اندیشکده‌ها و تحلیلگران بین المللی مطرح کردند

جنگ اوکراین و تبعات آن تا چه زمانی ادامه دارد؟

چهل روز از حمله روسیه به اوکراین و بزرگترین جنگ در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم گذشته است، ولی دورنمای مشخصی برای پایان آن وجود ندارد. در واقع، به رغم اینکه برخی ناظران تصور می‌کردند تهاجم روسیه، منجر به پیروزی زودهنگام و برق آسا خواهد شد و جنگ در کمتر از یک هفته خاتمه پیدا می‌کند، جنگ چهلمین روز خود را نیز پشت سر گذاشته و گویا این جنگ تبعات طولانی مدتی برای نظام بین الملل خواهد داشت!
کد خبر: ۱۱۱۲۱۵۳
|
۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۷ 05 April 2022
|
19856 بازدید
|

جنگ اوکراین و تبعات آن تا چه زمانی ادامه دارد؟

بین الملل تابناک/ چهل روز از حمله روسیه به اوکراین و بزرگترین جنگ در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم گذشته است، ولی دورنمای مشخصی برای پایان آن وجود ندارد. در واقع، به رغم اینکه برخی ناظران تصور می‌کردند تهاجم روسیه، منجر به پیروزی زودهنگام و برق آسا خواهد شد و جنگ در کمتر از یک هفته خاتمه پیدا می‌کند، جنگ چهلمین روز خود را نیز پشت سر گذاشته و گویا این جنگ تبعات طولانی مدتی برای نظام بین الملل خواهد داشت!

برخی تحلیلگران، جنگ اوکراین را زمینه ساز تحولات و رویداد‌های بزرگتری در سیاست بین الملل می‌دانند. بسیاری امید داشتند با خاتمه دوران جنگ سرد در اواخر دهه ۹۰ میلادی و فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ تقابل میان دو بلوک قدرت جهانی پایان یابد. با این حال از آن زمان تا کنون، اروپا باز هم شاهد جنگ بوده است؛ از جمله در ابتدای فروپاشی یوگسلاوی سابق در نیمه نخست دهه ۹۰ قرن گذشته. ابعاد حمله نظامی روسیه به عنوان یک قدرت جهانی به اوکراین، بر تمام حوادث دهه‌های گذشته، از پایان جنگ دوم تا کنون، سایه انداخته است.

در همین رابطه، امانوئل پیتروبن، تحلیلگر مسائل ژئوپلیتیک، در مقاله‌ای برای اندیشکده والدای کلاب روسیه نوشت: در جهان در حال شکل گیری، روسیه نمی‌تواند همزمان به اروپا و آسیا تعلق داشته باشد؛ حداقل در سال‌های آینده. ایالات متحده ماهرانه‌ از جنگ اوکراین برای سفت کردن کنترل اتحادیه اروپا استفاده می‌کند، از این روی، روسیه چاره‌ای جز تغییر دستور کار خود در سه جهت ندارد: در داخل، آسیا، جهان جنوب (آفریقا به علاوه آمریکای لاتین).

فرایند عادی سازی یک دهه زمان می‌برد

در ادامه این مطلب با اشاره به اینکه پیامد‌های این بحران بیش از یک دهه به طول می‌انجامد، عنوان شده است: همه چیز از دست رفته نیست. دیپلماسی دیر یا زود راهی برای ظهور دوباره پیدا خواهد کرد، زیرا اگر تاریخ چیزی را بیاموزد، آن جغرافیاست که اهمیت می‌یابد. قانون همیشه سبز "به یاد داشته باشید با چه کسی مرز دارید" اتحادیه اروپا و روسیه را ملزم می‌کند تا یک تنظیم مجدد جدید را امتحان کنند. اما شروع یک فرآیند عادی سازی موثر، سال ها ـ اگر نه یک دهه ـ یا بیشتر طول می‌کشد. در همان زمان، رقابت قدرت‌های بزرگ بدتر خواهد شد. تعدادی از متغیر‌ها بر وضعیت سلامت روابط اتحادیه اروپا و روسیه تأثیر خواهند گذاشت؛ اقتصاد یکی از آنهاست.

در همین رابطه، محسن رضایی نیز یازدهم فروردین ماه در حاشیه حضور در مسجد جامع خرمشهر و گردهمایی استانی ائمه جمعه خوزستان از تبعات بلندمدت جنگ اوکراین سخن گفت و اظهار کرد: جنگی که در اوکراین آغاز شده است حداقل ۱۰ سال به طول می‌انجامد. جنگ اوکراین ماجرای مهمی است و به این سادگی‌ها پایان نمی‌یابد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور همچنین گفته بود: در اوضاع کنونی اطلس و جغرافیای فرصت‌ها و تهدید‌های کشور عوض شده است و از نظر بین المللی در موقعیت مهم و جدیدی قرار داریم و باید خودمان را با شرایط جدید تنظیم کنیم.

جنگ اوکراین؛ نوک کوه یخ

اِورِن بالتا نیز در مجله ترکیه‌ای Birikim نیز بر آن است که جنگ اوکراین فارغ از نتیجه مقطعی آن، در آینده رویداد‌های دیگری را به دنبال خواهد داشت. او نوشت: اوکراین فقط نوک کوه یخ است. امروز، ما دوره‌ای از رژیم موقت جهانی را سپری می‌کنیم که در آن رژیم خلع سلاح بین‌المللی فروپاشیده است، هنجار‌ها و قوانینی که از قبل به کندی عمل می‌کنند، کمتر و کمتر بازیگران را ملزم می‌کنند، و تسلیحات برای کشور‌های بزرگ و کوچک به طرز باورنکردنی سرعت می‌گیرد. این دوره جای خود را به ده‌ها جنگ بزرگ و کوچک می‌دهد و مکانیسم‌های دیپلماسی را که از جنگ‌ها جلوگیری می‌کند، تضعیف می‌نماید.

مناقشه‌ای حل ناشدنی

آرنه وستاد، استاد تاریخ در دانشگاه ییل و عضو هیات علمی سابق هاروارد و همچنین نویسنده ۱۶ کتاب از جمله «جنگ سرد: تاریخ جهانی»، تهاجم روسیه به اوکراین را "جنگ فتوحانه‌ای که از سال ۱۹۴۵ در اروپا ندیده‌ایم" خواند.

وستاد گفت: مشکل طرف روسی این است که هر اتفاقی در میدان نبرد بیفتد، آن‌ها به آن هدف نخواهند رسید. این یک هدف دست نیافتنی است و باعث می‌شود که مناقشه بیش از پیش غیرقابل حل شود.

به قول «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، جهان فعلی به مراتب پرآشوب‌تر و غیرقابل پیش بینی‌تر از دوره‌ای است که ایالات متحده و شوروی سابق درگیر جنگ سرد بودند. شرایط کنونی خطرناک است، چون هیچ ابزاری برای دست و پنجه نرم کردن با بحران وجود ندارد حال آنکه در آن دوره، مکانیسم‌هایی برای جلوگیری از درگیری مستقیم وجود داشت و اجاق جنگ هرگز داغ نشد.

شاید گوترش با بیان اینکه نمی‌توان به شرایط خطرناک فعلی، عنوان جنگ سرد یا گرم را اطلاق کرد بلکه با «نوعی تقابل ولرم» روبرو هستیم، حق مطلب را تا حدودی ادا کرده باشد؛ اما آنچه روشن است، اینکه جنگ اوکراین و تبعات آن ممکن است بیش از یک دهه دامنگیر جهان در حال آشوب کنونی شود.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۳۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
با سلام
پایان پیدا می کند این جنگ چون یک نفر نقش دارد و ان هم پوتین در روسیه هیچکس طرفدار جنگ نیست و به قول قدیمیها مارها هر موقع اخر عمرشان می شوند سرشان درد می اید از سوراخ بیرون می ایند و دشمنشان ان را نابود می کند حالا انسان یا دیگر حیوانات و پوتین کشید مردم اوکران روسیه را به جنگ و در این دوره کسی دیگر حال جر بحث حال جنگ ندارد همینکه پوتین رفت از صحنه جنگ تمام می شود این فرد فکر کرد کسی است مقداری توپ تانک هوا پیما و کسی هم در داخل منتقد نداشت به خود مقرور شد و حمله کرد به کشور دیگر اگر یک صفحه تاریخ را خانده بود و سر هیتلر و ناپلئون صدام چه امد دست به چنین کار بدی نمی زد
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
مقصر اصلی این جنگ غرب است ناتو در حال از دست دادن خاصیت خود بود ولی آمریکا و انگلیس با مکر و حیله اوکراین را بازیچه خود قرار دادند و با مشارکت زلنسکی دلقک اوکراین را ویران کردند روسیه راهی جز جنگ نداشت .
ره آورد این جنگ برای روسیه این خواهد بود که من بعد هیچ قدرتی جرات رویارویی با روسیه را نخواهد داشت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
اوکراین شبیه ویتنام است. در ویتنام هم شوروی و چین اسلحه ویت کنگ های شمال را تامین می کردند. روسیه در اوکراین برنده نخواهد بود و از آن طرف امریکا و بریتانیا فرصت له کردن روسیه را از دست نخواهند داد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
مادر پوتین را باید به عزایش نشاند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
مردم روسیه گرفتار یک دیکتاتور الدنگ شل مغز شده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
هر لحظه زنده ماندن پوتین تبعات جبران ناپذیری برای کره زمین خواهد داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
فعلا كه تبعات حضور ديكتاتوري نظام آمريكا جهان را قفل كرده ، اين نظام با هزاران مكر و حيله سعي دارد تا گستره خود را بر همه دنيا تحميل كند چه با نابودي اوكراين يا با نابودي تايوان يا ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
این مردک دیکتاتور فاقد رای مردم ؛ تعادل روانی ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
منظورت بايدن است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
❤❤❤
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
پوتین جنایتکار جنگی است و باید در دیوان کیفری لاهه به جنایاتش رسیدگی شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
پوتین نیز مانند لایه اوزون سوراخه و برای کره زمین خطر محسوب میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
پیام اخلاقی جنگ اوکراین :

پوتین هیچ عددی نبود
ارتش روسیه پوسیده بود
دیکتاتورها در قرن ۲۱ به زباله دانی خواهند رفت
روسیه , چین و غرب دوست هیچ کشوری نیستند ولی کشورهای ضعیف تر با رعایت منافع ملی شان مجبور به تعامل با همه دنیا هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
در قرن حاضر هيچ جنگي براي حمله كننده نتايج موفقي را در برنداشته! در جنگ عراق آمريكا به اهدافش نرسيد، در جنگ سوريه عليرغم لشكركشي تروريستها از دهها كشور جهان به اين كشور و حمايت علني آمريكا ، اروپا و اغلب كشورهاي عرب از آنها ولي هيچ نتيجه اي براي آنها به همراه نداشت، در جنگ يمن هم عليرغم حمايت آمريكا، اروپا و اسرائيل از عربستان و امارات ، متجاوزين 7 سال است كه در باتلاق گير كرده و نه را پيشرفت دارند نه راه پسرفت !
اميدوارم كه تمام دنيا فهميده باشند كه جنگ راهكار هيچ اختلافي نيست
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات