بازدید 12511
گفت و گوی اختصاصی تابناک

اختصاصی/ رد ادعای پزشکیان از سوی مقام ارشد سابق سیا؛ فروش نفت ایران به خاطر چراغ سبز بایدن نیست/ ترامپ فرق نکرده است

«پل پیلار» معتقد است من معتقد نیستم که هیچ تفاهمی یا چراغ سبزی در مورد فروش نفت ایران از سوی دولت بایدن وجود داشته باشد و هر نفتی که ایران توانسته بفروشد نشان دهنده توانایی آن در دور زدن تحریمها بوده است.
کد خبر: ۱۲۴۳۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷ 22 June 2024

بین الملل تابناک: وضعیت مذاکرات هسته ای بین ایران و امریکا ذیل تفاهم نامه ماه می 2023 تعریف می شود. بر اساس این تفاهم ایران غنی سازی خود را بیشتر از 60 درصد انجام نمی دهد.

امریکا هم در شرایط کنونی سعی دارد موازنه ایجاد شده بر هم نخورد. با وجود آمریکا از قطعنامه تروئیکای اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی حمایت کرده است. هر چند برخی منابع ادعا می کنند واشنگتن بندی مربوط به ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت را تعدیل کرده است.

همچنین برخی منابع غیر رسمی از چراغ سبز بایدن برای فروش نفت متعاقب تفاهم ایجاد خیر می دهند که البته از سوی هیچ طرفی تایید نشده است. همین موضوع به بحثی چالش برانگیز در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز تبدیل شده است.

یک گروه معتقدند که در تحریم می‌توان نفت فروخت و درآمد ارزی را بدون امتیازدهی به آمریکا افزایش داد و گروهی دیگر از هزینه هنگفت دور زدن تحریم و لزوم احیای برجام سخن می‌گویند.

در خصوص این موضوع، خبرنگار تابناک گفت‌وگویی با پروفسور «پل پیلار» استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

«پل پیلار» یکی از سردبیران نشریه نشنال اینترست و عضو ارشد مرکز تحقیقات امنیتی دانشگاه جورج تاون و نیز مرکز سیاست‌های امنیتی ژنو است. وی در سال ۲۰۰۵ پس از ۲۸ سال فعالیت در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده از سازمان اطلاعات مرکزی (DCI) بازنشسته شد و پس از آن به عنوان استاد مهمان در برنامه مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون حضور یافت.

مناصب ارشد دولتی پیلار، شامل افسر اطلاعات ملی خاورنزدیک و آسیای جنوبی، رئیس واحدهای تحلیلی در CIA در حوزه‌های خاورنزدیک، خلیج فارس و آسیای جنوبی، معاون رئیس مرکز ضد تروریستی DCI و دستیار اجرایی مدیر اطلاعات مرکزی بوده است. پروفسور پیلار همچنین در شورای اطلاعات ملی به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه تحلیلی آن فعالیت می‌کرد. وی کهنه‌سرباز جنگ ویتنام و افسر بازنشسته ارتش ایالات متحده نیز هست. وی ریاست واحد تحلیل عملیات های سیا در شرق نزدیک، خلیج فارس و جنوب آسیا بوده است.

پل پپلار دارای مدرک افتخاری از کالج دارتموث، لیسانس فلسفه از دانشگاه آکسفورد و کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه پرینستون است. کتاب های پل پیلار عبارتند از: «مذاکره برای صلح: خاتمه جنگ بعنوان یک روند چانه‌زنی (۱۹۸۳)»؛ «تروریسم و سیاست خارجی ایالات متحده (۲۰۰۱)»؛ «اطلاعات و سیاست خارجی ایالات متحده: عراق، ۱۱ سپتامبر و اصلاح اشتباهات (۲۰۱۱)» و «چرا آمریکا جهان را اشتباه می‌فهمد: تجربه ملی و ریشه‌های سوءبرداشت (۲۰۱۶)».

به نظر می رسد قطعنامه اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی زمینه ساز اقدامات بعدی تروئیکای اروپایی و آمریکا علیه برنامه هسته ای ایران باشد. به این معنا که زمینه ساز فعال سازی «اسنپ بک» باشد. ارزیابی شما چیست؟

این قطعنامه می‌تواند زمینه‌ای برای اقدام بیشتر در نظر گرفته شود، به این معنا که اگر شورای حکام آژانس ابتدا بیانیه انتقادی خود را درباره ایران نگفته باشد، تصور اقدام در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در مورد مسائل هسته‌ای دشوار خواهد بود.

اما من شک دارم که هنوز تصمیماتی در مورد اقدامات بعدی چه در E3 یا ایالات متحده اتخاذ شده باشد، چنین اقدامی که تحریم‌های جدیدی را اعمال می‌کند، ممکن است به عنوان «اسنپ بک» در پیروی از رویه‌های مندرج در برجام توصیف شود. با این حال، از حامیان چنین اقدامی خواسته می‌شود توضیح دهند که چگونه می‌توان تحریم‌ها را به این شکل مدیریت کرد، زمانی که اقدام ایران در خصوص اعمال محدودیت‌های برجامی تنها پس از تخطی ایالات متحده از تعهدات خود در برجام رخ داد.

اگر بایدن پیروز انتخابات آمریکا شود، آیا توافق جدیدی با ایران امضا خواهد کرد؟

این یک اولویت برای بایدن نخواهد بود. در آغاز اولین دوره ریاست جمهوری خود، او فرصتی را برای خنثی کردن سریع اقدام ترامپ در رابطه با برجام از دست داد و صرفاً با امضای دستورات اجرایی جدید برای لغو این اقدام، اقدام کرد. او در عوض منتظر ماند و سپس موضوع را بیشتر به مثابه مذاکره برای یک توافق جدید تلقی کرد. ایران با خواسته های جدید خود مقابله کرد و کل مذاکرات به بن بست خورد و به توافق نرسید. در صورت انجام مذاکرات جدید، برخی از همان موانع برای توافق جدید با مذاکره باقی خواهند ماند. تا زمانی که توافق آتش بس پایداری در غزه وجود نداشته باشد - که ممکن است پس از انتخابات ایالات متحده همچنان وجود داشته باشد - بسیار بعید است که بایدن تلاش کند برای یک توافق هسته ای جدید با ایران مذاکره کند. متغیر دیگر انتخابات ریاست جمهوری ایران است. اگر پزشکیان پیروز شود چشم انداز مذاکرات هسته ای جدید بهبود می یابد.

اگر ترامپ پیروز شود، رویکرد او به برنامه هسته ای ایران چه خواهد بود؟

رویکرد او مانند دوره اول ریاست جمهوری اش خواهد بود: جنگ اقتصادی نامحدود علیه ایران و انباشته کردن تحریم ها تا حد امکان. این واقعیت که این رویکرد در دوره اول ریاست جمهوری او شکست خورد، مانعی برای او نخواهد بود. او کمتر به راه‌حلی برای مسئله هسته‌ای ایران علاقه‌مند است تا حفظ تصویر یک تندرو در مورد هر چیزی که ایران را در بر می‌گیرد.

آیا اروپا و آمریکا اجازه خواهند داد تا محدودیتهای برجامی ایران در اکتبر ۲۰۲۵ برداشته شود؟

در غیاب توافق هسته ای جدید، پاسخ کوتاه منفی است. هم E3 و هم ایالات متحده مکانیسم های متعددی مستقل از برجام برای اقدام علیه مواردی مانند صادرات یا واردات تسلیحات از ایران دارند.

برخی استدلال می کنند فروش نفت توسط دولت ابراهیم رئیسی در نتیجه تفاهم بین ایران و امریکا و با چراغ سبز دولت بایدن است و اگر ترامپ به قدرت برسد، مانع فروش نفت ایران می شود. در صورتی که مقامات رسمی ایران معتقد هستند فروش نفت ارتباطی به دولت بایدن ندارد و با حضور ترامپ هم فروش نفت ایران ادامه خواهد داشت. ارزیابی شما چیست؟

من معتقد نیستم که هیچ تفاهمی یا چراغ سبزی در مورد این موضوع از سوی دولت بایدن وجود داشته است. هر نفتی که ایران توانسته است بفروشد نشان دهنده توانایی آن در دور زدن تلاش های غرب برای محدود کردن این فروش بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۷۷
برای آمریکا این مهم است که ایران بمب اتمی نسازد وقتی مطمئن باشد که این پیام را به کشور مقصد انتقال داده است خیلی با فروش نفت مشکل ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
چه منبع معتبری مسئول سابق سیا؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
آمریکای تروریست با جمهوری اسلامی ایران ذاتا مشکل دارد ،از اول هم به دنبال عوض کردن مبانی جمهوری اسلامی ایران بوده وگرنه بقیه اش بهانه است
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
فعلا که داریم خیلی به بمب نزدیک میشم و تولید اورانیوم 60 درصد رو زیاد کردیم
بنابراین نباید نگران آمدن ترامپ بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
اگر صادرات نفت افزایش یافته و برا اساس آن درآمدهای ارزی هم افزایش پیدا کرده، پس چرا هیچ بهبودی در اوضاع اقتصادی و عمرانی کشور مشاهده نمی شود؟
چرا تورم و گرانی همچنان با سرعت رو به افزایش هستند. دلار 60 تومانی چطور؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
بحث رو عوض نکنید
آیا پزشکیان و ظریف در این ادعای خود دروغ گفته اند یا نه.
باز نرو سر اینکه چگونه خرج شد
و چرا به من چیزی نرسید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
چون تورم جهانی داریم. اگر همین نفت هم فروش نمیرفت اوضاع اسفناک میشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
برجامو از پزشکیان بگیرن هیچی نداره بگه
دلیل افتش تو جامعه همینه
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
کردستان استقبال خیلی کمتر از انتظار بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
پورسانت برادرانی که نفت می فروشند بالاست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
اگر فروش نفت در زمان بایدن آسانتر نشد و پس چطور دولت روحانی با فروش نفت در سه ماهه اول سال 1400 به رشد اقتصادی بالای 4 درصد رسید؟!(آمار بانک مرکزی)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
اولا از رشد اقتصادی 5 درصدی 3 درصد آن برای نفت هست عزیز دوم هم این دلار 60 هزار تو مانی تازه با ارز پاشی پول نفت پایین نگه داشتند وگرنه امسال می شود زیر 80 هزار تومان و حتی نمی دانی تورم 60 سال ایران بابت آمدم نفت در بودجه است که ارز را هم بالا می برد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
یعنی آمریکا با ایران دوست شده و دیگه نگرانی از فروش نفت ندارن!؟
اونایی که شعار دهن پر کن سوپر ضد آمریکایی میدن برای کوبیدن دکتر پزشکیان و دکتر ظریف آویزون کارشناس آمریکایی شدن!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
غلطک خوبی این دور اومده تو مناظره های بی روح و همه رو صاف میکنه. آقای پورمحمدی اگر سابقه بهتری داشت گزینه بهتری از بقیه میشد ولی الان پزشکیان که بدون رانت و سهمیه و زد و بند درس خونده دکتر شده بهتره. پورمحمدی خوب گفت تحریم باید برداشته بشه وگرنه پولها تو چین بلوکه میشه آقای زاکانی میره ماشین میخره از اونجا منت میزاره سر مردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
چقدر زیبا گفتی احسنت

بعد هم نکنه تابناک انتظار داشته یه مقام آمریکایی بیاد چراغ سبزای پشت پرده رو لو بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
دقیقا ... انتظار داشتن که این بیاد بگه بله ما بهشون اجازه دادیم نفت صادر کنند...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
هم ظریف رو تحریم میکنند و هم از نامزد مثلا انقلابی دفاع میکنند . پیدا کنید ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
بهتون برخورده ، شماها عاشق غرب هستید از روحانی و ظریف گرفته تا بقیتون
بنظر میاد بحث چراغ سبز نیست. و اینکه توافقی صورت گرفته یا نه.
آقای پور محمدی خوب در چند جمله توضیح داد کلیت موضوع رو. بحث این هست که شل گرفته. جنگ اوکراین و گسترش نفوذ چین در خاورمیانه و تغییرات در مناسبات بین المللی چنین شرایطی رو در رفتار آمریکا رقم‌زده.
ترامپ با رویکرد دیگه ای شاید برخی منافع رو به برخی دیگه ترجیح بده و رفتارش در این زمینه متفاوت باشه هرچند اون رفتار احمقانه باشه و به نفع آمریکا در درازمدت نباشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
آره مثلا این که نفتکش ما رو توقیف کنن و بعد از مدتی هم نفتمش رو تخلیه کنن و لدزدن!!! از این مدل توافقات
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
وقتی میگوید یک جهان فرصت یعنی همین.
تو را به خدا اسمان ریسمان نبافید برای اینکه بگویید سیاست فروش نفت را خوب اعمال کردید که سخنان ظریف را زیر سئوال ببرید به خاطر جنگ اوکراین و تحریم روسیه برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت جهانی فعلا چشم خود را تا حدودی بسته اند
می خواهید عملا از یک کاندیدا حمایت کنید و رغیب را با مقالات بی سند خراب کنید عملا اعلام کنید
تحریم ها نعمت است و بس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
نه عزیز ما کاری کردیم دشمنی چین و آمریکا شدیدتر بشه امریکا دیگه نمیتونه دیگع به چین بگه از ایران نفت نخر
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
۱۶:۲۳
مگه چین از ایران داره نفت می خره؟؟؟؟یک دلار از نفت هایی که به چین داده شده پرداخت نشده دلیلش هم این هست که چین می گه تحت تحریم آمریکا هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
چین یکی از خریداران ایران هست که تخفیف زیادی هم نمی گیرد و فروش هم به صورت نقدی و صرافی و مبادله کالایی هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
ماست‌مالی ضعف کدخدا
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
جنگ اوکراین و تحریم روسیه و غیره در سرجای خود موثر بودند. اما دور زدن تحریم هم موثر بوده.
حالا ترامپ میاد می بینیم
مادامی که تحریم هستیم و تنها خریدار عمده نفتمان چین است و مادام که 30% به چین تخفیف می دهیم و در قبال نفت مجبوریم کالاهای بنجل این کشور را تحوبل بگیریم، افزایش صادرات نفت به چه درد می خورد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
اون ۳۰ درصد تخفیفی که میدن حق زن و بچه منه. به خدا اون دنیا ازتون نمیگذرم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
تخفیف ایران به چین و دیگر کشورها طبق داکیومنت ها از تخفیف عربستان کمتره.
الکی برای تخریب هر نوع شایعه ای نسازید
اقتصاد در حال فروپاشیه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
مگه اقتصادی باقی مونده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
اتفاقا رو به آبادیه
چن سال اصلاح طلبان نباشن کشور آباد میشه
عجب!!
از غیرت شهید رئیسی بود نه لطف دشمن
باید جلیلی رئیس جمهور بشه تا دوباره پرونده ایران از اژانس به شورای امنیت بره ...
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
این لزوما به دلیل برعرضگی جلیلی نیست بلکه به دلیل اوباش گری طرف مقابله. اگر یک فرد سازشگر. با دیپلماسی التماسی سر کار باشه طرف مقابل هم در ظاهر امتیازاتی میده که بتونه اون سازشگر را سر کار نگه داره هر چند امضاهایی میگیره که کشور را بدبخت می کنه (بتن ریختن در رآکتور و غیره) ولی وقتی میبینه طرف مقابل ادمی است که اهل التماس و سازش نیست به اصطلاح شمشیر رو از رو میکشه و سعی می کنه با زیرپا گذاشتن هر منطق و قانونی صرفا با ابزار زور و اوباشی گری کار را پیش ببره.
کاش متن انگلیسی را می گذاشتید چون ترجمه قر و قاطی است به خصوص در جاهای حساس. مثل ترجمه ظریف از برجام است که نفهمیده امضا کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
حالا مگر تو انگليسي مي فهمي نخبه بسيجي؟
سیاست بازی شطرنج است .گاهی برای برد لازم است خود را به ناآگاهی بزنی .
ثروت نفت که ما زحمتی برای آن نکشیدیم را به راحتی حیف و میل می‌کنیم. و قدر این نعمت خدایی که از آن ملت و آیندگان است را نمی‌دانیم و بدون اجازه از صاحبان آن ، مفت به اجنبی می‌فروشیم.
تایید کننده بی کفایتی یه عده که همیشه دنبال بهانه برای کار نکردن هستن.
آمریکایی ها دلشون نمی‌خواد پزشکیان انتخاب بشه.
پس میخواستی تایید کنن که جمهوری خواه ها پوست بایدن رو بکنن ؟
غرب در همکاری مشترک با دو قدرت شرقی دیگر خواهان روی کارآمدن پزشکیان نیست.
این موضوع واقعیتی هست که حتی پورمحمدی هم بهش اذعان کرده. کارشناس آمریکایی هرچی گفت که سند نیست. یه نظری داده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
ولی حرف پورمحمدی سنده؟ شما داری میگه آمریکا شب کرده ولی خودش میبگه نه بعد پورمحمدی میگه آره شل کرده این شد سندتون؟ وای بر ال!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
اگر گفته آمریکایی ها ملاک هست میتونید استیضاح بلینکن در سنای آمریکا در همین خصوص رو ملاحظه کنید!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
کارشناس میگه مذاکره ای نکرده اند در این زمینه. این که نمی گفت هم معلوم بود. پور محمدی هم نگفت مذاکره کردند. گفت شرایط ایجاب کرده. حرف کارشناس هم با این تناقض نداره. فقط ما میدونیم این شرایط چی هست شرایط جهانی و منطقه ای و تعاملات بین قدرت ها. نه اینکه ما یک کار فوق العاده خاصی کردیم.
همه حرفهای مقام های سابق آمریکا براتون سند هست یا بعضی حرفهاشون؟؟؟؟!!!!!!!!!!

در ضمن در آمریکا وقتی یک مقام دوره پست و مقامش تموم می شه پول مفت بی زبون و رانت گیرش نمیاد یا جز مجمع تشخیص آمریکا نمی شه که تا آخر عمر حقوق و امکانات و مزایا داشته باشه اینا دیگه باید با یک حقوق کم زندگیشونو بگذرونند و در برابر ۵۰۰۰ دلار حاضر هستن از دیکتاتور کره شمالی و پوتین هم تعریف کنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
آدم کم هرد وقتی رقیب بگه قبول نمی کنین طرف مقابل هم که مورد بحث هست میگه باز قبول نمی کنین شما به چه سند و مدرکی قبول می کنید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
. هر جا منفعت باشه سند است و هر جا نباشه سند نیست .
واقعیت در مناظره انتخاباتی آمریکا از حمله ترامپ و جواب بایدن معلوم میشه
ارتش سایبری پزشکیان حمله کرد به کامنتها خخخخ
هر سایتی رو نگاه میکنیم سایبری های پزشکیان نظر دادن خخخ
جلیلی و قالیباف بکشند کنار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
با وضعيتي كه تو مردم ميبينم جليلي بدون اعتلاف و با اختلاف رييس جمهور ميشه
گفت هرمردی که باشد بدگمان نشنود او راست با صد نشان
دوباره حرفهای شیطان بزرگ براتون حجت شد ؟!!! همون دور زدن فروش نفت را هم زنگنه یادتون داد
معلوم شد سیا هم به نفع چه گروه هایی بر علیه پزشگیان اقدام می کند واصولا چه توطئه هایی انگلیس وامریکا در سال 56 کردند تا ایران را به کشوری عقب افتاده تبدیل کنند امثال جلیلی و قالیباف سلاح آنها هستند نمی خواهند با صحبت های پزشکیان دچار ضعف شوند
اظهارات آمریکا نشون میده پزشکیان بهترین گزینه هست برای ایران
مدیر سیا، جلیلی!
تایید هم!
قرار بود هر چي آمريكايي ها گفتن برعكسش رو درست حساب كنيم كه!؟

الان شما با خودتون چند چندين؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
هدف وسیله را توجیه می کند !!!!!
واقعا انتظار دارید بیاد بگه آره شیر تحریم رو شل کردیم!!!
فرقه رجوی هم همیشه می رن سراغ بازنشسته های آمریکا و اروپا و بهشون پول می دن به نفعشون حرف بزنند !!!!!
حتی افزایش فروش نفت در دولت روحانی بابت کمک رستم قاسمی بود به آنان
یعنی الان حرف مقام ارشد سیا برای شما حجته؟چون ادعای طیف شما ثابت میشه ؟اگر ایشان یه نظر دیگه داشتند یا در بقیه نظرات ایشان در موضوعات مختلف کماکان حجت و قابل استناده؟
اينهمه اختلاف نظر آنهم افراطي ؟ من به فكر آن روستايي هستم كه فكر مي كنه گرما كي تمام ميشه.
یعنی حالا که طرفدار آقای قالیباف هستید گفته مقام ارشد سابق سیا را به گفته های وزیرخارجه اسبق کشور ترجیح می دهید؟ هدف ، وسیله را توجیه می کند؟! ای وای
از کی تا حالا مقام سابق دوزاری ملاک استدلال اصولگراها شده؟؟؟؟
شما ها که همین مقامات رو حتی زمانی که تو قدرت بودن هم قبول نداشتین؟؟!!!
از جو حاكم بر جامعه كاملا مشخصه كه جليلي بدون اعتلاف و در همون مرحله اول رييس جمهوره . درود بر جليلي
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
کدوم جامعه؟؟؟؟؟!!!!! پسر جان برو تو خیابون ببین اصلا برای مردم اهمیتی داره کدوم یک از این شش نفر رییس دولت باشه؟ خیلی ها اصلا نمی دونند انتخابات چه تاریخی هست
دروغگویی در همین ابتدا سالی که نکوست از بهارش پیداست مشاورانش هم بلدند زیر میز بزنند و بجای پاسخگویی میکروفن پاره کنند
خیلی خنده دار است! اصولگرایان می گویند ظریف دروغ گفته، دلیلشان هم اظهارات مقامهای آمریکایی است !!!!!!!!! آن مقام آمریکایی قصدش اختلاف افکنی بین ماها است وگرنه چه دلیلی دارد بیاید بین دعوا نرخ تعیین کند؟ چقدر شماها ساده هستید؟
برجام جوری اجرا شد که باعث سرمایه گذاری نشه چون هر شش ماه یکبار باید تمدید میشد. تازه به سرمایه گذاری ضربه هم میزد چون سرمایه گذاران باید دایم نگران لغو توافق میبودند.
برچسب منتخب
# سعید جلیلی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری