بازدید 5315
تابناک بررسی کرد؛

خدمات روانی در ایران؛ ارزان است و نمی صرفد، گران است و نمی ارزد!/ درآمد روانشناسان چقدر است؟

یک روانپزشک و یک روانشناس در گفتگو با تابناک تاکید کردند که خدمات روانشناختی و روان درمانی در ایران بسیار ارزان است؛ البته این نکته را هم اضافه کردند که همین تعرفه ارزان برای اکثر مردم قابل پرداخت نیست.
کد خبر: ۱۲۴۱۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۴ 12 June 2024

تابناک-ریحانه شیشه گر: یک روانپزشک و یک روانشناس در گفتگو با تابناک تاکید کردند که خدمات روانشناختی و روان درمانی در ایران بسیار ارزان است؛ البته این نکته را هم اضافه کردند که همین تعرفه ارزان برای اکثر مردم قابل پرداخت نیست.

دکتر رضا دانشمند روانپزشک و متخصص اعصاب و روان به تابناک می‌گوید یک فرد با حداقل درآمد در ایران ۲۰ برابر بیشتر از مردم اروپا و آمریکا به خدمات روانپزشکی دسترسی دارد.

دانشمند در توضیح این گزاره می‌افزاید: خدمات روانپزشکی در ایران نسبت به تمام دنیا بسیار ارزان است و هزینه این ارزان بودن از به جای اینکه از جیب دولت برود از جیب پزشکان هزینه می‌شود.

او می افزاید: در اروپا هر فرد برای ویزیت روانپزشک باید ۱۰۰ یورو پرداخت کند این در حالیست که حداقل حقوق در اروپا ۱۰۰۰ یورو در ماه است؛ با این حساب هر فرد در اروپا با تمام حقوق خود می‌تواند ۱۰ مرتبه به روانپزشک مراجعه کند، اما اگر حداقل حقوق مردم ایران را ۱۰ میلیون و ویزیت هر روانپزشک را ۲۵۰ هزارتومان در نظر بگیریم هر فرد در ماه می‌تواند ۴۰ بار به روانپزشک مراجعه کند.

دانشمند ادامه می دهد: در ایران روانپزشکی به عنوان «کم درآمدترین» و «محدودترین» تخصص از رشته‌های پزشکی محسوب می‌شود، این در حالیست که در آمریکا و اروپا میانگین درآمد روانپزشکان تقریبا بین ۳ تا ۶ برابر میانگین درآمد جامعه است. در کشور ما خدمات روانپزشکی نسبت به اروپا، ۲ تا ۴ برابر ارزانتر و در دسترس‌تر قرار دارد و ایرانیان با حداقل درآمد ۲۰ برابر بیشتر از اروپایی‌های با حداقل درآمد به خدمات روانپزشکی دسترسی داشته دارند.

خدمات روانی در ایران ارزان‌تر از اروپا/ درآمد روانپزشکان و روانشناسان ایرانی چقدر است؟

ایران بهشت روانشناسان!

برخلاف نگاه عامه جامعه در مورد درآمد نجومی روانشناسان؛ دکتر علی فتحی آشتیانی رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به تابناک می‌گوید: «هزینه ویزیت روانشناسان حتی کفاف هزینه‌های جاری مطب را هم نمی‌دهد» 

او ادامه می‌دهد: در سال ۱۴۰۳، هیئت دولت تعرفه هر جلسه ۴۵ دقیقه‌ای مشاوره را برای کارشناسان ارشد، ۳۲۱ هزارتومان و برای مشاوران با مدرک دکتری، ۳۷۸ هزارتومان اعلام کرده است؛ این رقم هرچند نسبت به گذشته افزایش ۴۰ درصدی داشته، اما همچنان هزینه‌های جاری مطب‌ها را پاسخگو نیست. یک روانشناس در روز نهایت بتواند ۵ درمانجو را مشاوره دهد و این رقم جوابگوی حتی هزینه‌های اولیه نیست.

فتحی آشتیانی می‌گوید هزینه هر جلسه ۴۵ دقیقه‌ای مشاوره در کشور‌های اروپایی و آمریکایی از ۱۰۰ دلار تا ۳۰۰ دلار است و در کشور‌های پیشرفته روانشناسی از تخصص‌های گران به حساب می‌آید و به متخصصین آن نیز بالاترین تعرفه تعلق می‌گیرد.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تفاوت معنادار تعرفه مشاوره در ایران و در آمریکا و اروپا می‌افزاید: با این وجود بخش عمده‌ای از جامعه نمی‌توانند همین تعرفه‌ها که در مقایسه با اروپا و آمریکا ناچیز است پرداخت کنند و اغلب مردم جامعه از دریافت خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی محروم می‌مانند.


او ادامه می‌دهد: بیمار پس از مراجعه به یک پزشک و پرداخت ویزیت یک جلسه معمولا درمان می‌شود، اما خدمات روانشناسی اینگونه نیست و درمانجو حداقل باید ۵ تا ۱۰ جلسه برای حل مشکل به مطب روانشناس مراجعه کند به همین خاطر هزینه‌های زیادی به فرد برای درمان تحمیل می‌شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۵
یکبار به روانشناس مراجعه کردم مبلغ ویزیت رو گرفت چند صفحه پرسشنامه داد بهم گفت اینها رو ببر خونه پر کن برای جلسه بعدی بیار تا ببینم. وقتی نگاه تخصصی جاش رو به نگاه درآمد محور بکنه رسالت و جایگاه واقعی شغل از بین میره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
یکی بداد متخصص مغز برسه
متاسفانه بسیاری از خدمات روانشناسی و روان درمانی در ایران دکانی بیش نیستند.

کار این ها این است که هرکس به آنها مراجعه می کند، با گذاشتن انگی بر او، چند دارو برایشان تجویز می کنند. مصرف این داروها باعث می شود که بدن بیماران به آنها عادت کرده و در دراز مدت ترک و عدم مصرفشان بسیار سخت خواهد بود. ضمن آنکه اثرات جانبی بر روی قلب، کلیه و کبد بیماران بر جای خواهند گذاشت.
بنابر این مردم باید تنها به روانشناسان و روان درمانگرهایی مراجعه کنند که از دلسوزی و دانش لازم بر خوردار باشند. ضمناً باید بروشور داروهای تجویزی را خوانده و از اثرات جانبی آنها اطلاع کامل داشته باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
نتایج همه چیز مشخص میکنه، آمار طلاق
وجدایی،خیانت، قتل و... رو نسبت به پنجاه سال قبل که کسی به روانپزشک مراجعه نمی کرد مقایسه کنید،
بسییاری از مشاغل همینطوری هست متاسفانه، پول ملی بی ارزش و درآمد مردم کم است در نتیجه هزینه خدمات همزمان برای هیچ یک از دهنده و گیرنده مقرون به صرفه نیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
باخت - باخت
بسیاری از روانشناسان و روانپزشکان خودشان نیاز به درمان دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
چند سال قبل روانپزشکی را می شناختم که هر کسی به او مراجعه می کرد، با استفاده از یک دستگاه متعلق به عهد دقیانوس به اجبار از او نوار مغز می گرفتد و مبلغ 200 هزار تومان بابت آن می گرفت.
البته بعدها ایشان به کانادا مهاجرت کرد.
وقتی چاپخانه دانشگاه فردوسی تعطیل و چاپخانه می شود مرکز روان درمانی باید متاسف بود
درصد بالایی از مردم ایران به بیماری افسردگی مبتلا هستند. که البته این امری طبیعی است. چون شرایط زندگی طوری است که به خاطر کمبودها و نرسیدن به اهداف و آرزوها جز غصه چیزی در دلها نیست.
اولا موقع پول گرفتن از ملت تمام حساب و کتاب ها دلاری حساب میکشه ولی موقع پرداخت حق و حقوق مردم ریالی حساب میکنن دوما خدماتی که اونا ارایه میدن با خدمات شما قابل مقایسه نیست
اگر بهتر و بیشتر پرداخت میکنن کسی جلوی شما رو نگرفته و ماهم قول میدیم دلمون برای شما تنگ نشه تشریف ببرید همونجا پول پارو کنید ... عوضش شما اینجا بنزین میزنی ۳۰ سنت .. نون میخری ۱۰ سنت .. کل هزینه انرژیت نهایت ۳۰ دلاره .. باحساب کتاب شما یه آدم که فقط کارشناسی ارشد گرفته که فکر کنم همه دارن دیگه روزی ۲ تومن در کمترین حالت کاسباسبه که میشه ماهی ۵۰ تومن برای ۲۵ روز کار ولی یه کارگر داره ۱۱ تومن میگیره که البته بیشتری هم لیسانس داره و هم فوق لیسانس ولی به دلیل بیکاری در جامعه مجبور به کارن ..
سالها فبل به خاطر ناراحتی گوارشی و به درخواست پزشک معالج به یک روانپزشک مراجعه کردم.
آن روانپزشک هم برای بهبود خواب و رفع افسردگی، داروی «آلپرازولام 10» که در خارج از ایران با نام «زاناکس» شناخته می شود، برایم تجویز کرد. با مصرف چند ماه دیگر دوز دارو کارساز نبود و دکتر مربوطه میران مصرف آن را به دو بار در روز افزایش داد. این امر باعث مسومیت دارویی، احتلال در کار کبد و کلیه شد و کار اینجانب به بستری شدن در بیمارستان کشیده شد و صدمات بدنی و مادی فراوانی را متحمل شدم.
غرض آنکه سعی کنید تا آنجا که ممکن است با تغییر در سبک زندگی و بدون خوردن دارو مشکلات روحی و روانی را بر طرف کنید.
حداقل حقوق تو اروپا را میاری پایین ، از اون ور حداقل حقوق را تو ایران میبری بالا ، بعدش تعرفه حق ویزیت را در ایران میاری پایین تا به عدد 40 مرتبه در ایران برسی یعنی با ایجاد فرض غلط نتیجه گیری غلط میکنی
بیمه تکمیلی باید بخشی از هزینه ها را بدهد.
در اروپا طرف یکبار مراجعه می کنه و طرف در اون یک جلسه واقعا تمام تلاشش رو می کنه تا مساله درمانجو حل بشه. در ایران اونقدر میری و میای که روانی میشی. هزینه اش هم از اروپا میزنه بالاتر. در واقع دوستان بلدند چجوری جبران کنند. برای همین کارهاست که امروز زندگی برای خیلی هامون حال نمیده. چون ما بهش حال ندادیم و روح زیستن ندمیدیم
دوست ما پسرش رو به خاطر افسردگی برد پیش روانپزشک بعد از خوردن کلی دارو، حالا 2 تا بیماری دیگه هم بهش اضافه شده! به نظرم خود اعضای خانواده بهترین روانپزشک و روان درمان برای همدیگه هستند.
یه فکری به حال این کارشناسان و روانشناسان مراکز مشاوره برای طلاق بکنید. طرف عقده های خودش رو سر ارباب رجوع خالی میکنه! انگار شما میخوای اونو طلاق بدی! فک میکنم اینارو گذاشتن تا مشکل زوج ها رو حل کنند نه اینکه چیزیایی که دخترا بلد نیستن یادشون بدن و بیشتر به زندگی مشترک دو تا جوون ضربه بزنن. اینا خودشون نیاز به کارشناس دارن چون طرز حرف زدن و نوع برخورد و مشاوره ای که میدن اصلا در شان یک کارشناس نیست. اگر قبول ندارید به صورت نامحسوس اینارو کنترل کنید فاجعه هستند فاجعه .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
منم برخورد داشتم خانمه به من گفت برو طلاقش بده بعد فهمیدم که این آدم یه فکدایی تو سر خودشه به من گفت شما اگه الان از من خواستگاری کنید من قبول میکنم جل الخالق
از کی تا حالا حداقل حقوق تو اروپا ۱۰۰۰ یورو شده؟ حداقل حقوق تو ایران هم ۱۰ میلیون نیست.
ویزیت روانشناس تو ایران خیلی بیشتر از ۲۵۰ هزار تومنه...متوسط ویزیت روانشناس تو اروپا هم ۱۰۰ یورو نیست!!
یعنی اعداد و ارقام رو جوری کنار هم چیدی که به عدد ۱۰ درصد حقوق تو اروپا و ۲.۵ درصد تو ایران برسی و نتیجه گیری کنی که ارزونه؟؟!
در حالت نرمال این نسبت پرداختی در ایران و اروپا برابره ، در حالی که ایرانی ها بسیار بیشتر از اروپایی ها افسرده و عصبی هستند و ده برابر یک اروپایی نیاز به روانشناس و روانکاو دارن!!!
من به سه نفر روان شناس مراجعه کردم برای مشکلم
صد رحمت به کسبه شریف پاساژ علاالدین
من کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی هستم، و متأسفانه نگاه یه سری از همکارانمون بیشتر درآمدمحور هست تا واقعأ بررسی و حل مسائل و مشکلات مراجعین تو حداقل زمان و جلسات... و ضمن اینکه چیزی که من به تجربه طی سالها دیدم، انجام پرسشنامه‌ها و تست‌ها، چندان کمکی به پیشبرد طیف روند مشاوره و درمان مراجع نمیکنه، و فقط بیشتر جنبه درآمدزایی داره برای همکاران روانشناس، و برای همین من سالهاست که تست و پرسشنامه انجام نمیدم و حتی کسانی رو که اصرار به انجامش داشته باشن هم، به سایر همکارانم ارجاع میدم
بخاطر نحوه ی مشاوره و درمان بسیاری از روانشناسان هست که مردم تمایلی به استفاده از خدمات اونها ندارن. متاسفانه آگاهی بسیاری از روان درمانگرها، تئوری و کتابی ست و گویا از عمق داستان بی بهره اند. من مهندسم اما آموزش های روانشناسی و موفقیتی که داده ام برای تمام مخاطبینم تحسین برانگیز بوده. برخی از اونها قبلا خدمت همین دوستان رفته اندو فقط چند قرص و دارو دریافت کرده اند و اذعان می کنند که بدتر شده اند. در حالی که خدمات روانشناسی بایستی تضمینی باشه که بیمار مطمئن باشه پولش رو دور ریخته نمیشه
تو ایران فقط انسان سریع روانی میشه
داغون ترین زندگی رو روانشاسا دارن. یه روانشناس ندیدم که زندگی نرمال داشته باشه خودش. کل اگر طبیب بودی سرتو هر روز شامپو میزدی ..
سال گذشته برای مشاوره تحصیلی پسرم در مقطع دبیرستان، با روانشناسی در حوزه انگیزش و هدف یابی و... تماس گرفتم، برای حدود 40 دقیقه، 850 هزار تومن درخواست می کرد.
خیلی از روان پزشکها خودشون نیاز به مشاوره دارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
خخخ اینو راست گفتی
روانشناس در کشورهای پیشرفته واقعا روانشناس است و کارش در اکثر موارد موثر و مفید است اما در ایران روانشناسی یعنی فقط حرف الکی و بی تاثیر زدن. صد جلسه هم پیش روانشناس بری هیچی نصیبت نمیشه و آخرش نتیجه ای نمی گیری چون روانشناس بیسواده. حالا این روانشناس با این کیفیت پایین کارش انتظار داره در آمدش معادل یک روانشناس حقیقی باشه؟
گفت و گو با مشاوران دانا و حکیم و خبره یکی از نیازهای ماست. نیاز هم نیست به مشکلی برخورد کرده باشیم به همین اندازه که بتوانند انرژی مثبت منتقل کنند و راه های درست زندگی را بیاموزند ارزش داره. البته گام اول این است که مراجعان این کار را تجاری نپندارند این خود می تواند در روند درمان اختلال ایجاد کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
یعنی ملت برای گرفتن انرژی مثبت و راه درست زندگی باید اینهمه پول و حق ویزیت بدن؟ خب مادربزرگ و پدربزرگهامون که این موارد رو بهتر و بدون هزینه بهمون منتقل میکنن. روانپزشکی فقط یه بیزینس هست و بس
اکثراً خودشان مشکل دارند و یا توان علمی کافی ندارند و با اطلاعات سطحی و نا کافی مدعی روانشناسی هستند.
آقای دکتر افروز مردانه بگه نظرش راجع به این به اصطلاح روانشناسها چیه؟؟؟
چرا دولت این همه جواز داده به آدمهایی که فقط چهار کتاب ترجمه شده روانشناسان غربی رو خونده اند و لیسانس روانشناسی گرفته اند؟؟؟
بابا به خدا قسم اینها موجب بدبختی جوانها هستند
یکی از آشنایان ما کرشناسی ارشد روانشناسی از دانشگاه آزاد دارد. کارشناسی اش اصلا یک رشته نامربوط از دانشگاه آزاد بود. الان شده روانشناس و داره مشاوره می دهد. من خودم استاد دانشگاه هستم. در دوره ارشد دانشجو آحدود 12 واحد درس می خواند، آیا واقعا با 12 واحد طرف می شه روانشناس و می تونه مشاوره بده؟
به یه خارجی یه بار گفتم اگه بری امریکا نیاز به وکیل داری اگه بری المان حسابدار لازمه اگه افغانستان سفر کنی محافظ نیاز داری و اگر بیای ایران حتما یک روانشناس خوب استخدام کن
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری