خوانده می‌شوید:

واردات خودروی کارکرده می‌تواند قیمت خودرو در بازار را کنترل کند؟

واردات خودروی دست دوم و کارکرده، یکی از موضوعات چالشی در چند ماه اخیر بوده. دولت به عنوان یکی از سیاست‌های کنترلی در بازار خودرو، قصد دارد واردات خودروی کارکرده خارجی را آزاد کند و این مساله با مخالفت‌های جدی همراه بود که نهایتا در هفته گذشته در مجلس به تصویب رسید. 
کد خبر: ۱۱۷۹۱۱۲
|
۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹ 14 June 2023
|
11512 بازدید
|

واردات خودروی دست دوم و کارکرده، یکی از موضوعات چالشی در چند ماه اخیر بوده. دولت به عنوان یکی از سیاست‌های کنترلی در بازار خودرو قصد دارد، واردات خودروی کارکرده خارجی را آزاد کند و این مساله با مخالفت‌های جدی همراه بود که نهایتا در هفته گذشته در مجلس به تصویب رسید. 


بازار خودرو در ایران بازار غیرقابل پیش‌بینی شده و پس از چند موج افزایشی قیمت خودرو در سال اخیر در روز‌های گذشته، قیمت خودرو در ایران روندی کاهشی به خود گرفته است. برخی این روند کاهشی را ناشی از جدی شدن ماجرای ورود خودرو‌های کارکرده خارجی به ایران می‌دانند.


مخالفان این طرح، اما می‌گویند که واردات خودروی کارکرده در شان ملت ایران نیست و چنین اقدامی موجب می‌شود که ایران به یک بازار بزرگ خودرو‌های فرسوده خارجی تبدیل شود. از سوی دیگر، این گروه معتقدند چنین تصمیمی می‌تواند به تولید داخلی هم ضربه بزند و وظیفه ما در هر حالی حمایت از تولید داخلی خودروست.


از آنجایی که موضوع بازار خودرو، یکی از موضوعات داغ ایران در چند وقت اخیر است، در خوانده می‌شوید امروز از شما می‌خواهیم دیدگاهتان درباره جدیدترین سیاست‌ها در کنترل قیمت بازار را با ما در میان بگذارید.


به نظر شما، «آیا واردات خودرو‌های دست دوم از نظر شما می‌تواند زمینه را برای تعدیل قیمت‌ها در بازار مهیا کند؟»

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۴۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
در این مملکت، خودرو وسیله ارتزاق دولت است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
داریم بشکن میزنیم که دولت و مجلس بعد از سالها خون دل خوردن اجازه دادند خودروهای دست دومی که مردم همسایه از
انها استفاده کرده اند وارد مملکت شود از اینکه توانستید آقای میرسلیم و دوستانش راضی کنید ازتون متشکریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
این تصمیم عملی نمیشه چون نمیزارن عملی بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
اگر فرغون هم وارد کنند بهتر از لگن های جناب آقای میرسلیمه!!!!
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
تعرفه های گمرکی بالا برای واردات خودرو هیچوقت اجازه نداد خودروسازی کشور خود را در رقابت ببیند و دلیلی برای بهتر شدن داشته باشد
شناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
قطعاً آن قدر تعرفه و مالیات به قیمت نهایی خودرو کارکرده اضافه می کنند تا جیب پر کنند و مافیای خودرو هم ناراحت نشود. فکر کردید بنز رو به قیمت پراید به شما می فروشند؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
اي ملت شما اميدتونو از دست ندهيد اميد خوب چيزيه ما ماشين سوناتا 2014 را 70 ميليون تومان ميخريم مياريم به شما ميديم 2 ميليارد ولي شما اميدتونو از دست ندهيد
ناشناس
| Canada |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
استفاده از خودروها وهواپیماهای کارکرده و دورانداخته شده ملل دیگر در شان ملت بزرگ ایران نیست
ناشناس
| Luxembourg |
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
۱۴۴۲
استفاده از این خودروهای باصطلاح نو با تکنولوژی ۳۰ سال پیش و بی کیفیت و پر ایراد در شأن مردم ایران است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
هنوز کسی جواب قانع کننده ای به من نداده که چرا خودروی کار کرده چرا نباید خودروی نو وارد بشود؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
لطف كرده با چشم باز قضاوت كنيد، خودروسازي تا كنون غير از دردسر براي دولت هاي مختلف اعم از اصلاح طلب يا اصولگرا، هيچ نفعي براي دولت نداشته، دولت هم بايد هزينه هاي مالي سنگيني متحمل شود (هم اكنون 2 خودروساز توليد كننده هزاران ميليارد تومان به دولت بدهكارند) و هم بايد هزينه هاي اجتماعي آنها را پرداخت كند و هم اينكه برخي اوقات هزينه هاي سياسي بر روي دست دولت مي گذارد! دليل اين همه هزينه كرد هم عدم واگذاري اين صنعت به بخش خصوصي و قيمت گذاري دستوري با هدف كنترل بازار بوده كه از يك طرف خودروسازان را متحمل زيان سنگين كرده و از طرف ديگر دولت را متحمل ضرر!
و اما اينكه چرا اين صنعت همانند صنعت لوازم خانگي به بخش خصوصي واگذار نمي شود به نظر مي رسد دليل آن واهمه دولت از تجربه هاي تلخ گذشته واگذاريها و تعداد كم توليد كنندگان خودرو براي حداقل كردن ريسك اين كار باشد.
از طرفي نبايد انتظار داشت كه اين صنعت تعطيل و نياز كشور از خارج تامين شود چرا كه اولا ميليونها نفر در كنار اين صنعت ارتزاق مي كنند ثانيا دانش ارزشمندي در مسير تكامل صنعت خودرو ايجاد شده كه تعطيلي آن اين دانش را به محاق خواهد برد ثالثا اين صنعت لكوموتيو ساير صنايع بوده و تعطيلي آن باعث تضعيف ساير صنهايع خواهد شد و رابعا اينكه در شرايط محدوديت ارزي انتظار اينكه بخش عمده اي از ارز موجود در كشور صرف واردات خودرو شود ساير نيازها را با مشكل جدي مواجه خواهد نمود.
لذا تنها راه براي حل اين معضل خصوصي سازي تدريجي و مشروط آن در كنار واردات مديريت شده خودرو به كشور مي باشد.
ناشناس
| Canada |
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
چرا نماینده های مجلس ماشین شاسی بلند نو و رایگان میخوان برای خودشون اونوقت به مردم که میرسه خودرو دست دو میخوان وارد کنن. دنیا پر خودرو نو هست چرا دست دوم؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
مسکن (خانه ) درد مردم هست!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
اگر قیمت ها واقعی باشد و گمرگ خون پدرش را روی آن نکشد، بعد به اصطلاح خودروسازان داخلی و نیز مفسدان مختلف که در امر پول شویی دخالت دارند، میدان دار دلالی و افزایش قیمت ها نشود، حتما قیمت ها کاهش می یابد. چندی قبل فیلمی در همین سایت های خبری خودمان پخش شد که قیمت سانتافای 2014 در دبی برابر 20 میلیون تومن بود! حالا فرض کنید این ماشین وارد کشور شود با دو برابر این قیمت هم فروخته شود، آن وقت کسی نگاه به این فرغون های داخلی می کند؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
مشکل اصلی دقیقا همینه که نمی خواهند خودرو ارزان شود مبادا لگن های داخلی مشتری نداشته باشد!!!
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
حمایت اشتباهی که از خودروساز داخلی شده باعث شده خودروسازی به بچه ای تبدیل شود که قرار نیست هیچوقت بزرگ شود و تا ابد باید از او از جیب مردم حمایت شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
این طرحها مال یکسری دلال است که می خواهند دلار صادراتی 38000 تومانشان را که باید تحویل دولت بدهند ببرند به بالاترین قیمت به مردم بیندازند. وگرنه این خودروها هیچ خدماتی ندارند و به علت عدم قطعه روی دست مصرف کنندگانشان می ماند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
عوارض هنگفت و غیرمنطقی برخی دسته کالاهای خارجی مانند خودرو در جهت منافع عمومی نیست. در جهت منافع عده ای خاص است. چنین چیزی تعریف فساد است. فساد قانونی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
قبح فساد متاسفانه در این کشور ریخته!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
مملكت امام زمان بايد اينطوري باشه؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
چرا دست دوّم باید ماشینای نو و تراز اوّل جهان یعنی بنز و فولکس آلمانی و فورد و کادیلاک آمریکایی و.... و بدون دخالت گمرک وارد بشه و باقیمت پایین و یا رایگان به مردم تحویل داده شه نه آتاشغالای چینی اونم اسکاتی که نوشم چرت و پرت ؛ در شان مردم کم درامد ایران نیست دست دوی چین و نوی ایرانخودرو.......
پاسخ ها
دکتر حقیقی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
همین ایدآل نگری ها مردم را بدبخت کرد. می خواستن ژاپن اسلامی کنند . رسیدیم به ...
آزادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
اینقدر مالیات و عوارض به خودرو میبندن که قیمتش از لگن های داخلی بیشتر بشه پس دلخوش به کاهش قیمت نباشید
ناشناس
|
Korea (Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
خودروهای ناایمن ، پرمصرف با قیمت‌های گزاف و سوداگرانه تولید کنندگان داخلی در شان ملت ایران نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
خودروی خارجی کارکرده با مصرف سوخت کمتر عالیست.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
واردات خود رو کارکرده که نه احتمالا برخی ازانها نه نمایندگی در ایران دارند ونه قیمت مشخص خرید وفروش دارند و نه کیفیت مشخص دارند ونه نوع مشخص دارند ونه اطمینان از کارکرد انها است حتی ممکن است در انها سرقتی هم یافت شوند با توجه به قیمت بالای وسایل یدکی انها تصمیم بسیار نابخردانه ای است۔مشکل در شان ومنزلت نیست نیست۔مشکل در بسیاری از مسائل فنی واقتصادی دیگر است۔ارزی خارج میشود قراضه ای وارد میگردد۔
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
میرسلیم خودتی با اکانت فیک میای نظر میدی
اسی پلنگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
بزرگترین خیانتی که به نسل ما شد این بود که اجازه سوار شدن ماشین دلخواه رو ندادن و خودروی بدرد نخور رو جند برابر به ما هم ندادند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
یکیش این بود بقیش رو نمیشه گفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
فکر کنم فقط با این قضیه میرسلیم مشکل داره وگرنه کدوم آدم عاقلی ماشینی که مصرف سوخت و آلودگی و امنیتش هزار برابر تولیدات داخلیه رو باهاش مخالفه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
بعید می دونم تو کل سیستم یک نفر با واردات خودرو مشکل نداشته باشه، میرسلیم هم جزوش.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟