بازدید 8798

محققان می‌گویند مقادیر زیادی آب در مریخ یافته‌اند

محققان می‌گویند مقادیر قابل توجهی آب در مریخ کشف کرده‌اند.
کد خبر: ۱۰۹۳۶۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷ 17 December 2021

 

به گزارش تابناک به نقل از سی‌ان‌ان؛ محققان آژانس فضایی اروپا می‌گویند: نسخه مریخی گرندکانیون(دره‌ای در آمریکا) وجود دارد که به وسیله مدارگردی که به دور این سیاره سرخ می‌گردد، کشف شده است. این منطقه حاوی مقادیر قابل توجهی آب است.

مدارگرد گازی «ExoMars Trace» که در سال 2016 به عنوان یک ماموریت مشترک بین آژانس فضایی اروپا و برنامه راسموسکوس پرتاب شد، آب را در منطقه «Valles Marineris» در مریخ شناسایی کرد. این «سیستم دره» 10 برابر طولانی‌تر، پنج برابر عمیق‌تر و 20 برابر عریض‌تر از گرند کانیون است.

آب در زیر سطح سیستم دره قرار دارد و توسط یک ابزار مدارگرد یا آشکارساز نوترونی با وضوح بالا شناسایی شده است. این ابزار قادر به نقشه‌برداری هیدروژن در 3.28 فوتی بالای خاک مریخ است. بیشتر آب مریخ در نواحی قطبی سیاره قرار دارد و به صورت «یخ آب» باقی می ماند. منطقه «Valles Marineris» درست در جنوب خط استوای این سیاره قرار دارد، جایی که دما معمولاً به اندازه کافی سرد نیست تا یخ آب باقی بماند.

مشاهدات توسط مدارگرد بین ماه مه ۲۰۱۸ تا فوریه ۲۰۲۱ جمع آوری شده است. پیش از این، مدارگردهای دیگر به دنبال آب در زیر سطح مریخ بوده و مقادیر کمی را زیر غبار مریخ شناسایی کرده بودند.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری