ششمین روز چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلمهای «شب طلایی» به کارگردانی یوسف حاتمی کیا و «هناس» به کارگردانی حسین دارابی همراه بود؛ آقازادههایی که مطابق با پیشبینیها نتوانستند فیلمهای قابل قبولی در نخستین تجربه کارگردانیشان به نمایش بگذارند.
به گزارش «تابناک»؛ چهلمین جشنواره فیلم فجر با نمایش 22 فیلم بلند سینمایی و حضور 10 فیلم کوتاه و 10 فیلم مستند از یازدهم بهمن تا بیست و دوم بهمن به میزان برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره برگزار میشود. علاوه بر این آثار، ده فیلم مرمت شده در جشنواره چهلم به نمایش در میآید. در این دوره به روال دوران پیشاکرونا، شاهد نمایش فیلمها در شمار زیادی از سالنهای سینمای تهران و دیگر استانها هستیم.
برنامه اکران فیلمها در سالنهای سینمای مردمی را از اینجا میتوانید دانلود کنید
در ششمین روز از این دوره جشنواره فیلمهای «شب طلایی» به کارگردانی یوسف حاتمی کیا و «هناس» به کارگردانی حسین دارابی به نمایش درآمد. فیلم شب طلایی در داستان با حفرههای فراوانی همراه بود، در انتخاب بازیگر با اشتباهات فاحش مواجه است و در اجرا دچار ضعفهای غیرقابل انکار است. هناس اما یک تله فیلم بود که سازندگانش نیز احتمالاً با آگاهی شدت ضعف فیلم، کمپین تبلیغاتیشان را بر روی خانواده شهید هستهای متمرکز کردند تا برخی قید نقد این فیلم و هدر دادن بیت المال در مسیر ساخت چنین اثر ضعیف و مبتدیانهای را بزنند؛ ترفندی که حتمالاً جواب نمیدهد
شب طلایی
تهیهکننده: ابراهیم حاتمیکیا
کارگردان: یوسف حاتمیکیا
نویسنده: یوسف حاتمیکیا
فیلمبردار: محمد رسولی
موسیقی متن: پیام آزادی
تدوین: عماد خدابخش
بازیگران: حسن معجونی، یکتا ناصر، مریم سعادت، مسعود کرامتی، سوگل خلیق، بهناز جعفری، سینا رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک بهشاد، ناصر هاشمی، زهرا بهروزمنش، شکوفه هاشمیان، ناصر عاشوری، نساء افرنگه، بهادر مالکی، پانته آ کیقبادی، فرسیما دمیرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساوه درودی مسعود ساکت اف
خلاصه داستان: همزمان با یک مرگ، یک شمش طلا گم میشود و حالا همه دنبال پی بردن به ماجرا هستند
هِناس
تهیهکننده: محمدرضا شفاه
کارگردان: حسین دارابی
نویسنده: احسان ثقفی و مهدیه عین اللهی
فیلمبردار: مجید گرجیان
موسیقی متن: فردین خلعتبری
تدوین: سیاوش کردجان
بازیگران: بهروز شعیبی، مریلا زارعی، وحید رهبانی، سیاوش طهمورث، سولماز غنی، امین میری، علیرضا نایینی و کوثر حیدری
خلاصه داستان: داستان ترور شهید رضایی نژاد و روایتی تخیلی از زندگی شخصی این دانشمند هستهای و همسرش
رده بندی عجیب فیلمها در آرای مردمی
پس از فشارهای فراوان، بالاخره مسئول جشنواره فیلم فجر مجبور شدند نتایج آرای مردمی را برای کاهش ابهامها اعلام کنند اما این نتایج بر ابهامها افزود. در این رده بندی فیلمهایی با آرای ماخوذه کمتر، صرفاً به واسطه آنکه امتیاز میانگینشان در این تعداد آرا بالاتر بوده، در رده بالاتری قرار گرفتند. این اتفاق نشان میدهد طراحی درستی توسط برگزارکنندگان جشنواره که چهرههای خبره سینمای ایران نیستند، صورت نپذیرفته و آن گونه که این آمارها نشان میدهد شاهد تضییع حقوق شماری از فیلمسازان خواهیم بود.
دارابی: «هِناس» فیلم جاسوسی نیست
نشست خبری فیلم «هناس» در سالن نمایش برج میلاد برگزار شد. دارابی درباره زاویه دید فیلم گفت که بهترین حالت برای ورود به این فضا در کنار حساسیتهای امنیتی و... این است که از زاویه دید شهره پیرانی به فیلم نگاه شود. همان قدر که در یک گیجی و گنگی است ما هم باشیم و مخاطب در این فضا باشد تا تشویش و فضای ذهنی که شهره دارد تقویت شود. نمی خواستیم فیلم جاسوسی باشد.
شفاه نیز در ادامه در تایید حرفهای داربی بیان کرد: چیزی که در قصه درباره عناصر تهدید مهم بود این است که همه همسران مردانی که چنین زندگی دارند و سوژههای ترور هستند تشویش ذهنی دارند. یکی از همسران این شهدا میگفت روزی که همسرم ترور شد با همه غمی که داشتیم تازه احساس راحتی کردیم. چرا که این استرس روح خانواده این افراد را نابود میکند.
شعیبی درباره احتمال سیمرغ گرفتنش برای بازی در هناس و فیلم خودش در جشنواره امسال گفت: فیلم هناس فیلمی بود که دوستش داشتم و این علاقه بخاطر موضوع و روابط و عوامل فیلم بود.
او به شوخی گفت که دوست دارد برای هر دو فیلمهایش سیمرغ بگیرد.
دارابی درباره انتخابهای موسیقی فیلم و کم بودنش گفت: فیلم ما بیوگرافیک و عاشقانه است و با مصلحت تفاوت دارد. ریسک داشتیم که فیلم عاشقانهای بسازیم که از ریتم نیفتد برای همین تلاش کردیم تا موسیقی و تدوین فیلم آن را قابل قبول بسازد.
دارابی در بخش دیگری گفت: با وجود اینکه فیلم تلخ است تلاش کردیم تا فضای فیلم تلخ تمام نباشد و امید هم وجود داشته باشد و مخاطب با احساس خوب بیرون بیاید.
کارگردان درباره ارجاعات فرامتنی فیلم برای افرادی که اطلاعات کافی از ماجرا ندارند گفت: ما میخواستیم تا یک فیلم درام بسازیم که زندگی زوجی باشد که همدیگر را دوست دارند و دنبال آینده هستند البته نقد شما به فیلم وارد است.
او درباره انتخاب وحید رهبانی برای بازی در فیلمش گفت: انتخاب ترسناکی برای من بود. البته در سالهای روبرو او موفق خواهد بود و میدرخشد. از این میترسیدیم که آیا اگر وحید رهبانی ضد قهرمان باشد، شخصیت سینمایی او خراب نمیشود؟ خدا را شکر توانستیم که ضد قهرمان دوست نداشتنی شود. در زمان کمی که داشتیم باید او شخصیت منضجرکنندهای میشد بنظرم رهبانی توانست این فضا را شکل بدهد.
طهمورث نیز طی صحبتهای خود بیان کرد: هر سؤالی باید بگونهای باشد تا دیدگاهها را به هم نزدیک کند تا اثربخش باشد. آنچه برای من در این نقش مهم بود، این بود که تعهد انسانی در مقابل دو چیز است یک خانواده و دیگری اجتماع.
او با اشاره به داستان هملت گفت: قهرمان فیلم میان دو تعهد انسان قرار گرفته یکی خانواده و دیگری اجتماع. این مهم است که کدام یکی را انتخاب میکند اما هر دو را انتخاب میکند تن به یکی نمیدهد نه فقط مصلحت و نه خانواده. زن به شوهرش مراحل تعهد را طی میکند اما متاسفانه تعهد اجتماعی به گونهای است که شرایط را تغییر میدهد و در نتیجه این شخصیت را در جامعه ماندگار میکند.
وی بیان کرد: 35 سال است که کار هنری میکنم اما هیچ وقت برای جشنواره فیلم فجر نه افتتاحیه و اختتامیه دعوت نشدهام.
وی ادامه داد: فیلم خوب از آب درآمده است و عاشقانه و بیریا است.
دارابی در پاسخ به سؤال تسنیم نیز گفت: فیلم ترکیبی از بیوگرافیک، عشاقانه و درام است. تلاش کردیم تا فضا و موسیقی همه با هم برای یک فیلم با چند وجهه بکار گرفته شود.
حاتمی کیا درباره فیلم پسرش: جهان فیلم با جهان فیلمهای من فرق دارد جهان خودش را دارد
نشست رسانهای شب طلایی به کارگردانی یوسف حاتمیکیا و تهیهکنندگی ابراهیم حاتمیکیا شامگاه ۱۶ بهمنماه برگزار شد.
اویس طوفانی در ابتدای این نشست گفت: امروز متوجه شدیم ابراهیم حاتمیکیا به دلیل بیماری حال خوبی ندارد، به همین دلیل در نشست نیست.
ابراهیم حاتمیکیا به صورت تلفنی روی خط آمد و گفت: قسمت نشد در نشست باشم کرونا یک سال به سراغم نیامد اما وقتی که آمد در چنین شبی آمد، معتقدم یوسف سانس آورد که کسانی را در کنارش داشت که خوب بودن. دو بار سر صحنه رفتم و هر دو باری که رفتم برایم تجربه فیلمهایی که بازیگران زیادی دارد برایم زنده شد برخی طوفانها هستند که تنشزا میشوند اما همه آمدند تا یوسف را کمک کنند، خدا را شکر که یک تیم محجوب داشتیم و همه تلاش داشتند کار را درست انجام بدهند. من فقط یک اسم در این فیلم هستم. من با فاصله کنار هستم و بقیه کارها را بچهها انجام دادند.
وی افزود: جهان فیلم با جهان فیلمهای من فرق دارد جهان خودش را دارد و این به معنای منفی نیست دوستانی که کار اول انجام میدهند چون قرار است یاد بگیرند که باید بگویند فیلمنامه را خودشان باید بنویسند، این چهارمین فیلمنامه یوسف است همین باعث شد خودش را بهتر پیدا کند این یافتن خود در فیلمهای اول محقق میشود ابتدای امر بهتر است هر کسی خودش بنویسد جهان خودش را تصویر کند حتماً حکمتی بود که من نباشم حکایت این نشست حکایت عروسیای است که ما پدرها دوست داریم در آن باشیم اما قسمت این بود امشب غایب باشم. امیدوارم مهربانانه با این اثر برخورد کنند.
یوسف حاتمیکیا هم درباره وضعیت سلامتی پدر خود بیان کرد: این ابتدای بیماری پدرم است.
اویس طوفانی بیان کرد: دوست داشتم در اینجا از ریحانه یاسینی یاد کنم که همسر بهراد مهرجو دیگر جانشین تهیهکننده فیلم بود و در حادثه اتوبوس ارومیه از دنیا رفت، دوست داشتیم او جزو اولین تماشاگران ما باشد.
طوفانی درباره سرمایه این فیلم بیان کرد: این فیلم اصلاً سرمایه دولتی نداشته است، امیرحسین سرمایه فیلم را تامین کرد، او کسب و کار شناخته شده دارد شهرداری قرار بود یکی از اسپانسرها باشد اما تا الان یک ریال نگرفتهایم.
یوسف حاتمیکیا هم درباره تله فیلم بودن فیلم اظهار کرد: ناراحت شدم چنین احساسی نسبت به فیلم دارید تلاش کردم این چنین نباشد. من به نظرات احترام میگذارم اما تلاش کردم یک اثر سینمایی باشد.
حسن معجونی بازیگر این اثر هم بیان کرد: تئاتر میتواند به بازی هم کمک کند هم نه اما بخش عمده طراحی به یوسف برمیگردد و ما فقط مجری این کار بودیم.
حاتمیکیا بیان کرد: ایده از یک نگرانی و دغدغه بود، وقتی مینوشتم روزهای ناامید کننده داشتم چون تا لحظه آخر میرفتم اما به یکباره کار متوقف میشود تلاش کردم با بخش خصوصی کار کنم دوست داشتم باد بگیرم که اگر یک فیلم میسازی باید بازگشت سرمایه داشته باشی وقتی طرح شب طلایی را نوشتم فکر میکردم باید به رمان تبدیل کنم و دیگر قرار نیست فیلم بسازم اما اویس و مهراد کمکم کردند بسازم کاراکترهای فیلم زیاد و کار سخت بود مثلاً سی نفر بودند، در پیشتولید گفتم تایم کار زیاد است و سعی کردیم یک خانواده را از کار دربیاوریم.
طوفانی مطرح کرد: واقعیت این است فیلم برای ما سهل و ممتنع بود ما کم تجربه هم بودیم و فکر میکردیم کار ارزان و سادهای بود ضمن اینکه توقف به خاطر کرونا هم داشتیم اما خدا را شکر کار جمع شد.
مریم سعادت دیگر بازیگر فیلم توضیح داد: وقتی این نقش به من پیشنهاد شد با یوسف ملاقات کردم و تست گریم از من گرفتند تا ببینند چقدر میتوانم به نقش نزدیک شویم. بعد هم آقای حاتمیکیا من را تایید کردند خودم هم به شدت دوست داشتم این نقش را که برایم چالشی بود بازی کنم. وقتی کارهای خودم را میبینم کمی از خودم ناراضی هستم اما این مادر را باور کردم و این برایم خوشحال کننده است اما همیشه خودم از نتیجه کارهای خودم راضی نیستم اما حسن معجونی شاهکار بود.
سوگول خلیق دیگر بازیگر این فیلم مطرح کرد: یوسف حاتمیکیا به من خیلی کمک کرد.
حاتمی کیا درباره تعداد زیاد کاراکترها گفت: این پنجمین فیلمنامه من بود زمان فیلمبرداری به خودم گفتم عجب کاری کردم با این تعداد بازیگر حرفهای چه کنم؟ گفتم این چه کاری بود کردم اما واقعاً یک خانواده دور هم بودیم و از تک تک آنها ممنونم. اگر این گروه نبودند نمیتوانستم این فیلم را بسازم.
یکتا ناصر بازیگر این فیلم اظهار کرد: سعی کردم در خدمت فیلم باشم و اضافهکاری نکنم.
حاتمیکیا بیان کرد: خانم ناصر خیلی بازیگر خوبی است، لنز و میزانسن را میشناسد.
نوبخت حقیقی صداگذار فیلم توضیح داد: این فیلم مشکل خاصی نداشت.
مریم سعادت مطرح کرد: همیشه به دنبال نقشهای خاصی هستم که چالشی برایم داشته باشد این نقش برایم سخت بود اما با جان و دل از آن استقبال کردم همیشه به دنبال نقشهایی هستم که از من دور باشد مادربزرگ و راس یک خانواده بودن از من دور است، اما تجربه جذابی بود و یوسف حاتمیکیا خیلی مراقبم بود که ریتم تندی نداشته باشم چون در زندگی عادی خیلی ریتم بالایی دارم، او کمک کرد که ریتم خوبی داشته باشم کارم یک دست شده و مدیون حاتمیکیا هستم.
امید گلزاده طراح گریم مطرح کرد: گریم با این حجم از بازیگر کار پر مسئولیتی است، قصه در چند ساعت روایت میشود بنابراین حفظ و نگهداری راکورد برایمان سخت بود، کاراکتر زهرا خانم قابل باور است.
عماد خدابخش گفت: به نظرم میشود فیلم را کوتاه کرد.
یوسف حاتمیکیا در پاسخ به این سوال که فیلم شما یک تلهتئاتر است، عنوان کرد: قصد نداشتم این متن را روی صحنه ببرم، تک لوکیشن بودن پلاتی است که بارها و بارها در سینمای ما و خارج از کشور آزموده شدهاست، باز هم ممنونم که فیلم من را دیدید.
طوفانی اظهار کرد: برای من و بهراد مهرجو ورود به سینما یک رویا بود، خوشبختانه فیلم اول را با یوسف حاتمیکیا ساختیم بنا داریم با کارگردانان جوان کار کنیم.
یوسف حاتمیکیا بیان کرد: افتخار میکنم فرزند ابراهیم حاتمیکیا هستم چه به لحاظ فیلمساز چه به لحاظ پدر، با این حال پله اول را با طولانی برداشتیم اما چون کارت تهیهکنندگی نداشتیم از تجربه پدر استفاده کردیم، خدا را شکر فیلمنامه را دوست داشت فرد صریح الکلامی است اگر دوست نداشت به من میگفت طرحهای دیگری هم نشان داده بودم اما به من گفت اینها را بیرون بریز، سعی کرد استقلال من حفظ شود، او از دور ما را هدایت کرد.
امیرحسین حداد طراح صحنه گفت: در ابتدای فیلم پیدا کردن لوکیشن مهم است که جغرافیای فیلم را پیدا کنیم. تجربه جالبی که داشتم این بود که باورپذیری این فیلم زیاد بود. این خانواده از فیلم بیرون نزده و اتمسفر یک خانواده را رعایت کرده است.
سینا رازانی دیگر بازیگر فیلم هم عنوان کرد: من باید مثل یک بازیکن فوتبال باید کار تیمی انجام میدادم. پلان و سکانس مشخصی برای نقش علی نبود اما باید همراه این خانواده شود و چالشها کنار آنها باشد تا نقش بیرون نزد.
پیام آزادی آهنگساز فیلم مطرح کرد: برای یوسف حاتمیکیا موسیقی در فیلم مهم است، اما کار سختی بود، از نظر کارگردان موسیقی به اندازه کاراکترها مهم بود، سعی کردیم موسیقی در خدمت فیلم باشد.