هشدار مجلس به دولت

مراقب تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باشید!

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تبعات سنگینی برای مردم دارد؛ لذا ما باید شیوه خودمان را در نظارت بر توزیع نهاده‌های دامی و کنترل بازار انجام دهیم. این امر تبعات کمتری نسبت به حذف ۴۲۰۰ تومانی دارد. تحمل و کشش در جامعه وجود ندارد؛ بنابراین، از هیات رئیسه می‌خواهم در تعامل با دولت، این موضوع را به صورت جدی پیگیری کند.
کد خبر: ۱۰۹۵۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳ 26 December 2021
شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هشدار دادند. آن‌ها از تبعات سنگین این تصمیم بر قشر مستضعف سخن گفته و بر لزوم شناسایی و برخورد دولت با رانت خواران تاکید کردند.

به گزارش «تابناک»؛ دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اعتباری برای پرداخت ارز ترجیحی پیش بینی نکرده که این نشان دهنده اقدام دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است. البته در جدول تبصره ۱۴ مربوط به هدفمندی یارانه‌ها در دو ردیف مبالغی برای جبران اصلاح نرخ کالا‌های اساسی در نظر گرفته شده، به طوری که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای جبران اصلاح نرخ کالا‌های اساسی، دارو، یارانه نان و خرید تضمینی گندم و در بخش دیگر ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای یارانه نهاده‌های کشاورزی، تنظیم بازار کالا‌های اساسی و ضروری و تادیه تعهدات مربوطه پیش بینی شده است.

در بودجه سال جاری، دولت هشت میلیارد دلار بابت ارز ۴۲۰۰ تومانی پیش بینی کرده بود که در نیمه سال این رقم به پایان رسیده بود. در حال حاضر شش قلم کالای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، روغن خام و دانه‌های روغنی به همراه بخشی از دارو و تجهیزات پزشکی ارز ۴۲۰۰ دریافت می‌کند.

با وجودی که هنوز مجلس وارد بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشده است، تعدادی از نمایندگان از عزم دولت برای حذف ارز دولتی سخن می‌گویند و در عین حال نسبت به تبعات این تصمیم هشدار می‌دهند.

این موضوع در جلسه علنی امروز و بعد از یک هفته تعطیلی پارلمان برای سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه مطرح شد. در این باره غلامعلی کوهساری، نماینده رامیان و آزادشهر گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های کشاورزی و دامی در شرایطی که کشور به شدت به واردات روغن خوراکی وابسته است و مردم در تامین نهاد‌های دامی و تامین گوشت، مرغ و لبنیات با مشکل زیادی روبه هستند، با کدام منطق سازگار است؟ آیا صرفا استفاده از رانت به وسیله برخی می‌تواند دلیل قانع کننده باشد؟ آیا دولت نمی‌تواند این رانت خواران را شناسایی و از دادن ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنان خودداری کند؟

کاظم دلخوش، نماینده صومعه سرا نیز اظهار کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلاتی را ایجاد می‌کند و باید در این زمینه بررسی لازم صورت بگیرد. منشا تعیین نرخ ارز ۲۳ هزار تومانی در لایحه بودجه مشخص نیست. با تداوم تحریم‌ها، نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند و با برادشته شدن تحریم‌ها باید این قیمت کاهش داشته باشد؛ چه تحلیلی برای تعیین نرخ ۲۳ هزار تومانی ارز وجود داشته است؟
 
مراقب تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باشید!

علی خضریان، نماینده تهران نیز با انتقاد از افزایش قیمت بعضی از دارو‌ها اظهار کرد: در روز‌هایی به سر می‌بریم که قیمت قرص‌های مسکن و ضددرد مثل ناپروکسن بعضاً تا شش برابر بالا رفته و امروز پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های این سرزمین امکان خرید حتی یک برگ آن را نیز ندارند. شنیده‌ام که بعضی سمعک‌ها ۷۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. فردی به من رجوع کرد و گفت من پول تهیه سمعک برای فرزندم را ندارم، در حالی که این حق اجتماعی مردم است. هنوز ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حذف نشده، این آسیب‌ها در حوزه بهداشت و درمان دیده می‌شود، لذا اگر قرار است اتفاقی بیفتد،  نظارت‌ها باید دقیق باشد.

حسین حاتمی، نماینده کلیبر نیز اظهار کرد: از ارز ۴۲۰۰ تومانی اثر مثبتی به نیازمندان نرسید، مراقب باشید، اولین ترکش‌های بی امان حذف این ارز بر پیکر نحیف پابرهنگان و مستضعفان که صاحبان اصلی این انقلاب هستند، اصابت نکند. برنامه پیشینی و جبرانی برای آن طراحی و سپس ارز را حذف کنید.

همچنین مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تبعات سنگینی برای مردم دارد؛ لذا ما باید شیوه خودمان را در نظارت بر توزیع نهاده‌های دامی و کنترل بازار انجام دهیم. این امر تبعات کمتری نسبت به حذف ۴۲۰۰ تومانی دارد. تحمل و کشش در جامعه وجود ندارد؛ بنابراین، از هیات رئیسه می‌خواهم در تعامل با دولت، این موضوع را به صورت جدی پیگیری کند.

علاوه بر این، نمایندگان مجلس ماده ۱۸۲ آیین نامه داخلی را اصلاح کردند که به موجب آن لایحه بودجه سالیانه به صورت دو شوری بررسی می‌شود؛ بدان معنا که بعد از بررسی کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، مجلس به بررسی کلیات می‌پردازد و در صورت تصویب آن، کمیسیون تلفیق وارد بررسی جزییات می‌شود؛ اگر کلیات تصویب نشد، لایحه به دولت برای اعمال اصلاحات ارجاع خواهد شد.

همچنین لایحه موافقتنامه بین ایران و افغانستان در مورد ارتباط بین‌المللی راه‌آهن، طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار و لایحه درآمدپایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح شد.

نمایندگان مجلس تصویب کردند که طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان با اولویت بررسی شود. در توضیح این موضوع، حبیب الله دهمرده نماینده زابل گفت: به فرموده مقام معظم رهبری، سیستان و بلوچستان، تنگه احد جمهوری اسلامی ایران است. امروز هیچ راه جایگزینی برای تامین آب منطقه شرق کشور جز انتقال آب از دریای عمان وجود ندارد. طی دو سال گذشته یک قطره آب وارد ایران نشده است.

او این را هم افزود که این طرح انتقال آب از دریای خلیج فارس نیست. متاسفانه شاهدیم که سایر کشور‌ها از آب دریای عمان استفاده می‌کنند، اما ما هیچ بهره‌ای از آن نمی‌بریم.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
پارس نماد- صفحه خبر
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۲
متاسفانه مسئولان در مقابل مبلغ ناچیزی یارانه نقدی به بخش کوچکی از مردم هر تورم و بدبختی اقتصادی به مردم تحمیل می کنند حداقل باید به تدریج حذف شود
این نماینده پوپولیست در حالی که میدونه دولت پول کافی نداره که ارز 4200 رو پرداخت کنه، برای فریب مردم داره این حرفا رو میزنه. اگر بودجه جواب میداد خود رئیس جمهور بیشتر از هر کسی دنبال جلب نظر مردم و محبوبیت بود.
پس مالیات خانه های خالی چطور شد؟؟ پیگیری لطفا
بهتره حذف بشه فقط قشر کشاورز با این ارزها له شدن بقیه سرمایه دارها به این کشاورزها خندیدن مفت محصولشون گرفتن تبدیل به ثروت بزرک کردن.
خوب سمعک را به بهزیستی مراجه میکنه با معاینات پزشکی دولت در اختیار مستضعف قرا ربده
ارز ۴۲۰۰ حذف شود باید به همه ایرانیان در همه دهکها مابه تفاوت حذف ان اختصاص یابد
تبعات سنگینی برای رانتخواران دارد میشه بگید جلوی کسانی که چهارتون ارز میگیرن بیست تومن در بازار میفروشن چیه
اصلا مشگلي نيست ! مستعضفين اولين قربانيان اين طرح خواهند بود ولي خودشان اين نوع زندگي را انتخاب كردند و خوشحالم كه بِه ارزويشان مي رسند.
مردم عزتمند یعنی چه ؟
درود به شرف جهانگیری،چقدر تصمیم درستی گرفتی مرد، کسی نمیتونه خلافش عمل کنه
به دنیا گفتم بزن کنار میخوام پیاده شم.چقد میشه؟ پرسید کجا سوارشدی؟
گفتم:دهه شصت !!!!
گفت:برو داداش یه صلوات بفرس ما از بدبختا پول نمیگیریم!!!!
یادش بخیر قدیما با هزار تومن می رفتم مغازه با دوتا نوشابه، سه بسته چیپس، پنج تا بستنی، چهارتا شکلات میومدم بیرون.
اما الان دیگه نمی شه همه جا دوربین هست!
امروز رفتم تن ماهی خریدم 6500 تومن. فکر کنم توش پری دریایی داره با این قیمت!
خدا بخیر بگذرونه

حتی مجلس هم ترسیده !!!!!!

خدایا ، دیگه همه چیز رو به تو سپردیم
مگر تا قبل از ارایه بودجه همگی نمیگفتید که دلار چهار و دویستی به کالاهای اساسی و نهاده های دامی نمیرسد مگر نه اینکه پنج ،شش برابری قیمت مواد پروتیین‌را ناشی از نرسیدن نهاده های دامی با دلار ترجیحی بیان میکردید .مگر نه اینکه از سال نود و‌هفت ،طی این سه سال همه چیز در ایران بیش از ده برابر شده ؟‌پس چرا شانتاژ میکنید که گرانی بوجود‌بیاورید ؟،،اگر من جای آقای ریس جمهور بودم ،برای یک دوره همه چیز را تحت نظارت دقیق افراد ایران دوست و ،‌وطن پرست از خارج‌ وارد میکردم‌و‌با قیمت تمام شده به ملت می دادم ،و‌به یرمایه داران و تولید کنندگان داخلی التماتیو‌ میدادم‌که باید منافع ملی را مد نظر داشته باشند ، و‌الا باداخذ مالیات نقره داغشان میکردم ؟
سلام باید مابتفاوت ارز 4200 تا از 23هزار را از طریق کارت بانکی به دامدار بدهند تا لبنیات وگوشت گران نشود باید کارمندان جهاد از پشت میز اداره به پا خیزندبا شناسایی دامدار واقعی این کار راانجام دهند دادن یارانه به مصرف در ست نیست باید به افراد ماهی گیری یاد داد نه ماهی ممنون
ما که میدونیم چی میشه . مثل یارانه احمدی نژاد
کشوری با مردمی عمدتا فقیر مثل یک انسان فلج می ماند. همانطور که انسان فلج هیچ قدرتی ندارد کشور فقیر هم قدرتی نخواهد داشت. با این وجود یک سری تمام تلاش خود را بکار گرفتند تا جامعه ایران را فلج کنند.
هیچ تبعاتی برای مردم نداره. ما همین الان هم داریم گوشت و مرغ و... را بادلار 30 هزارتومنی میخریم. ارز 4200 تومنی فقط شده رانت آقایون و آقازاده هاشون.
اقایان وکلای ملت این حرف یعنی چی :؟؟ ((همچنین مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تبعات سنگینی برای مردم دارد؛ لذا ما باید شیوه خودمان را در نظارت بر توزیع نهاده‌های دامی و کنترل بازار انجام دهیم. این امر تبعات کمتری نسبت به حذف ۴۲۰۰ تومانی دارد. تحمل و کشش در جامعه وجود ندارد؛ بنابراین، از هیات رئیسه می‌خواهم در تعامل با دولت، این موضوع را به صورت جدی پیگیری کند.)) وقتی داری حذف اش میکنی دیگه با بحث روش و شیوه چطوری میتونی این تفاوت ارزی و جبران کنی، شما اگه خیلی براتون اهمیت داشت همون زمان برجام که دلار توی بازار 3800 تومن بود وشما بزور تبدیل اش کردید به 4000 تومن ! همونو حفظ میکردید،
اونوقت الان هم با چهارتا حرف مانند شبوه و روش نشون بدید که اگر این طرح درست اجرا بشه این تفاوت محسوس نمیشه بابا جمع کنید این بساط تونو یکی به نعل میزنی یکی به میخ اگه نماینده ملتی باید سفت پای خبط دولت بایستید ولی صد افسوس که اینکاره نیستی .
دولت معتقد است دلار 4200تومانی به دست مصرف کننده نمی رسد و به جیب دلال ها می رود . به همین دلیل قصد حذف آن را دارد. با این استدلال درصورت حذف ارز 4200 تومانی نباید قیمت اجناس گران شود چون تولید کننده نهایی از آن برخوردار نبوده و نهاده های خود را بارز آزاد تهیه میکرده و اگر ارز دولتی هم حذف شود بازهم مجبور است که با ارز آزاد تهیه کند . پس قیمت نهاده ها برای تولید فرقی نکرده که حالا لازم باشد اجناس گران شوند . مگر اینکه مافیای جدیدی شکل گرفته باشد که میخواهد رقیب قبلی را از میدان به در کند.
چشم. بهتره خطاب به مردم بفرمایید تا میتونن نان خشک جمع کنند اونور سال باید با آب و نان خشک سر کنند. تعارفات را بگذارید کنار خجالت نداره
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری # محرم