نخستین روز چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلمهای «بیرو» و «مرد بازنده» پی گرفته شد و در این میان «مرد بازنده» تازهترین ساخته محمدحسین مهدویان اثر کنجکاوی برانگیز روز نخست بود اما مهدویان ضعیف ترین فیلمش را ارائه کرد و البته همان گونه که انتظار میرفت بیرو نیز فیلمی ضعیف و در حد یک تله فیلم از آب در آمد. اتفاق مهم روز نخست، وضعیت خطرناک امنیت سلامت حاضران در کاخ جشنواره بود.
به گزارش «تابناک»؛ چهلمین جشنواره فیلم فجر با نمایش 22 فیلم بلند سینمایی و حضور 10 فیلم کوتاه و 10 فیلم مستند از یازدهم بهمن تا بیست و دوم بهمن به میزان برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره برگزار میشود. علاوه بر این آثار، ده فیلم مرمت شده در جشنواره چهلم به نمایش در میآید. در این دوره به روال دوران پیشاکرونا، شاهد نمایش فیلمها در شمار زیادی از سالنهای سینمای تهران و دیگر استانها هستیم.
برنامه اکران فیلمها در سالنهای سینمای مردمی را از اینجا میتوانید دانلود کنید
در نخستین روز از این دوره جشنواره شاهد نمایش «بیرو» به کارگردانی مرتضیعلی عباسمیرزایی و «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان بود. قاعدتاً توجهها در روز نخست متوجه فیلم تازه مهدویان بود؛ فیلمسازی که اگرچه فیلم به فیلم عملکردش ضعیف شده اما در این دوره که کمتر نام شناختهشدهای حضور دارد، در لیست فیلمسازان قابل رصد قرار دارد. مهدویان تماشاگران بیش از پیش مایوس کرد و فیلم تازهاش که درباره یک کارگاه قتل پلیس است، به حدی پایین تر از سطح مورد انتظار بود که برخی تماشاگران قبل از پایان فیلم سالن را ترک کردند. از فیلم بیرو نیز با توجه به فیلم اول کارگردانش در همین سطح انتظار میرفت و یک فیلم تخت و حداکثر در حد یک تله فیلم را شاهد بودیم.
بیرو
تهیهکننده: مجید برزگر
کارگردان: مرتضیعلی عباسمیرزایی
نویسنده: مرتضیعلی عباسمیرزایی
فیلمبردار: مجید یزدانی
موسیقی متن: پیام آزادی
تدوین: مرتضیعلی عباسمیرزایی
بازیگران: حسین بیرانوند، سهیل قنادان، مهران نائل، رضا داوودنژاد، ستایش تارانی، محمد علیمحمدی و صحرا اسداللهی
خلاصه داستان: داستان زندگی نوجوانی علیرضا بیرانوند دروازهبان تیم ملی فوتبال ایران
مرد بازنده
تهیهکننده: امیر بنان، کامران حجازی
کارگردان: محمدحسین مهدویان
نویسنده: حسین حسنی
فیلمبردار: هادی بهروز
موسیقی متن: حبیب خزایی فر
تدوین: سجاد پهلوان زاده
بازیگران: جواد عزتی، رعنا آزادی ور
خلاصه داستان: کارآگاهی در پی بررسی یک پرونده قتل، با یک پرونده فساد اقتصادی مواجه میشود... .
بحران بهداشتی در کاخ جشنواره
با وجود ادعاها درباره طراحی های متعدد برای رعایت ملاحظات کرونا در کاخ جشنواره، مسائل اینچنینی در کاخ مشاهده نشد. در عوض متولیان جشنواره فجر، ظاهراً به هیچ درخواستی «نه» نگفته بودند و آنچنان کارت جشنواره صادر کرده بودند که شاهد یکی از شلوغ ترین دورههای این رویداد بودیم. سالن برج میلاد بنابر برخی آمار 1800 صندلی ظرفیت دارد که بخش وسیعی از بالکن این سالن نیز در زمان اکران یکی از فیلمها پر شده بود!
نشستهای خبری جشنواره نیز وضعیت وحشتناکی داشت و تودهای از عکاسان به همراه گروه زیادی از خبرنگاران و منتقدین در این نشستها حضور داشتند. با این وضعیت اگر گروه بزرگی از خبرنگاران و منتقدین در طول جشنواره به کرونا مبتلا شوند و این دوره از جشنواره قربانی بگیرد، نباید تعجب کرد. این در حالی است که با توجه به برگزاری دو سانس جشنواره و لحاظ کردن سانس مهمان در شب، انتظار میرفت دست کم نصف یا یک سوم ظرفیت سالن کارت صادر شود.
یک مجری غیرمتخصص مجری نشستهای روز نخست / پرسش کنندگان همچنان باید بنویسند!
نشستهای خبری فیلمهای سینمایی در این دوره از جشنواره بعد از سانس اول نمایش هر فیلمی راس ساعت مقرر در تالار سعدی برگزار میشود. طول هر نشست 45 دقیقه است و باتوجه به اکران فیلم بعد، این زمان بیشتر نخواهد شد. در روز نخست اجرای هر دو نشست خبری که قرار است برای فیلمهای «بیرو» و «مرد بازنده» برگزار شود بر عهده پدرام کریمی بود؛ مجری که اساساً حوزه تخصصیاش سینما نیست. مشخص نیست چرا به جای یک روزنامه نگار یا منتقد حوزه سینما، هچون چند دوره اخیر، اصرار به برپایی نشست با اجرای چنین اشخاصی است.
نکته مهمتر اینکه به گفته مدیر نشستهای خبری فیلمهای چهلمین جشنواره فیلم فجر، «سوالها مانند ادوار گذشته به صورت مکتوب از سوی خبرنگاران ارائه میشود ولی اگر کسی از دوستان احساس کند سوال او به خوبی تبیین نشده است، طبق شرایط برنامه، به او فرصت داده میشود تا به صورت شفاهی نیز پرسش خود را مطرح کند.» این رویه ناصواب که از زمان دولت پیشین باب شد و برخلاف سنت جشنواره فجر است، برای جلوگیری از طرح پرسشهایی است که عوامل جشنواره یا فیلمها دوست ندارند مطرح شود و به نوعی ممیزی سوالات خبرنگاران است؛ رویهای که در هیچ جشنواره معتبر بین المللی نظیر کن، برلین و ونیز برقرار نیست، چرا که اجازه ندادن به خبرنگاران برای بیان پرسششان توهین به آنهاست. به نظر میرسد باید در این بخش از جشنواره بازنگری شود و به رویه سالهای نه چندان دوره جشنواره بازگردد.
به اقوام هم کارت جشنواره داده شد!
خبرگزاری دولتی ایسنا در بخشی از گزارشش از وضعیت روز نخست جشنواره نوشت: به طور کلی تمهیدی برای جلوگیری از حضور افراد در ساعت غیرمرتبط با کارت صادر شده، در مرکز همایشها درنظر گرفته نشده است. علاوه براینها مهمانهایی که صرفا نسبت خانوادگی با برخی مدیران رسانهای دارند نیز در روز اول جشنواره دیده شدند و به راحتی قابل تشخیص است که تعداد کارتهای صادر شده چندان محدودیت و حساب و کتابی نداشته است؛ شاید هم به قول یکی از دستاندرکاران جشنواره این اتفاق به این دلیل باشد که همه چیز برای روزهای آبی کرونا برنامهریزی شده بود و به همین دلیلی نوعی بیبرنامگی یا خارج شدن برنامه از کنترل دیده میشود.
- برخلاف گفته سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت درباره استقرار تیم واکسیناسیون در برج میلاد، افراد زیادی در اولین روز جشنواره بدون انجام تب سنجی وارد مجموعه شدند و هیچ نظارتی بر چگونگی رعایت پروتکلها در برج میلاد انجام نشد.
- زمان نشست فیلم «مرد بازنده» آنقدر شلوغ بود که یکی از کارکنان سازمان سینمایی با خطرناک دانستن فضای سالن حتی برای لحظهای داخل نرفت و یکی از مدیران سینمایی هم پس از مکثی کوتاه، با اشاره به اینکه شرایط خطرناکی وجود دارد، به سرعت از سالن سعدی خارج شد... برخلاف گفته سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت درباره استقرار تیم واکسیناسیون در برج میلاد، افراد زیادی در اولین روز جشنواره بدون انجام تب سنجی وارد مجموعه شدند و هیچ نظارتی بر چگونگی رعایت پروتکلها در برج میلاد انجام نشد.
- نشست خبری «مرد بازنده» با ازدحام خبرنگاران و عکاسان همراه شد و از آنجا که سالن کوچک سعدی تهویه مناسبی نداشت و فضای لازم برای کار عکاسهای فعال در رسانههای رسمی مثل خبرگزاریها و روزنامهها نبود، درگیری لفظی میان آنها و تعداد قابل توجه کسانی که برای فضای مجازی و اینستاگرام در نشستها حضور داشتند ایجاد شد و در نهایت با سرو صدا به ترک اعتراضی عکاسهای خبری از نشست منجر شد. این اتفاق همراهی جواد عزتی و گله او از فضای موجود در شرایط کرونایی را در پی داشت.
- بیتوجهی به استفاده و نگه داشتن ماسک روی صورت هنگام پخش فیلمها و تردد در لابی بسیار به چشم آمد و هیچ کنترل یا تذکری دراین مورد اتفاق نیفتاد در حالی که از همان بدو ورود به محل برگزاری جشنواره، تذکر درباره حجاب مکرر شنیده میشود؛ نقطه اوج این توجه به حجاب خانمها، به ویدیوی وایرال شده از مرتب کردن شال رعنا آزادیور در مراسم فوتوکال فیلم «مرد بازنده» برمیگردد.
طراح پروژه بیرو: درباره امید، ایمان، تلاش و پشتکار جوان ایرانی فیلم ساختیم!
نشست رسانهای فیلم سینمایی "بیرو" عصر امروز باحضور مرتضیعلی میرزایی(کارگردان)، مجید برزگر(تهیهکننده)، حسین بیرانوند(بازیگر) و جمع دیگری از عوامل این فیلم سینمایی در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.
در این نشست، مجید برزگر تهیهکننده فیلم سینمایی "بیرو" گفت: شرایط ساخت فیلمهای سینمایی مستقل دارد به پایان میرسد و تولید چنین فیلمهایی مدام، سخت و سختتر میشود. شاید اگر میخواستم مسیر طبیعی خود را در سینما ادامه دهم، وارد چنین پروژهای نمیشدم اما روزبه پیروز که طراح این پروژه بود، دلایلی داشت که مرا متقاعد ساخت. ما در سینمایی که امید وجود ندارد، فیلمی درباره امید ساختیم.
برزگر ادامه داد: آنچه در "بیرو" برای من جالب بود، تاکید فیلم بر موضوع مسئولیتپذیری اجتماعی بود. موضوع دیگری که مرا به همکاری در این فیلم ترغیب کرد، فانتزی جالبی بود که در ذهن آقای عباسمیرزایی وجود داشت. به هر ترتیب، ورود به پروژهای با این مختصات هم به لحاظ محتوایی و هم به لحاظ فنی برایم جذاب بود. اگرچه فیلم بسیار سختی بود.
در بخش دیگری از این نشست، مرتضیعلی عباسمیرزایی کارگردان فیلم "بیرو" گفت: همه ما درگیر سینمای مستقل هستیم، مدام امیدواریم که این سینما دیده شود و ما را به این سو و آن سو پاس ندهند. ازنظر من مستقل، مفهومی ورای استقلال مالی است. از اینحیث، "بیرو" فیلمی مستقل است و من برای ساخت این فیلم، ابتکار و آزادی عمل کافی را داشتم.
وی بیان کرد: روزبه پیروز بهعنوان طراح پروژه، از صفر تا صد ساخت "بیرو" در کنار من بود و پیشنهاد ساخت فیلم، متعلقبه او بود. من ابتدا میخواستم درباره قهرمان دیگری فیلم بسازم اما احساس مسئولیت اجتماعی که در فیلم وجود داشت، مرا مصمم کرد. علیرضا بیرانوند قهرمانی از نسل حاضر است که با پول و پارتی به چنین موقعیتی نرسیده است. او همواره روی پای خود ایستاده و به توان شخصیاش متکی بوده است. ما دهه شصتیها عاشق فوتبال هستیم و خاطرات زیادی از کارتون "فوتبالیستها" داریم. شاید شباهت فانتزی فیلم به این کارتون به همین دلیل باشد. سینمای ایران ظرفیت خوبی برای ساخت فیلمهای ورزشی دارد. ما قهرمانان ورزشی زیادی داریم که میتوانیم به سراغ قصه زندگی آنها برویم. اساس ساخت فیلم ورزشی، حرف زدن درباره قهرمان است.
این کارگردان اضافه کرد: "بیرو" بهمیزان زیادی مبتنیبر زندگی واقعی علیرضا بیرانوند است و من در طول ساخت فیلم همواره با او هماهنگ بودم. سعی کردم زندگی علیرضا را روایت کنم و این روایت شخصی من است. ممکن است یک فیلمساز دیگر، روایت دیگری از زندگی او خلق کند. وقتی علیرضا فیلم را دید، از فیلم خوشش آمد. یکی از قول و قرارهای میان ما این بود که اگر او خروجی کار را دوست نداشت، فیلم را به جشنواره ندهیم اما خوشبختانه او از فیلم خوشش آمد. امکان دارد که فیلم دوباره تدوین شود؛ چراکه برای تصحیح رنگ و نور، زمان کمی داشتیم. فکر میکنم که فیلم، دو هفته کار فنی داشته باشد.
عباسمیرزایی ضمن انتقاد از کیفیت فنی سالن پخش فیلم گفت: من نمیدانم چرا شما دوست دارید در دره فیلم ببینید! شما "بیرو" را در یک سالن سینمایی استاندارد تماشا نکردید. نمیدانم چرا خبرنگاران عاشق برج میلاد هستند. از نظر من این سالن استاندارد نیست. بهعنوان یک فیلمساز از مسئولین خواهش میکنم که برای ما یک سالن استاندارد سینمایی بسازند. من از اکران فیلمم در برج میلاد لذت نمیبرم.
در بخش دیگری از این نشست، حسین بیرانوند بازیگر نقش علیرضا بیرانوند در فیلم "بیرو" گفت: من و علیرضا از یک ایل هستیم اما نسبت فامیلی نزدیکی با هم نداریم. برای بازی در فیلم، تست دادم و انتخاب شدم. خودم دروازهبان بودم و الگوی ورزشیام علیرضا بیرانوند بود. پیشاز این هیچ سابقه و تجربه بازیگری نداشتم. خدا را شکر که توانستم این نقش را بازی کنم.
در بخش دیگر این نشست، روزبه پیروز طراح پروژه "بیرو" گفت: هدف از ساخت فیلم این بود که یک داستان فوقالعاده از یک جوان ایرانی را روایت کنیم. جوانی که با امید، ایمان، تلاش و پشتکار، همه مشکلات و موانع را پشت سر میگذارد و به بالاترین قله موفقیت در حیطه فعالیت خود میرسد. ما میخواستیم به جوانان ایرانی بگوییم اگر آرزویی داشته باشند و با تمام وجود در راستای تحقق آن آرزو حرکت کنند، همه چیز ممکن میشود.
صحرا اسداللهی بازیگر فیلم "بیرو" نیز در سخنانی گفت: من عاشق بازی کردن نقش مادر هستم. خیلی تلاش کردم که در "بیرو" به این باور برسم که یک مادر هستم. تفاوت سنیام با شخصیت مادر خیلی مهم نبود البته تا جایی که میدانم مادر آقای بیرانوند هم سن زیادی نداشتهاند، در جوانی ازدواج کردهاند و زود بچهدار شدهاند.
مجید یزدانی فیلمبردار "بیرو" نیز در سخنانی گفت: فکر میکنم که "بیرو" یکی از پروژههای سخت امسال سینمای ایران بود. تاکنون عموم فیلمهای ورزشی که دیدهایم، از کنار زمین روایت شدهاند و خیلی به بازیکنان نزدیک نشدهاند اما چالش اصلی ما این بود که باید دوربین را به داخل زمین میبردیم و همواره با بازیکنان همراه میشدیم. نگه داشتن راکورد نیز کار پیچیده دیگری بود که باید انجام میدادیم.
فرید ناظر فصیحی مدیر جلوههای ویژه تصویری فیلم نیز گفت: 800 شات vfx در فیلم داریم که آنها را روی پرده سبز کار کردهایم. این برای بازیگران فیلم یک چالش است که بخواهند تمامی احساساتشان را روی پرده سبز انتقال دهند.
بزرگترین چالش ما این بود که فانتزی قصه باید در لوکیشنها حفظ میشد.
پیام آزادی آهنگساز فیلم نیز در سخنان کوتاهی گفت: من ساکن آلمان هستم. برای ساخت موسیقی از نوازندههایی استفاده کردیم که آنها هم ساکن آلمان بودند. سعی کردیم موسیقی کار آزاردهنده نباشد و بهخوبی شنیده شود.
سعید داخ بازیگر فیلم "بیرو" نیز در سخنانی به انتقاد برخی از اهالی رسانه مبنیبر ضعف کیفی فیلم واکنش نشان داد و گفت: من برای ساخت یک فیلم خوب تلاش کردم. انجام هر کاری برای اولینبار سخت است و ما نباید انتظارات غیرواقعی داشته باشیم. باید خودمان را با امکانات خودمان مقایسه کنیم.
مهدویان: قهرمان "مرد بازنده" معترض به نظام نیست
نشست خبری فیلم "مرد بازنده" در برج میلاد در حالی برگزار شد که عکاسان و خبرنگاران به تنگی جا در محل نشست معترض بودند و جواد عزتی در اینباره گفت: بهنظرم هیچ سینماگری نسبت به روزنامهنگاران ارجحیت ندارد و باید مدیران جشنواره فکری برای جای کم بکنند.
مهدویان در ابتدا درباره سؤالی که میگفت قهرمان فیلم به نظام و سیستم معترض است، گفت: اینگونه نیست و در فیلمهای من قهرمانان معترض به سیستم نیستند. قهرمانان فیلم من شاید مابهازای خارجی داشته باشند و حتما از اطراف الهاماتی دارند اما اینکه احمد و رسول مصداق مشخصی در خارج داشته باشند، اینگونه نیست.
وی بعد از این درباره سؤالی که میگفت خیلی زیاد فیلم میسازد بیان کرد که من مطالعه میکنم و نقدها را نیز میشنوم و تنها کار نمیسازم.
او درباره ایرانی بودن فیلمش بیان کرد که فیلم من و آدمهای من همه ایرانی و متناسب با فضای کشور هستند و اینکه با فضای ایران هماهنگ نباشند را قبول ندارم.
او درباره شخصیت رسول و محافظهکاری در فیلم و سریال زخم کاری گفت: فیلم جهان محدود دارد و قرار نیست درباره همه چیز توضیح بدهم و بهنظرم خبرنگاران دریافت خود را درباره فیلم میگویند.
جواد عزتی درباره بازی در نقشهایش گفت که تلاش میکنم که همیشه خوب بازی کنم و پیشداوری درباره بازیها ندارم.
مهدویان در پاسخ به سؤالی که میگفت انتهای فیلم میتواند فضا را برای ساخت قسمت دوم آماده کند،گفت: درباره ساخت قسمت دوم فیلم فکر نکردم و معلوم نیست که بعداً چه پیش آید.
آناهیتا درگاهی درباره بازی کوتاهش و اینکه چرا آن را انتخاب کرده است، گفت: این شخصیت رمز آلودگی داشت که برای من جالب بود و برای همین آن را انتخاب کردم. من این نقش را دوست داشتم.
مهدویان در مورد انتخاب عزتی برای بازی احمد در فیلمش که از نظر سنی مناسب نیست، گفت که عزتی ستاره تکرار نشدنی است که هر فیلمسازی دوست دارد در فیلمش بازی کند او از پس اجرای هر نقشی بر میآید و اینکه دوست هستیم با هم در فیلم خوش میگذرد.
او درباره حمایت مالی از فیلمهایش و احتمال آسیب به آنها بیان کرد که تلاش میکنم که به فیلمهایم آسیب نرسد. گروه ما گروه بزرگی است که همزمان کارهای زیادی میکنیم و هر زمان که وقت کار بعدی برسد آن را انجام میدهیم.
وی گفت که کارهای زیادی به من پیشنهاد میشود که خیلی از آنها را رد میکنم و با این حساب فکر میکنم که خیلی زیاد هم فیلم نمیسازم.
عزتی در مورد نقش خود در فیلم و چالش آن بیان کرد که هر نقشی به اندازه خودش چالش دارد و سختی خودش را دارد و صرف سن بالای کاراکتر و شرایط اجتماعی آن سختترش نمیکند. امکان دارد درونیاتش آن را سختتر کند اما از این منظر خیلی نقش سختی نبود بلکه از نظر شخصیتپردازی تا حدی سخت بود.
وی بیان کرد که این فیلم را مهدویان از قبل دیده بوده و در ذهن روی آن کار کرده است. من را با این نقش غافلگیر کرد و به او گفتم که این همه بازیگران خوب داریم که بهنظرم درجه یک هستند در دنیا. اما کاراکتر در فکر مهدویان پخته شده بود و نصف راه را رفته بود و برای همین به بازی در این فیلم افتخار میکنم.
عزتی نیز در مورد جای کم در سالن گفت که بهنظرم هیچ سینماگری نسبت به روزنامهنگاران ارجحیت ندارد و باید مدیران جشنواره فکری برای جای کم بکنند. این نشست به همین دلیل مورد اعتراض برخی از خبرنگاران قرار گرفت.
مهدویان در مورد نسبت میان زخم کاری و ماجرای نیمروز گفت که امیدوارم میان این آثار در جهان فکری من نسبتی برقرار باشد. او این سؤال را در پاسخ به خبرنگاری گفت که بهنظرش میان داستانهای فیلم او نسبتی وجود ندارد.
رعنا آزادیور درباره بازی خود در فیلم گفت که از همکاری با مهدویان لذت میبرد و امیدوار است که این همکاری ادامه داشته باشد.
مجید نوروزی نیز گفت که از اولین کارهای مهدویان به سینمای او علاقه داشته و از بازی در فیلم مرد بازنده بسیار خوشحال است.
مهدویان نیز درباره فضای فیلم و تطابق آن با جامعه گفت که باید مخاطب درباره آن تصمیم بگیرد. اینکه چقدر وضعیت فیلم با جامعه نزدیک است یک ادعا است و این را به عهده مخاطب میگذارد. هر کس میتواند آن را قبول کند یا نپذیرد.
او بیان کرد که سالن نمایش برج میلاد سالن مناسبی نیست و از همه بدتر اینکه سیستم صدای ناهماهنگ با پخش دارد و اگر قرار است برج میلاد محل برگزاری جشنواره بماند مهمترین رکن پخش فیلم است که شرایط مناسب داشته باشد.
وی بیان کرد که مونتاژ فیلم را خیلی دوست داشته است و یکی از خلاقانهترین آنها بوده است.
او درباره ترس و هراس احمد در فیلم گفت که بهنظرم خیلی اثرگذار بوده است. او هراسهایی درون خود دارد که در لحظاتی گریبانگیرش میشود و میتواند نشانه تمام ترسهایی باشد که هر کس دارد.
حجازی تهیهکننده فیلم درباه پروسه تولید فیلم ضمن تشکر از عوامل فیلم گفت این پروسه از زمان شروع تا آخر زیر 2 ماه بوده و بیشتر از 50 روز کار که حاصل یک تیم هماهنگ بوده است.
مهدویان درباره داستان فیلم گفت که من از زمان ماجرای نیمزور با ابراهیم امینی روی داستان فیلمها کار میکردیم و از همان ابتدا عاشق ژانر نوآر هستیم. حتی ماجرای نیمروز را در آن فضا ساختیم. بعد از درخت گردو نیز حسین حسنی ایدهای داشت که بعد به همین فیلم تبدیل شد و تصمیم گرفتیم که بعد از درخت گردو آن را بسازیم. کرونا عاملی شد که نتوانستیم فیلم را بسازیم تا اینکه بعد از زخم کاری و بهبود شرایط کرونایی توانستیم این فیلم را جلوی دوربین ببریم.
سجاد پهلوان تدوینگر فیلم نیز بیان کرد که تدوین این فیلم بعد از 48 ساعت از اتمام فیلمبرداری انجام شد. البته مهدویان خودش تدوینگر درجه یکی است اما این کار را و ماجرای نیمروز را خیلی دوست داشتم. او همچین بیان کرد که جواد عزتی در این فیلم بینظیر بازی کرده است.
سجاد بابایی بازیگر نقش سینا گفت که بازی در این فیلم و همکاری با مهدویان بسیار تجربه خوبی بود. کریمی نیز گفت که سالها است که کار مهدویان را دنبال میکند و اظهار داشت که بازی عزتی عالی بود خصوصا اینکه روزی 5 ساعت زیر گریم بود و دوباره فردا این روال باید تکرار میشد.