با تحولات منطقه و جهان

سفر نخستین هیات تجاری اسرائیل به عربستان / هشدار اف بی آی درباره شمار گسترده جاسوسان روسیه در آمریکا / کشته شدن عضو برجسته پ.ک.ک در عراق توسط ترکیه/ نشست وزارت دفاع ارمنستان با وابستگان نظامی خارجی در ایروان

سفر نخستین هیات تجاری اسرائیل به عربستان، هشدار اف بی آی درباره شمار گسترده جاسوسان روسیه در آمریکا، کشته شدن عضو برجسته پ. ک. ک در عراق توسط ترکیه، نشست وزارت دفاع ارمنستان با وابستگان نظامی خارجی در ایروان و واکنش دمشق به ورود هیأت آمریکایی به خاک سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۹۲۰۸۹
|
۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰ 09 September 2023
|
6132 بازدید
|

سفر اولین هیات تجاری اسرائیل به عربستان/ هشدار اف بی آی درباره شمار گسترده جاسوسان روسیه در آمریکا/ کشته شدن عضو برجسته پ.ک.ک در عراق توسط ترکیه/ نشست وزارت دفاع ارمنستان با وابستگان نظامی خارجی در ایروان

بین الملل تابناک: سفر نخستین هیات تجاری اسرائیل به عربستان، هشدار اف بی آی درباره شمار گسترده جاسوسان روسیه در آمریکا، کشته شدن عضو برجسته پ. ک. ک در عراق توسط ترکیه، نشست وزارت دفاع ارمنستان با وابستگان نظامی خارجی در ایروان و واکنش دمشق به ورود هیأت آمریکایی به خاک سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

سفر نخستین هیات تجاری اسرائیل به عربستان

در شرایطی که دولت آمریکا تمامی تلاش خود را برای توافق سازش بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به کار گرفته و مقامات واشنگتن مدام به ریاض سفر می‌کنند، وبسایت صهیونیستی «آی ۲۴» نیوز و همچنین روزنامه نیوپرس، مدعی حضور یک تیم تجاری اسرائیلی در شهر «الدمام» در شرق عربستان سعودی شد.

به نوشته این وبگاه عرب‌زبان، این هیأت تجاری در آغاز ماه جاری میلادی برای حضور در کنفرانس دولتی «امنیت سایبری» وارد عربستان سعودی شده است؛ کنفرانسی که طی روزهای ششم و هفتم در شهر نفت خیز الدمام برگزار شد و روز گذشته به کار خود پایان داد.

«فرانک ملول» مدیر عامل رسانه «آی ۲۴ نیوز» که خود در قالب این هیأت به عربستان سعودی سفر کرده بود، به این وبسایت گفت که مقامات سعودی با «نیریت اوفیر» کارفرما و پژوهشگر اسرائیلی در حوره خاورمیانه تماس گرفته و از او خواسته‌ بودند تا هیأتی را به سرپرستی خود به عربستان ببرد.

به گفته او افراد شرکت کننده در کنفرانس «امنیت سایبری» در شهر الدمام، با پاسپورت غیر اسرائیلی وارد عربستان شده‌اند، اما در داخل کنفرانس همه می‌دانستند که آن‌ها اسرائیلی هستند و با همین عنوان نیز معرفی شدند.

فرانک ملول مدعی شد: «در تمامی دیدارهایمان سعودی‌ها به گرمی از ما استقبال کرده و می‌گفتند که نقاط اشتراکمان بیش از اختلافاتمان است.»

او همچنین گفت: «سعودی‌ها پیام محکمی به ما دادند و گفتند که با همه احترامی که برای بحرین و امارات متحده عربی ـ که با اسرائیل توافق صلح امضا کرده‌اند ـ قائل هستند، مسأله عربستان سعودی فرق دارد. عربستان سعودی کشور بزرگی است، مکه و مدینه را در خود جای داده و سالانه میلیون‌ها مسلمان به کشورشان می‌روند و به عنوان الگو در جهان اسلام و جهان عرب دیده می‌شود؛ پس دیگر کشورهای عربی و اسلامی با دقت نظاره‌گر هرگونه توافق عربستان سعودی با اسرائیل هستند.»

در این کنفرانس، بیش از ۳۰۰ تن به عنوان نمایندگان شرکت‌های مختلف در حوزه امنیت سایبری حضور داشتند و به ارائه آخرین تولیدات خود پرداختند و نمایندگان رژیم صهیونیستی نیز دیدارهایی با نمایندگان شرکت نفت آرامکو، وزارت انرژی عربستان سعودی، شرکت برق عربستان سعودی و وزارت نفت و گاز بحرین داشتند.

به نوشته آی۲۴ نیوز، در ماه می گذشته نیز «نیریت اوفیر»، پژوهشگر اسرائیلی برای سخنرانی در کنفرانس «امنیت در خاورمیانه» که در ریاض برگزار شد، دعوت شده بود. این وبگاه نوشت: شاید این نخستین باری بود که یک یهودی اسرائیلی، سخنرانی علنی در مقابل شمار بسیاری از مردم منطقه به ویژه لبنان، یمن و عراق ایراد می‌کرد.

حضور این هیأت تجاری در عربستان سعودی، در شرایطی است که دولت جو بایدن، تلاش‌های خود برای عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل آویو را شدت بخشیده است و «برت مک کورگ» مسئول پرونده خاورمیانه در کاخ سفید و باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در خاور نزدیک روز سه شنبه گذشته برای رایزنی با مقامات سعودی وارد ریاض شدند.

در این میان، سعودی‌ها نیز شروط و خواسته‌های خود را دارند؛ از جمله غنی‌سازی اورانیوم در خاک خود و همچنین خرید جنگنده‌های اف-۳۵ و سامانه‌های دفاع هوایی و در حوزه فلسطین نیز، ریاض خواستار امتیازدهی قابل توجه به تشکیلات خودگردان در کرانه باختری است که جزئیات آن هنوز نامشخص است؛ رژیم صهیونیستی تاکنون با همه شروط سعودی‌ها بجد مخالفت کرده است.

هشدار اف بی آی درباره شمار گسترده جاسوسان روسیه در آمریکا

مدیر اف‌بی‌آی هشدار داد، تعداد جاسوس‌های روس که در داخل ایالات متحده فعالیت می‌کنند «هنوز خیلی زیاد است» و این علی‌رغم تلاش‌ها برای بیرون راندن آن‌هاست.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، کریستوفر رای، مدیر اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در جریان اظهاراتی در «موزه جاسوسی» واشنگتن گفت: «تهدید ضد اطلاعات و جاسوسی سنتی روسیه همچنان گسترده است.»

او افزود: «ردپای اطلاعاتی روسیه - منظور من افسران اطلاعاتی است - هنوز در ایالات متحده بسیار بزرگ است و ما دائم با آن برخورد می‌کنیم و سعی داریم به هر طریقی که می‌توانیم مانع از آن شده و از آن جلوگیری کرده و آن را مختل کنیم.»

فعالیت جاسوسان روسیه در خاک آمریکا موضوع جدیدی نیست؛ اما از آنجایی که مقامات ایالات متحده به طور فزاینده‌ای روسیه را در دوران ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین به عنوان یک «دشمن» تلقی می‌کنند، نگرانی‌های ضد جاسوسی سنتی که زمانی به عنوان یادگارهای جنگ سرد تصور می‌شد، بار دیگر توجهات را به خود جلب کرده است. منظور از تحرکات ضد اطلاعاتی، فعالیت جاسوسان انسانی است که در خاک ایالات متحده عمل می‌کنند؛ به جای جاسوسی سایبری که از داخل روسیه انجام می‌شود.

کریستوفر رای با اشاره به اینکه یک تبعه مکزیکی در سال ۲۰۲۰ به دست مقامات آمریکا بازداشت شده و به کمک اطلاعاتی به روسیه متهم است، گفت که روسیه نه تنها «افسران اطلاعاتی سنتی» بلکه دیگر عوامل را هم جذب می‌کند. او افزود: «طی سال‌های گذشته، آمریکا گام‌های مثبتی در کاهش ردپای افسران اطلاعات روسیه در ایالات متحده برداشته و در واقع آنها را بیرون انداخته است.»

کشته شدن عضو برجسته پ.ک.ک در عراق توسط ترکیه

وزارت دفاع ترکیه روز جمعه خبر داد، یکی از فرماندهان ارشد گروهک «حزب کارگران کردستان» به نام «پ.ک.ک» به دست نیروهای ارتش این کشور در شمال عراق کشته شده است.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، به گفته وزارت دفاع ترکیه این فرد «فرید یوکسل» نام داد که در میان عناصر پ.ک.ک به «شرزان مافا» معروف است و از فرماندهان بخش زاگرس در این گروهک بود.

ترکیه در ۲۸ فروردین سال گذشته عملیات «پنجه قفل» را در کوه های شمال عراق علیه پ.ک.ک آغاز کرد. این عملیات در دهم دی ۱۴۰۱ نیز به پایان رسید، اما همچنان حملات گاه و بیگاه هوایی و زمینی و عملیات‌های امنیتی ترکیه ادامه دارد.

مناطق «متینا»، «الزاب»، و «افشین» (باسیان شمالی) که در استان‌های دهوک و کرکوک واقع شده است، مناطق عملیاتی «پنجه قفل» محسوب می‌شوند و طی سال‌های گذشته، شاهد درگیری شدید ارتش ترکیه با شبه‌نظامیان پ.ک.ک است.

در همین حال، «زکی آق تورک» مسئول روابط عمومی و رسانه وزارت دفاع ترکیه، روز پنج شنبه در یک کنفرانس خبری گفت، ۱۱۸۵ عضو پ.ک.ک از ابتدای سال از جمله ۳۹ نفر در هفت روز گذشته در داخل خاک ترکیه، شمال سوریه و عراق کشته شده‌اند.

او تأکید کرد که عملیات‌های نظامی در شمال سوریه و عراق تا «کشته شدن آخرین تروریست» ادامه خواهد یافت.

این مقام وزارت دفاع ترکیه همچنین گفت که از ۲۴ جولای ۲۰۱۵ تاکنون، ۳۸۵۲۸ تروریست از جمله از اعضای پ.ک.ک، داعش، و وای.پی.جی به دست ارتش ترکیه کشته شده‌اند.

زکی آق تورک در ادامه گفت، از ابتدای سال ۶۴۲۳ تن به هنگام ورود غیر قانونی به ترکیه بازداشت شده‌اند که ۴۵۱ تن از آن‌ها عضو گروه های تروریستی بودند. همچنین در سال گذشته نیروهای مرزبانی ترکیه، مانع عبور ۱۵۰ هزار و ۴۵۸ نفر از مرزهای این کشور شده‌اند. این میزان در یک هفته گذشته چهار هزار ۸۸۷ تن بوده است.

با این حال، عملیات‌ ترکیه در داخل خاک عراق که بعصا تا عمق ۲۰۰ کیلومتری این کشور نیز کشیده می‌شود، بدون جلب رضایت عراق و توافق با بغداد پیش می‌رود؛ تا جایی که تاکنون دولت و پارلمان عراق بارها نسبت به این حملات اعتراض کرده‌اند.

نشست وزارت دفاع ارمنستان با وابستگان نظامی خارجی در ایروان

وزارت دفاع ارمنستان از نشست وابسته‌های دفاعی خارجی و نمایندگان معتبر در ایروان با مقام‌های ارشد وزارت دفاع برای بررسی وضعیت کنونی در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان خبر داد.

به گزارش آرمن پرس، وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد: در نتیجه تجمع نیروهای مسلح آذربایجان در چند روز گذشته، وضعیت همچنان متشنج است، از این رو نیروهای مسلح ارمنستان اقدامات لازم را برای تثبیت آن و جلوگیری از اقدامات تحریک آمیز ادامه می‌دهند.

از سوی دیگر، خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان در گزارشی اعلام کرد: نیروهای مسلح ارمنستان امروز (شنبه) از مواضع خود در جهت منطقه دیولی به سمت مواضع ارتش آذربایجان واقع در منطقه سادارک در جمهوری خودمختار نخجوان، با سلاح‌های سبک شلیک کردند.

به نقل از وزارت دفاع آذربایجان، یگان‌های ارتش آذربایجان اقدامات تلافی جویانه انجام دادند.

واکنش دمشق به ورود هیأت آمریکایی به خاک سوریه

وزارت امور خارجه سوریه، بعدازظهر جمعه، به ورود غیرقانونی هیأت آمریکایی به خاک این کشور واکنش نشان داد.

حدود پنج روز پیش، سفارت غیرمقیم آمریکا در سوریه در بیانیه‌ای از ورود یک هیأت آمریکایی به شمال شرق سوریه خبر داده بود. سفارت آمریکا اعلام کرده بود که مقامات آمریکایی با شیوخ عشایر استان دیرالزور سوریه و شبه‌نظامیان کُرد به نام «نیروهای دموکراتیک سوریه» دیدار کردند.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، دمشق در واکنش به این ورود غیرقانونی اعلام کرد: «ورود غیرقانونی اخیر هیأت آمریکایی به ریاست ایتان گولدریچ معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا به شمال شرق سوریه و دیدار این هیأت با گروه‌های جدایی‌طلب، نقض آشکار حاکمیت سوریه و تمامیت ارضی این کشور و همچنین حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل در ارتباط با سوریه است.»

وزارت امور خارجه سوریه اضافه کرد: «این ادعا که این سفر و دیدارهای صورت گرفته‌، با هدف حل گلایه‌های ساکنان دیرالزور و خطر مداخله خارجی انجام شده، دروغی نخ‌نماست که به کارنامه نفاق دولت آمریکا اضافه می‌شود. دولت آمریکا منابع ملت سوریه و ظرفیت‌های آنان را غارت و سیاست‌های اجباری، یکجانبه و غیرقانونی، غیرانسانی و غیر اخلاقی‌ای خود را بر مردم این کشور تحمیل می‌کند که این اقدامات کمک‌کننده به کشتار بی‌رحمانه ملت سوریه هستند.»

دمشق در پایان اعلام کرد: «این مداخله آشکار آمریکا در امور داخلی سوریه و حمایت بی‌نهایت آن‌ از گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان جدایی‌طلب، بار دیگر نقش خرابکارانه آمریکا در سوریه را آشکار می‌سازد که هدف از آن طولانی کردن بحران و افزایش درد و رنج مردم سوریه است.»

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
برای حل مشکلات تروریسم در منطقه باید دولتهای ایران و عراق نیز با ترکیه همراهی نمایند تا برای همیشه از لوث گروهکهای مزدور و عمال صهیونیزم در منطقه راحت بشوند چه بسیار خون مرزبانان که به دست این ناپاکان به زمین ریخته شده است
پاسخ ها
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
نیتت خوبه اما دیدت سطحی
عزیزم ترکیه دروازه ورود سلاح و تجهیزات برای داعش بود و به هیچ وجه کشور قابل اعتمادی نیست متاسفانه
در بحث کودتا ایران کمک های فراوان و مخفی زیادی کرد به اردوغان اما دشمنی این آدم در زمینه های مختلف از جمله قضیه آذربایجان به وضوح دیده میشه
ناشناس
| Germany |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
آقا رضا در مورد خود ایران این گروهکها بیشتر از
داعش خطرناک و منشا نا امنی هستند و هر ساله بسیاری از جوانانمان را در مرزهای شمال غرب و غرب به شهادت می رسانند بنابراین فارغ از رویکردهای سایر دولتها، در این خصوص باید با وحدت رویه عمل کنند کشورهای منطقه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
شما که میگفتید عربستان با شما برادر شده
برادر شما همکاسه اسراییله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
دیوارنوردان سفارتی نیمخوان از دیوار سفارت عربستان برن بالا یا مشغول پست های مدیرتی حاصل از حملات قبلی هستن و فعلا وقت ندارن؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
وقت ان رسیده برای همیشه قره باغ و اذربایجان غربی (زنگه زور-قره کلیسا-ایروان-گویچه گولو و باسارکئچر) را ازاد کنیم چرا باید تو خاک تاریخی اذربایجان برای کریدور منتظر ارمنی ها خائن جنایتکار باشیم که یه مشت خارجی را بکشانن وسط و هر کسی بخواد تو اموری که بهشون ربطی نداره فضولی کنه ایران و ارمنستان هیچ وقت با هم ارتباط مرزی نداشتن بعد از اینکه در 1920 روسها زنگه زور را برای قطع رابطه ترکان (ترکیه و اذربایجان و سایر کشورهای ترک مثل قزاقستان ازبکستان قرقیزستان داغستان ترکمنستان و ترکستان غربی و کشورهای ترک اطراف سیبری و کوههای التای و رودخانه های ارال و ولگا) به ارمنی ها دادن این وضعیت پیش امد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
بهتره به مرزهای بین المللی احترام بگذارید. چرا که اگر قرار باشه به مرزهای تاریخی رجوع کنیم، کمی قبل تر از زمانی که شما می گویید، کل باکو و حومه متعلق به ایران بوده و باید به ایران باز گردانده بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
مرز جنابعالی مشخصه جنگی شده و عهد نامه ای نوشته شده که بر اساس ان روسها تبریز و اردبیل را به ایران واگذار کردند چون انها را هم گرفته بودند اگه پایبند نباشی باید اکثر اذربایجان را تسلیم کنی برای خاک اذربایجان نه جنگی شده نه عهد نامه ای امضا شده همین طور روسها هبه کرده ان به ارمنی ها. قبلا استارا بخشی از اردبیل بود رضا خان امد داد به گیلان در مورد اراضی اذربایجان در ارمنستان همچین چیزی اتفاق افتاده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
وقاحت نوچه های اردوغان حد و مرزی نداره
بنای اینها فقط بر جعل و تحریف تاریخ هست. روز رو شب و شب رو روز معرفی می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
برای کسی که مزدور علی اف باشه، تحریف تاریخ کاری نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
ناشناس 15:12 کدام بخش جعل و تحریف شده بگو منابع و مواخذش و برات بنویسیم برو خودت مطالعه کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
الهام اردوغانف جز با مشتی آهنین که دندانهایش را در دهانش خرد کند، سر جایش نخواهد نشست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
هر کسی مشت اهنین نداره تو اگه مشت بزنی دست خودت خرد میشه بعدش کله ات
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
آرام باش، آرام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
حالت خوبه ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
بن سلمان حقیقتا سیاستمدار بی بدیل و با کیاست در کل منطقه خاورمیانه است که عربستان را عملا به پیشرفتهای شگرفی از منظر سیاست و اقتصاد رسانده است چرا که از یکطرف با چین کمونیست قرارداد کلان می بندد و از طرف دیگر، با اسراییل پیمان تجاری امضا می کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
شما تبعه ایران هستی یا باکو؟
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟