بازدید 16490
۹

کدام نامزد به نفع دیگری کنار می‌کشد؟/ فرایندهای اجماع احتمالی در بین کاندیداهای جریان انقلاب

با توجه به آنکه در آستانه سرنوشت‌سازترین روز کشور یعنی چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری هستیم، تابناک پیش‌بینی برخی کارشناسان را نسبت به چند روز آینده و اجماع احتمالی نیروهای انقلابی پیگیری کرد.
کد خبر: ۱۲۴۳۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱ 22 June 2024

به گزارش تابناک، کمتر از یک هفته تا برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و پیش‌بینی‌های متفاوتی تا فرارسیدن روز سرنوشت‌ساز به گوش می‌رسد. برخی کارشناسان از اجماع نیروهای انقلابی خبر می‌دهند، این در حالی است که نه‌تنها تاکنون نیروهای انقلابی سیگنالی مبنی بر کنار کشیدن به نفع دیگری نداده‌اند؛ بلکه بارها به صراحت اعلام کردند که تا آخرین لحظه در صحنه رقابت‌ها باقی خواهند ماند!

اگر وحدت صورت نگیرد آرا پراکنده می‌شود

 سعدالله زارعی کارشناس مسائل سیاسی در این زمینه به تابناک گفت: طبیعتاً اگر در شرایط فعلی وحدت صورت نگیرد آرا پراکنده و  مردم دچار سردرگمی می‌شوند. بنابراین بهتر است کاندیداهایی که از لحاظ فکری با هم هماهنگی دارند به یک توافقی برسند و متحد شوند. این باعث می‌شود مردم نیز با انگیزه بیشتری در انتخابات شرکت کنند و به کاندید خود رای دهند. 

وی در خصوص مکانیزم‌ هایی که برای رسیدن به یک کاندید واحد وجود دارد اینگونه اظهار نظر کرد: در واقع دو فرایند وجود دارد یکی در میان خود کاندیداها اینکه کاندیداها با توجه به ظرفیت‌هایی که دارند با هم یک توافقی برسند اگر فردی رئیس جمهور شد از ظرفیت‌های بقیه کاندیداها نیز در دولت وی استفاده شود. 

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: فرایند دوم همان نظرسنجی‌های معتبر است در واقع نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که مردم به چه کسی گرایش دارند. این خود نیز می‌تواند معیاری قرار بگیرد که کاندیدا‌ها با هم به یک توافقی برسند و ببینند مردم چه کسی را بیشتر از همه قبول دارند و روی آن فرد اجماع کنند.

زارعی در پایان در خصوص نتیجه انتخابات و کاندیدی که پیروز این میدان است گفت: دو شاخص دارد اول اینکه کاندیداها در میان خودشان یک چارچوب تعیین کنند دوم گرایش مردم نیز تعیین کننده نتیجه انتخابات است‌. بنده هنوز مشخص نکرده ام که می‌خواهم به چه کسی رای دهم در واقع دو روز قبل از انتخابات نظرسنجی‌ها را می‌بینم و با توجه به گرایش و نظر مردم به همان کاندیدی که مردم گرایش بیشتری دارند رای می‌دهم.

مردم حرف آخر را در انتخابات می‌زنند

محمد صادق کوشکی، استاد دانشگاه تهران و فعال سیاسی اصولگرا، نیز در گفتگو با تابناک در خصوص وحدت نیروهای انقلاب در انتخابات و مسائل پیرامون انتخابات گفت: اجماع و وحدت یک تصمیم است یک نیاز نیست . اگر نیرو های انقلاب تصمیم بگیرند آن تصمیم می‌تواند منجر به یک وحدت شود به همین خاطر اجماع یک نیاز نیست یک تصمیم است و به رای نامزد هایی بستگی دارد که خود را نیرو های انقلاب می‌دانند و وحدت در هر حالی می‌تواند مفید باشد چه در این انتخابات و چه در انتخابات های آینده و هر فضای دیگری وحدت و هم افزایی هر حرکتی از حرکت های انسانی آن حرکت را قدرتمندتر می کند و مختص انتخابات نیست.

مردم حرف آخر را در انتخابات می‌زنند

این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: انتخابات یک امر طبیعی است نامزد هایی وجود دارد و هر نامزد نظر سلایقی را جلب می کند و اینکه خود نامزد ها تصميم به اجماع بگیرند یا اینکه بخواهد به نفع دیگری کنار برود موضوع متفاوتی است نسبت به اینکه آنها را مجبور به وحدت کرد.

کوشکی در خصوص سازوکار های رسیدن به یک نامزد واحد اینگونه اظهار نظر کرد: سازوکار رسیدن به وحدت الزاما نظرسنجی نیست. نظرسنجی و مکانیزم های دیگر می‌تواند یک شاخص باشد اما اجماع یک تصمیم و اراده است . اگر اراده برای همگرایی وجود داشته باشد از یک سری ابزار ها استفاده می شود و آن ابزار ها یک امر جانبی است.

وی ادامه داد: انتخابات یک امر تقلیدی نیست اینکه ما به افراد بگوییم به فلان نامزد رای بدهید یک توهین به عقل آن افراد است در واقع باید مشورت داده شود.  این فعال سیاسی فضای این دوره از انتخابات را نسبت به انتخابات ۱۴۰۰ بسیار مناسب تر می بیند.

کوشکی در پایان با اشاره به سلامت انتخابات در ایران گفت: این نکته که در انتخابات هایی که در کشور ایران برگزار می‌شود امکان پیش بینی نامزد پیروز میدان وجود ندارد نشان دهنده این است که مردم انتخاب می کنند و این نکته که کسی نمی‌تواند تعیین کند چه کسی پیروز این انتخابات است نشانه سلامت انتخابات است و اینکه مردم حرف آخر را می زنند. این یک تجربه تاریخی است که مطمئن شویم هیچگاه در جمهوری اسلامی امکان تقلب در انتخابات نه در گذشته نه در حال و نه در آینده وجود ندارد.

وحدت میان نیروهای انقلاب ضروری است

بیژن مقدم مدیر مسئول و سردبیری جامعه تحلیلی خبری الف نیز در گفتگو با تابناک در باره وحدت نیروهای انقلاب و شرایط انتخابات گفت: وحدت میان نیروهای انقلاب امروز تبدیل به یک آرزو شده است و جزء ضروری‌ترین مسائل مربوط به انتخابات پیش رو است. تمام عقلا توصیه می‌کنند که نامزدهای انتخابات مسیر وحدت را انتخاب کنند و برای ماندن تا پایان انتخابات سماجت نکنند بالاخره یک نفر باید رئیس جمهور شود.

در این مدلی که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم یعنی همه کاندیدا در میدان باشند به جز اینکه رای‌ها خرد و پراکنده شوند حاصل دیگری ندارد و سرنوشت انتخابات با علامت سوال های جدی مواجه می شود چه در این موضوع که چه کسی برنده می شود چه در این موضوع که چگونه برنده می شود. اینها موضوعاتی است که در صورت عدم وجدت برای انتخابات پیش رو قابل پیش بینی است .

این فعال سیاسی در خصوص اینکه چه مکانیزمی می‌تواند برای رسیدن به یک نامزد واحد موثر باشد گفت: اول اینکه هر کسی توانایی‌های خودش را بهتر از دیگران می‌شناسد یعنی فرد اگر می‌بیند نامزد دیگر از خودش اصلح تر است میدان را به نفع آن نامزد واگذار کند. بخش دیگر نظرسنجی های موسسه و مراکز معتبر است نه کانال های فضای مجازی. موسسه های نظرسنجی در طی سال های گذشته پیشرفت خوبی کرده است و نتایج انتخابات معمولا خیلی نزدیک به نظرسنجی ها است و نظرسنجی ها قابل اعتنا است و می‌تواند به عنوان معیار قرار بگیرد.

وحدت بین نیروهای انقلاب به یک آرزو تبدیل شده است

نکته دیگر این است که افرادی که در این زمینه بزرگتر و به عبارتی ریش سفید تر هستند باید پادرمیانی (میانجیگری) کنند و نامزد ها را قانع کنند که این شرایط انتخابات بسیار حساس است و باید فداکاری کنند و به جبهه انقلاب کمک کنند نه به خاطر شخص خودشان بلکه بخاطر اهداف انقلاب این فداکاری را انجام دهند.اطرافیان برخی نامزد ها به آنها می‌گویند اگر کنار بکشید آبرو شما می‌رود در حالی که اینگونه نیست و آن فرد به عنوان یک فرد فداکار شناخته می شود .

در خصوص نتیجه انتخابات به دلایل گوناگون امکان پیش بینی وجود ندارد زیرا شرایط کاندیدا هر روز نسبت به روز قبل متفاوت است و نمی‌توان پیش بینی کرد که چه کسی پیروز میدان است.

وی افزود: به طور کلی ما نمی‌توانیم نامزدی را مجبور به انصراف و کنار کشیدن کنیم و زمانی که نامزد ها به‌ هر دلیلی تصمیم بگیرند تا پایان انتخابات بمانند و طرفداران آنها نیز استقبال کنند کاملا طبیعی است که اجماع نکنند و نباید آنها را مجبور به اجماع کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۹
لطفا قانون بذارید هر حزب فقط یک نماینده داشته باشه و اگر فردی از یک حزب انصراف داد اون حزب و اون فرد دوره بعد حق شرکت در انتخابات ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Luxembourg |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
خب الان که احزاب نداریم در عوض یک حزب داریم شش تا نماینده داره !!!!!!
این کلمه نیروهای انقلاب ومصادره انقلاب به نفع یک عده توهین به کر ملت ایران است
ایا بقیه ضد انقلابند؟
اقای زاکانی اگرکناربکشی خجالت روسیاهی میمونه برای خودت
هرکی میخادکناربکشه رای مافقط پزشکیان
زاکانی قالیباف برای جلیلی کنارمیکشن ولی بازم اون بالای حق به حقدارمیده. پزشکیان بااختلاف رای میاره
سناریو تقریبا مشخصه

اپیزود اول : قاضی زاده و زاکانی به نفع قالیباف کنار می روند می ماندجلیلی و پورمحمدی و قالیباف و پزشکیان

اپیزود دوم : قالیباف و پزشکیان به دور دوم می روند .

اپیزود سوم : قالیباف برنده اعلام می شود.!!!!!

اپیزود چهارم : مشارکت ۸ درصدی حماسه اعلام می شود و از همدیگه تشکر می کنند که چقدر خوب برگزار کردند !!!!!
از لحاظ محفلی فرمایش شما کاملا درست است محفل قالیباف به محفل جلیلی نزدیکتر است اما از دید ناظر بیرونی نگرش قالیباف به نگرش پزشکیان نزدیکتر است.
توی این جناحها هیچ ردپایی از مردم نمیبینید!!!!!!
اصولگرا..
اصلاح طلب..
پایداری...
جبهه انقلاب...
حتی توی نامگذاریاشونم از کلمه ای که به مردم اشاره کنه خبری نیست!!!!!
برچسب منتخب
# سعید جلیلی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری