با مذاکرات هسته ای

شرط شمخانی برای شکل گیری توافق هسته ای/ اعلام لغو برخی از تحریم های هسته ای ایران از سوی آمریکا/ اولیانوف: مذاکرات وین وارد مرحله نهایی شده است

ایالات متحده آمریکا در بحبوحه مذاکرات وین که به روزهای حساسی رسیده است، معافیت برخی تحریم‌های هسته‌ای ایران را بازگردانده است. یک مقام دولت بایدن روز جمعه از معافیت تحریمی ایران خبر داد. این مقام افزود که مذاکرات فنی که با این معافیت‌ها تسهیل می‌شود در هفته‌های پایانی گفت‌وگوها ضروری است.
کد خبر: ۱۱۰۲۹۱۳
|
۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۷ 05 February 2022
|
142899 بازدید
|

فوری: لغو برخی از تحریم های هسته ای ایران از سوی آمریکا

بین الملل تابناک: دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ۶ دی ماه ۱۴۰۰ آغاز شده بود، پس از نزدیک به ۳۰ روز رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک وارد یک دوره تنفس کوتاه تصمیم‌گیری سیاسی شده که بعد از چند روز ادامه خواهد یافت.

شرط شمخانی برای شکل گیری توافق هسته ای
۱۴۰۰/۱۱/۱۶ - ۱۸:۰۹

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی عصر امروز (شنبه) در واکنش به اظهارات یک مقام دولت بایدن که از تمدید معافیت تحریمی ایران خبر داد، نوشت: انتفاع اقتصادی واقعی، موثر و قابل راستی‌آزمایی ایران، شرط لازم برای شکل‌گیری توافق است.

وی تصریح کرد: نمایش رفع تحریم اقدامی سازنده تلقی نمی‌شود.

اولیانوف: مذاکرات وین وارد مرحله نهایی شده است
۱۴۰۰/۱۱/۱۶ - ۱۶:۲۰

میخائیل اولیانوف که نمایندگی روسیه را در مذاکرات وین با موضوع رفع تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه اعمال شده علیه ایران برعهده دارد، به خبرها درباره احیای معافیت تحریمی درباره برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.

میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده مسکو در مذاکرات وین با موضوع برداشتن تحریم‌های ایران در پیامی توییتری از این اقدام آمریکا استقبال کرد.

اولیانوف نوشت: «تصمیم ایالات متحده برای احیای معافیت‌های "هسته‌ای"، اقدامی در مسیر درست است. این (اقدام) به تسریع احیای برجام و بازگشت متقابل آمریکا و ایران به پایبندی به توافق ۲۰۱۵ (برجام) کمک خواهد کرد. همچنین می‌توان آن را نشانه ورود مذاکرات وین به مرحله نهایی دانست».

رابرت مالی: تضمینی برای ماندن دولت بعدی آمریکا در برجام وجود ندارد
۱۴۰۰/۱۱/۱۶ - ۱۵:۳۲

«رابرت مالی» نماینده ایالات متحده آمریکا در امور ایران در مصاحبه با شبکه «سی ان بی سی» با تأکید بر اینکه زمان احیای برجام رو به اتمام است گفت در صورت احیای توافق هسته‌ای ایران، واشنگتن تحریم‌های ناسازگار با برجام را رفع خواهد کرد اما تحریم‌هایی که غیرمرتبط با برنامه هسته‌ای ایران است، همچنان حفظ خواهد شد.

مالی در آغاز مصاحبه خود ضمن فاجعه‌بار توصیف کردن تصمیم دولت «دونالد ترامپ» ر‌ئیس‌جمهور سابق آمریکا برای خروج یکجانبه از برجام تصریح کرد: «موضع جو بایدن و آنتونی بلینکن و دیگر اعضای تیم این است که بازگشت به برجام در راستای منافع ایالات متحده آمریکا است و تا حد زیادی برای مشاهده توقف پیشرفت ایران برای دستیابی به بمب و جلوگیری از تنش‌ها در خاورمیانه (غرب آسیا) ضروری است».

وی با اینحال بار دیگر توپ را به زمین ایران انداخت و گفت که زمان برای بازگشت به برجام رو به اتمام است و ادامه داد: «ما به وضوح به ایران گفته‌ایم که تنها چند هفته برای بازگشت به برجام زمان داریم».

مالی تصریح کرد: «محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در راستای منافع ایالات متحده است و ما می‌توانیم پس از آن به بسیاری دیگر از مسائل مرتبط با ایران رسیدگی کنیم...موضع کنونی ما و کشورهای اروپایی این است که بهترین مسیر پیش رو بازگشت به توافق هسته‌ای ایران در شرایطی است که ایران آمادگی داشته باشد به طور کامل به تعهداتش بازگردد».

نماینده آمریکا در امور ایران در ادامه در خصوص اظهارات اخیر «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه جهان اقدامی برای توقف چرخش سانتریفیوژهای ایران انجام نداده، گفت: «ما همکاری نزدیکی با دولت اسرائیل داریم اما در خصوص این موضوع با آن‌ها اختلاف نظر داریم. جهان نباید اقدامی برای توقف چرخش سانتریفیوژهای ایران انجام می‌داد بلکه این برجام بود که ثابت کرد می‌تواند سانتریفیوژهای ایران را متوقف کند و تجربه سه ساله خروج از برجام نشان داد که سیاست فشار حداکثری برنامه هسته‌ای ایران را تسریع بخشید».

مالی با اشاره به این موارد ادامه داد: «هم‌اکنون ما آمادگی داریم در صورت آمادگی ایران به توافق بازگردیم و سهم خود را در لغو تحریم‌هایی که رئیس‌جمهور ترامپ مجدداً علیه ایران وضع کرد و با برجام ناسازگاری داشت، ایفا کنیم اما اگر ایران مسیر دیگری را انتخاب کند، ما نیز مجبور می‌شویم مسیر دیگری را در پیش بگیریم تا اطمینان حاصل کنیم ایران به بمب دست پیدا نخواهد کرد. در دیپلماسی باز است».

این دیپلمات آمریکایی سپس ادامه داد: «ما همچنان در دیپلماسی را باز نگه می‌داریم اما از دیگر ابزار استفاده می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که ایران به سلاح‌های اتمی دست پیدا نخواهد کرد و به سمت ساخت بمب حرکت نخواهد کرد».

راب مالی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه به چه دلیل با شرایطی که ایالات متحده آمریکا در خروج از برجام و نقض این توافق و ترور فرمانده قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به وجود آورده، جمهوری اسلامی ایران باید به آمریکا اعتماد کند، گفت: «من نمی‌توانم خود را به جای آن‌ها بگذارم اما این مسئله حقیقت دارد که در سیستم ما، ما نمی‌توانیم رئیس‌جمهور بعدی را ملزم کنیم. دولت بعدی تصمیمات خود را خواهد گرفت».

نماینده آمریکا در امور ایران سپس حرف خود را اینگونه ادامه داد:« دولت بایدن به وضوح اعلام کرده است که تا زمانیکه ایران به تعهداتش پایبند باشد، آمریکا نیز به تعهداتش ذیل برجام پایبند خواهد بود. بیایید هرچه سریع‌تر به برجام بازگردیم که این به نفع هر دو کشور ایالات متحده و ایران است و به آن برای رسیدن به درک‌ و تفاهم در دیگر مسائل تکیه کنیم».

راب مالی سپس در خصوص تحریم‌ها و لغو آن‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: «ما بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را حفظ می‌کنیم و این تحریم‌ها ارتباطی به موضوع هسته‌ای ایران ندارد و به رفتار این کشور بازمی‌گردد اما اکثر تحریم‌های ناسازگار با برجام رفع خواهدشد».

گروسی: بدون همکاری همه طرف‌ها توافق ناممکن است
۱۴۰۰/۱۱/۱۶ - ۱۵:۱۱

«رافائل گروسی»  مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌و‌گو با شبکه العربیه، گفت که رسیدن به توافق طی روزهای آتی ممکن اما موضوع پیچیده‌ای است.

العربیه در ادامه به نقل از وی نوشت: «بدون التزام ایران و همکاری همه طرف‌ها توافق هسته‌ای صورت نخواهد گرفت. از وجود مواد هسته‌ای اعلام نشده در سایت‌های ایران نگران هستیم.»

گروسی همچنین تأکید کرد که گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران علی‌رغم موانع، در مسیر صحیحی قرار دارد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز برای رسیدن به توافق تلاش زیادی می‌کند و هر میزان طرف‌ها گفت‌و‌گو می‌کنند، از میزان اختلافات کاسته و نظرات به یکدیگر نزدیک می‌شود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: «تاکنون طرف‌ها موفق به توافق نشده‌اند، اما امیدمان قطع نشده است، دشواری‌ها همچنان وجود دارد، اما چاره‌ای جز حل یکی پس از دیگری آن‌ها وجود ندارد و ما از نزدیک تحولات را دنبال کرده و منتظر حل و فصل دیپلماتیک هستیم.»

او همچنین گفت که گفت‌و‌گوها اکنون در سطح سیاسی است و اینکه از نظر سیاسی طرف‌های مذاکره کننده چه می‌خواهند و سؤال مهم این است که آیا بازگشت به توافق ۲۰۱۵ ممکن است یا نه.

شمخانی: حق هسته ای ایران با هیچ توافقی قابل محدود شدن نیست
۱۴۰۰/۱۱/۱۶ - ۱۵:۱۱

علی شمخانی ‌دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز (شنبه) در توئیتی نوشت: حق قانونی ⁧‫ایران‬⁩ برای ادامه تحقیق و توسعه و حفظ توانمندی‌ها و دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای در کنار تامین امنیت آن در برابر شرارت‌های حمایت شده با هیچ توافقی قابل محدود شدن نیست.

 دبیر شورای عالی امنیت ملی پیش از این نیز در توئیتی با بیان این‌که تاکنون ارتباط با هیأت آمریکایی حاضر در وین با مبادله نوشتار غیر رسمی انجام شده و نیازی به بیش از این نیز نبوده و نخواهد بود، اعلام کرد: این روش تنها زمانی با روش‌های دیگر جایگزین می‌شود که توافق خوب در دسترس باشد.

الاخبار مدعی شد: نشست امنیتی بین مسئولان ایران و آمریکا در آلمان
۱۴۰۰/۱۱/۱۶ - ۱۲:۲۰

انتخاب: روزنامه لبنانی الاخبار، چاپ بیروت ادعا کرده است که یک نشست امنیتی بلند پایه بین مسئولان ایران و آمریکا انجام شده تا راه را برای گام‌های بیشتر هموار کند؛ و در حالی که همه روی این نشست و مکان آن سرپوش می‌گذارند، منابع آگاه تصریح می‌کنند که نشست مذکور در آلمان و در جریان سفر پنهانی ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، به برلین، انجام شده. به گفته منابعی از تهران، که با الاخبار مرتبط هستند، هیئت ایرانی از همراهی آمریکا برای تسهیل توافق بر سر یک سوم نکات مورد بحث، متعجب شده است و همین امر، باعث شده هیئت ایرانی سریعا به کشور خود بازگشته و به پوششی برای دست یابی به گفتگوهای نهایی دست یابد.

الاخبار، چاپ بیروت در مطلبی به قلم ابراهیم الأمین نوشت: بررسی آنچه در وین جریان دارد، دشوار است، اما خوش بینی طرف ایرانی در هفته‌های اخیر منعکس کننده یک پیشرفت بزرگ در مذاکرات است، آنچه که باعث شد اسرائیل، توافق هسته‌ای را امری غافلگیر کننده نداند و حتی اسرائیلی‌ها معتقدند در صورت نبود گزینه جایگزین، یعنی حمله به ایران به رهبری آمریکا، رسیدن به توافق، خوب است.

در ادامه این مطلب آمده است: عملا، همه طرف‌ها به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویا هفته‌های سرنوشت سازی را پیش رو داریم. در غرب، در مورد دوره‌های مذاکره، بویژه در ماه جاری صحبت می‌شود و در ایران بعید نمی‌دانند که تا قبل از عید نوروز توافقی حاصل شود. اما نکته جدید موافقت اولیه آمریکا با چارچوب توافقی که روسیه به اتفاق ایران ارائه کرده، مربوط است، در این میان، اشاره‌هایی هم به تغییر واضح موضع اروپا می‌شود، که پیش از این، انعطاف کمی از خود نشان می‌داد.

نمی‌توان با قاطعیت در مورد نوع مذاکراتی که قبل از توقف ناگهانی آن صورت گرفت، سخن گفت. اما آنچه در نتیجه نشست‌های غیر علنی اتفاق افتاد، مسیر را برای دست یابی به تفاهمی هموار کرد که به روند مذاکرات سرعت داد. براساس اطلاعات الاخبار، یک نشست امنیتی بلند پایه بین مسئولان ایران و آمریکا انجام شده تا راه را برای گام‌های بیشتر هموار کند؛ و در حالی که همه روی این نشست و مکان آن سرپوش می‌گذارند، منابع آگاه تصریح می‌کنند که نشست مذکور در آلمان و در جریان سفر پنهانی ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، به برلین، انجام شده، ضمن اینکه وال استریت ژورنال این خبر را منتشر کرده و گزارش داد این سفر یک هفته قبل از سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه صورت گرفته و تنها به موضوع روسی-اوکراین مربوط است.

چارچوب توافق

در حالی که در مورد نتایج تماس امنیتی آمریکا-ایران، سکوت می‌شود، تغییر بزرگ و ناگهانی در ترکیب هیئت مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات وین، پس از سفر برنز و استعفای دو عضو این هیئت، جالب توجه بود. به نظر می‌رسد این دو استعفا به اختلافات داخلی هیئت آمریکایی در مورد ساز و کار تعامل با طرف ایرانی انجام شده، چرا که دو مقام مستعفی، کاملا در مقابل رابرت مالی جبهه داشتند، همان شخصی که بازهای دولت آمریکا وی را متهم به حمایت از توافقی به نفع تهران می‌کنند. اما مساله مهمتر تحول در موضع آمریکا در مذاکرات است. به گفته منابعی از تهران، که با الاخبار مرتبط هستند، هیئت ایرانی از همراهی آمریکا برای تسهیل توافق بر سر یک سوم نکات مورد بحث، متعجب شده است و همین امر، باعث شده هیئت ایرانی سریعا به کشور خود بازگشته و به پوششی برای دست یابی به گفتگوهای نهایی دست یابد.

در همین رابطه، منابع می‌گویند: جلسات آخر بین هیئها، شاهد گفتگویی در مورد طرح ایران-روسیه در مورد رفع تحریم‌ها و بازگشت به بندهای توافق هسته‌ای بود. منابع مذکور تاکید می‌کنند که ایالات متحده با اغلب بندهای این طرح ایران-روسیه موافقت کرده و احتمال توافق جدید بین ایران و دیگر دولت‌های حاضر، در هفته‌های آینده زیاد است. ایشان می‌افزایند: مذاکراتی که در وین جریان داشت، حول محور طرح ایران و روسیه بود و اکنون، موافقت آمریکا با اغلب بندهای آن، مذاکره کنندگان ایرانی را غافلگیر کرده است.

توافق فعلی بین ایران و دولت‌های مذاکره کننده، بر رفع تقریبا کامل تحریم‌های امریکا علیه فروش نفت ایران و پرداخت تمام اموال بلوکه شده ایران در سرتاسر جهان استوار است. در مقابل، ایران براساس یک پیشنهاد جدید، غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم خود را متوقف کرده و سطح آن را به ۲۰ می‌رساند.

دغدغه‌های و درخواست‌های ایران

طبق اطلاعات، معاون وزیر خارجه ایران، علی باقر کنی به تهران بازگشت تا تحولات جدید را مطرح کرده و نه تنها از ابراهیم رئیسی، بلکه از رهبری جمهوری اسلامی کسب تکلیف واضح تری کند.

با توجه به موضع گیری جدید امریکا و موافقت رهبری ایران با نقشه راهی که مشخص شده، شانس‌های عقد شکل جدیدی از توافق هسته‌ای با ایران، افزایش یافته است، که روسیه در آن نقش اجرایی مهمی را ایفا می‌کند. همزمان، منابع اگاه گزارش دادند که احتمال کارشکنی در توافق و مخالفت احتمالی مشاور امنیت ملی کاخ سفید، جک سالیوان و بازهای دولت آمریکا که مخالف نرمش در قبال تهران هستند، وجود دارد.

به موازات این بحث، تحلیلگران می‌گویند که مشکل تنها بندهای مذاکرات فعلی نیست، بلکه مساله به مرحله پس از توافق هم مربوط است، چرا که ایران تمایلی برای بازگشت سریع به توافق ۲۰۱۵ بدون این ضمانت‌ها ندارد.

- رفع تمام تحریم‌های آمریکا و اروپا و تحریم‌های بین المللی تحت عنوان مقابله با برنامه‌های هسته ای، در مقابل پایبندی ایران به توقف غنی سازی، همراه با حق آن برای دست یابی به تعهدی که ضامن بازپس گرفتن اورانیوم ذخیره سازی شده ایران در مسکو، در صورت خروج هر یک از طرف‌های غربی از توافق باشد.

- رفع تحریم‌هایی که مانع از صادرات نفت و گاز ایران به دولت‌ها مختلف جهان می‌شود و آزادسازی تمام عملیات مالی مربوط به معاملات آن.

- ازادی بخش تجارت جهانی ایران و فراهم شدن زمینه‌ای برای همکاری آن با هر شرکتی در جهان در تمام سطوح زیربنایی و حیاتی تا صنایع شهری.

- آمریکا مانع از هر گونه اقدام اسرائیل علیه ایران یا توافق هسته‌ای شود، چرا که تهران با قاطعیت می‌داند هر عمل اسرائیل، ناشی از اقدام و اراده آمریکاست و اسرائیل به تنهایی و بدون پوشش امریکا، قدرتی ندارد.

- مقامات آمریکایی همه به توافق پایبند بمانند و تایید توافق، تنها منحصر به امضای آن توسط کاخ سفید نشود، یعنی دولت آمریکا در این باره باید با کنگره به توافقی برسد.

اروپا و قطر

از سوی دیگر، الاخبار مطلع شد که تماس‌هایی بین ایران و تعدادی از پایتخت‌های اروپایی ذینفع انجام شده تا چارچوب شراکت‌ها در مرحله پس از توافق توسعه یابد. به نظر می‌رسد ایران بوضوح از اروپا شنیده که اماده توافق‌های طولانی مدت، به شرط اجرای توافق با آمریکایی هاست، اما معتقد است که شرط اروپا نشان دهنده نقطه ضعف است.

همچنین طرف ایرانی خطاب به طرف‌های اروپایی تاکید کرد تاکید کرد که هیچ یک از پرونده‌های مربوط به حوادث خاورمیانه نه در مرحله فعلی و نه در مراحل بعدی، جزئی از بندهای مورد مذاکره نخواهد بود.

در همین رابطه، به نظر می‌رسد برخی دولت‌ها تلاش می‌کنند تا از نقش میزبانی به نقش میانجی فعال برسند، همانطور که قطر پیشنهاد داده است تا واسطه مذاکره بین ایران و امریکا در مورد پرداختن به پرونده روابط دو جانبه بین دو طرف باشد. دوحه برای این منظور به روابط استثنایی خود با دولت آمریکا و روابط مستحکم با ایران در دوره‌های گذشته، استناد می‌کند. ظاهرا قطری‌ها تلاش می‌کنند از تجربه واسطه گری بین آمریکا و طالبان که منجر به توافق برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان شد، استفاده کنند.

توضیح وزارت خارجه آمریکا درباره معافیت‌های تحریمی برنامه هسته‌ای ایران
۱۴۰۰/۱۱/۱۶ - ۰۸:۱۳

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره موضوع معافیت‌های تحریمی در خصوص برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران توضیح داد.

"ند پرایس" جمعه شب به وقت محلی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ما دقیقاً همان کاری را کردیم که دولت قبلی کرد؛ به شرکای بین‌المللی خود اجازه می دهیم به خطرهای فزاینده مرتبط با عدم اشاعه و ایمنی هسته ای در ایران رسیدگی کنند در عین حال، تا زمانی که تهران به تعهدات خود در قالب برجام بازنگردد، معافیت تحریمی به ایران ارائه نکرده و نخواهیم کرد.

آمریکا معافیت برخی تحریم‌های هسته‌ای ایران را بازگرداند

ایالات متحده آمریکا در بحبوحه مذاکرات وین که به روزهای حساسی رسیده است، معافیت برخی تحریم‌های هسته‌ای ایران را بازگردانده است.

یک مقام دولت بایدن روز جمعه از معافیت تحریمی ایران خبر داد. این مقام افزود که مذاکرات فنی که با این معافیت‌ها تسهیل می‌شود در هفته‌های پایانی گفت‌وگوها ضروری است.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد که این معافیت تحریمی نباید به عنوان سیگنالی تلقی شود که واشنگتن به دنبال دستیابی به تفاهمی برای بازگشت به توافقی است که به صورت رسمی با نام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می شود.

مذاکرات وین با هدف رفع تحریم های آمریکا و بازگشت این کشور به برجام وارد مرحله حساسی شده است.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در راستای سیاست فشار حداکثری، معافیت تحریمی برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران را لغو کرده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز نوشت در حالی که مذاکره کنندگان آمریکایی خود را برای بازگشت به وین برای ادامه مذاکرات آماده می کنند، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا چند معافیت تحریمی مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران را امضا کرد. این اقدام با هدف لغو تصمیم دولت ترامپ در پایان دادن به این معافیت‌های تحریمی بوده است.

آسوشیتدپرس نوشت که این معافیت‌های تحریمی با هدف ترغیب ایران به بازگشت به توافق هسته‌ای سال 2015 صورت می گیرد که دولت ترامپ به صورت یکجانبه از آن خارج شد.

بر اساس گزارش‌ها، با صدور این معافیت تحریمی، شرکت‌های چینی، روسی و اروپایی که با برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران همکاری داشتند می توانند بدون نگرانی از تحریم‌های آمریکا، به این همکاری بپردازند.

دولت پیشین آمریکا به ریاست ترامپ بعد از خروج از برجام در راستای راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق و اعمال تحریم‌های جدید به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز مانند ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

فشار کنگره برای سئوال از رابرت مالی درباره مذاکرات ایران

تندروها و جمهوریخواهان در آمریکا که همزمان با مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ تحرکات خود را شدت بخشیده اند، در تازه ترین اقدام، خواستار توضیحات "رابرت مالی" نماینده ویژه دولت دموکرات جو بایدن در امور ایران درباره مذاکرات وین و پاسخگویی او به سوالاتی شده اند.

پایگاه اینترنتی واشنگتن فری بیکن روز جمعه به وقت محلی در گزارشی نوشت که جمهوری خواهان آمریکا خواهان شهادت رابرت (راب) مالی در مقابل کنگره شده اند.

این تارنمای نزدیک به نومحافظه کاران آمریکا نوشت که نامه ۹ جمهوریخواه به وزارت امور خارجه آمریکا نشان می دهد که گروهی از رهبران سیاست خارجی جمهوریخواه از دولت بایدن خواسته اند که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مورد تلاش های خود برای احیای برجام به کنگره شهادت دهد.

بر اساس این گزارش، رابرت مالی که سال گذشته برای رهبری مذاکرات با ایران منصوب شد، با وجود درخواست های مکرر جمهوری خواهان، از زمان تصدی این سمت، در کنگره حضور نیافته است. انتخاب رابرت مالی به عنوان نماینده ویژه ایران پیش از این با مخالفت هایی در کنگره آمریکا مواجه شده بود.

واشنگتن فری بیکن نوشته است با توجه به اینکه انتظار می‌رود دولت بایدن در هفته‌های آتی توافق با ایران را اعلام کند، راب مالی برای پاسخ به سووالات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان تحت فشار قرار گرفته است.

واشنگتن فری بیکن نوشت که درخواست برای این جلسه استماع درحالی صورت می گیرد که به گفته قانونگذاران جمهوری خواه تیم مذاکره کننده امریکا تحت رهبری راب مالی در بی نظمی و آشفتگی کامل است.

قانونگذاران به جدایی اخیر یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا که خواهان موضع سخت گیرانه تر در قبال ایران در مذاکرات بوده است، اشاره می کنند.

بر اساس این گزارش، جمهوری خواهان به دنبال کسب پاسخ به چندین سوال کلیدی پیرامون مذاکرات هستند. این سوالات شامل موارد زیر می شوند: چرا مقامات وزارتخانه از تیم مذاکره کننده کنار گذاشته می شوند؟ موضع فعلی دولت امریکا در مورد لغو تحریم ها علیه ایران چیست؟ چرا تحریم های کلیدی در بخش انرژی ایران کامل اعمال نمی شود؟ برنامه هسته ای ایران و افزایش غنی سازی اورانیوم آن در چه وضعیتی قرار دارد؟

در نامه جمهوریخواهان همچنین آمده است: اشتیاق دولت بایدن به بازگشت به توافق هسته ای به رغم تشدید تنش ها و عدم سازش ایران، یک اشتباه محاسباتی بزرگ است که بازدارندگی را کاهش داده و اهرم ما در مذاکرات را تضعیف می کند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۵
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۹۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
سركار گذاشتن ملت دفع پیش هم که برجام شد چیزی ارزون نشد فقط با این سیگنالها تولیدات میره رو هوا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
کدام تولید هر آشغالی تولید میکنند به خورد مردم به اسم همین تحریم میدهند مثل خودرو ولوازم خانگی و هزاران تولیدنمای دیگر ،لغو تحریمها حداقل خاصیتش این است که همان تولید کننده مواداولیه تولید را هم با کیفیت و هم ارزانتر تهیه میکند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
کارتون تولیدیه؟ لوازم خانگی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
روسها سالی150میلیارد دلار گاز به اروپا میفروشن بعد ایران با اختلافی کمی از روسیه دومین منابع گازی جهان را دارد وسهم ایران صفر دلار است همه بدبختی ما از همینجاست بعد مارو با انرژی منسوخ شده فرستادن دنبال نخود سیاه
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
تابی چرا خبر دیدارپوتین با رییس جمهورآرژانتین رو منتشرنکردی؟ فیلمش رو هم بذار شایدبعضی ها خجالت بکشن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
مثل همیشه شکست ایران چه با قبول برجام وچه در خروج از برجام حتمی است.
هر چند عبدالهیان و باقری و شریعتمداری. با هزار یک جور حقه آنرا بخواهند پیروزی به مردم بفروشند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
در مورد دیدار با مجارستان چی خجالت کشیدی یا نه؟
وقتی هنوز نفهمیدی دیدار ها از قبل برنامه ریزی شده هست نیازی به پاسخ بیشتر نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
اگر منسوخشده پس چرا انقدر جوش میزنن که با ایران توافق کنند...
ناشناس
| Canada |
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
سیر نزولی شروط ایران برای بازگشت به برجام: دث
دوسال پیش: لغو کلیه تحریمها وپرداخت خسارت و ازادسازی پولهای بلوکه شده ومحکوم کردن ترور شهیدسلیمانی توسط دولت بایدن وتضمین عدم خروج مجدد امریکا ازبرجام
پارسال : لغوهمه تحریمها وتضمین عدم خروج مجدد امریکا ازبرجام
امروز: لغو تحریمهای برجامی‌ نه همه تحریمها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
برو بالا دلال و کاسب تحریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
تولید ملی نخواستیم. تولید آشغال با هزینه های گزاف بنام حمایت از تولید ملی
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
کاسبان تحریم داخلی و خارجی نمی گذارند آب خوش از گلوی مردم پایین برود....!!!!
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
خیلی موافقم. می خواستم همین نکته را اشاره کنم ولی شما بدرستی اشاره کردید. از داخل خیلی ها این شرایط آشفته و هرج و مرج را بیشتر دوست دارند.
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
مثل جلیلی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
جلیلی سالهاست تو مذاکرات برجام حضور داره از اولم دنبال توافق نبود چون منافع شخصی تو تحریم و ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
چه پسر خوبی. گوگولی مگولی. ساندیش خوب بود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
والله ديگه غلطي نمونده كه بكنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
منظورت این است که اشتباهی نمیکند؟ دیکته ای که برای ایران نوشته غلط ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
اره خوب تو راست میگی ولی چین و روسیه و اقازاده های داخلی که هر غلطی میخوان میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
شما ناهار خوردی که اینقدر سرحالی؟!!!!!! آره ؟مطمئن باشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
کاش بگی تو چه کاری می تونی بکنی
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
به شما ناهار دادن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
درست ترش اینست: آمریکای جهانخوار!! هر غلطی که بخواهد میکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
جام زهر ۲ مبارک
نرمش قهرمانانه ۲ مبارک
اقتدار و امنیت مبارک

زحمات برادر بزرگوارمان جناب اولیانوف جواب داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
نخیر عزیزم این موفقیت به خاطر رزمایش پیامبر اعظم و همون موشک پرانی،عدم پذیرفتن آمریکا به عنوان عضو برجام و نداشتن جاسوس تو تیم مذاکره است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
زهر مارو جام زهر ،معلومه که کاسب تحریم هستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
ای بی انصافها! اگر هم میگی یا حسین و هم میگی وا حسین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
معلومه بدجوری داری میسوزی کاسب تحریم! مردم دارن له میشن تو از اینکه تحریمها برداشته بشه میسوزی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
تو چرا داری میسوزی ؟ اب بریز انجاییکه میسوزه
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
کاش کمی ،فقط کمی ادراک وفهم در افرادی باتفکر شما وجودداشت
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
نرمش قهرمانانه ای در کار نیست. ایران یمن را می خواهد مثل دفعه قبل که سوریه و عراق را خواست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
لطفا جام زهر با برجام که خیانت است کی نفرمایید که زمین تا آسمان فرق دارد
خطاب به پاسخ دهنده پایینی کاسب تحریم کسانی هستند که بارها از یک سوراخ چندین بار گزیده می شوند ولی دوباره همان راه را می روند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
ساندیسی های عزیز به تکاپو افتادن
این برجام دقیقا همان برجام حسن روحانی بود
بیخودی شلوغش نکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
نرمش و جام و اینا کجا بود برادر؟! ما که عملا از برجام خارج نشده بودیم! اون آمریکای ترامپ بود که خارج شده بود و الان اتفاقا اونها با نرمش و ... دوباره برگشتن تو برجام!!
ناشناس
| Belgium |
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
کجاش جام زهر
می خواد دلار آزاد کند.
دارند بشکن می زنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
تو که دوکلاس سواد نداری صلاح مملکت رو بهتر می دانی یا بزرگان مملکت؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
حداقل برای چند صباحی پا از روی گردن ملت ایران برداشته میشه و کمی نفس خواهند کشید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
وای خدای من که هنوز عده ای دنبال نخود سیاه هستند
کاربر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
شرایط مردم تغییر نخواهد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
در مدت کوتاهی که در دولت قبل تحریم لغو شده بود ثبات در بازار بود و همه چیز خوب پیش میرفت اینقدر بی انصاف نباشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
آقای زاده ها مگه مردم نیستند؟ چرا ناحق میگید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
در صورتی که وضع مردم بهبود پیدا نکند حکومت دیگر بهانه ای نخواهد داشت چون تا الان میگفتن تحریم مانع بهبود وضعیت مردمه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
باید شرایط به نفع مردم تغییر کند زیرا دیگر بهانه ای برای فشار بر مردم ندارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
جناب کوتاه مدت
جهت اطلاع شما قبل برداشتن تحریم که کامل هم برداشته نشد دولت قبل از اولی که آمد سرکار اقتصاد را در بخش های مهم سرکوب کرد و اجازه افزایش قیمت متناسب با تورم نداد و به خاطر آن حرکت ناشیانه که اگر از عمد نبوده باشد می شود 4 سال آخر که از سال 96 که هنوز تحریم اعمال مجدد نشد بی ثباتی چند برابری در بازار
دولت فعلی هم همین است اگر سرکوب کند چه با تحریم چه بدون تحریم چند سال بعد بی ثباتی چندین برابری نسبت به الان رقم خواهد زد
سلطان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
دیدید این همه رنج کشیدن ملت ارزش نداشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
اگه قرار بود به آمریکا رو بدیم الان موشکم نداشتیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
رنج شما ادامه دار هست همانند 20 سال قبل که بازیچه دشمنان شدین و آنها خوب شما را بازی می‌دهند!
مهرزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
اي دل اي باور مكن دنيا خش اوبو
چاله سرد ايل مون پر ز تش اوبو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
من نمیدانم آمریکا دیگر باید چکار کند تا ما بگویم راست می گوید واقعا که ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
باید بیاد زانو بزنه عذر خواهی کنه و قول بده که آدم خوبی باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
هول نشو ادم هالو اینها هیچ ارزشی نداره امریکا پدرسوخته تر از این حرفهاست دفع پیش تعهد امضا شده را ترامپ از طرف امریکا زد زیرش
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
نباید از خطوط قرمز آمریکا: موشکی و هسته ای شدن و امنیت خلیج فارس و رژیم غاصب.
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
بایدن هم باید از قدرتش استفاده کند با تندروهای داخلی کشورش قاطع عمل کند ووارد مذاکره مستقیم با ایران شود.
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # لبنان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟