بازدید 19637
تابناک گزارش می دهد؛

واکنش مقامات بین المللی به شهادت رییس جمهور ایران | شی جین‌پینگ: چین یک دوست خوب را از دست داد| پوتین: رئیسی نقش مهمی در تقویت روابط ایران و روسیه داشت | مادورو: برادر ما ابراهیم، یک رهبر فوق‌العاده جهانی بود | پادشاه عربستان تسلیت گفت

متعاقب شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان در سانحه سقوط بالگرد سران و رهبران گروههای سیاسی کشورهای مختلف پیام تسلیت صادر کردند.
کد خبر: ۱۲۳۸۲۵۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۶ 20 May 2024

واکنش مقامات بین المللی به شهادت رییس جمهور ایران | شی جین‌پینگ: چین یک دوست خوب را از دست داد| پوتین: رئیسی نقش مهمی در تقویت روابط ایران و روسیه داشت | مادورو: برادر ما ابراهیم، یک رهبر فوق‌العاده جهانی بود | پادشاه عربستان تسلیت گفت

 

 

تابناک جهان: بالگرد حامل آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» روز گذشته (یکشنبه ۳۰ اردیبهشت) پس از افتتاح «سد قیز قلعه سی» در مسیر افتتاح پروژه «ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز» در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیر داوود دچار سانحه شد.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه، آیت‌الله آل هاشم نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی از دیگر سرنشینان بالگرد بودند که به شهادت رسیدند.

به دنبال این سانحه ناگوار، مقامات و جریانهای سیاسی کشورهای مختلف ضمن ابراز همدردی با ملت و دولت ایران، پیامهای تسلیت صادر کردند که در ادامه آمده است.

کویت

«عبدالله علی الیحیا» وزیر امور خارجه کشور کویت طی تماس تلفنی با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه، ضمن ابراز تأسف نسبت به حادثه پیش آمده برای رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران مراتب تسلیت و همدردی امیر، دولت و ملت کویت را به دولت و مردم ایران ابلاغ نمود.

وزیر خارجه کویت افزود: ما در این مصیبت در کنار دولت و ملت ایران ایستاده‌ایم.

سوئیس

ایگنازیو کاسیس، وزیر خارجه سوئیس با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: با توجه به سانحه بالگرد که جان رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی، همتای (ایرانی) من حسین امیرعبداللهیان و هیأت‌ همراه آن‌ها را گرفت، به خانواده‌های قربانیان و شهروندان ایرانی که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، تسلیت می‌گویم.

بحرین

«حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین با ارسال پیامی به آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه را به رهبری انقلاب و ملت ایران تسلیت گفت.

وی در این پیام از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای جان باختگان حادثه سقوط بالگرد و صبر و شکیبایی برای خانواده ها و بستگان آنها خواستار شد.

کره جنوبی

سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت کره جنوبی عمیق ترین تسلیت و همدردی خود را به خانواده های داغدار و ملت ایران برای از دست دادن رئیس جمهور ایران و همراهان وی در سانحه سقوط بالگرد  اعلام می کند.»

الجزایر

«عبدالمجید تبون» رئیس جمهوری الجزایر شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان وی در سانحه سقوط بالگرد در آذربایجان شرقی را تسلیت گفت و افزود: با شهادت دکتر رئیسی، بنده شخصا برادر و شریکم را در امر خدمت به پیوندهای برادری، همکاری و همبستگی بین دو کشور و دو ملت برادر و یاری مسائل عادله امت اسلامی و دفاع از آن، از دست دادم.

فرانسه

وزارت امور خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز هم‌دردی با خانواده‌های شهدای سقوط بالگرد اعلام کرد: درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهان آن‌ها را به جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوییم.

کنیا

«موسالیا موداوادی» وزیر خارجه کنیا:عمیق ترین همدردی و دعای ما با دولت و شهروندان جمهوری اسلامی ایران در این دوران سخت است.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین

جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم در پیام تسلیتی به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه آنها، اعلام کرد که شهادت ایشان ضایعه ای بزرگ برای ایران و ملت فلسطین است.

تشکیلات خودگردان فلسطین 

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شهادت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و هیات همراه را به دولت و ملت ایران خالصانه تسلیت گفت و افزود: دولت ‌و ملت فلسطین در این مصیبت دردناک با مسئولان و ملت ایران ابراز همبستگی می‌کنند.

جنبش انصارالله یمن

عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن شهادت آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه را تسلیت گفت.

عربستان

پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی با ارسال پیام های جداگانه به «محمد مخبر» مدیر قوه مجریه، شهادت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور و هیات همراه وی را به دولت و ملت ایران تسلیت گفتند.

حکومت سرپرست طالبان 

معاون نخست وزیر حکومت سرپرست طالبان گزارش داد: افغانستان و تمام شهروندان این کشور نسبت به شنیدن خبر فوت رئیس جمهور ایران احساس اندوه شدید می‌کنند.

شورای همکاری خلیج فارس

جاسم البدیوی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه را تسلیت گفت و اعلام کرد که این شورا در این شرایط دشوار با دولت و ملت ایران ابراز همبستگی می کند.

الحشدالشعبی عراق

فالح الفیاض رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق نیز ضمن تسلیت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه وی گفت: یاد مردانی را گرامی می‌داریم که خود را فدای حق و حقیقت و حمایت از مظلومان و دفاع از موضوعات امت اسلامی کردند.

وی افزود: آن فقید و بزرگوار، همواره مواضع قاطعانه، محکم و اصولی در قبال مسئله فلسطین و حمایت از مردم این سرزمین در مقابله با ماشین کشتار وحشیانه رژیم صهیونیستی در دفاع از سرزمین و مقدسات آنها اتخاذ کرد.

آفریقای جنوبی

سیریل رامافوسا رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی در پیام تسلیت به رهبر معظم انقلاب، دولت و ملت ایران، فقدان آیت‌الله سید «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران را یک تراژدی غم‌انگیز عنوان کرد.

وی افزود: این سانحه شخصیتی ممتاز را از ملتی گرفت که با آن رابطه مستحکمی داریم.

چین

شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین به نیابت از دولت و مردم این کشور، شهادت سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت.

وانگ وِن‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: شی جین‌پینگ درگذشت (سیدابراهیم) رئیسی، رئیس جمهور ایران را به محمد مخبر، معاون اول وی تسلیت می‌گوید و به نیابت از دولت و مردم چین، مراتب تسلیت خود را ابراز می‌دارد.

وی افزود: شی جین‌پینگ تاکید کرد که درگذشت دلخراش رئیس جمهور ایران، ضایعه‌ای بزرگ برای مردم ایران است و مردم چین نیز یک دوست خوب را از دست دادند.

ازبکستان

شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان در پیامی شهادت سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و هیات همراه وی در سانحه سقوط بالگرد را به رهبر معظم انقلاب اسلامی تسلیت گفت.

میرضیایفدر این نامه تسلیت، بر نقش برجسته رئیس جمهور فقید ایران در تقویت روابط جامع دوجانبه و همکاری بلندمدت بین تاشکند و تهران تاکید کرد.

رئیس جمهور ازبکستان همچنین مراتب همدردی صمیمانه خود را با مردم ایران و همچنین خانواده و بستگان شهدای این حادثه دلخراش ابراز داشت.

روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در پیامی ضمن تسلیت درگذشت آیت الله رئیسی و هیات همراه ایشان تاکید کرد: رئیس جمهوری فقید ایران نقشی غیر قابل توصیف در تقویت روابط تهران و مسکو داشت.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ضمن تسلیت به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه نوشت: این شخصیت‌های برجسته سیاسی را ما همواره به عنوان اشخاص واقعا ملی‌گرا به یاد خواهیم آورد که با قاطعیت از منافع کشور خود دفاع کردند و جان خود را در خدمت به کشورشان فدا کردند. 

اتحادیه اروپا

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهوری ایران و هیات همراه ایشان را خالصانه تسلیت گفت.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اتحادیه اروپا تسلیت صمیمانه خود را بابت درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی و امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و دیگر اعضای هیات آنها را در سانحه سقوط بالگرد ابراز می‌دارد.

شارل میشل همچنین با خانواده شهدا ابراز همدردی کرد.

اردن

«عبدالله دوم» پادشاه اردن به شهادت آیت الله رئیسی و جمعی از همراهان ایشان در یک سانحه هوایی در شمال غرب کشورمان واکنش نشان داد.

پادشاه اردن در پیام خود تاکید کرد: در این شرایط سخت در کنار برادرانمان در ایران هستیم.

ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز در پیامی به مناسبت شهادت «سید ابراهیم رئیسی» اعلام کرد: ما در کنار کشور دوست و برادر، ایران هستیم.

رئیس جمهور ترکیه در این خصوص ادامه داد: برای مرحوم ابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه ایران طلب رحمت می کنم. از طرف خودم، ملت و کشورم به مردم ایران تسلیت می‌ گویم.

رجب طیب اردوغان در ادامه اضافه کرد: ما در این روزهای سخت مانند همیشه در کنار مردم دوست و برادر، ایران خواهیم بود. از صمیم قلب معتقدم برادران و خواهران ایرانی ما این روند را مطابق با سنت های کهن و قوی شان با آرامش مدیریت خواهند کرد.

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه نیز شهادت آیت الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان و هیأت همراه ایشان را تسلیت گفته و تصریح کرد که آنکارا هماهنگی کاملی با مقامات ایرانی بعد از این حادثه داشته است.

جمهوری آذربایجان

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در واکنش به شهادت رئیس جمهور ایران: ایران یک سیاستمدار برجسته را از دست داد که عمر خود را در مسیر خدمت به کشورش صرف کرد.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان جیحون بایراموف امروز دوشنبه در پیامی اعلام کرد «از خبر درگذشت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران، دوست عزیزم حسین امیرعبداللهیان و سایر مقامات بسیار متاثر شدم».

وی افزود «عمیقاً به ملت دوست ایران و خانواده‌ها و دوستان جانباختگان تسلیت می‌گویم».

سوریه

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه هم ضمن تسلیت شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه، اعلام کرد که اخلاص رئیس جمهوری ایران در کار و مسئولیت پذیری سبب شد تا وی به درجه رفیع شهادت نائل شود و در راه انجام وظیفه و خدمت به شهادت برسد.

وی در پیام خود بر همبستگی سوریه با جمهوری اسلامی ایران و خانواده رئیس جمهور فقید و همراهانش تاکید و اعلام کرد: مراتب حزن و همدردی خود را در این حادثه دردناک و فقدان بزرگ ناشی از آن ابراز می داریم.

همچنین دولت سوریه در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و هیأت همراه وی در جریان یک سانحه هوایی سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

لبنان

عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان در پی شهادت حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: دوستی محترم و شخصیتی متمایز در سیاست خارجی را از دست دادیم.

وی افزود: نسبت به آنچه در ایران رخ داد، ابراز تاسف می‌کنیم. یک شخص و دوست محترم را از دست دادم.

پیش از این نجیب میقاتی نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان با صدور دستورالعملی، در غم شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، سه روز عزای عمومی در لبنان اعلام کرد.

وزارت امور خارجه لبنان نیز اعلام کرد: ما بر همدردی خود با دولت و مردم ایران در این مصیبت تاکید می کنیم و برای رئیس جمهور ایران و اطرافیانش آرزوی سلامتی داریم.

وزارت امور خارجه لبنان با نگرانی شدید نسبت به اخبار منتشر شده در خصوص سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور ایران، تاکید کرد که اخبار مربوطه را با حساسیت دنبال می کند.

همچنین دولت لبنان در پی شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه ایشان سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

حزب الله لبنان

حزب الله لبنان به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران و جمعی از یاران ایشان با صدور بیانیه ای تاکید کرد: این ضایعه دردناک را به مولانا صاحب الزمان، مقام معظم زهبری، مراجع عظام و ملت عزیز ایران و تمام مسلمانان و آزادگان جهان تسلیت می‌گوئیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: شهید سید ابراهیم رئیسی را از دیرباز می‌شناسیم. ایشان برادر بزرگ، حامی قدرتمند و مدافع سرسخت مسائل مهم امت اسلامی به ویژه آرمان فلسطین و حامی جنبش‌های مقاومت در تمامی پست‌های مسئولیت خود بود.

حزب الله لبنان تاکید کرد: شهید ابراهیم رئیسی خادم مخلص و صادق برای ملت ایران و یار وفادار مقام معظم رهبری و امید بزرگ تمام مظلومان بود. برادر عزیزمان شهید حسین امیر عبداللهیان نیز در تمام مناصب و پست‌های خود از جمله پست وزارت خارجه به عنوان یک مسئول فعال، فداکار و دوستدار جنبش‌های مقاومت و حامی آنها در تمام محافل سیاسی و دیپلماتیک ظاهر شد.

در این بیانیه آمده است: از خداوند متعال برای این شهدای بزرگ رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر جمیل مسالت داریم. امیدواریم ملت ایران با عزم راسخ در ادامه مسیر امام راحل و تمام شهدا گام بردارد.

گردان‌های سیدالشهداء عراق 

 ابوآلاء الولائی دبیرکل گردان‌های سیدالشهداء عراق شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و هیئت همراه وی را تسلیت گفته و تاکید کرد که این عزا، برای امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و کشورهای عضو محور مقاومت و ملت ایران، روز عزا است.

مصر

ریاست جمهوری مصر در پی وقوع سانحه هوایی در ایران و شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان به همراه جمعی از یارانشان یک بیانیه صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر صمیمانه فوت رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را به ملت این کشور تسلیت می‌گوید.

نیوزیلند

وینستون پترس، وزیر خارجه نیوزیلند با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، شهادت سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و همراهان‌شان را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: «در غم مردم ایران شریک هستیم. به خانواده رئیس جمهور، وزیر خارجه و هیات همراه‌شان تسلیت می‌گوییم.»

اقلیم کردستان عراق

نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق ضمن ابراز «عمیق‌ترین تسلیت‌ها به دولت و مردم ایران» بابت شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان و هیات همراه، اعلام کرد که «مرگ آنها ما را عمیقا ناراحت کرد.»

امارات

شیخ «محمد بن زاید آل نهیان» رئیس کشور امارات در پیامی به مناسبت شهادت رئیس جمهوری و همراهان وی اعلام کرد: خالصانه ترین مراتب تسلیت خود را به دولت و ملت ایران ابراز می داریم و بر همبستگی خود با ایران در این برهه دشوار تاکید می کنیم.

«انور قرقاش» مشاور رئیس امارات در امور دیپلماتیک نیز شهادت آیت الله رئیسی، رئیس جمهور فقید ایران، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه و همراهان آن‌ها در سانحه دردناک سقوط بالگرد را به دولت ایران تسلیت گفت.

عمان

در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به حادثه سقوط بالگرد آیت الله رئیسی، رئیس جمهور ایران در ارتفاعات شمال غرب، دولت عمان هم به این حادثه واکنش نشان داد.

سلطان نشین عمان اعلام کرد که با نگرانی شدید ناپدید شدن بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کند و آماده پشتیبانی و همکاری با ایران است.

همچنین خبرگزاری رسمی عمان گزارش داد که «هیثم بن طارق» سلطان عمان در پیامی شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه وی را به رهبر انقلاب تسلیت گفته است.

 کوبا

«میگل دیاز کانل» وزیر امور خارجه کوبا در واکنش به سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور کشورمان و هیأت همراه ایشان پیامی را صادر کرد.

وزیر امور خارجه کوبا بیان کرد: همبستگی خود با رهبر ایران و بهترین امیدها و آرزوهای خود برای یافتن رئیس جمهور ایران و همراهان وی را ابراز می‌داریم.

وی افزود: همبستگی کامل خود را با ملت عزیز و دولت ایران ابراز می‌داریم و بهترین امیدها و آرزوها را برای آنان داریم.

قطر

«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر با انتشار یک پست در شبکه ایکس تاکید کرد: صمیمانه به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران فوت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و هیأت همراه ایشان را در سانحه هوایی دردناک تسلیت می گویم.

وی در ادامه افزود: از خداوند متعال برای درگذشتگان رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر جمیل مسالت دارم. إنا لله وإنا إلیه راجعون.

شورای عالی سیاسی یمن

«محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد: به ملت ایران و رهبری این کشور صمیمانه تسلیت می‌گوئیم. برای خانواده‌های این عزیزان از خداوند متعال صبر مسالت دارم.

وی در ادامه افزود: ملت ایران همچنان پیوند خود را رهبران مخلص خود حفظ خواهد کرد.

حشد شعبی عراق

حشد شعبی با انتشار تصویری از شهیدان سید ابراهیم رئیسی  و سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، شهادت رئیس جمهور کشورمان را تسلیت گفت.

حشد شعبی عراق با انتشار تصویری مشترک از شهید سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان و شهید سردار قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، شهادت رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت.

ونزوئلا 

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا با انتشار پیامی، شهادت رئیس‌جمهور کشورمان و هیات همراه را تسلیت گفت.

در پیام رئیس‌جمهور ونزوئلا آمده است که «از اخبار سخت در مورد فقدان فیزیکی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران شوکه شدم. کیلیا که دوست همسرش است و من از خداحافظی با یک فرد نمونه بسیار متأسفیم، برادر ما ابراهیم، یک رهبر فوق‌العاده جهانی بود، یک انسان عالی، مدافع حاکمیت مردمش و دوست بی قید و شرط کشور ما».

مادورو همچنین به نمایندگی از مردم ونزوئلا ضمن ابراز تسلیت عمیق با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت که «امیدواریم چنین ضایعه حساسی مورد مغفرت الهی قرار گیرد».

رئیس‌جمهور ونزولا در پایان پیام تسلیت خود، ایران را «نمونه عزت و اخلاق و مقاومت» خواند.

بلاروس

 وزارت خارجه بلاروس در پی سقوط بالگرد شهید آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان و هیئت همراه ابراز داشت که این فاجعه، تنها خسارتی برای ملت ایران نیست، بلکه بلاروس نیز دوستان واقعی خود را از دست داده است.

جنبش حماس

جنبش حماس شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه را به مقام معظم رهبری و دولت و ملت ایران تسلیت گفت و در بیانیه ای اعلام کرد: خالصانه ترین مراتب تسلیت و تعزیت و همدردی خود را با رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای (مدظله العالی) و دولت و ملت دوست ایران ابراز می داریم.

این بیانیه افزود: این شهدا، مجموعه ای از بهترین رهبران ایران بودند که در حمایت از مساله فلسطین و یاری و کمک به مبارزه ملت ما پشتیبانی از مقاومت فلسطین مواضع شرافتمندانه و افتخارآمیزی داشتند.

یمن

دولت پیشبرد امور یمن و مقامات این کشور در پیام های جداگانه شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و هیات همراه آنها را به مقام معظم رهبری، دولت و ملت ایران تسلیت گفتند.

در پیام دولت پیشبرد یمن که توسط ضیف الله الشامی وزیر اطلاع رسانی و سخنگوی دولت پیشبرد امور یمن اعلام شد، آمده است: ما عمیق ترین مراتب تسلیت و همدردی خود را با رهبری، دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران و همه مستضعفان جهان به خاطر این مصیبت ابراز می داریم.

مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن نیز در پیامی جداگانه شهادت ـآیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان وی را تسلیت گفت.

وی در این پیام آورده است: ما بر ایستادن در کنار جمهوری اسلامی ایران و اطمینان کامل به توان آن برای صبر و بردباری و گذر از دشواریها تاکید می کنیم.

المشاط خاطرنشان کرد: شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی نمونه ای از یک رهبر شجاعِ مسلمان و وفادار به مسائل امت اسلامی و مشتاق رسیدن به آرمان های آنها بود.

همچنین «محمدعلی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن در پیامی با تسلیت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و هیات همراه وی به مقام معظم رهبری و مردم ایران افزود: مردم ایران در راه این شهدا و رهبرانِ مخلصی که فادار به ملت هستند و آنها را پرورش داده اند، باقی خواهند ماند.

هند

نخست‌وزیر هند امروز (دوشنبه) ضمن ابراز تأسف در خصوص شهادت رئیس‌جمهور ایران و هیأت همراه وی، تأکید کرد که دهلی نو در کنار مردم ایران خواهد ماند.
نخست‌وزیر هندوستان نارندرا مودی امروز (دوشنبه) در واکنش به شهادت رئیس‌جمهور ایران آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و هیأت همراه وی تصریح کرد که نقش رئیس‌جمهور ایران در تقویت روابط دوجانبه هند و ایران همواره در یادها خواهد ماند.
 
وی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) تصریح کرد «عمیقاً از درگذشت غم‌انگیز دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران متأثر و شوکه شدم. از صمیم قلب به خانواده ایشان و مردم ایران تسلیت می گویم.»

ارمنستان

نخست‌وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان شهادت رئیس‌جمهور و هیأت همراه ایشان در سانحه سقوط هواپیما را از طرف دولت و ملت این کشور به دولت و ملت ایران تسلیت گفت.
 
نخست‌وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان در پیام تسلیت به رهبر معظم انقلاب اسلامی، ضمن ابراز شوک از جان باختن رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران و همراهانشان در سانحه سقوط هواپیما، از طرف دولت و ملت ارمنستان این ضایعه را به ایشان تسلیت گفت.
 
وی افزود «همبستگی خود را با دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنم و آرزوی قدرت و استواری در این برهه سخت دارم. جمهوری ارمنستان و مردم آن در این دوران سخت، در کنار کشور و مردم دوست خوب و همسایه ما هستند».

عراق

عبداللطیف جمال رشید رئیس جمهور عراق در پیامی شهادت آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و یاران همراهش در سانحه سقوط بالگرد را به رهبری و ملت ایران تسلیت گفت و بر ایستادگی ملت عراق در کنار ملت ایران در شرایط دشوار تاکید کرد.
نخست‌وزیر عراق محمد شیاع السودانی امروز دوشنبه طی بیانیه‌ای شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران، وزیر خارجه حسین امیرعبداللهیان و هیأت همراهشان در جریان سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت.
 
در بیانیه نخست‌وزیر عراق آمده است: با کمال تاسف و اندوه خبر درگذشت رئیس جمهوری اسلامی ایران سید ابراهیم رئیسی وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان و همراهانشان در جریان سانحه سقوط بالگرد را دریافت کردیم.
 
محمد شیاع السودانی در ادامه ضمن عرض تسلیت، با رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، دولت و ملت ایران، همدردی صمیمانه خود را اعلام کرد و افزود: «همبستگی خود را با ملت برادر ایران و با برادران مسؤول در جمهوری اسلامی در این فاجعه دردناک را اعلام می داریم».
 
آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق در پیامی شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه را به ملت و مقامات جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت و افزود که خبر درگذشت ریاست جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان در حادثه سقوط بالگرد، موجب تاثر و تاسف گردید.
 
محسن المندلاوی نایب رئیس پارلمان عراق در پیامی، شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری و حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و هیات همراه وی را به مقام معظم رهبری و دولت و ملت ایران تسلیت گفت و افزود: ملت عراق در غم و اندوه این فاجعه دردناک با جمهوری اسلامی شریک است. شهادت رئیس جمهوری و برخی مسئولان ایرانی، قلب مومنان را جریحه دار کرد.

 پاکستان

نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به سفر ماه گذشته رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران به اسلام آباد، شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان را تسلیت گفت.

شهباز شریف در پیامی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت که «پاکستان کمتر از یک ماه قبل، افتخار میزبانی از رئیس‌جمهور رئیسی و وزیر خارجه حسین امیرعبداللهیان را در سفری تاریخی داشت».

همچنین عمران‌ خان، نخست وزیر سابق پاکستان در این زمینه گفت: فقدان آیت‌الله رئیسی و وزیر امور خارجه ایران در سانحه سقوط بالگرد را به ملت و دولت کشورمان تسلیت می‌گویم. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی نقش پیشرو در حمایت قاطع از فلسطین داشت.

جریان حکمت ملی عراق

«سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی شهادت رئیس جمهوری و همراهان ایشان را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت.

به نقل از از کانال تلگرامی دفتر پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر جریان حکمت ملی عراق، سید عمار حکیم در پیامی نوشت: با تأسف و تأثر خبر شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و شخصیت برجسته سیاسی اسلامی و شماری از همراهان ایشان به خصوص آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی بر اثر سقوط بالگرد حامل آنان در شمال غرب ایران را دریافت کردیم.

در ادامه این پیام آمده است: نقش پررنگ آن فقید در حیات انقلابی و سیاسی و فرهنگی ایران و منطقه و جهان را گرامی می‌داریم و این سانحه را به رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای صمیمانه تعزیت می‌گوییم، با ملت و دولت ایران هم‌دردی می‌کنیم و به خانواده و بستگان آن فقید تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال می‌خواهیم که آن فقید عزیز را مشمول رحمت واسعه خویش قرار دهد و در بهشت برین جای دهد.

کمیته های مقاومت فلسطین 

کمیته های مقاومت فلسطین امروز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: با حزن و اندوه عمیق، یاد و خاطره آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و هیات همراه آنها را که در حادثه دردناک سقوط بالگرد به شهادت رسیدند، گرامی می داریم.

این بیانیه تاکید کرد: فلسطین و ملت و مقاومت آن هیچ گاه خدماتی را که شهیدان مقاوم آیت الله سید ابراهیم رئیسی و حسین امیر عبداللهیان برای ملت ما و مسئله فلسطین انجام دادند، فراموش نخواهند کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری