بازدید 17478
در گفتگو با تابناک مطرح شد؛

کنسرت علیرضا قربانی را لغو کنید/ تخت جمشید در آستانه نابودی!

رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌گوید نباید اجازه برگزاری رویدادی در تخت‌جمشید داده شود.
کد خبر: ۱۲۴۴۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۳ 23 June 2024

تابناک-ریحانه شیشه گر: «کنسرت علیرضا قربانی با همراهی گروهی بزرگ از نوازندگان، روز نهم تا ۱۱ تیر ماه در میان ستون‌های تخت‌جمشید برگزار می‌شود.»

.

هرچند بلیط این رویداد به سرعت فروش رفت، اما برخی معتقدند که باید هرچه سریعتر این کنسرت در محوطه تاریخی و جهانی تخت جمشید لغو شود.

.

زهرا احمدی پور رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یکی از مخالفین جدی این کنسرت است.

احمدی پور در گفتگو با تابناک می‌گوید: اجرای رویداد‌های فرهنگی می‌تواند به افزایش جذابیت آن بیافزاید و طبیعیست که هنرمندان به دنبال برگزاری رویداد‌های خود در محوطه و اماکن تاریخی باشند.

.

رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به پیگیری هنرمندان برای گرفتن مجوز برای اجرا در محوطه‌های تاریخی می‌افزاید: با توجه به وضعیتی که بنا‌های تاریخی دارند به نظر می‌رسد که باید در دادن مجوز‌ها سختگیری‌ها افزایش پیدا کند.

احمدی پور ادامه می‌دهد: هنرمندان و طرفداران آن‌ها به صورت اصولی از بنا‌های تاریخی استفاده نمی‌کنند و پس از برگزاری هر رویداد صدمات زیادی به بنا‌های تاریخی وارد می‌شود.

«بودجه محدود مرمت بناها»، «ارتعاش و استقرار آلات موسیقی» و «رفت و آمد مخاطبین» سه موردی هستند که به گفته رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، برگزاری هر نوع رویدادی را در اماکن تاریخی خطرناک می‌کنند.

او می‌افزاید: بودجه محدودی برای مرمت بنا‌های تاریخی در نظر گرفته می‌شود علاوه بر این در زمینه حفظ و نگهداری بنا‌ها نیز کوتاهی‌هایی صورت می‌گیرد بنابراین اجرای این رویداد‌ها می‌تواند بنا‌های تاریخی ما را نابود کند.

رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌گوید اگر بنا بر هر دلیلی تصمیم بر دادن مجوز اجرا داده شد باید حتما شرط و شروط‌هایی برای برگزار کننده گذاشته شود و تضمین‌هایی از کنسرت گذار گرفته شود و علاوه بر این، رویداد در با فاصله و شعاعی از محوطه تاریخی برگزار شود.

او ادامه می‌دهد: برگزار کننده برنامه باید نقشه‌ای از نحوه ورود و خروج و محل برگزاری کنسرت تهیه کند و به تایید مراکز مرتبط برساند، البته باز هم با رعایت همه این جوانب، معتقدم که برگزاری کنسرت در این اماکن خطرناک است.

رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌افزاید: صرف گرفتن تضمین و تعهد از برگزار کنندگان کنسرت کافی نیست چرا که گاهی خسارت‌های وارده ممکن است غیرقابل جبران باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۸
چرا تصمیماتی گرفته می شود که عامدانه به سمت تخریب تخت جمشید پیش می روند؟!!!!!
مشخص است که این تصمیم کاملا عامدانه است
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
وسط کنسرت لابد مثل همیشه یه سری دهاتی اسم مزخرفوشون رو روی ستون ها حک می کنند !
ایرونی
| Czechia |
۰۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
هدف تخریب اماکن تاریخی به دست خود مردم است.هوشیارباشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
غربزده دیروز : کنسرت می خواهیم . تخت جمشید می خواهیم . غربزده امروز : به داد تخت جمشید برسید . غربزده هر روز : ایران بد ، آمریکا خوب
چطور آنموقع که رئیسجمهور وقت خواست بادعوت از سران کشورهای حوزه تمدنی ایران مراسم نوروز را در تختجمشید جشن بگیرد با مخالفت شدید مواجه شد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
غربزده جان سران کشورها عده ای آرام هستند . پای کوبی نمی کنند . دیوارنویسی نمی کنند . زباله نمی ریزند . سگ ندارند .
خانم احمدی پور خواهر محترم آیا واقعاً نمی دانید برای چه اجازه برگزاری چنین برنامه هایی را در برجسته ترین آثار تاریخی جهان می دهند؟ این جماعت به این وسیله با یک تیر به جای دو سه نشان را می زنند.
1: در آمد خوبی کسب می کنند .
2: تبلیغ می کنند که ما دوستدار مراسم فرهنگی هستیم.
3: سومین و اصلی ترین هدف فراهم کردن تمام مقدمات لازم برای نابود کردن این آثار باستانی است
خب...با توجه به حساسیت محوطه اصلی تخت جمشید.کنسرت اجرا شود اما در میان ستونهای تخت جمشید برگزار نکنید.در جلوی محوطه آن برگزار کنید و تخت جمشید با فاصله مناسب و ایمن ، در نمای پشت سن قرار گیرد چه اشکالی دارد؟
پاسخ ها
amin
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
همواره در تخت جمشید با بلندگوهای بلند برنامه نور صدا اجرا می شود. آیا آن ها ارتعاش ندارند!!!! موضوع ترس از شادی مردم است
قطعا درآمد هنگفتی هم نصیب میراث فرهنگی می شود که می توان از برای بهبود اوضاغ تخت جمشید استفاده کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
آقا امین فکر کنم شما مدتهاست به تخت جمشید نرفته اید.متاسفانه فعلا از تخت جمشید فقط به درآمدهای آن فکر می کنند و هیچ برنامه ای برای حفظ، نگهداری ،مرمت و بهبود فضای داخلی و بیرونی این مجموعه عظیم تاریخی ندارند. پس وظیفه ما ملت است که بیشترین تلاش خودمان را برای نگهداری آن بکار بگیریم. همین هفته گذشته مردم شهرستان مرودشت بطور خود جوش و تعداد زیادی تانکر آب اقدام به آبیاری درختان اطراف تخت جمشید کردند. چون متوجه شدند که مسئولین حتی از آبیاری درختان هم امتناع می کنند.
دولت فخیمه روحانی
پاسخ ها
ج
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
بیریط
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
روحانی هیچی نبود...اما دولت رییسی الان چهار سال ازش گذشت و این مجوز ها دراین دولت صادر شده...
بابا شماها دیگه کی هستین
باید از قربانی هزینه گرفته شود
وقتی قربانی، تخت جمشید را قربانی می کند!
در دوره ای که خانم دکتر احمدی پور رییس سازمان میراث فرهنگی بود من در آن سازمان مشغول به خدمت بودم و از دلسوزیها و نگاه منصفانه او به میراث فرهنگی آگاهم. حرفهای ایشان حرفهای درستی است. متاسفانه آقای دارابی با تحصیلات علوم سیاسی در حال حاضر معاون میراث فرهنگی است و من به عنوان یک ایرانی واقعا از این موضوع شرمسارم!!
حال اگر کنسرتش رو لغو میکردن همین جماعت میریختن که ای واااای وامصیبتا ! اینها اجازه نمیدن کسی وارد تخت جمشید بشه اینها میخوان تاریخ ایران رو نابود کنن وااااااای
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
اصل کنسرت باید باشد ولی نه به قیمت از دست رفتن میراث فرهنگی
از اقای قربانی بعید بود
باید این کنسرت را تحریم کرد و اصلا این خواننده را تحریم کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
عشق من ! خواننده محبوب من!
علیرضا قربانی!
تخت جمشید و سایر میراث فرهنگی برای استفاده درست و بجا در اختیار ما هستند! اگر هیچ گاه از آنها استفاده نکنیم به چه درد می خورد؟؟؟
این کنسرت هم می تواند تخت جمشید را به مردم نزدیکتر کند، البته با تمهیدات لازم و مراعات اصول استاندارد!!!
متاسفانه
هم تیم برگزار کننده و هم رییس میراث جهانی تخت جمشید جواب دادند، هیچگونه از ارتعاشات و امواج صدا به تخت جمشید نمی رسه، اجرا پشت به تختگاهه و ۵۰ متر ازش فاصله داره که فقط نمایی ازش معلوم باشه، برای تمام نقل و انتقالات شرایط سخت وجود داره و همه جوانب کار ماه ها توسط متخصصان برسی شده. شایعه نسازید
اگه تا الان از طرفداران علیرضا قربانی بودم ، از الان به بعد فقط براش تاسف می خورم ، نه تنها قربانی بلکه هر خواننده دیگه ای که مقدمات نابودی تخت جمشید رو با برگزاری کنسرت فراهم کند .و متاسفم برای همه کسانی که در این کنسرت شرکت می کنند متاسفانه مشاورین دولت با خودشون گفتن چکار کنیم که تخت جمشید تخریب بشه و تقصیر مسیولین نیفته ، و مقصرش مردم باشن ، بهترین راه برگزاری کنسرت ، فردای روز دو تا تیشه و کلنگ هم خودشون می زنن می ندازن تقصیر مردم و برگزار کنندگان کنسرت
مهمترین خطر برای تخت جمشید....نابودی آب زیرزمینی توسط وزارت نیرو با احداث چندسد روی رودخانه کر هست که جریان طبیعی رودخانه بهم خورد و کشاورزی بسمت استفاده بیش از حد از آب های زیرزمینی رفته که باعث فرونشست زمین میشه...از تمام برادران کشاورز خودم در دشت مرودشت خواهشمندم که بسمت آبیاری نوین برن و باید حقابه محیط زیست رها بشه.... وضعیت فعلی رو وزارت نیرو ایجاد کرده
واقعاً برای این تفکر باید گریست
دقیقا بفرمایید چرا موسیقی سنتی که نشانه اصالت ایران و ایرانی است و تخت جمشید هم نشان تمدن و قدرت ایران است چرا نباید در کنارهم قرار بگیرند مگر کسانی که به کنسرت میروند با کسانی که برای بازدید در روزهای عادی میروند فرق دارند و یا قرار است ستون‌ها را گاز بگیرند؟؟؟؟؟
همین تفکر شما هاست که الان باعث شده موسیقی سنتی گوشه گیر شود و موسیقی چرند جایگزین آن شود
استاد شجریان ۵۰ سال پیش این روند کنسرتها را برای پیوند موسیقی و آثار باستانی انجام دادند
پاسخ ها
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
از کی تا حالا اینها تو فکر تمدن و موسیقی بودن!!!! ، یک
هدف بیشتر ندارن ، به بهانه کنسرت تخریبش کنند ،
باید لغو بشه
تخت جمشید شناسنامه ماست.امثال بنده دستم بجایی نمیرسه،التماس داریم که اینچنین مراسماتی درین مکان‌ها برگزار نشه. بعضی‌هاحتی محدودیت استانی هم برای این مراسمات قائل شدن ولی تخت جمشید صاحب نداره
دیگه دارید صبر مردمو لبریز میکنید ...
یا شما نمیفهمید یا کسانی که مجوز دادن . شما مورد قبول جامعه نیستید.
... هایی که مجوز داده اند نمیدانند حتی بازیدید روزانه مردم باید طوری باشد که آسیب ایجادنکند ،مجوز کنسرت درتخت جمشید ؟
حیف و صد حیف مملکت گل و بلبل به این میگن فقط مدعی این هستیم که ما تمدن دو هزار پانصد ساله داریم که کاش نداشتیم
ای خدا خسته شدیم از این زندگی. . چقدر باید حرص بخوریم چرا شماها خسته نمیشین چرا آزارمون میدین. چه پدرکشتگی با ما دارین ؟
در محوطه چادر سران بیرون از عرصه تاریخی تخت جمشید،مناسب برای رویدادهای فرهنگی است.
سلام بر همه. شکی نیست که برگزاری کنسرت آقای قربانی بسیار عالی است، فقط چرا از بین این همه مکان ممکن، به محوطه پارسه رجوع شده؟ اگر این روند ادامه پیدا کند، بتدریج انواع و اقسام مراسم در چنین محیط تاریخی ای اجرا میشود که منجر به تخریب این هویت ملی خواهد شد. بهتر است تا از ابتدا راهی برای استفاده (غیر از بازدید) از چنین اماکنی باز نشود.
با این خبر دیگه به قالیباف رأی میدیم
کاملا درست گفته اند و باید کنسرت با صدای زیبای آقای قربانی در محل دیگری برگزار گردد.
مگر شخص شخیص آقای قربانی اطلاع ندارد !!!؟؟؟ یعید می دانم
برای این افراد پول مهمتر است و لاغیر
هنرمند کاسب .... ادعای مردم دوستی و طن خفشان کرده
قرآن پخش میکنین ارتعاش نداره
نزدیک به تخت جمشید و خارج محوطه اجرا داشته باشین نه داخل آن
نباید کنسرت در اماکن تاریخی برگزار بشود. نه تنها ورود و خروج مردم و خصوصا رفتارهای غیر مسوولانه ی برخی مردم بلکه اثر امواج صوتی که قرار لست ان فضای باز را پوشش دهند، مخرب و فرساینده است.
اجازه ی برگزاری کنسرت در تخت جمشید نشانه بی توجهی و بی فکری مدیران مربوطه است.
از اقای علیرضا قربانی انتظار میرود به عنوان یک هنرمند فرهیخته، محل کنسرت خود را تغییر دهند.
پاسخ ها
مرضیه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
منم دقیقا همین انتظار رو داشتم از ایشون،امیدوارم اتفاقی نیافته،ولی مثل اینکه خبری از تغییر یا کنسل شدن نیست
میراث فرهنگی در مواجهه با مردم عادی غول در مقابله با تهیه کنندگان هیچ کاری نمی کند . اگر واقعا می خواهند با نمای تخت جمشید کنسرت برگزار کنند . یک سن در فضای آزاد بزنند که پشتش به نمای تخت جمشید باشد و ستون ها را نور پردازی کنند نه اینکه وسط تخت جمشید برگزار کنند
خخخخخ
واقعا نمی‌دونم چه هدفی دارین از این بی حرمتی که به تمدن چند هزارساله میکنین چی بهتون میرسه ایرانو ویران کردین شماها
فقط امیدوارم حالا که کنسلش نمیکنن اتفاقی نیافته،من نمیدونم اگر اتفاقی بیافته آقای قربانی چطور جواب ملت ایران رو میدن،این همه جا چرا تخت جمشید
برچسب منتخب
# سعید جلیلی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری