در چهارمین روز چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر فیلمهای «چرا گریه نمیکنی»، «بچه زرنگ» و «هوک» در سینمای رسانهها و خانه جشنواره رونمایی شد و در این میان که فیلم تازه علیرضا معتمدی بتواند بالاخره موتور جشنواره را روشن کرد.
به گزارش «تابناک»؛ چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر از چهارشنبه دوازده آبان آغاز شد و تا بیست و دوم بهمن با نمایش 24 فیلم بلند داستانی تداوم خواهد داشت. در میان آثار راه یافته به بخش اصلی و در رزرو بخش اصلی، محمدعلی باشه آهنگر و کیومرث پوراحمد تنها چهرههای پیشکسوتی هستند که فیلمهایشان در این لیست خودنمایی میکند و همگی متعلق به نسل دوم و سوم سینمای ایران هستند.
رضا کیانیان، امیر جعفری، سارا بهرامی، پژمان بازغی و نسیم ادبی هرکدام با بازی در دو فیلم، پرکارترین بازیگران حاضر در دوره چهلم و یکم جشنواره فیلم فجر هستند.
پردیسهای سینمایی آزادی، اطلس مال، ایران مال، زندگی، شهرک، صبامال، کوروش، کیان، گالریا، مگامال، هروی سنتر، هدیش مال و سینماهای استقلال، تماشا، تیراژه 2، جوان، راگا، فرهنگ، نارسیس، شمیران سنتر، مهر شاهد و موزه سینما در تهران میزبان آثار حاضر در جشنواره فجر چهل و یکم هستند.
جزئیات کامل همه فیلمها را از اینجا میتوانید ببینید.
جدول نمایش فیلمها در سینماهای مردمی را از اینجا میتوانید دانلود کنید.
همچنین جدول نمایش فیلمها برای صنوف و سازمانها را از اینجا میتوانید دانلود کنید.
در چهارمین روز جشنواره فجر، فیلمهای «چرا گریه نمیکنی» به تهیه کنندگی سیدرضا محقق و کارگردانی علیرضا معتمدی، «بچه زرنگ» به تهیه کنندگی حامد جعفری و کارگردانی هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمد جواد جنتی و «هوک» به تهیه کنندگی علی آشتیانی پور و کارگردانی حسین ریگی در سینمای رسانهها و خانه جشنواره رونمایی شد. در این میان بالاخره یک فیلم قابل قبول در جشنواره به نمایش درآمد و فیلم چرا گریه نمیکنی موتور جشنواره چهل و یکم را روشن کرد.
چرا گریه نمیکنی
تهیه کننده: سیدرضا محقق
کارگردان: علیرضا معتمدی
نویسنده: علیرضا معتمدی
فیلمبردار: علی تبریزی
بازیگران: علیرضا معتمدی، باران کوثری، هانیه توسلی، فرشته حسینی، مانی حقیقی، علی مصفا، لیندا کیانی، نهال دشتی و امیرحسین فتحی
خلاصه داستان: علیرضا بعد از، از دست دادن برادرش نمیتواند گریه کند. دوستانش با راههای مختلف از او دعوت میکنند که گریه کند.
نکته قابل توجه: -
در نشست خبری فیلم سینمایی «چرا گریه نمیکنی ؟» مطرح شد:
از همه بازیگران «چرا گریه نمیکنی؟» که مرا تنها گذاشتند تشکر میکنم/ وسط باز نباشیم!
چراغ نشستهای رسانهای روز چهارم این دوره جشنواره با فیلم سینمایی «چرا گریه نمیکنی؟» روشن شد. در این نشست که با اجرای محمدرضا مقدسیان برگزار شد، تهیه کننده فیلم سیدرضا محقق حضور داشت و پاسخگوی اهالی رسانه شد.
سیدرضا محقق تهیه کننده این فیلم سینمایی در ابتدای این نشست گفت: به نام خدای تنها، میلاد با سعادت علی )(ع) و روز مرد رو تبریک میگم. ابراز همدردی خودم راضی با مردم خوی اعلام میکنم و امیدوارم بتوانیم در روزهای سختی زمستان کمک کنیم که مردم این منطقه در شرایط سخت نباشند.
وی در ارتباط با شزایط ساخت این فیلم سینمایی گفت: مشغول تهیه فیلم «شهر خاموش» بودم که باران کوثری پیشنهاد ساخت این فیلم را داد؛ با کارگردان قرار گذاشتیم و قرار شد فکر کنم. این که وارد جهان فردی شویم، سخت است اما قصه برایم جذابیت داشت، پس عزم خودم را برای تولید این فیلم جزم کردم.
این تهیه کننده سینمای در پاسخ به این سوال که اسم فیلم داستان آن را اسپویل نمی کند؟ گفت: باید یکسری از سؤالات از کارگران پرسیده شود. پیشنهاد دادم که اسم فیلم عوض شود ولی او خواست همین اسم باشد و من چون دست کارگردان را بار میگذارم و میگویم انچه دوست داری را انجام بده، نظر ایشان را پذیرفتم.
محقق درباره عدم حضور کارگردان در سالن نشست با توجه به اینکه در پردیس ملت حاضر بود، عنوان کرد: من نمیتوانم برای آقای معتمدی تکلیف تعین کنم که بیاید یا نیاید. تهیه کننده صاحب اثر است و تصمیم میگیرد کاری در جایی باشد یا نباشد و من تصمیم گرفتم که باشد. این نگاه که تا اینجا می آیند و به داخل سالم نمیآیند، پاسخگو خودشان هستند. امروز روز میلاد امام علی علیه السلام است که میگوید پای حرفت بایست اگر حق باشد و من پای حرف و کارم هستم. صاحبان سینما مردم است در نتیجه نمیشود، آن را تحریم کرد. قبلا بحث کاسبان تحریک بود که امروز به ادبیات هنر رخنه کرده است. در تونس و قاهره اگر اتفاقی افتاد سینما تعطیل شد؟ در کجای دنیای آزاد اندیشی میشود کسی را مجبور کرد که کاری را بکن یا نکن؟!
وی در پاسخ به حواشی مبنی بر اینکه برای ساخت آثارش از رانت استفاده کرده است، گفت: حرفهای زیادی شنیده ام که می گویند از رانت استفاده کردید! اگر می خواهید با من دشمنی کنید شرافتمندانه دشمنی کنید. فیلم هایی که قبلا من ساختم پول تولیدشان ۴۰۰ میلیون تومان نشده این چه رانتی است؟ اگر کسی می خواهد در سینمای مستقل و خصوصی کار کنید چون مخالف نظر شماست باید برای آن شائبه ایجاد کنید؟ زمانی که سینمای هنر و تجربه همراه برادرم با خون دل دنبال کردم شما کجا بودید؟ من به راس وصل هستم اما وصل به خدا هستم. من به عوامل گفتم اینجا میدان شماست و می دانم دوباره در سینما حضور پیدا خواهند کرد، مادر غم مردم شریک هستیم مگر میشود گفت ما جدا از مردم هستیم،کوچک همه مردم هستم.
محقق با بیان اینکه در این مدت هجمه های زیادی به من وارد شد، ادامه داد: امسال به لطف خدا سه فیلم در سه فستیوال هنر اروپایی داشتم؛ فیلم «درب» جایزه بهترین فیلم سه قاره را گرفت، فیلم «دشت خاموش» آقای احمد بهرامی جایزه بهترین کارگردانی را گرفت. من سختیهای زیادی کشیدم و نمی توانم با سینما قهر کنم. سینما خانه من است. قهر معنا ندارد، اگر صحبت و نقدی دارید آن را منصفانه مطرح کنید.
این تهیه کننده درباره اختلاف سلیقهاش با کارگردان این اثر مطرح کرد: جامعه ما شفاف است و در همه جای دنیا اختلاف سلیقه وجود دارد. من از همه عوامل «چرا گریه نمی کنی» که من را تنها گذاشتند، قدردانی می کنم. چراغ سینما را نمی توان خاموش کرد. مسائلی مطرح شد و گفتند آقای معتمدی نمی دانسته که فیلم در جشنواره فجر ارائه شده، من پیامکی از او دارم که اعلام کرده نسخه ای از فیلم را تحویل جشنواره بدهم. نباید وسط بازی کنیم!
وی در ادامه این نشست اظهار کرد: کارگردان مطلبی را در صفحه مجازی خود منتشر کرده که تهیه کننده، رفاقتی وارد فیلم شده، چه رفاقتی وجود دارد؟ شما از من دستمزد گرفتید. نامه نوشتید به سازمان سینمایی که آقای محقق تهیه کننده من باشد، بعد می گویند این تهیه کننده تازه کار است؟ اگر می خواهید من را بزنید، به شکل دیگری بزنید. کارگردان پست های متفاوتی در صفحه مجازی منتشر کرده، در حالی که مملکت قانون دارد و کارگردان باید به صحبت هایش پاسخگو باشد.
محقق اضافه کرد: کارگردان جایی نوشته بود که اجازه نمی دهد من از فیلمش به عنوان نردبان استفاده کنم؟ در حالی که ایشان از نردبان من بالا رفته است. نردبان را خداوند جلوی پای انسان می گذارد نه آنچه که یافته های فکری خودشان است.
تهیه کننده «دشت خاموش» همچنین اضافه کرد: کارگردان فیلم در یکی از پست ها اشاره کرده که اسمش از فیلم درآمده است. کجای دنیا چنین کاری می کنند که من انجام دهم؟ شما تیتراژ فیلم را دیدید، چند بار اسم کارگردان در تیتراژ اعلام شده بود؟
محقق درباره حواشی پیش آمده درباره نسبتهای خانوادگی سیاسی خود، عنوان کرد: گفتند محقق داماد کسی است؟ من به داماد پاسدار بودن افتخار می کنم. من به هر چه بدست آوردم افتخار می کنم.
این تهیه سینما به علاقه قلبی اش به سینما اشاره کرد و افزود: من سینما را دوست دارم سینما عشق من است و شما نمی توانید بگوید چرا عشقت را دوست دارید؟ من هر کاری کردم بر اساس علاقه شخصی بوده است.
وی درباره اینکه ممیزی فیلم و اختلاف کارگردان با تهیه کننده چه اندازه به اکران «چرا گریه نمی کنی؟» ضربه می زند، بیان کرد: من با کسی اختلاف ندارم و در زندگی ام دوست ندارم با کسی بجنگم. دوستان ارشاد اصلاحاتی را که مطرح کردند انجام دادیم و تقدیم سازمان سینمایی کردیم.
محقق درباره اینکه بخشی از فیلم تمسخر ارزش هاست، پاسخ داد: ما یکسری ارزش ها در سینما داریم و دوستان بعد از بازبینی یک فیلم را تایید می کنند. به عقیده من ناگفته هایی بوده که باید به آن پاسخ داده شود.
تهیه کننده «آه سرد» در پاسخ به این سوال که نگران نیستید اختلاف بازیگران و عوامل فیلم با تهیه کننده اعتبار شما و فیلم را زیر سوال ببرد، گفت: من راه خودم را می روم، مگر این بازیگران بودند که من را بزرگ کردند؟ من ۲۰ سال است کار می کنم. بگذارید آزادی کمی نفس بکشد. بگذارید مردم درباره من قضاوت کنند. مردم ما باهوش و فهمیده هستند و قضاوت را به عهده مردم با شرافت ایران می گذارم.
او اضافه کرد: شما دم از دلسوزی مردم می زنید، اگر دلتان برای مردم می سوزد کمک کنید. برای مردم چه کاری انجام دادید؟ چند نفر شما در این سرما به خوی رفتید تا کمک کنید؟ ۵هزار نفر در سینما کار می کنند شما با تحریمتان این ۵ هزار نفر را تحریم کردید و جای خودتان را با سیاسیون اشتباه گرفتید. کجای دنیا بازیگران این میزان اظهار نظر می کنند؟ اگر سیاست را دوست دارید چرا نمی روید رجال سیاسی شوید؟ شما که تحریم های ظالمانه آمریکا را می بینید چرا بر علیه آنان پست نمی گذارید؟ میترسید پروازهایتان به خارج از کشور به خطر بیفتد؟ من هر کاری از دستم بربیاید برای سینما انجام می دهم.
محقق در پایان این نشست پرحاشیه گفت: خدای بزرگ؛ من بخشید، تو هم ببخش. من فراموش می کنم، تو هم فراموش کن. همه ما متعلق به سینمای ایران هستیم، رفتید اما می دانم دوباره باز می گردید.
بچه زرنگ
تهیه کننده: حامد جعفری
کارگردان: هادی محمدیان، بهنود نکویی، محمد جواد جنتی
نویسنده: -
بازیگران (صداپیشگان): هومن حاجی عبداللهی، جواد پزشکیان، هدایت هاشمی، میرطاهر مظلومی، ژرژ پطروسی، مینا قیاسپور، مریم رادپور، تورج نصر، اردشیر منظم، مهسا عرفانی، ابراهیم شفیعی، نازنین یاری، علیرضا دیباج، متانت اسماعیلی و پویا فهیمی
خلاصه داستان: محسن پسر بچهای است که عاشق ابر قهرمانهای فیلم هاست و همیشه تلاش میکند تا با وسایل ابرقهرمانیاش به هرکس و هر چیزی کمک کند اما در یک اتفاق نادر، محسن با حیوانی مواجه میشود که از گونه حیوانات منقرض شده ایران است. محسن تصمیم میگیرد تا به آن حیوان هم کمک کرده و او را به زادگاهش باز گرداند، اما سفر به دلِ جنگل، نبرد با شکارچیان و رویارویی با حیوانات منقرضشده دیگر، شروع یک ماجرای پیچیده برای محسن است و ... .
نکته قابل توجه: انیمیشن با سابقه ساخت شاهزاده رم و فیلشاه
در دومین نشست روز چهارم مطرح شد؛
«بچه زرنگ» با یک میلیون دلار بودجه تولید شد
نشست خبری انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» در دومین سانس از چهارمین روز چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور محمدجواد جنتی و بهنود نکویی(کارگردانان)، حامد جعفری(تهیه کننده) و علی رمضانی (نویسنده) در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.
حامد جعفری تهیه کننده این اثر سینمایی در ابتدای نشست میلاد امام علی (ع) را تبریک گفت و با مردم زلزله زده خوی همدردی کرد و گفت: پروژه انیمیشنی است که در قالب برنامه بلند مدت ساخته شده است. به این نقطه رسیدیم که هر سال برنامه ای برای کودک و نوجوان داشته باشیم. ایده پردازی این اثر ۸ ماه طول کشیده و به دلیل شیوع کرونا وقفه ای داشته و امروز نسخه اولیه به نمایش گذاشته شده است.
وی در ادامه افزود: این پروژه مشترک کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان و پویا است و امیدواریم این همکاری ادامه پیدا کند تا کانون دوباره پاتوق کودکان باشد. این جمعی که کار را انجام دادند گروه جوانانی هستند که تمام تلاش خود را کردند و ما به نمایندگی از همه عوامل در این نشست حضور داریم و از همه آنان قدردانی می کنم.
تهیه کننده «بچه زرنگ» با اشاره به اینکه تمایز مهمی بین این انیمیشن سینمایی با دیگر گونه های سینمایی وجود دارد،گفت: مولف در انیمیشن، کمپانی است و کاربه صورت جمعی شکل می گیرد. در این پروژه تقریبا ۲۵۰ نفر فعالیت داشتند و از اوایل سال ۹۷ کار تولید آن شروع شد. وقفه ای در اوایل سال ۹۷ داشتیم و دوباره کار را بعد از کرونا از سرگرفتیم.
علی رمضانی نویسنده این انیمیشن در ادامه این نشست ذکر کرد: قهرمان داستان، سفری میرود که در ابتدای آن تصور اشتباهی از قهرمان بودن دارد و پس از آن تغییر میکند.
بهنود نکویی دیگر کارگردان انیمیشن «بچه زرنگ» نیز با اشاره به اینکه برداشت قهرمانانه توهمی بود که کاراکتر در طول مسیر از قهرمانانه بودن خودش داشت، اظهار داشت: ما می خواستیم این نکته را یادآور شویم که تاثیری که برخی تولیدات ابرقهرمانانه دارند گاهی بسیار مخرب است.
وی با اشاره به بخشهای فنی این پویانمایی خاطر نشان کرد: وقتی اثری از انیمیشن روی پرده میآید که از دید عموم مقبول است، مطمئن باشید که عوامل در موضوع فنی بسیار تلاش کردند و از استاندارد کافی برخوردار است.
تهیه کننده «بچه زرنگ» با اشاره به اینکه استودیوهایی که در دنیا پیشقدم تولید انیمیشن هستند قدمتی ۱۰۰ ساله دارند، گفت: در حالی که در ایران شاید ۱۰ الی ۲۰ سال است که تولیدات شروع شده است. کمی فاصله وجود دارد اما باید بگویم که توانستیم به استانداردهایی برسیم.
او در پاسخ به پرسشی درباره هزینه و دوبله پروژه بیان کرد: این انیمیشن پروسه طولانی طی کرده و باید هزینه آن را با دلار بسنجیم، کل هزینه ما حدود یک میلیون دلار شده است. درباره دوبله هم باید بگویم که با مشورت بسیار، عوامل دوبله را انتخاب کردیم.
جعفری با بیان اینکه از ابتدا دو نسخه از پروژه «بچه زرنگ» تولید کردیم، گفت: اولین نسخه، ایرانی و برای کشورهای مسلمان و نسخه دیگر هم برای کشورهای غیرمسلمان است. درنتیجه این انیمیشن دو ورژن یا نسخه دارد.
وی با اظهار به اینکه ما برای گروه کودک و نوجوان کار میکنیم، افزود: این گروه همیشه مغفول مانده و ما تمام تلاشمان را برای دیده شدن این گروه خواهیم کرد. جشنواره فیلم فجر هم فرصتی برای دیده شدن است و ما از این فرصت استفاده کردیم تا بتوانیم قدمی برای شناساندن انیمیشنها به منتقدان و مدیران برداریم.
تهیهکننده «بچه زرنگ» درباره همکاری نهادهای دولتی برای ساخت انیمیشن توضیح داد: وقت آن رسیده که متولیان و نهادهای دولتی کشور به حوزه کودک و انیمیشنها توجه کنند. همانطور که دیدیم آثاری مانند «فیلشاه» در گیشه هم موفق بودند، پس میبینیم که در این حوزه هم میتوان گردش مالی خوبی داشت. امیدوارم نهادهای دولتی و حکومتی به کمک این حوزه بیایند.
جعفری ادامه داد: پروژه «بچه زرنگ» با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل گرفته، پس مشخص است که کانون به این موضوع توجه دارد؛ اما اینکه چرا نهادهای دولتی و حکومتی توجهی ندارند، سوالی است که ما جوابی برای آن نداریم و مسئولان باید به آن پاسخ دهند.
نویسنده این انیمیشن درباره پایانبندی اثر توضیح داد: پایانبندی را از ابتدا پیشبینی کرده بودیم و برای آن برنامهریزی داشتیم.
محمد جوادجنتی نیز با بیان اینکه هر کمپانی یک امضایی برای خودش دارد و هر کدام کمکم مخاطبان خود را پیدا میکنند، درباره پایان بندی گفت: پایان بندی مرتبط با امام رضا (ع) در انیمیشن هم امضای ماست. اثری بدون ایدئولوژی وجود ندارد و ممکن است برخی مخاطبان ایدئولوژی ما را نپسندند. در هر صورت ما در کارمان ایدئولوژی داشتیم و آن را نشان دادیم.
تهیه کننده «بچه زرنگ» با بیان اینکه ابتدا حامد محمدیان کارگردان پروژه بود که به دلایلی از کار جدا شد و مصاحبهای هم در این بار کرد، افزود: در هر صورت ما هم به پاس تمام تلاشهای ایشان، نام او را در تیتراژ ذکر کردیم.
نکویی کارگردان در پاسخ به این پرسش که چرا در این انیمیشن، در نسبت با آثار خارجی موسیقی و آواز کمتری را شاهد هستیم، خاطر نشان کرد: استفاده از موسیقی و آواز استاندارد و اندازهای ندارد که بگوییم چرا ما آن را رعایت نکردیم. ما تا جای امکان آواز و موسیقی در «بچه زرنگ» را وارد کردهایم.
تهیهکننده «بچه زرنگ» با اشاره به اینکه مهمترین اتفاقی که ما در این حوزه داریم، رشد پویانمایی است، بیان کرد: زمانی که به عقب برمیگردیم، میبینیم ما از موانعی عبور کردیم که دشوار بوده است. ما باید به کارهایی که برای کودک ساخته میشود کمک کنیم. البته نه فقط در مرحله ساخت و تولید بلکه در مرحله اکران و دیده شدن هم کمک کنیم.
وی در ادامه بیان کرد: کار تولید انیمیشن جمعمحور است. طبیعی است که اگر ایدهای به ما برسد، با پیشنهادهای یکدیگر آن را پرورش میدهیم.
نویسنده «بچه زرنگ» با اشاره به متن این پویانمایی توضیح داد: داستان این پویانمایی، اقتباس از یک روایت قدیمی ایرانی بود که ممکن است همه ما شنیده باشیم.
یکی از کارگردانان این پویانمایی توضیح داد:ما هم ایرانی هستیم و هم مسلمان؛ درنتیجه این هویت ما در انیمیشنهایی که تولید میکنیم اثر دارد. ما میتوانیم با سطح جهانی رقابت کنیم و به دور نیست.
جعفری در پایان این نشست تصریح کرد: ما به دنبال فرصت هستیم تا اگر روزنهای برای عرضه آثار کودک باز میشود، از آن استفاده کنیم و شرکت در جشنواره هم برای ما فرصت و روزنهای بود.
هوک
تهیه کننده: علی آشتیانی پور
کارگردان: حسین ریگی
نویسنده: مهدی تراببیگی
فیلمبردار: شهرام نجاریان
بازیگران: امیر جعفری، رویا تیموریان، امیرمهدی ژوله، علیرضا جعفری، علی اوسیوند، مهتاب ثروتی، محسن آشتیانیپور، سبحان رخشانی، آرزو تاجنیا و سعید رضاییکیا
خلاصه داستان: شیروک پسر بچهای که سودای قهرمانی دارد، به توصیه برادرش وارد ورزش بوکس میشود.
نکته قابل توجه: -
نشست خبری فیلم هوک مطرح شد؛
سیستان و بلوچستان فقط سوژه فیلمهای اکشن و قاچاق نیست / سینما به این منطقه درست نپرداخته
آخرین نشست رسانهای چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر عصر امروز 15 بهمن با حضور عوامل فیلم سینمایی «هوک» بهکارگردانی حسین ریگی و با حضور برخی عوامل از جمله بازیگر فیلم، با اجرای محمدرضا مقدسیان پس از پایان اکران این فیلم سینمایی و با حضور اهالی رسانه در سالن نشست پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
حسین ریگی کارگردان این اثر گفت: وظیفه خود میدانستیم که بهدرستی سیستان و بلوچستان را نشان دهیم، دوستانی که با فیلم اول وارد سینما میشوند معمولاً با یک فیلم پرتنش وارد میشوند که دیده شوند.
بازیگر فیلم هوک اضافه کرد: من سه سال روی بحث هوک فکر میکردم و البته فکر میکنم سیستان مهد بومی این ورزش است، اولین مدال طلای دنیا رو دانیال شهبخش آورده است، ابتدا تردید داشتم که فیلم ورزشی و بومی بسازم یا خیر.
محسن آشتیانیپور بازیگر عنوان کرد: از کودکی کنار پدر تجربه پشت دوربین را داشتم، در عین حال کار با آقای ریگی برایم خیلی ارزشمند بود با هم خیلی صحبت داشتیم، کاراکتر یک چالش بزرگ برایم بود.
این بازیگر با اشاره به زمان کوتاهش در تمرینها گفت: زمان محدودی داشتم که هم لهجه بومی را دربیاورند و هم بوکس را تمرین کنم.
سبحان رخشانی دیگر بازیگر فیلم گفت: خیلی دوست داشتم فوتبالیست شوم، یکباره وارد فضای بوکس و سینما شدم.
وی درباره بازیگری نیز گفت: فکر میکردم خیلی سخت است ولی آسانترین کار ممکن بود.
کارگردان اثر در بخش دیگر درباره لهجه یا زبان بلوچ در فیلم گفت: بلوچ زبان است و برای اینکه از زیرنویس استفاده نکنیم سراغ لهجه رفتیم، با این حال من خودم بلوچ هستم و همیشه دغدغهام این بود که چرا لهجهها خوب درنمیآیند و سعیم این بود خوب دربیاید.
وی در پاسخ به نقدی درباره موقعیت پایانی فیلم عنوان کرد: شاید موفق در مبارزه نبود، او در تردید قرار میگیرد که بازی برده را ببرد یا ببازد و رفتن به تیم ملی آنقدر مهم نیست که شادی هموطنش اهمیت دارد.
ریگی درباره تصویر نادرست سیستان در رسانه و سینما گفت: ما بهترین منابع را در سیستان داریم، موز را به کشورهای منطقه صادر میکنیم و میتوانم با اطمینان بگویم بسیاری این واقعیات را نمیدانند چون سینما و تصویر این چهره را بهتصویر کشیده است. وقتی کسی لباس سیستان و بلوچستان را دارد و به تهران میآید از او ترس دارند یا درخواستهای عجیب دارند، چرا باید اینطور باشد؟
کدام تهیهکننده بخش خصوصی یا دولتی پای کار آمدند تا فیلمی درباره سیستان و بلوچستان بسازد که چهره جدیدی نشان دهد.
وی اضافه کرد: فیلمهایی داریم که تقوایی و بیضایی و... ساختهاند و اینها باعث شده است فرهنگ غنی خود را نشان دهیم. من میتوانم فیلم اول خود را در ژانر کودکان و نوجوانان و فیلم دوم را ورزشی و باز هم بومی کار کنم.
این کارگردان در بخش دیگر درباره دوپاره شدن فیلم تصریح کرد: ما در این فیلم با دو فیلم مواجهیم اثری که دوران کودکی را نمایش میدهد و فیلمی که دوران بزرگسالی را دارد، شاید چون پیشینه کاری من با کودک و نوجوان بیشتر بوده است این فضا را بهتر بهتصویر کشیدهام اما نمیتوانم بگویم که کدام بخش ضعیفتر بوده است.
ریگی درباره ساخت این فیلم یادآور شد: آینده سبحان برایم مهم است اگر 50 فیلم، در هر جای دنیا بسازم باز هم رگهای از سیستان دارد و این برای رؤیاپردازی این بچههاست، بچههایی که درگیر فقر و آب و بازماندگی از تحصیل هستند و این مشکلات باید برای استان حل شود.
وی اضافه کرد: بهجرئت میتوانم بگویم سیستان و بلوچستان امنترین نقطه ایران است اما ما با تصویر این استان چه کردهایم؟! وظیفه من بهعنوان یک فیلمساز بلوچ این است که دراینباره فیلم بسازم اما درست بسازم از فقر بگویم اما فقری که میگویم شرف دارد.
ریگی در ادامه درباره حضور محسن آشتیانیپور گفت: برای ما پیدا کردن جوان نقش اول برای فیلم چالش داشتیم، یک روز آقای علی آشتیانیپور تهیهکننده به دفتر آمد و من به او گفتم "تصمیمی گرفتیم و شاید دارم فیلم خود را میزنم" و خودم مطرح کردم که "میخواهم با محسن آشتیانیپور فرزند او کار کنم."
در ادامه علی آشتیانیپور در پاسخ به سؤالی درباره دستمزد امیر جعفری و نبودش در نشست عنوان کرد: دستمزد جزو مباحث خصوصی افراد است و ارقام و اسنادی که بین ما رد و بدل شده است، طبیعتاً هر میزان که هزینه شده از طرف فارابی بوده و با همان ملاحظات بوده است. همه دوستان که باید، دعوت میشدند اما از آنجا که دوستان اختیار داشتند این هم انتقال داده شده بود و من نمیدانم دلیل نبودن چیست اما بودن یا نبودنشان محترم است و طبیعتاً اگر بودند خوشحال میشدم، نکته دیگر اینکه ایشان دستمزد خود را کامل دریافت کردند.
ریگی در پایان در پاسخ به سؤالی درباره فضای هندی فیلم گفت: بهدلیلی نزدیکی این فیلم با فرهنگ هندی شاید چنین نگاهی داشتید، ما فیلمهای کودک و نوجوان مهمی در جهان داریم که به آنها پرداخته شده است اما اینجا کمتر به چنین فیلمهایی میپردازیم.
موضع معاون دادستان کل کشور درباره فیلم کیومرث پوراحمد
غلام عباس ترکی، معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور بعد از تماشای فیلم “پرونده باز است” کیومرث پوراحمد گفت: فیلم پرونده باز است فیلم مناسب و تأثیرگذاری بود البته در حد دانش اندک من میتوانست بهتر و فاخرتر ساخته شود. برخی از ظرایف حقوقی و قانونی بهتر و دقیقتر میتوانست در فیلم لحاظ شود. موضوع آموزش نظام دادرسی کشور و قوانین مربوط به قصاص و حالت کیفری بهتر میتوانست درفیلم تبیین شود. فیلم اما در حد خودش مناسب بود.
وی افزود: پرداختن به یک مساله اجتماعی و انسانی بسیار حائز اهمیت است. تشویق صلح و دوستی و گذشت که جزو لاینفک فرهنگ ایرانی است در این فیلم به خوبی مشاهده میشد. در مجموع فیلم را مناسب ارزیابی میکنم.
وی گفت: من به سینما علاقهمند هستم و فیلم زیاد میبینم. آخرین فیلمی که دیدم علاوه بر فیلمهای رسانه ملی فیلم مصلحت بود. این فیلم را برای گرفتن مجوز نشر دیدم. فیلم را قبلا تهیه کرده بودند و برای گرفتن مجوز نشر به ما دادند. فیلم ابعاد قضایی و حقوقی داشت و با اصلاحاتی که به لحاظ حقوقی داشت فیلم مناسب و تاثیرگذاری است. پرداختن به موضوع عدالت از موضوعات بسیار تأثیرگذار جامعه است.
ترکی درباره ارتباط تبیینی سینما و قوه قضا عنوان کرد: مسائل و پدیدههای اجتماعی برروی یکدیگر تاثیر میگذارند و نمیتواند بدون تأثیر باشد. نظام آموزش، فرهنگ و هنر به ویژه سینما قطعا در فرهنگسازی تاثیرگذاراست. سینما میتواند قطعا در اصلاح نظام اداری و در تغییر نگرشها تأثیرگذار باشد. من به عنوان یک قاضی در موارد زیادی سر صحنه قصاص حاضر شدم. در خیلی از موارد اولیای دم گذشت کردهاند و خاطره بسیار خوبی شکل گرفته است. در مواردی هم حکم قانونی که حق اولیای دم است و قصاص اتفاق افتادهاست. فکر نمیکنم افرادی که حکم قصاص را اجرا کردهاند با اینکه حق آنها بوده است و قانون به آنها این اجازه را داده است آن رضایت خاطر و آرامش افرادی را که گذشت کردهاند را داشته باشند. لذا تبیین این موارد قطعا میتواند تأثیرگذار باشد.
وی در مورد دیدن آثار چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: این اولین فیلم بوده است ولی قصد دارم چند فیلم دیگر ببینم. ولی فکر میکنم در مجموع جشنواره بسیار خوب و ارزنده و باشکوهی خواهد بود.
ترکی در مورد پیچیدگی مساله قصاص در پروندههای قتلی که نوجوانان قاتل هستند عنوان کرد: کار قضا مساله پیچیدهای است. تشخیص مساله بسیار حائز اهمیت است. تطبیق موضوع با قانون بسیار مهم است. درمجموع دانش و مهارت قاضی بسیار در موضوع حائز اهمیت است. درباره اطفال و نوجوانان ما در قوانین کیفری تحولات مثبتی داشتهایم. ازجمله در قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲ چند اتفاق خوب افتادهاست.
وی در مورد هماهنگی فیلم پرونده باز با احکام قضایی توضیح داد: یک حکم بسیار مترقی و مناسب در قانون مجازات اسلامی در سال ۹۲ وجود دارد که اضافه شده که مناسب بود در این فیلم به آن پرداخته میشد. ماده ۹۱ قانون است که در این حکم به دادگاه اختیار داده شده است در امور جرائم حدی و قصاص دادگاه در مورد افراد بالغ زیر ۱۸ سال کامل با بررسی وضعیت روانی آنها چنانکه به رشد کامل عقلی و روانی نرسیده باشند یا حرمت آن رفتار ارتکابی را به درستی درک نکرده باشند به جای صدور حکم حد یا قصاص مجازاتهای مربوط به اطفال و نوجوانان را جاری سازد. و این قوانین بیشتر جنبه اصلاحی دارد تا تنبیهی.
پاسخ رئیس سازمان سینمایی به یک بدعت در جشنواره فجر
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال که با توجه به سابقه فیلمسازی و تهیه کنندگی تان، درباره بدعتی که امسال باب شده و تهیه کننده، بدون حضور کارگردان در نشست خبری حاضر می شود و از طرف خودش در مورد فیلمی که نساخته و فقط در آن سرمایه گذاری کرده، حرف میزند چه نظری دارید، گفت: طرف حساب ما تهیه کننده است. تهیه کننده صاحب فیلم است و تصمیم می گیرد و برنامه ریزی می کند که چگونه اثرش نمایش داده شود و در جشنواره حضور داشته باشد.
این مسئول سینمایی ادامه داد: نه فقط امسال که حتی در سال ۹۰ که بنده دبیر بودم هم در جلسات که با تهیه کننده داشتیم به او می گفتیم شما باید حضور داشته باشید و شما باید نفراتی که قرار است در کنفرانس مطبوعاتی حضور داشته باشند را تعیین کنید، این از اختیارات تهیه کننده است. یک زمانی عوامل با او همراهی نمی کنند، یا حضور ندارند یا مسافرت هستند، خود تهیه کننده حضور پیدا می کند که بتواند فضای رسانه ای را کنترل کند و به فضای رسانه ای بی احترامی نشود و کنفرانس مطبوعاتی اش برگزار شود.
محمد خزاعی در ادامه توضیح داد و گفت: خیلی از آثار هنوز دارد آماده می شود و مراحل فنی اش را طی می کند، انشالله روزهای دیگر نمایش داده خواهد شد.
آغاز بلیت فروشی استانی جشنواره فجر از فردا
همزمان با آغاز اکرانهای فیلمهای چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر از تاریخ ۱۷ بهمن ماه در ۳۱ استان کشور، بلیت فروشی برای این استانها از ساعت ۱۸ بعدازظهر روز یکشنبه ۱۶ بهمن ماه به صورت برخط از طریق سامانههای آیتیکت (iticket.ir)، ایرانتیک (irantic.com) و گیشه هفت (gisheh7.ir) آغاز میشود. امکان خرید بلیت فیلمهای جشنواره برای هر شماره تلفن همراه در هر سامانهی فروش بلیت، تعداد ۴ قطعه بلیت از هر فیلم خواهد بود؛ البته لازم به یادآوری است، بلیت های خریداری شده امکان ابطال یا تعویض ندارند، بنابراین تماشاگران محترم باید با دقت نظر کافی در زمان خرید بلیت به انتخاب سینما، سالن و سانس نمایش اقدام نمایند.
حواشی روز چهارم
*در روز چهارم جشنواره، تازه آمادهسازی محیط بیرونی سینمای رسانه همچنان در حال تکمیل شدن بود و فضای تازهتری به ورودی پردیس ملت اضافه شد!
*جشنواره چهلویکم فیلم فجر در حالی دارد به نیمه راه میرسد که یکی از مهمترین کنجکاویها متوجه فهرست داوران این دوره از جشنواره است. البته مجتبی امینی در پاسخ به پیگیری خبرنگار مهر اعلام کرد که از ابتدا و براساس شرایط خاص امسال، زمانبندی مشخصی برای اطلاعرسانی در این زمینه در نظر گرفته شده است و بهرغم آغاز به کار هیأت داوران و بازبینی فیلمها توسط آنها همچنان بنابر رسانهای شدن اسامی آنها ندارند. فارغ از ماجرای اعلام اسامی داوران اما با نگاهی به فراخوان این دوره متوجه میشویم که تکلیف حداقل سه سیمرغ در ترکیب جوایز این دوره مشخص نیست و نیاز به اطلاعرسانی رسمی دارد.
*از آنجا که مراسم فرش قرمز و نیز فُتوکال به رسم سالهای قبل بخاطر تاکید بر فرهنگ ایرانی و اسلامی حذف شده و عوامل و چهرههای مطرح فیلمها هم تاکنون کمتر در جشنواره حاضر شدهاند، انتقال مراسم فتوکال پیش از شروع نشستهای خبری به یکی از سالنهای کوچکتر پردیس ملت، در روزهای گذشته مورد توجه برخی اهالی رسانه قرار گرفته و آن را دستمایه شوخی و نقد هم قرار دادهاند چرا که تصور میشد پس از انتقاد به غربی بودن آن، شیوه تازه و متفاوتی برای این بخش درنظر گرفته شود و فقط به جای موکت قرمز ، فرش قرمز گذاشته شده است که آنهم جای تامل دارد.
*درباره بخش بینالملل هنوز هیچ اطلاع رسمی از مهمانان، زمان نمایش فیلمها و داورانی که احتمالاً حضور خواهند داشت، رسانهای نشده است. رئیس سازمان سینمایی هم تاکید دارد با توجه به غالب شدن یک جو خاص در فضای داخلی و خارجی، ابتدا باید همه مهمانان خارجی به کشور وارد شوند، بعد اسامی آنها اعلام خواهد شد.
*در حالی که به نیمههای جشنواره نزدیک میشویم تاکنون آمار دقیقی از تعداد بلیتهای فروخته شده و میزان حضور تماشاگران در سینماهای مردمی اعلام نشده و در این زمینه خبرهای مختلفی شنیده میشود از جمله اینکه تعدادی از فیلمها تماشاگران خاصی از سوی برخی ارگانها دارند و سانس آن فیلمها به این طریق تا حد زیادی پر میشود. ایسنا در این زمینه پیگیریهای دقیقتری را درباره تعداد بایتهای فروخته شده وآنچه در اختیار سازمانها قرار داده شده را انجام میدهد. با این حال تنها خبر رسمی منتشر شده از سینماهای مردمی، اختصاص سانس فوق العاده به فیلم «کت چرمی» بوده است.