دومین روز چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلمهای «علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی و «شادروان» اثر حسین نمازی پی گرفته شد. در این میان، علفزار فیلمی قدرتمند نبود اما آبرومند بود و بازی قابل قبول پژمان جمشیدی، کمک میکرد تماشاگر در سالن بنشیند. شادروان ضعیفتر از حد انتظار بود و در حد یک فیلم کوتاه تلویزیونی قدرت ارائه داشت.
به گزارش «تابناک»؛ چهلمین جشنواره فیلم فجر با نمایش 22 فیلم بلند سینمایی و حضور 10 فیلم کوتاه و 10 فیلم مستند از یازدهم بهمن تا بیست و دوم بهمن به میزان برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره برگزار میشود. علاوه بر این آثار، ده فیلم مرمت شده در جشنواره چهلم به نمایش در میآید. در این دوره به روال دوران پیشاکرونا، شاهد نمایش فیلمها در شمار زیادی از سالنهای سینمای تهران و دیگر استانها هستیم.
برنامه اکران فیلمها در سالنهای سینمای مردمی را از اینجا میتوانید دانلود کنید
در دومین روز از این دوره جشنواره شاهد نمایش فیلمهای «علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی و «شادروان» اثر حسین نمازی بودیم. در این میان شادروان حداکثر بیست دقیقه فیلم بود و قدرت یک تله فیلم را نیز نداشت اما علفزار با توجه به مضمون حساسش و فرم اثر، از ظرفیت لازم برای نکه داشتن تماشاگر در سالن برخوردار بود و بازی قابل قبول پژمان جمشیدی که تفاوت چندانی با بازیاش در درامهایی که اخیراً بازی نکرده نداشت، باعث شد تا این فیلم، بهترین فیلم روز دوم باشد.
علفزار
تهیهکننده: بهرام رادان
کارگردان: کاظم دانشی
نویسنده: کاظم دانشی
فیلمبردار: هادی بهروز
موسیقی متن: بهزاد عبدی
تدوین: حمید نجفی راد
بازیگران: پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، ترلان پروانه، مائده طهماسبی
خلاصه داستان: بعضی رازها بهتره فاش بشن، برخی هرگز… باید دفن بشن یه جایی دور از دسترس، برای همیشه.
شادروان
تهیهکننده: عباس نادران
کارگردان: حسین نمازی
نویسنده: حسین نمازی
فیلمبردار: مسعود سلامی
موسیقی متن: بهزاد عبدی
تدوین: عماد خدابخش
بازیگران: سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی و با هنرمندی رویا تیموریان، چهرههایی چون رضا رویگری، بهرام ابراهیمی، ایمان براتپور، محسن مهری، سجاد رضایی، حافظ نبیزاده، بهناز نادری، اعظم کبودیان، فرناز صالحتاش، الهه افشاری، بابک جعفریه، مریم افشار و محمدموسی اکبری
خلاصه داستان: یک ملودرام اجتماعی در بستر خانوادهای حاشیهنشین
نمایش فیلمهای جشنواره برای صندلیهای خالی!
در شرایطی که در دورههای پیشین جشنواره فیلم فجر، شاهد رقابت برای دستیابی به بلیتهای سینما بودیم، اکنون وضعیت جشنواره به سمت و سویی رفته که همچنان عمده صندلیهای سانسهای نمایش بسیاری از فیلمها در سالنهای پرطرفدار نیز خالی است و در واقع به جز تعدادی فیلم پرسروصدا، بلیت سایر فیلمهای به طور کامل به فروش نرفته است؛ اتفاقی بیسابقه که نشان میدهد فیلمها نتوانسته مخاطبان را برای این دوره جذب کند.
با این حال اتفاق عجیبتر اینکه، بنابر گزارشهای متعدد، شماری از سالنهای سینما با آنکه مطابق با سامانههای بلیت فروشی، پر بوده و به طور کامل بلیتهایشان فروش رفته اما در زمان نمایش فیلمها، به شکل قابل توجهی خالی است؛ سطحی از خالی بودن که نمیتوان به وضعیت کرونا و انصراف تماشاگران از حضور در سالن سینما نسبت داد. البته بعید نیست پس از گزارشهای منتشر شده درباره این اوضاع، به یک باره سایر سالنهای خالی پر شده و مشکل حل شود!
از وصیت رضا رویگری تا دفاع یک بازیگر از یک آقازاده
رضا رویگری در نشست فیلم سینمایی "شادروان" از وصیت خود برای ساخت فیلمش گفت و بیان کرد: هنوز در این فکر هستم که آن را بسازم و یک فیلم خاص است. امیدوارم یکی از اینهایی که جایزه میبرند به ما هم پول بدهند و ما هم فیلم بسازیم.
رضا رویگری که این روزها پس از سکتهمغزی درگیر بیماری شده است، پس از آنکه به سختی توانست در جایگاه حاضر شود، در سخنانی کوتاهی همراه با طنزی که در کلام داشت، در ابتدای نشست بیان کرد: چقدر دلم برای شما و این صحنه تنگ شده بود. امیدوارم فیلم را دوست داشته باشید. متاسفانه من بیشتر از این نمیتوانم صحبت کنم.
او در پاسخ به سوالی درباره کارگردانی فیلم سینمایی گفت: این وصیت من است و آن را نوشتهام، به نوعی فلشبکهای زندگی من است و واقعی است. هنوز به این فکر هستم که آن را بسازم و یک کار خاص است. امیدوارم یکی از اینهایی که جایزه میبرند به ما هم پول بدهند و ما هم فیلم بسازیم.
حسین نمازی کارگردان فیلم درباره انتخاب سوژه این فیلم و ژانر آن توضیح داد: من در یک سایت حقوقی دنبال نکته ای بودم که به سوژه این فیلم رسیدم. این اثر یک فیلم ملودرام است و کمدی نیست، زیرا کمدی قواعدی دارد و پایانبندی فیلم ما اصلا کمدی نیست و در نهایت یک ملودرام شیرین است.
بهرنگ علوی در این نشست درباره توجیه همکاریاش عباس نادران (تهیهکننده) فرزند الیاس نادران که چندین دوره نماینده مجلس بوده است، ادعا کرد: عباس نادران رفیق ۲۵ ساله من است و من عقبه او و خانوادهاش را میشناسم و بسیار فرد سالمی است. اگر احساس میکردم کسی باشد که کارنامه درستی ندارد هیچ گاه با او کار نمیکردم.
سینا مهراد بازیگر این فیلم، درباره بازیاش در این اثر گفت: برایم چالشی نداشت ولی برای اینکه محیط را بیشتر بشناسم چون ورزش میکنم چند ماهی به سالن ورزشی در جنوب تهران رفتم.
رویا تیموریان در پاسخ به سوالی انتقادی درباره فیلم گفت: سالیان سال است در جشنواره فجر این مشکل را داریم که فیلمی که هنوز دیده نشده، نقد آن منتشر میشود. آن هم نقد نیست یا تحسین است یا بدگویی!
باید جلوی این قضیه گرفته شود.
وی در واکنش به سوالی درباره اینکه فیلم را برای چند روزی ترک کرده زیرا کارگردان در فیلمبرداریها حضور نداشته، بیان کرد: شایعات و قضاوتها و خراب کردن بزرگان و کسانی که سرمایه ملی ما هستند گویا یک کار برنامهریزی شده است، ما نباید به اینها دامن بزنیم. پرداختن به جزئیات بینتیجه و بیحاصل وقت همه ما را گرفته است. ما باید آگاهی خود را بالا ببریم و اجازه ندهید فکرتان را منحرف کنند و مستقل باشید.
گلاره عباسی که نقش یک مهاجر افغان را در این فیلم بازی میکرد، اظهار کرد: بازیام در این فیلم یک ادای دین به مهاجرانی بود که در ایران هستند و خواستم به تنهایی آنها توجه شود و آنها را از خانواده خود بدانیم. همیشه به این فکر میکردم که حتما یک روزی باید این تنهایی و مبارزه آنها را نشان دهم زیرا خودم هم یک روزی این شرایط را تجربه کرده بودم.
حسین نمازی(کارگردان)، عباس نادران (تهیه کننده)، رضا رویگری (بازیگر)، سینا مهراد (بازیگر)، نازنین بیاتی (بازیگر)، گلاره عباسی (بازیگر)، بهرنگ علوی (بازیگر)، رویا تیموریان (بازیگر)، ایمان براتپور(بازیگر)، عماد خدابخش (تدوینگر)، مسعود سلامی (مدیر فیلمبرداری)، امید گلزاده (گریمور)، بابک اردلان (صداگذار) و بهزاد عبدی (آهنگساز) از عوامل حاضر در این نشست بودند.
پژمان جمشیدی: جشنواره فجر اندازه جام جهانی برایم لذتبخش است
نشست مطبوعاتی فیلم «علفزار» با حضور عوامل این فیلم و یادی از مهرداد میناوند و علی انصاریان که سال گذشته براثر کرونا از دنیا رفتند، برگزار شد.(این نشست با توجه به شیوع کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در سالن اصلی برج میلاد برگزار شد.)
سال قبل موضوع بازیگری پژمان جمشیدی به شکلی حاشیهساز مورد پرسش قرار گرفت و او در چهلمین دوره جشنواره که با دو فیلم حضور دارد و در علفزار نقش یک بازپرس را دارد، درباره اینکه آیا فیلمهای امسالش برای پاسخ به اتفاقهای سال گذشته است؟ گفت: من اینقدر جوان نیستم که در مقام پاسخگویی برآیم و تا زمانی که جان دارم, دوست دارم با زندگی پیش بروم. من قبل از اینکه فیلم بازی کنم هم جشنواره را دوست داشتم و الآن هم فارغ از اینکه خودم فیلم داشته باشم یا خیر، جشنواره در حد جام جهانی برایم جذابیت دارد.
بهرام رادان که تهیهکننده این فیلم با موضوعی درباره تجاوز است، در مورد ورود خود به عرصه تهیهکنندگی و ادامهی آن بیان کرد:من از سال ۹۱ مجور تهیهکنندگی گرفتم و رشته تحصیلیام مدیریت بوده و براین اساس چند فیلم در سالهای قبل ساختم، اما برای ادامه کار باید ببینیم با توجه به شرایط بازگشت سرمایه در بخش خصوصی چطور میتوان فیلم ساخت و کار را پیش برد.
او با تشکر از همکاری، شجاعت و سعه صدر مدیران برای اجازه نمایش این فیلم گفت: طرح چنین موضوعاتی میتواند در پیشگیری از وقوع جرم در جامعه کمک کند بویژه آنکه برقراری عدالت یکی از سوژه های اصلی فیلم است.
سارا بهرامی که نقش قربانی اصلی این فیلم را بازی کرده، درباره نقش خود گفت: من برای نقشهایم معمولا برنامه ریزی خاصی از قبل ندارم. البته رویاها و خیالهایی دارم ولی برای این فیلم امکانی نبود که بتوانم با زنانی از جنس سارا در فیلم علفزار صحبت کنم. سارا این فیلم برای من ارزشمند است ولی این علاقه و ارزشمندی ارتباطی به تجاوز ندارد. لطفاً در این باره قصه نسازید.
او درباره تکراری بودن نقش خود هم در افزود: من در نقشهای معتاد و خلافکار و قاتل و کمدی بازی کردم ولی اگر این فیلم تکراری بوده متأسفم.
صدف استهبدی که نقش یک معتاد را در علفزار بازی کرده، نیز گفت که برای این نقش هشت ماه شبی ۱۰ کیلومتر می دویده و ۲۵ کیلو لاغر شده است.
مائده طهماسبی هم درباره بازی خود در این فیلم گفت: بازی در نقش مادری که چهار پسر متجاوز دارد، یکی از پرچالشترین نقشهایم بودن که آن را با عشق بازی کردم.
بهرام رادان، مائده طهماسبی، پژمان جمشیدی، ستاره پسیانی، سارا بهرامی، ترلان پروانه، مهدی زمین پرداز، علی حیدری نیا، صدف استهبدی، عرفان ناصحی و یسنا میرطهماسب از عوامل این فیلم و حاضر در نشست بودند.
از اینترنت ضعیف تا نشستهای بدون مخاطب