ ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا برای استعفای وزیر دفاع

نزدیک به ۹۰ ژنرال بازنشسته آمریکایی با امضای نامه‌ای، استعفای فوری«لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا و «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا را به دلیل نقش‌ آفرینی در «خروج فاجعه‌بار» آمریکا از افغانستان خواستار شده‌اند.

امضاکنندگان این نامه، لوید آستین و مارک میلی را به غفلت در انجام وظایفشان در خصوص مسائل پیرامون خروج از افغانستان متهم کرده‌اند.

در این نامه آمده است: «عقب‌نشینی عجولانه باعث شده طبق برآورد‌های اولیه، نزدیک به ۱۵۰۰۰ آمریکایی و ۲۵۰۰۰ افغانستانی همکار با نیرو‌های آمریکایی در مناطق خطرناکی که کنترل آن دست دشمن بی‌رحم ماست سرگردان شوند.»

ژنرال‌های آمریکایی مدعی شده‌اند، استعفای میلی و آستین، تنها اقدام مناسب برای ابراز پشیمانی از عملیات عجولانه و خطرناک خروج از افغانستان بوده است.

در نامه آمده است: «وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در کسوت مشاوران رئیس‌جمهور، بایستی با شدیدترین لحن توصیه می‌کردند، این خروج خطرناک انجام نشود. اگر آن‌ها از تمامی اختیاراتشان برای متوقف کردن این خروج عجولانه استفاده نکرده‌اند باید استعفا کنند.»

آن‌ها در ادامه تصریح کرده‌اند، چنانچه آن‌ها تمام توانشان را برای متقاعد کردن رئیس‌جمهور جهت جلوگیری از خروج عجولانه از آن کشور به کار گرفته‌اند، اما موفق به جلوگیری از این اقدام نشده‌اند باز هم باید به نشانه اعتراض استعفا می‌کردند.

ژنرال‌های آمریکایی در بخش دیگر نامه، از اینکه میلیارد‌ها دلار تجهیزات نظامی آمریکا به دست گروه طالبان افتاده، ابراز تأسف و آن را «فاجعه‌بار» توصیف کرده‌اند. آن‌ها علاوه بر این، به تبعات بلندمدت تحولات افغانستان برای جایگاه آمریکا نیز اذعان کرده‌اند.

در نامه آمده است: «از دست رفتن میلیارد‌ها دلار تجهیزات نظامی پیشرفته و افتادن آن‌ها به دستان دشمنانمان فاجعه‌بار است. لطمه‌ای که به اعتبار ایالات متحده وارد شده قابل توصیف نیست. ما از حالا تا سالیان سال بعدتر در هر توافق یا عملیات چندملیتی شریکی غیرقابل اتکا دیده خواهیم شد. اعتماد به ایالات متحده لطمه‌ای جبران‌ناپذیر خورده است.»

آن‌ها همچنین خاطرنشان کرده‌اند: «مضاف بر این، دشمنان ما حالا به دلیل ضعفی که در افغانستان نشان داده شده برای اقدام علیه آمریکا جسور شده‌اند. در این میان ابتدا چین و بعد از آن روسیه، پاکستان، ایران، کره شمالی و دیگران بیشترین نفع را می‌برند.»

در پایان نامه خاطرنشان شده است: «بنا به این دلایل ما از وزیر دفاع آمریکا، آستین و رئیس ستاد مشترک ارتش، ژنرال میلی می‌خواهیم از سمت‌هایشان استعفا کنند. یک اصل بنیادین در ارتش، مسئول و پاسخگو کردن افراد بابت اقداماتی که انجام داده و آنچه انجام نداده‌اند است. باید در همه سطوح برای این افتضاح غم‌انگیز و اجتناب‌پذیر مسئولیت‌پذیری وجود داشته باشد.»

انتقاد‌ها از «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، پس از کشته شدن ۱۳ نظامی تروریست آمریکایی بر اثر انفجاری در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی«حامد کرزای» در کابل، پایتخت افغانستان بالا گرفته است. این انفجار عصر پنجشنبه(۵ شهریور،۲۷ اوت) روی داد و ده‌ها تن در آن کشته و زخمی شدند.

تحولات افغانستان، حتی قبل از کشته شدن نظامیان آمریکایی، باعث انتقاد از «جو بایدن» شده بود. رسانه‌ها چهارشنبه دو هفته پیش گزارش دادند، تصمیم‌های بایدن درخصوص افغانستان و فرار نظامی عجولانه از این کشور که باعث سقوط دولت کابل به‌ دست طالبان شد، قانون‌گذاران آمریکایی را به فکر تحقیق از وی انداخته است.

اعضای کنگره آمریکا شامل نمایندگان دموکرات که متحدان بایدن نیز محسوب می‌شوند ضمن ابراز نارضایتی شدید از تحولات افغانستان، گفتند که درباره دلایل وقوع این بحران تحقیق می‌کنند.

با وجود این، «جو بایدن» از تصمیم‌هایش در افغانستان دفاع کرده؛ هر چند در برهه‌هایی هم تلاش کرده از پذیرفتن بار مسئولیت برخی اتفاقات شانه خالی کرده و این مسئولیت را متوجه دیگران کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۷
بسم الا.. این هم افغانستان خالی از از امریکایی از حالا به بعد اوضاع افغانستان دیدن داره
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
ایا امریکا گفنه بود دایم در افغانستان می ماند؟؟؟؟
افغانستان بدون حضور امریکا زیاد جالب نخواهد بود چون پولی دیگر انجا نخواهد بود و خدا به خیر کند.
رسانه ها یکسری شان دارند میگویند شکست امریکا و فلان و بهمان!!!!!قرار نبوده امریکا دایم باشد چرا متوجه نیستیم؟؟؟
هر روز حضور نظامی در یک کشوری هزینه های فراوان دارد
تورج
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
آمریکایی‌ها در افغانستان بیشتر آدم کشتن یا طالبان و داعش؟
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
پولی در افغانستان طالبان نخواهد بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
این آمریکا که 20 سال اونجا رو اشغال کرده بود به جای خلع سلاح طالبان و داعش ،
فقط اون هارو قوی تر از قبل کرد و کلی سلاح براشون گذاشت - این یعنی شکست مفتضحانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
از الان به بعد طالبان هر کسی مخارجش رو تامین کنه دستوراتش رو اجرا می کنه.منتظر سرازیر شدن پول سعودی ها به سمت گروه طالبان باشید.امیدوارم طرفداران داخلی طالبان هم شب با دوچشم بسته نخوابند و یه چشم شون برای رصد دوست خونخوارشون باز باشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
بعضی ها خیلی ذوق زده شدن.یکسال دیگه صبر کن ببین چی می شه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
مگه قبلا دیدن داشت؟ پس چرا افغانستانی ها ده نفری میرفتن تو صندوق عقب ماشین که بیان ایران؟
افغانستان راه حل نظامی ندارد فقط دولت فراگیر باید سرکار باشد ویا انتخابات تحت نظارت سازمان ملل انجام بگیرد
قرار بود از اول شهریور هفته ای 5میلیون واکسن بیارین چی شد؟
امروز 9 شهریوره خبری نیست الان باید حدود6میلیون طبق وعده ای که دادین به مردم وارد میشد.
مردم منتظر واکسن هستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
عجول نباش وقت مناظرات و تشکیل کابینه بود باید صحبت قشنگ انجام میشد شما جدی نگیر. حالا این شهریور نشد تا شهریور بعدی خدا بزرگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
به برنامه های جدید صدا سیما این روزا نگاه نمی کنی ؟!!چه طور دارن زمینه تزریق واکسن کووبرکت رو بدون تایید از بهداشت جهانی می چینن ؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
چه ربطی به این خبر داشت؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
تو از اونایی هستی که پول میگیرن تا علیه ایران کامنت بزارن؟ خب حداقل بخون کدوم نظر رو باید زیر کدوم خبر کپی کنی! ا
قرار بود از اول شهریور هفته ای 5میلیون واکسن بیارین چی شد؟
امروز 9 شهریوره خبری نیست الان باید حدود6میلیون طبق وعده ای که دادین به مردم وارد میشد.
مردم منتظر واکسن هستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
چرا اخه اینقدر عجولید شما میارن خو صبر کن تا عید ۷یا۸ میلیون دز میارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
روزانه بیش از نیم میلیون نفر واکسن میزنن .... شما کجای ماجرایی... مگه تنهایی چندتا واکسن میخوای بزنی؟
اگر آمریکا یک تصمیم درست گرفته باشه همین خروج او از افغانستان هستش و می تونه عاقلانه تر هم عمل کنه و از عراق هم خارج بشه و از حمایت های پنهان و پشت پرده از داعش به منظور تضعیف خاورمیانه دست برداره که هم به نفع خودش و هم به نفع خاورمیانه هستش و مشغول بازسازی خرابی های حاصل از طوفانهای کاترینا و آتش سوزی های کالیفرنیا بشه
طالبان هم فکر میکنه مملکت داری راحته که با دو تا موضوع عقیدتی بتونه افغانستان را بچرخونه و بمرور زمان متوجه می شه که تا تعامل و تا فرهنگ مردم افغانستان رو حل نکنه نمی تونه افغانستان رو درست کنه و سلاح دست گرفتن و جنگیدن به مراتب راحت تر از درست کرذن کشور هستش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
اگه تو بهتر از طالبان بلدی برو کمکشون خب
آمریکا که جز خرابی اونجا چیزی به جا نگذاشت بلکه شما بری یه کاری بکنی
بزودی برمیگردن...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
مگه رفتن؟ نمی بینید چه طور لباس سربازهای آمریکایی رو تن نیروهای طالبان کردن ؟!! فکر کردید این همه لباس وتجهیزات رو واقعا آمریکایی ها یادشون رفته ببرن ؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
یادشون نرفته... از ترس جونشون جا گذاشتن در رفتن.... روز روشن رو هم شما انکار میکنید/ ای وای از دست این امریکا دوستای کم فکر
خستگی ، بیهوده بودن را در حال سرباز مز توان دید
آمریکا هم دیگه دنبال جنگ نیابتی هست کاش استعمارگران دست از سر خاورمیانه بردارن و دنبال تجزیه کشورها نباشن که بیشتر بتونن استثمارشون کنن در ظاهر دوست و انسان دوست و در باطن خون آشام ملت ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
غربی ها بزرگترین تروریست های زمانه ما
اونها مسئول جنایات داعش در خاورمیانه هستن
ناشناس
| France |
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
اینکه استعمار گران دست از سر خاورمیانه برنمیدارن معلومه اما ملتهای خاورمیانه چرا به جون همدیگر می افتند معلوم نیست. همین ترکیه با استفاده از تجهیزات استعمارگران روزانه سیاری را بی خانمان می کند بعد که نام خدا امد اردوغان دایه بهتر از مادر می شود. این دورویی خاورمیانه برای چیست؟
مسئولان ایران بعدا متوجه اشتباهشان خواهند شد
طالبان ، القاعده و داعش با اتحاد یکدیگر حتما بسراغ ایران خواهند آمد

تاسف بر این مسئولان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
تحلیل سطحی و آبکی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
اولا طالبان و القاعده و داعش بدون امریکا هیچ نیستن. و هر چه بودن امریکا تجهزیشون میکرد... ثانیا این طالبان الان با اون طالبان گذشته کمی فرق کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
امریکا قطعا از همه اینا بدتره
جو بایدن ملعون و دموکرات‌های بی‌وطن، افغانستان را تحویل مشتی تروریست شپشو و چرکولک دادند و به شکل مفتضحانه‌ای فرار کردند. هر موقع دموکرات‌ها در آمریکا قدرت را در دست داشته‌اند، فقط جنگ و خونریزی و تروریسم خشن ا به وجود آمده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
چیه ناراحتی که امریکا برای امنیت تو دیگخه هزینه نمیکنه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
یعنی جمهوری خواها بهترن... بوش جمهوری خواه همه این جنگها رو شروع کرد.... این دولت مردای امریکایی یکی از یکی بدترن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
این به قول شما شپشوها هر کدوم حدود 8 سال در زندان
های(دانشگاه) گوانتاناموآموزش دیدن و آمریکا با خیال راحت اونها رو گذاشت به جای خودش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
هنوز داری میگی فرار
سخنان بایدن رو نشنیدی
احسنت به هوش و ذکاوت امریکایی
90 ژنرال؟ اینم مدرکی بر خرفت بودن بایدن. مدرکی به این فاحشی برای خرفتی و کودنی این فرد.
نقشه این بود که طالبان تا دندان مسلح گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| India |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
برو بابا ... برو سر کوچه تون یه آب هویج هفتادهزار تومنی بخور ببین اطرافت چه خبره !!!
من از این میزان ذوق زدگی صدا سیما از خروج آمریکایی ها وجایگزینی طالبان در تعجبم!! یعنی گزارشگر صدا سیما که از افغانستان وطالبان با این همه شور وشعف گزارش میفرسته یه نگاه به لباس رزم جدید طالبان نمیندازه ؟!!یعنی نمی بینه که اینا لباس های خودشون رو به سرعت درآوردن ولباس های سربازهای آمریکایی رو پوشیدن ؟!!قطعا سربازان آمریکایی با لباس های نظامی تنشون از افغانستان رفتن واونا رو‌جا نگذاشتن پس این همه لباس ارتش آمریکا با تجهیزات نظامی رو کی در اختیار طالبان گذاشته ؟!! همین چند هفته پیش قبل از تسخیر طالبان گزارشگر صدا سیما از پایگاه بگرام گزارشی ارسال کرد که نشان میداد آمریکایی ها تمام تجهیزات آن پایگاه را یا برده بودند یا نابود کرده بودند پس این همه لباس و تجهیزات از کجا در اختیار طالبان قرار گرفته ؟!غیر از اینکه همان آمریکا در یک بازی نمایشی تجهیزات را در جایی مخفی برایشان ذخیره کرده بوده ؟!! متاسفم از این همه شادی ما که گویی آدم کشی رفته وفرشته جایش نشسته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
داداش امریکا فرار کردو تو هنوز تو خوابی و هنوز به خیالت امریکا بازیگردان دنیاست.... نه جونم امریکا رو به افول هست و امثال تو باید از خواب بیدار بشید....
جمله ی ،خواستار روابط دیپلماتیک با امریکا و جهان رو خوب گفت حالا ببینیم این پدر کشتگی ما با آمریکا کی تموم میشه حتی طالبان هم میدونه که هیچ کشوری رو نمیشه تو روابط سیاسی حذف کرد .کی مسئولین مثلا دلسوز ما اینو میفهمن الله اعلم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
مسوولین ما قطعا قبل از تو این ها رو میدونن.... منتها شما خیال میکنی باید به امریکا بله قربان بگیم تا بشیم ادم خوب.
نه ما به امریکا برو گمشو میگیم و معنی این جمله رو به هم دنیا هم یاد میدیم... تا روزی که ا مریکایی ها از زورگویی دست بردارن....
امیدوارم این جا گذاشتن سلاح ها نقشه از پیش طراحی شده برای درگیر کردن ایران با طالبان مجهز به سلاح های پیشرفته نباشه (فعلا تخصصش رو ندارن ولی دیر یا زود پیدا میکنن). یکی از دلایل عدم موضع گیری ایران نسب به طالبان هم میتونه همین باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
اگه جنگی اتفاق بیفته دولتمردان بگن اقازاده هاشون از ممالک امریکا و اروپا دشمن تشریف بیارن بجنگن قرار نیست همه بدبختی و سختی ها با ما باشه بدبختی و فقر و ظلم و مریض ودفاع ازکشور با ما مردم باشه حال و حولش با اقازاده هاشو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
مرد حسابی اونا راهی ندارن که تمام اون تجهیزات رو به ایران بفروشن....کجای کاری تو
۱۳ نظامی تروریست آمریکایی!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
امریکائی ها تو افغانستان مردم غیر
مسلح را می کشتند تو عروسیشون بمب خالی کردند کودک کشتند پس اروریستن ح
هر آنچه که پیش میرود به نفع نظام جمهوری اسلامی است. خداوند با این مملکت است به برکت خون شهدا
خیلی جالبه که فرمانده (دوناهو) آخرین نفریه که سوار هواپیما شده
ما باید در عین حال که می خواهیم با طالبان روابط حسنه داشته باشیم
خودمون رو هم آماده کنیم برای روزی که طالبان بخواد فکر تجاوز به سرش بزنه یا این که عواملش رو برای تخریب و بمب گذاری به سراغمون بفرسته
20 سال پیش آمریکا به بهانه مبارزه تروریسم حمله به خاورمیانه رو شروع کرد و چندین کشور رو با حمله مستقیم یا با راه اندازی جنگ داخلی نابود کرد.
مگه ۳۵۰۰۰۰سرباز تعلیم دیده که زیر سلطه طالبان خواهند رفت از تجهیزات پیشرفته امریکایی آشنایی ندارند.
کسی که ضرر کرد افغانها بودند افغانستان دیگر به درد امریکائیها نمی خورد افغانها در این بیست سال کره جنوبی دوم ژاپن تایلند ویتنام مالزی درست می کردند حالا هیچ در بساط ندارند فردا مورد تحریم هم قرار می گیرند چون به هر حال تکنولو ژی امریکا در هر کشور باشد اثر گزار است
همیشه امریکا انگلیس برا 40 سال دیگر برنامه ریزی کرده اند نمی دانیم چه آشی است برا ما پخته شده است
طالبان، داعش و جیش العدل با حمایت عربستان و آمریکا، افغانستان را اشغال کردند. آمریکا هم ده ها هزار سلاح پیشرفته برای آنها گذاشت..... حالا چرا مسئولین ذوق زده شده اند؟؟؟..... دشمن پشت مرزها است!
کدوم سلاح پیشرفته/اون هواپیماهای فرفره ای جنگ جهانی دوم.ارتش افغانستان حتی یک تانک هم در اختیار نداشت.
به والله این اشغالگران آمریکایی به مراتب از طالبان وحشی و جنایتکار بهترند! اینقدر به خاطر رفتن آمریکایی ها ذوق نکنید. بیچاره مردم افغانستان.
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری