در ششمین روز چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، فیلمهای «هفت بهار نارنج» و «روایت ناتمام سیما» رونمایی شد؛ آثاری که همچون اغلب آثار این دوره از کیفیت بالایی برخوردار نبودند.
به گزارش «تابناک»؛ چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر از چهارشنبه دوازده آبان آغاز شد و تا بیست و دوم بهمن با نمایش 24 فیلم بلند داستانی تداوم خواهد داشت. در میان آثار راه یافته به بخش اصلی و در رزرو بخش اصلی، محمدعلی باشه آهنگر و کیومرث پوراحمد تنها چهرههای پیشکسوتی هستند که فیلمهایشان در این لیست خودنمایی میکند و همگی متعلق به نسل دوم و سوم سینمای ایران هستند.
رضا کیانیان، امیر جعفری، سارا بهرامی، پژمان بازغی و نسیم ادبی هرکدام با بازی در دو فیلم، پرکارترین بازیگران حاضر در دوره چهلم و یکم جشنواره فیلم فجر هستند.
پردیسهای سینمایی آزادی، اطلس مال، ایران مال، زندگی، شهرک، صبامال، کوروش، کیان، گالریا، مگامال، هروی سنتر، هدیش مال و سینماهای استقلال، تماشا، تیراژه 2، جوان، راگا، فرهنگ، نارسیس، شمیران سنتر، مهر شاهد و موزه سینما در تهران میزبان آثار حاضر در جشنواره فجر چهل و یکم هستند.
جزئیات کامل همه فیلمها را از اینجا میتوانید ببینید.
جدول نمایش فیلمها در سینماهای مردمی پایتخت را از اینجا میتوانید دانلود کنید.
همچنین جدول نمایش فیلمها برای صنوف و سازمانها را از اینجا میتوانید دانلود کنید.
علاوه بر این، جدول نمایش فیلمها در استانها را از اینجا میتوانید دانلود کنید.
در ششمین روز جشنواره فجر، فیلمهای «هفت بهار نارنج» به تهیه کنندگی محمد کمالی پور و کارگردانی فرشاد گل سفیدی و رونمایی شد. این فیلمها همچون اغلب آثار این دوره از کیفیت بالایی برخوردار نبود و پس از پایان، همچنان شاهد تشویق گسترده فیلمها از سوی خبرنگاران و منتقدین نبودیم. همچنین در بخش بین الملل از ساعت ۱۵ در سالن ۳ در پردیس ملت، فیلم سینمایی «شهر خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی ساعت ۱۵ محصول کشور ایران، فیلم سینمایی «هارهو» به کارگردانی (بویان خیشیگ) محصول کشور چین ساعت ۱۷:۳۰، فیلم سینمایی «اقبال» موحدین مظفر محصول کشور تاجیکستان ساعت ۲۰ به نمایش درآمد.
ترکیب هیات داوران جشنواره لو رفت؟
در حالی که در اقدامی عجیب برای نخستین بار ترکیب هیات داوران بخش ملی هنوز اعلام نشده، اسامی منتشر شده که به نظر میرسد به مثابه لو رفتن اسامی هیات داوران این بخش باشد. بر اساس این اطلاعات، ابراهیم حاتمیکیا، محمدرضا شریفینیا، محمود رضوی، مسعود نقاشزاده و مجید اسماعیلی ترکیب داوران بخش ملی را تشکیل میدهند. گفته میشود داوران فیلمها را در ساختمان شماره 3 فارابی (ساختمان موسسه سابق رسانههای تصویری) مشاهده میکنند.
هفت بهار نارنج
تهیه کننده: محمد کمالی پور
کارگردان: فرشاد گل سفیدی
نویسنده: احمد رفیع زاده
فیلمبردار: فرشاد گل سفیدی
بازیگران: علی نصیریان، لادن مستوفی، فرهاد آییش، سارا رسولزاده، هومن حاجیعبدللهی و فرج الله گل سفیدی
خلاصه داستان: قصه عشق اساطیری شمس و طلعت…
نکته قابل توجه: -
کارگردان فیلم «هفت بهار نارنج»: نمی خواستیم هیچ چیز بر بازی بازیگران غالب شود
فرشاد گلسفیدی کارگردان فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج» درباره تنالیته روشن رنگها در تصویر گفت: ما در این فیلم با یک رویا مواجه هستیم. با توجه به فصلی که فیلمبرداری کردیم دلم میخواست که هیچ چیزی در فیلم از بازی آقای علی نصیریان و دیگر بازیگرها جلوتر نزند.
وی افزود: به دنبال این نبودم که زیبایی آن محیط با رنگ سبز درختهایش غالب شود و بر بازیها سایه بیندازد. همچنین درباره حرکات دوربین و نورپردازی بسیار تلاش کردیم همه چیز ساده برگزار شود و بازی بازیگران در اولویت باشد.
کارگردان فیلم «هفت بهار نارنج» درباره کارکرد عدد هفت در فیلم بیان کرد: «طلعت» یک زندگی نباتی دارد که هفت سال است روی تخت خوابیده و «شمس» نمیداند که به هوش میآید یا نه و هر سال برای این زن یک درخت بهار نارنج نذر میکند تا سال هفتم که فکر میکند به هوش میآید. چون هفت، عددی است از دیرباز مقدس و حتی نماد باروری نیز بوده است.
گل سفیدی درباره همکاری با پدر و همسرش در این پروژه اظهار کرد: پدرم سالیان سال است که بازی میکند؛ بیشتر از سالهایی که من فیلمبرداری میکنم یعنی بیشتر از بیست هشت و سال. در واقع احساس کردم با توجه به نقش کوتاهی که دارد، میتواند موثر واقع شود. ایشان نقشی جدی دارد که با نقشهایی که ایفا کرده، متفاوت است برای همین از او درخواست کردم که بیاید و ایشان هم لطف کرد و آمد.
این فیلمبردار در پایان خاطرنشان کرد: درباره همکاری با خانم سیهپوش به عنوان طراح گریم لازم است توضیح دهم که حضور ایشان به دلیل اینکه همسرم هستند، نبود. همچنان که بسیاری از کارها ایشان سر کار من نبوده است اما در این پروژه به این دلیل ایشان انتخاب شد که گریمهایش، رئال است و چیزی نیست که بیرون بزند. به همین دلیل تشخیص دادم که با ایشان کار کنم.
در نشست خبری «هفت بهار نارنج» مطرح شد؛
واکنش به شباهت فیلم «عشق» هانکه
نشست خبری «هفت بهار نارنج» به کارگردانی فرشاد گلسفیدی بعدازظهر امروز ۱۷ بهمنماه در پردیس ملت برگزار شد. در ابتدای این نشست گلسفیدی مطرح کرد: قصه «هفت بهارنارنج» از سوی تهیهکننده به من پیشنهاد شد ابتدا من با کارگردانی آن مخالفت کردم چون دوست داشتم مدیر فیلمبرداری بمانم البته همچنان هستم و خواهم ماند مگر اینکه قصهای سر ذوقم بیاورد تا کارگردانی کنم. من ژانر ملودرام عاشقانه را خیلی دوست داشتم و فکر میکردم به خوبی میتوانم آن دربیاورم به همین دلیل این کار را پذیرفتم با این همه باید بگویم پایه اصلی داستان برای تهیهکننده یعنی آقای کمالپور است.
این کارگردان گفت: من بالغبر صد بار این فیلم را دیدهام و فکر میکنم همه چیز آن درست است و حتی اگر عقب برگردم باز این چنین میسازم. من مقداری سر این کار اذیت شدم چون ابتدا قرار بود فیلمبردار و کارگردان باشم اما روز پنجم فهمیدم از پول خبری نیست پس دست به کار شدم و با هزینه شخصی و فروش اموال کار را پیش بردم چون سرمایهگذار ما جور نشد پس یا باید کار را رها میکردم یا پیش میبردم به خاطر فیلم اولم، قصه و آن مرد بزرگ یعنی علی نصیریان کار را ادامه دادم.
پیام آزادی آهنگساز هم توضیح داد: من فیلم را خیلی دوست داشتم. سعی کردیم از یک موسیقی ارکسترال و در جاهایی از موسیقی ایرانی استفاده کنیم. ترانههای فیلم هم با انتخاب من و با هماهنگی آقای گلسفیدی انجام شد. مقداری هم به شخصیت پردازی کمک کرده چون آن خانه مملو از خاطره دو عاشق بوده است. در چند قسمت از فیلم انتظار داریم موسیقی ورود کند و چشمها را خیس کند اما این اتفاق نمیافتد.
حسین مشعلی صداگذار فیلم هم توضیح داد: به لحاظ صداگذاری کار سختی داشتیم وقتی فیلم به لوکیشنهای اندک محدود میشود کار سخت میشود ما کمی با ذهن شمس قصه همراه شدیم و به رادیو کاراکتر دادیم. اینکه بتوانیم موسیقی را با بافت قصه همراه کنیم از دیگر چالشهای کار ما بود.
امید محمدیپور دیگر صداگذار این فیلم هم توضیح داد: از کار در این پروژه لذت بردیم.
زهره سیهپوش چهرهپرداز این فیلم هم گفت: گریم این کار طبق نظرات آقای گلسفیدی و بازیگران صورت گرفت. قرار شد گریم رئالی در پیشبرد قصه داشته باشیم و چندان به چشم نیاید.
گلسفیدی اظهار کرد: کاراکتر شمس ما برگرفته از شمس لنگرودی نبود ضمن اینکه آقای نصیریان این قصه را خیلی دوست داشت چون بخشی از زندگی او را روایت میکند او در اواخر زندگی همسرش از او مراقبت میکرد و به من میگفت فکر میکنم این آخرین فیلمی باشد که بازی میکنم.
وی گفت: آقای نصیریان ۸۳ دقیقه فیلم را یک تنه پیش میبرد و راکورد قصه حفظ میشود.
گلسفیدی توضیح داد: ما آقای نصیریان را در طول کار هفت هشت ساعت بیشتر نداشتیم چون ایشان سحرخیز هستند و باید تا ظهر کار را تمام میکردیم. این فیلم متناسب جشنواره است نه فروش، فکر میکنم فیلم شریفی ساختهایم چندان به فروشش فکر نمیکنم اما به نظرم پول خودش را درمیآورد.
این کارگردان مطرح کرد: هیچ فشاری برای این نبود که فیلم را در مدیوم بلند بسازیم به نظرم فیلمی درست است که تماشاچی حین تماشا در صندلی خود جابهجا نشود و به نظرم خستهکننده نبود. این را هم باید بگویم که در مرحله پیشتولید درباره زندگی نباتی مشاوره گرفتیم و از آن استفاده کردیم.
وی درباره نور و رنگ فیلم گفت: به نظرم نور و قاب و همه چیز در خدمت قصه است و چیزی بیرون نزده همه چیز در این فیلم خیلی ساده است. ما در این فیلم تنها یک رویا داشتیم.
وی درباره نیامدن تهیهکننده گفت: ایشان مشغول فیلمبرداری فیلم سینمایی به کارگردانی منصور وثوقی و با بازی امیر جعفری در کرمان هستند و نتوانستند حضور پیدا کنند البته توقع داشتم که بیایند. با شناختی که از آقای کمالپور دارم میدانم که ایشان اهل تحریم کردن نیستند.
گلسفیدی با اشاره به عدد هفت توضیح داد: عدد ۷ عدد مقدسی است. ما اردیبهشت ۱۴۰۰ فیلمبرداری را آغاز کردیم اما فیلم به جشنواره سال گذشته نرسید. با آقای نصیریان خیلی همپا پیش میرفتیم چند مورد هم بود که ایشان آن کار را نپذیرفتند. زمانی که فیلمنامه به دستم رسید بیشتر به فیلمبرداری فکر میکردم واقعاً این چنین نبود که بخواهم یک فیلم فلسفی بسازم.
گلسفیدی درباره شباهت این فیلم به «عشق» ساخته میشاییل هانکه گفت: من «عشق» را تازه چهار ماه پیش دیدم چون سریال بیشتر از فیلم سینمایی میبینم و هیچ برداشتی از آن نداشتم.
کمالپور تهیهکننده این فیلم هم به صورت تلفنی در این نشست حاضر شد و گفت: من به عنوان تهیهکننده این فیلم بر خودم واجب میدانم که به دلیل اشتغال در پروژهای در خارج از تهران و عدم حضور در این نشست از شما عذرخواهی کنم. وگرنه چه کسی نمیداند که حضور در فجر برای ما فرصت گرانبهایی است؟ برخلاف دوستانی که در سالهای گذشته برای گرفتن سیمرغ خوشحال و برای نگرفتنش دلخور میشدند و الان به آن انگ دولتی میزدند، همین دوستان گرامی زمانی برای همین سیمرغ تلاش کردند لطفاً بگذارید همین یک سیمرغ برای سینماییها بماند و برای نظر دیگران احترام قایل باشید. باید بگویم انگار نه انگار که این جشنوارهای چهل ساله است دوستان بگذارید همین یک سیمرغ برای سینما بماند و سیاست را از سینما جدا کنید، تنگ نظر نباشیم و مسایل را تنزل ندهیم.
وی درباره گفت: اگر اعلام آمادگی نصیریان و زحمات فرشاد گلسفیدی نبود شاید هیچوقت این فیلم به سرانجام نمیرسید سینما کار گروهی است ولی اجازه بدهید بر این باور باشیم که این فیلم مدیون کارگردان و آقای نصیریان است با تشکر از رییس سازمان سینمایی و دبیر به دلیل برگزاری جشنواره در این شرایط سخت در وقتی دیگر پاسخگوی سوالات خواهم بود.
گلسفیدی در پایان مطرح کرد: آقای نصیریان حضوری متفاوت داشت و امیدوارم سیمرغ ایشان به دلیل آن نامه دست نرود.
روایت ناتمام سیما
تهیه کننده: مجیدرضا بالا
کارگردان: علیرضا صمدی
نویسنده: علیرضا صمدی
فیلمبردار: -
بازیگران: حامد کمیلی، آزاده صمدی، غزل شاکری، مهران احمدی، مسعود کرامتی و مریم سعادت
خلاصه داستان: دکتر آرشِ سیمین زندگی موفقی دارد که خبری در فضای مجازی زندگی او را دستخوش تغییر میکند.
نکته قابل توجه: -
وقتی «حامد کمیلی» درگیر مسائل فضای مجازی شد
مجید رضابالا تهیهکننده فیلم سینمایی «روایت ناتمام سیما»درباره موضوع محوری این اثر توضیح داد: در این فیلم تمامی وجوه فضای مجازی از بعد مثبت و منفی مطرح میشود. این که فضای مجازی دادگاه خوبی برای محاکمه افراد نیست و آنها گاهی متناسب با جرم خود، مجازات را تحمل نمیکنند بلکه این مجازاتها بعضا بزرگتر از آنچه که باید بوده و ممکن است زندگیشان را نیز از هم بپاشاند.
وی افزود: به نظرم طرح این مساله در «روایت ناتمام سیما» اهمیت داشت که خوب نیست فضای مجازی در موقعیتی قرار بگیرد که آدمها را به اشکالات زندگی خود برساند و دست کم هدف من از تهیه این فیلم چنین مفاهیمی بود و احساس کردم بستری برای برجسته سازی این موضوعات است و به نظرم در فیلم هم تحقق یافته است.
این تهیهکننده عنوان کرد: کاراکتر محوری فیلم «روایت ناتمام سیما» با بازی حامد کمیلی در شرایطی قرار گرفته که مساله کسب درآمد برای او دامهایی ایجاد میکند اما او در نهایت به حد و مرزهای اخلاقی پایبند است و پایان داستان نیز به همین نکته منتهی میشود. شخصیت محوری داستان ما یک مدرس دانشگاه و حق التدریس است. او در دانشگاه فردی کاملا اخلاقمدار شناخته می شود و دانشگاه نیز در قصه چنین محیطی به تصویر کشیده شده است.
رضابالا درباره اکران و میزان استقبال مخاطبان از «روایت ناتمام سیما» توضیح داد: سلایق مخاطبان در جشنواره فیلم فجر متفاوت از یکدیگر است و به همین دلیل پیش بینی دقیق از واکنشها نسبت به این اثر و آیندهای که برایش اتفاق میافتد سخت است اما میتوانم آرزو کنم که اتفاقات خوبی برای «روایت ناتمام سیما» رخ بدهد.
اعلام زمان نمایش یک فیلم، یک ساعت قبل از اکران!
سایت روابط عمومی فیلم فجر حوالی ساعت ۱۴، یک ساعت قبل از نمایش فیلم «شهر خاموش» احمد بهرامی، برنامه روزانه بخش بینالملل را اعلام کرد. این در حالی است که این فیلم با توجه به سوابق حضورهای بینالمللیاش قطعا یکی از فیلمهایی بوده است که اهالی رسانه علاقهمند بودند آن را تماشا کنند اما اینگونه اطلاع رسانی کمی غیر منطقی به نظر میرسد، چون خبرنگاران طبق برنامه از پیش اعلام شده، برنامهریزی کردهاند که ساعت ۱۶ برای تماشای فیلم «هفت بهارنارنج» از فیلمهای بخش سودای سیمرغ در پردیس «ملت» حاضر شوند و قطعا با این اطلاعرسانی نمیتوانند خودشان را به آنجا برسانند. حتی اگر هم بتوانند خود را برای این ساعت به محل نمایش فیلم برسانند، مساله جدیدتر این میشود دستکم نیم ساعت از فیلم ساعت ۱۶ را از دست خواهند داد.
به هر حال اطلاعرسانی یک ساعت قبل از نمایش فیلم، نمیتواند دلیل قانعکنندهای داشته باشد. در فیلم سینمایی «شهر خاموش» به نویسندگی و کارگردانی احمد بهرامی و تهیهکنندگی رضا محقق، بازیگرانی چون باران کوثری، بابک کریمی، علی باقری، بهزاد دورانی، محسن مهری دروی، کریم و حبیب شراهی نقشآفرینی کردهاند و مسعود امینیتیرانی نیز به عنوان فیلمبردار و مصطفی وزیری نیز تدوین این فیلم سینمایی را بر عهده دارد. این فیلم در جشنواره شبهای سیاه تالین، جایزه بهترین کارگردانی را گرفت.
بازار جشنواره فیلم فجر هم ساعاتی دیگر در برج میلاد آغاز میشود ولی هنوز هیچ اطلاعرسانی رسمی درباره آن نشده است.
آغاز اکران فیلمهای بخش بازار چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر
در پنجمین روز این جشنواره اکران فیلمهای بخش بازار در سالن ۴ خانه جشنواره (سالن همایشهای برج میلاد) آغاز شد. فیلمهای بخش بازار جشنواره در ۵ سانس به نمایش در می آیند. فیلمهای ایرانی حاضر در بازار جشنواره بینالمللی فیلم فجر در ساعتهای ۱۰، ۱۴، ۱۶، ۱۸ و ۲۱ با زیرنویس انگلیسی و عربی برای مهمانان و شرکتهای پخشکننده خارجی به نمایش در میآید. این خبر پس از آغاز بازار اعلام شد و هیچ شخصی پیش از آن از این موضوع اطلاعی نداشت! همچنین هنوز مشخص نیست چه فیلمها در این بخش در حال نمایش است!
شاهد ریزش مخاطبان در فجر ۴۱ هستیم
سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی شب گذشته ۱۶ بهمن ماه در برنامه «نقد سینما»، به میزبانی امیررضا مافی و تهیهکنندگی یوسف بچاری، درباره اقبال مردم به فیلمهای جشنواره فجر گفت: ما چند سال است که در جشنواره یک گزینشگری توسط مخاطب میبینیم. به گونهای که تا اواسط دهه هشتاد و اوایل دهه نود مردم برای همه فیلمها صف میبستند اما این اتفاق در چند سال گذشته، به یک جور گزینش تبدیل شده است که فقط برای سه-چهار فیلم شاخصی که در جشنواره داریم، این اتفاق رخ داده است که علت آن پرسوجو از اهالی هنر و رسانه و تبادل نظری که در شبکههای اجتماعی وجود دارد، است.
وی ادامه داد: در حقیقت مردم فیلمهای شاخص را انتخاب میکنند و فقط به آنها اقبال نشان میدهند. به نظر من بخش زیادی از این اتفاق مرهون شبکههای اجتماعی در سنوات گذشته است، به عنوان مثال نوید یک فیلم در شبکههای اجتماعی داده میشد، دست به دست میچرخید و تبلیغات آن در شبکههای مجازی و اینترنت بسیار تعیینکننده بود. در حقیقت عدهای برای آن فیلمها سر و دست میشکستند و بقیهی فیلمها مهجور میماند.
مدیر پردیس سینمایی آزادی یادآور شد: مساله دیگر نظام تبلیغاتی سینمای ایران است که به شدت معیوب و قدیمیست. منظورم این است که چطور یک فیلم عرضه میشود؟ رژیم مصرف و گزینشگری مخاطب ایرانی، بیشتر متکی بر محتوای خود فیلمهاست. چه بسا اگر این محتوا با روشهای متعارفتر و بهروزتر بیشتر شناسانده شود، اتفاقات جدیتری را در سینما شاهد هستیم.
نوروزی افزود: زمانی که از نظام تبلیغاتی صحبت میکنیم، نحوه رفتار با مخاطب هم در آن تعیین میشود. اگر جشنواره فجر را در نظر بگیریم، قیمت بلیت، نوع معرفی و نوع دعوت از مخاطب را برای سالمند، دانشجو، کارمند و خانهدار به یک شکل انتخاب کردهایم. یعنی انگار تنوع مخاطب را به رسمیت نمیشناسیم. این مساله در حال حاضر دیگر جواب نمیدهد یعنی مخاطب دیگر راضی نمیشود با او مثل توده متراکم برخورد کنیم.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره فاصله گرفتن مخاطبان از سینمای ایران به مساله هویت اشاره کرد و گفت: مخاطب ایرانی در دهه شصت و هفتاد و حتی اواسط دهه هشتاد، بازنمایی از زیست، جهانبینی و هویت خود را میتوانست روی پرده سینما ببیند. اما در حال حاضر یکسری فانتزیهای روشنفکرانه و با رگههای شبه ایدئولوژیک میبیند. حال اگر به فانتزیگرایی محتوا که فقط ذهنیات خود خالق اثر برایش موضوعیت دارد، نظام تبلیغاتی را اضافه کنیم، به وضعیت فعلی میرسیم.
مدیر پردیس سینمایی آزادی در ادامه با بیان اینکه نباید وضعیت جشنواره فجر را از وضعیت کلی اکران جدا کرد، گفت: یک رابطه علی و معلولی به لحاظ محتوایی و فرمی بین این دو برقرار است. آنچیزی که ما به طور مشخص در اکران سال ۱۴۰۱ و ریزش مخاطب شاهد بودیم، در جشنواره فجر هم میبینیم.
حواشی روز ششم
برنامه «هفت» در جدیدترین قسمت خود با حضور ابوالقاسم طالبی ـ کارگردان ـ روی آنتن شبکه نمایش رفت و بخشی از گفتوگوی بهروز افخمی (مجری) و مهمان برنامه، به موضوع زنان و حرکتهای اعتراضی سلبریتیها اختصاص داشت که در آن به کنایه این رفتارها به شرایط یائسگی خانمها نسبت داده شد! گفتاری غیرمتعارف روی آنتن زنده یک شبکه سراسری که از منظر یک مدرس ارتباطات، میتواند اقدام تکنیکی برندینگ تلقی شود؛ اینکه فرد به هر قیمتی میخواهد دیده شود، روشی که البته دیگر منسوخ شده است.