نحوه ثبت نام ارز اربعین ۱۴۰۳/ مهلت ثبت نام و میزان ارز پرداختی به هر زائر

ارز اربعین چقدر است، نحوه ثبت نام برای دریافت آن چگونه است و دینار دولتی به چه قیمتی محاسبه و فروخته می‌شود؟
کد خبر: ۱۲۵۳۰۴۷
|
۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۱ 11 August 2024
|
110337 بازدید

نحوه ثبت نام ارز اربعین ۱۴۰۳ و پاسخ به چند سوال مهم

به گزارش تابناک، در آستانه اربعین حسینی و موسم سفر به عتبات عالیات و حضور در راهپیمایی عظیم اربعینی، شمار زیادی از هموطنان‌مان مهیای سفر به کربلا می‌شوند و از جمله سوالاتی که با آن مواجه هستند، چگونگی دریافت ارز مسافرتی هستند.

اگر متقاضی دریافت ارز اربعین و سفر به عراق در اربعین ۱۴۰۳ هستید، با ما در این مطلب همراه باشید تا با میزان و نحوه دریافت این ارز زیارتی آشنا شوید و پاسخ برخی سوالات احتمالی پیرامون این تسهیلات سفر اربعینی را بیابید.

گام اول: ثبت نام در سامانه سماح

نخستین نکته‌ای که در خصوص دریافت این ارز ضرورت دارد، ثبت نام در سامانه سماح (در زیرمجموعه سازمان حج و زیارت) و دریافت کد رهگیری از این سامانه ویژه مدیریت اربعین حسینی (ع) است. روندی که اگر درباره آن اطلاعاتی ندارید، جای نگرانی ندارد چراکه می‌توانید با مراجعه به اینجا، به صورت گام به گام و با تصاویر، با نحوه ثبت‌نام در سامانه سماح آشنا شوید.

آموزش گام به گام ثبت‌نام در سامانه سماح برای اربعین ۱۴۰۳

در پایان فرآیند ثبت نام در سامانه سماح، کد رهگیری دریافت خواهید کرد که در فرایند ثبت نام و خرید ارز اربعین به آن نیاز خواهید داشت و می‌بایست آن را به بانک ارائه دهید.

ارز اربعین در کدام بانک‌ها ارائه می‌شود؟

بانک‌های ملی، سپه، ملت، تجارت، صادرات، پارسیان و پست بانک، هفت بانک عاملی هستند که به عنوان بانک‌های عامل فروش ارز اربعین معرفی شده‌اند.

ارز اربعین در ۳۰۲ شعبه بانک ملی ایران، ۲۰۰۷ شعبه و باجه پست بانک، ۲۸۰ شعبه بانک ملت، ۲۲۱ شعبه بانک صادرات، ۱۸۹ شعبه بانک سپه، ۱۰۶ شعبه بانک تجارت و ۶۳ شعبه بانک پارسیان به زوار اربعین حسینی (ع) ارائه می‌شود.

آیا امکان خرید غیرحضوری ارز اربعین هم وجود دارد؟

پاسخ این سوال مثبت است و زائران اربعین می‌توانند به شیوه‌های غیرحضوری هم برای خرید ارز اربعین اقدام نمایند، به این صورت که هفت بانک عرضه‌کننده این ارز زیارتی، با ایجاد سازوکارهایی، به متقاضیان دریافت ارز اربعین خدمات غیرحضوری هم ارائه می‌دهند.

فیلم: چگونه آنلاین ارز اربعین را دریافت کنیم؟

برای دریافت این خدمت به صورت غیرحضوری و برخط (آنلاین)، می‌توان مطابق فهرست زیر از سکو‌ها و پیام‌رسان‌های اشاره شده یا وبسایت معرفی شده بانک‌ها استفاده کرد:

۱- بانک ملی: پیام‌رسان بله
۲- پست بانک: پیام‌رسان بله
۳- بانک سپه: پیام‌رسان روبیکا
۴- بانک صادرات: اپلیکیشن سپینو و سامانه پیشخوان شمس
۵- بانک پارسیان: پیام‌رسان آی‌گپ
۶- بانک تجارت: سامانه بانک تجارت به آدرس www.tejaratbank.ir
۷- بانک ملت: پیشخوان الکترونیک بانک ملت به آدرس https://pishkhan.bankmellat.ir

از طریق این بانک‌ها اقدام به خرید و دریافت ارز مورد نیاز به صورت حضوری و غیرحضوری داشته باشند. ۶ سکوی فعال نیز اقدام به ارائه خدمات برخط در زمینه فروش ارز اربعین می‌کنند.

نحوه ثبت نام ارز اربعین ۱۴۰۳ و پاسخ به چند سوال مهم

بیشتر بخوانید:

 

موعد فروش ارز اربعین ۱۴۰۳

بنابر اعلام بانک مرکزی ایران، فروش ارز اربعین ۱۴۰۳، از روز دوشنبه ۷ مرداد ماه آغاز شده و تا سومین روز شهریورماه ادامه خواهد داشت.

در این بازه زمانی، متقاضیان باید برای خرید حضوری ارز اربعین به شعب منتخب در بانک‌های مذکور مراجعه کرده و در این خصوص اقدام نمایند.

یادآوری چند نکته مهم:

برای دریافت و خرید ارز اربعین، ضرورتی به افتتاح حساب در بانک‌های یاد شده نیست.

بنابر اعلام بانک مرکزی، بازخرید ارز فروخته شده در سرفصل مزبور (ارز اربعین) صرفاً توسط بانک اولیه عامل فروش مجاز است.

بانک‌ها حق دریافت هیچ‌گونه کارمزد و یا هزینه از متقاضی به‌جز معادل ریالی ارز مورد تقاضا را ندارند.

شرایط و مدارک دریافت ارز اربعین

فروش ارز اربعین با ارائه اصل کارت ملی (یا اصل شناسنامه برای زائرانی که زیر سن قانونی دریافت کارت ملی هستند) و گذرنامه (یا "برگه تردد اربعین" معتبر) و ثبت در سامانه نظارت ارزی (سنا) صورت می‌گیرد، با این یادآوری که این ارز به زائران متقاضی بالای ۵ سال (متولدین پیش از یک شهریور سال ۱۳۹۸) تعلق می‌گیرد.

کد رهگیری در سامانه سنا (سامانه‌ای که در زیرمجموعه بانک مرکزی ایران که فعالیت صرافی‌های مجاز در زیرمجموعه آن انجام و ثبت می‌شود)، پس از انجام دادن فرایند ثبت‌نام در سامانه سماح برای افراد متقاضی فعال می‌شود.

از جمله الزامات دیگر برای دریافت این ارز زیارتی برای افراد بالای ۱۸ سال، داشتن سیم کارت (به نام فرد متقاضی) است.

امتیاز ویژه برای سرپرست خانواده

سرپرستان خانوار می‌توانند به‌منظور خرید ارز اربعین اعضای خانواده خود (همسر و فرزندان) با در دست داشتن کلیه مدارک هویتی خود و اعضای خانواده به شعب آن بانک مراجعه کنند. عدم حضور سایر اعضای خانواده در شعب فروش ارز بلامانع بوده و سرپرست خانوار می‌تواند با کارت بانکی خود نسبت به خرید ارز برای اعضای خانواده خود اقدام کند.

به هر زائر اربعین چقدر ارز تعلق می‌گیرد؟

فروش ارز به زائران متقاضی اربعین حسینی، حداکثر به مبلغ ۲۰۰ هزار دینار عراق است.

دریافت ارز اربعین با دریافت ارز مسافرتی برای زائرانی که قصد سفر هوایی دارند، منافاتی ندارد و زائران می‌توانند همزمان با دریافت ارز اربعین، ارز مسافرتی نیز دریافت کنند.

فروش ارز به زائران اربعین به نرخ فروش اسکناس «مرکز مبادله ارز و طلای ایران» (ETS) است و دریافت هرگونه کارمزد و یا هزینه از متقاضی به جزء معادل ریالی ارز مورد تقاضا، ممنوع است.

نرخ امروز دینار عراق در مرکز مبادله ارز و طلا را اینجا ببینید

 

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...