بازدید 1795

از مناظره تا فوتبال، از اسپالتی تا بایدن/ افتضاح ایتالیا با بازیکنانی که نه قلب داشتند و نه پا!

شکست ایتالیا مقابل سوئیس از یکسو و نمایش ناامیدکننده و کابوس وار این تیم از سوی دیگر، باعث واکنش های زیادی شده است.
کد خبر: ۱۲۴۵۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰ 30 June 2024

به گزارش تابناک ورزشی، هواداران فوتبال در سراسر دنیا در یورو 2024 شاهد سایه ای از ایتالیای همیشه جذاب و دوست داشتنی بودند. تیم تحت هدایت لوچانو اسپالتی در نخستین بازی مرحله یک هشتم نهایی برابر سوئیس قرار گرفت، شکست خورد، حذف شد و خیلی زود به خانه بازگشت. آنها دیشب در جایی به میدان رفتند که خاطرات خوبی از آن داشتند؛ قهرمانی در المپیک ۱۹۳۶ و فینال به یادماندنی جام جهانی ۲۰۰۶. اما این بار برلین برای ایتالیا و طرفدارانش خوش‌یمن نبود و نمایش کابوس وار، خاطرات شیرین را تحت الشعاع قرار داد.
این اتفاق در شرایطی افتاد که ایتالیا مدافع عنوان قهرمانی بود. گرچه هیچ نشانی از آن در این تورنمنت وجود نداشت. آنها در بازی های مرحله گروهی به خصوص برابر اسپانیا نشان دادند که از کیفیت لازم برخوردار نیستند و دل بستن به آتزوری در این جام اشتباه است. ایتالیا در یورو 2024 همان راهی را رفت که پیش از این قهرمانان یورو ۲۰۱۲ و یورو ۲۰۱۶ طی کرده بودند. اسپانیا به عنوان قهرمان یورو ۲۰۱۲، در مرحله یک هشتم نهایی یورو ۲۰۱۶ مغلوب همین ایتالیا شد و پرتغال نیز پس از قهرمانی در یورو ۲۰۱۶، در یک هشتم نهایی یورو ۲۰۲۰ با یک گل از بلژیک شکست خورد و به خانه بازگشت.

از مناظره تا فوتبال، از اسپالتی تا بایدن/ افتضاح ایتالیا با بازیکنانی که نه قلب داشتند و نه پا!

صحبت های جنجالی اسپالتی پس از عذرخواهی دوناروما
مطمئنا شکست و واگذار کردن نتیجه، تنها اتفاقی نبود که باعث ناراحتی و ناامیدی هواداران ایتالیا شد. بیش از هر چیز نمایش فاجعه بار و افتضاح اسپالتی و شاگردانش، توی ذوق می زد. شاید برای همین بود که پس از پایان بازی، جانلوییجی دوناروما به سمت هواداران ایتالیایی حاضر در ورزشگاه رفت و از آن‌ها بابت عملکرد ضعیف تیمش عذرخواهی کرد. این در حالی است که دوناروما تنها ستاره آتزوری در یورو ۲۰۲۴ بود و مطمئنا اگر او در چارچوب دروازه حضور نداشت، ایتالیا در همان مرحله گروهی و با وضعیتی تحقیرآمیز حذف شده بود. دوناروما در مصاحبه ای که با شبکه رای داشت، گفت:«باید احساس گناه داشته باشیم، مسئولیت این شکست را بپذیریم و از تمام هواداران ایتالیا عذرخواهی کنیم. اصلا عملکرد خوبی نداشتیم و باید این حقیقت را بپذیریم. این گونه حذف شدن بسیار دردناک است.»
از سویی اسپالتی که می دانست بلافاصله پیکان تند انتقادات به سمت او نشانه خواهد رفت، تاکید کرد که اگر زمان بیشتری برای کارکردن با ستاره های ایتالیا در اختیار داشت، می توانست عملکرد بهتری در یورو 2024 داشته باشد. سرمربی ایتالیا گفت:«نتایج آنقدرها که مردم تصور می کنند افتضاح نیست. ما از یک گروه سخت صعود کردیم اما نتوانستیم شخصیت شایسته ای از خود نشان دهیم. باید همین موضوع را به عنوان درس و نکته‌ای به خاطر داشته باشیم. مسئولیت این ناکامی با من است اما به کیفیت این ترکیب هم نگاه کنید. تفاوت زیادی بین ترکیبی که من در اختیار داشتم، با ترکیبی که سایر مربیان ایتالیا در رقابت های قبلی یورو و جام جهانی در اختیار داشتند، وجود دارد.» در این بین برخی جملات اسپالتی در کنفرانس خبری، بازتاب زیادی در رسانه‌های ایتالیا داشت. او علیه ستاره های اینتر موضع گرفت:«اینتر در فاصله چند هفته مانده به پایان فصل، قهرمانی خود را قطعی کرد. همین موضوع من را نگران کرد و باعث شد که به تمرین اینتر سر بزنم و مطمئن شوم که اینزاگی هم‌چنان به طور جدی تیمش را تا پایان فصل تمرین می دهد. هرچند آن‌ها وضعیت بدنی خوبی داشتند، اما به نظر می رسد که از لحاظ ذهنی چندان آماده نبودند و با ایده‌آل ما فاصله داشتند.»

واکنش جالب رسانه ها و هواداران
رسانه‌های ایتالیا انتقادات تندی نسبت به تیم ناهماهنگ و کم خطر اسپالتی و شاگردانش داشته اند. گاتزتا یکی از مهمترین روزنامه ورزشی ایتالیا در تیتر خود تاکید کرده که تیم باید از نو ساخته شود. توتو اسپورت این نتیجه را «یک شکست ملی» نامید. از نگاه گزارشگر شبکه اسکای این بدترین ایتالیای 18 سال اخیر بود. کوریره هم این باخت را «شرم‌آور» دانسته و نوشته که بازیکنان در زمین برای جنگیدن نه قلب داشتند و نه پا!

از مناظره تا فوتبال، از اسپالتی تا بایدن/ افتضاح ایتالیا با بازیکنانی که نه قلب داشتند و نه پا!

اسپالتی خیلی زود در تیم ملی ایتالیا وارد بحران شد و به نظر می رسد احتمال قطع همکاری با او زیاد است. ایتالیا سه سال پیش (یورو 2020 به خاطر کرونا 2021 برگزار شد) با هدایت روبرتو مانچینی قهرمان شد و تابستان 2023 مانچینی از هدایت ایتالیا کنار رفت. فدراسیون فوتبال ایتالیا هم خیلی زود اسپالتی را به عنوان سرمربی جدید انتخاب کرد. مربی ای که در آن مقطع به‌ تازگی ناپولی را به قهرمانی تاریخی در سری آ رسانده بود. همان موقع این انتخاب با تردیدهایی مواجه شد اما حالا اوضاع کاملا روشن است و نه تنها رسانه ها بلکه تعدادی از کاربران هم در فضای مجازی، جملات تندی را علیه سرمربی ایتالیا نوشته اند. به گزارش ایسنا، یکی از کاربران نوشته:«ایتالیای لعنتی ضعیف بازی می‌کند و همه در تیم مقصرند. این تیم اصلا فوتبال بازی نمی‌کند.» هوادار دیگری به تندی علیه سرمربی تیم ملی شان موضع گرفته:«نیمه اول بازی ایتالیا و سوئیس، بدترین عملکرد ایتالیا در تاریخ یورو بود. اسپالتی یک دلقک است و قهرمانی ناپولی هم اکنون زیر سوال رفت.» براساس این گزارش، هواداران حتی عملکرد تیم ملی ایتالیا و اسپالتی را با عملکرد جو بایدن در نخستین مناظره اش با دونالد ترامپ مقایسه کرده اند(عملکرد بایدن به قدری ضعیف بود که گفته می شود تلاش هایی برای متقاعد کردن او به منظور کناره‌گیری از رقابت‌ ریاست‌جمهوری آغاز شده است).

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات