بازدید 3430
مرور روزنامه‌های پنج شنبه ۷ تیر

پیچیده‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری/از نقش فرمایشی تا نقش تقنینی رئیس‌جمهوری! /اگر رای ندهیم

رسوایی بزرگ تل آویو در سرزمین سروها، دولت آینده، دولتی تعادل‌بخش باشد، انگیزه اگر خدمت است باید ائتلاف کنید!، پرستاران از دولت آینده چه می‌خواهند؟، خدمات دولت سیزدهم از نگاه آمار، رمزگشایی از اهمیت مشارکت حداکثری، دلایل مخالفت کانادا و عربستان با برگزاری انتخابات و فردا تعیین سرنوشت می‌کنیم از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۲۴۴۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۶ 27 June 2024

 

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز پنج شنبه هفتم تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که کارنامه ۶ کاندیدا در ۵ مناظره، افزایش تسهیلات ساخت مسکن به ۸۰۰ میلیون تومان و تازه‌ترین تیتر‌ها و تصاویر مرتبط با انتخابات ۸ تیرماه در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:


پیچیده‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری


رضا صدیق طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان پیچیده‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت: زمان محدود تبلیغات کاندیدا‌ها در چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، در خود فرآیند قابل توجهی را طی کرد. فرآیندی که فشرده یک دهه فن‌های تبلیغاتی، رسانه‌ای و جنگ روانی را در یک پکیج معوج به مخاطبان انتخابات ارائه داد. معوج به آن علت که زمان محدود گویی طراحان کمپین را از تمرکز خارج کرده بود و هر سو هرچه داشت به روی داریه ریخت. در این میانه، اما چند بخش دارای نکته مهمی برای اهل تحلیل فرهنگ است. یکم پایش‌ها و نظرسنجی‌ها بود. در انتخابات‌های گذشته، یکی از مهم‌ترین فاکتور‌هایی که سبب می‌شد چه کمپینر‌ها و چه مخاطبان انتخابات در تصمیم خود بازنگری کنند، مرجعیت نظرسنجی‌ها و پایش‌ها بود تا جایی که در برهه‌های مختلف، گاه همین نظرسنجی‌ها سبب واکنش‌های اجتماعی و سیاسی جدی در عرصه رئال پولتیک می‌شدند. چند درگاه مشخص وجود داشت و هرکدام بسته به سابقه‌شان، مرجعیتی پیدا کرده بودند. 
مرجعیتی که تصمیم‌ساز بود. فرآیند چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، اما چهره دیگری از پایش‌ها و نظرسنجی را عیان کرد. با پررنگ شدن عملکرد هوش مصنوعی و استفاده از آن، نظرسنجی‌ها تحت تاثیر قرار گرفتند و همزمان، نوع طرح‌بندی و سوال‌مندی نظرسنجی‌ها با گیجی فراوانی همراه شد. در این میان، کمپینر‌ها با پایش‌سازی و نظرسازی تلاش کردند تا به ذهن مخاطبان انتخابات جهت‌دهی کنند. ترکیب این عوامل باعث شد که عرصه نظرسنجی و اهمیتش با تداخل‌های فراوان دیتا و خروجی مواجه شود. به آن شدت که هر روز - در شکلی و با عدد‌های متفاوتی- نظرسنجی‌ای منتشر شد و حتی آن اسامی که روزی مرجعیت پایش بودند، مورد ظن قرار گرفته و از مرجعیت افتادند. این اتفاق سبب آن شد که حجیت نظرسنجی‌ها به نسبت تمام دوران‌های پیش از این انتخابات از سکه بیفتد و دیگر محل رجوع نباشد. اتفاقی که یکی از اهرم‌های بازی رسانه‌ای کمپینر‌های انتخاباتی را از کار انداخت و ماسک واقعیت نمای نظرسنجی از صورت تبلیغاتچی آن ترک برداشت و دستش رو شد.

در تمام جهان، نظرسنجی‌ها و پایش‌ها یکی از مهم‌ترین ابزار جهت‌دهی ذهن هستند و به‌رغم وجهه علمی و پیمایش گونه‌شان، یکی از مهمل‌های بازی‌سازی‌های رسانه‌ای هستند. کارکرد نظرسنجی‌ها در پروسه‌ای زمانمند و مشخص جواب می‌دهد و نیازمند زمان است تا به مرور بر ذهن مخاطب اثر بگذارد. در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، به علت کمبود زمان تبلیغات، خروجی پشت سر هم نظرسنجی‌ها بازی را بر هم زد و به علیه خود بدل شد. به طوری که هیچ کاندیدایی مشخص نمی‌کرد که چه میزان واقعی‌ای خواهان دارد. از سکه افتادن اعتبار نظرسنجی‌ها یکی از محصولات ناخواسته این انتخابات بود؛ اتفاقی که در صورت تحلیل‌های دقیق علمی، می‌تواند به عنوان یک فکت در دیگر عرصه‌ها به کار برده شود.


اگر رای ندهیم

 کورش شجاعی طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با عنوان اگر رای ندهیم نوشت: فردا روزی بس سرنوشت ساز در تاریخ کشور است، روز برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، آن هم در شرایط حساس منطقه وجهان و در حالی که مردم کشورمان در آستانه چهلمین روز پرکشیدن رئیس جمهور «مردمی»، «پرکار»، «خستگی ناپذیر»، «متدین وانقلابی» دلتنگ «رئیسی عزیز» و همراهان گران قدرش هستند. دلتنگ شهدای خدمتی که همچون دیگر شهیدان نام و یادشان در تاریخ ایران عزیز با عزت و سرافرازی ثبت و ضبط شد.


اما در همین شرایط اقشاری از مردم که تعدادشان هم کم نیست به دلایل گوناگون هنوز همچنان برای شرکت در این انتخابات بسیار مهم، مردد هستند، البته عده‌ای هم تصمیم به مشارکت و استفاده از حق رای خود را ندارند، کثیری از مردم نیز بر اساس آمار و داده‌های تحقیقاتی و نظرسنجی‌های معتبر برای شرکت در انتخابات ورقم زدن مشارکت حداکثری عزم جزم دارند. قدر مسلم روی سخن بخش نخست این نوشته ۲ گروه اول هستند، نگارنده حقیر در این مقاله از روش طرح سوال و استفهام انکاری استفاده کرده ام.
واما اگر رای ندهیم:
۱-به نظر شما عزیزان اگر رای ندهیم «وحدت وانسجام ملی» تضعیف نمی‌شود؟
۲-آیا اگر در انتخابات شرکت نکنیم «امید» در جامعه کاهش نمی‌یابد؟
۳-آیا با شرکت نکردن در انتخابات، خود را از حقی مسلم و سرنوشت ساز محروم نمی‌کنیم؟
۴-اگر در انتخابات شرکت نکنیم پاسخی قانع کننده در پیشگاه تاریخ وآیندگان خواهیم داشت؟
۵-آیا شرکت نکردن در انتخابات مشکلات کشور وگره‌های فروبسته را باز می‌کند؟
۶-آیا با رای ندادن، ضریب امنیت کشورمان را افزایش می‌دهیم؟
۷-اگر در انتخابات شرکت نکنیم ومشارکت حداکثری را رقم نزنیم، دشمنان این مردم وسرزمین، دلشاد نمی‌شوند؟
۸-اگر ما رای ندهیم و خود را از انتخابات محروم کنیم، کسی را که اصلا نمی‌خواهیم و نمی‌پسندیم رئیس جمهور شود، براین کرسی تکیه نخواهد زد؟
۹-آیا قهر با صندوق آرا، مشکلات را حل می‌کند و مطالبات مردم را برآورده می‌کند یا بر مشکلات می‌افزاید؟
۱۰-آیا رای ندادن ما برای دشمن خوراک تبلیغاتی درست نمی‌کند وبه طمع نمی‌اندازد؟
۱۱-آیا رای ندادن ما شهیدان سرافراز دین ومیهن عزیزمان را دلشاد می‌کند؟
۱۲-آیا رای ندادن و روی کار آمدن رئیس جمهور با حداقل آرا تضمین کننده منافع ملی است؟
۱۳-آیا مشارکت نکردن در انتخابات، از کشورمان، ایران قوی و مقتدر می‌سازد؟
۱۴-آیا رای ندادن، موجب رشد و پیشرفت وتوسعه و حرکت به سوی قله‌ها می‌شود؟
۱۵-آیا مشارکت نکردن در انتخابات مهم و سرنوشت ساز پیش رو، موجب «منزلت منطقه‌ای وبین المللی» کشورمان می‌شود؟
۱۶-آیا شرکت نکردن در انتخابات باعث تقویت جمهوریت و تحکیم مردم سالاری می‌شود؟
وآیا...
واما روی سخن بخش دوم این مطلب با کسانی است که می‌خواهند از حق رای خود با شرکت در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری استفاده کنند وعلاوه بر مشارکت، قصد دارند در شرایطی چنین خاص و حساس، آگاهانه وعالمانه و با دقت و حساسیت، بهترین انتخاب را داشته باشند. براین اساس شاید برشماری چند ویژگی برای شناخت وانتخاب بهترین، بیراه وبی ثمر نباشد.
به چه کسی رای می‌دهیم؟
ضمن حفظ احترام و حرمت همه نامزد‌های محترم ریاست جمهوری
۱-به کسی رای می‌دهیم که ملاک‌ها و مبانی و اصول انقلاب و ارزش‌های انقلابی را باور داشته و به آن‌ها پایبند باشد.
۲-کسی که دلبستگی اش به دین، میهن و وفاداری به آرمان‌های شهیدان و انقلاب وامام قوی باشد.
۳-کسی که «دولت تصدی گر» را قبول ندارد.
۴-کسی که وعده غیرعملی وبدون پشتوانه نمی‌دهد.
۵-کسی که اصلی‌ترین سرمایه و پشتوانه کشور را «مردم» ونیروی انسانی می‌داند.
۶-کسی که رشد وپیشرفت کشور را در «آویزان شدن» به قدرت‌ها نمی‌بیند.
۷-کسی که نگاه جدی به فعال کردن واقعی بخش تعاونی و بخش خصوصی دارد.
۸-کسی که اراده و توان تعامل جدی وکارآمد وموثر با کشور‌های همسایه، منطقه و جهان را دارد.
۹-کسی که عزت، حکمت و مصلحت را روح کلی واساسی روابط بین الملل می‌داند.
۱۰-کسی که همکارانش کمترین زاویه را با انقلاب و آرمان‌های انقلاب ندارند.
۱۱-کسی که تقصیر‌ها وقصور‌ها وناتوانی‌های احتمالی اش را مردانه گردن می‌گیردو به گردن این و آن و این دستگاه وآن نهاد نمی‌اندازد.
۱۲-حتما کسی که «قدرت» را ابزار «خدمت» به مردم و کشور می‌داند برای رئیس جمهور شدن شایسته‌تر است.
۱۳-کسی که رعایت قانون برای او وهمکارانش اصل است و در مقابل مردم وقانون پاسخ گوست.
۱۴-کسی که مردمی ومرد میدان است، شجاع و مدیر ومدبر و کارآمد است، بهترین گزینه است.
۱۵-کسی که مردم را فقط برای رای دادن نمی‌خواهد ووعده‌های انتخاباتی اش را فراموش نمی‌کند برای ریاست جمهوری اصلح است.
۱۶-به کسی رای می‌دهیم که واقعا دغدغه وتوان صیانت و تقویت اسلامیت وجمهوریت نظام و اجرای قانون اساسی را داشته باشد.
۱۷-کسی را برای ریاست جمهوری شایسته‌تر می‌دانیم که از نزدیک با درد‌های مردم، مطالبات و مشکلاتشان آشنا باشد و درکنار مردم وبا مردم زندگی کند.
۱۸-کسی که امیدوار باشد و اهل امیدوار کردن البته امید مبتنی بر واقعیت.
۱۹-شخصی را اصلح می‌دانیم که توان و قدرت مدیریت و اداره قوه مجریه که قوه اجرا وانجام کار وارائه خدمات است، داشته باشد.
۲۰-کسی را برای ریاست جمهوری شایسته‌تر می‌دانیم که همکاران ضعیف، ترسو، کارنابلد، غیرمتخصص و بله قربان گو انتخاب نکند.
۲۱-آن که نه تنها توان شنیدن نقد دارد، بلکه از نقدآگاهانه و منصفانه استقبال می‌کند برای پذیرش این مسئولیت شایسته‌تر است.
۲۲-کسی را بهترین گزینه ریاست جمهوری می‌دانیم که «واقع بینی» را پیوست اصلی «آرمان گرایی» بداند.
۲۳-کسی را برای ریاست جمهوری شایسته‌تر می‌دانیم که «منافع ملی»، «عزت ملی» و «استقلال» کشور برایش اصل باشد.
۲۴-بی گمان آن کسی که قدرت و توان مدیریت و اجرا دارد وکارآمد وآزموده است برای خدمت به کشور و مردم شایسته‌تر است.

از نقش فرمایشی تا نقش تقنینی رئیس‌جمهوری!


صلاح‌الدین هرسنی کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی طی یادداشتی در شماره امروز همدلی نوشت: همواره در گرماگرم انتخابات ریاست جمهوری از سوی شهروندان می‌شنویم که رئیس جمهوری در کشور ما فاقد نقش تقنینی ریاست جمهوری است. این شهروندان به این نتیجه رسیده‌اند نقش ریاست جمهوری بیشتر فرمایشی است و استقلالی در اجرای تکالیف و رسالت ذاتی رئیسی جمهوری ندارد. پس وقتی نقش رئیس جمهوری فرمایشی است، چه نیازی به رئیس جمهوری است و چرا حاکمیت هر چهار سال اسباب زحمت شهروندان در کشاندشان به پای صندوق رای می‌شود؟ دلایلی هم که این شهروندان اقامه می‌کنند، خواب و خیال و واهی نیست و به واقع قرین صدق و راستی آزمایی است. در واقع این شهروندان درست دیده‌اند و درست نیز می‌گویند که نقش رئیس جمهوری تا میزان قابل توجهی فرمایشی است. آن‌ها به معاینه دیده‌اند که ریاست جمهوری در قوه مجریه فاقد اختیارات ویژه برای انجام کارویژه‌های این نهاد اجرایی است.
شهروندان به وضوح مشاهده کرده‌اند که نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری در موسم تبلیغات و رقابت‌های انتخاباتی برای موبالیزایشن و بسیج افکار عمومی برای مشارکت حداکثری و گرم نمودن تنور انتخابات، وعده سفر به کره ماه، اینترنت استارلینک، تور دور جهان در ۸۰ روز، ساخت خانه یک میلیونی در یک سال برای بی خانمان‌ها، وعده رفع حصر، وعده عادی‌سازی و ترمیم روابط با آمریکا، رفع فیلترینگ پلتفرم‌های مجازی محبوب ایرانیان و از همه مهمتر توانمند سازی اقتصادی خانواده‌های ایرانی را می‌دهند، اما خروجی آن‌ها نه معجزه بلکه چیزی جز تکرار همان وضعیت و مصائب گذشته نیست.
حال پرسش آن است که چه باید کرد؟ چه باید کرد که کارویژه‌های قوه مجریه در ایران باید همانند کارویژه‌ها و ماموریت‌های ذاتی قوه مجریه به سیاقی که در کشور‌های توسعه یافته جاری است، باشد؟ پاسخ به پرسش افکار عمومی و سوال پر ابهام شهروندان را اصل ۱۱۳ و ۱۳۶ قانون اساسی به وضوح داده است. اصل ۱۱۳ قانون اساسی به صراحت اشعار می‌دارد که: پس‏ از مقام‏ رهبری، ‏ رییس‏ جمهور عالی‌ترین‏ مقام‏ رسمی‏ کشور است‏ و مسئولیت‏ اجرای‏ قانون‏ اساسی‏ و ریاست‏ قوه‏ مجریه‏ را جز در اموری‏ که‏ مستقیما به‏ رهبری‏ مربوط می‏ شود، بر عهده‏ اوست. اصل ۱۳۶ نیز به صراحت بیان داشته است که: رئیس‌جمهور می‌تواند وزراء را عزل کند و در این صورت باید برای وزیر یا وزیران جدید از مجلس رای اعتماد بگیرد، و در صورتی که پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت نیمی از هیئت وزیران تغییر نماید باید مجدداً از مجلس شورای اسلامی برای هیئت وزیران تقاضای رای اعتماد کند. به این ترتیب راهنمای تغییر نقش فرمایشی به تقنینی برای رئیس جمهوری، در گام نخست قانون اساسی است. البته اصرار و ابرام رئیس جمهوری به حفظ استقلال در حیطه‌های نقش‌های او نیز کمک می‌کند که نقش او تقنینی شود و از نقش فرمایشی فاصله گیرد.
 به این ترتیب، اگر رئیس جمهور بتواند الگوی تقنینی را مبنای عمل و اختیارات خود در پاستور قرار دهد، تا حدی نقش ریاست جمهوری به فلسفه واقعی نقش ریاست جمهوری نزدیک خواهد شد. در غیر این صورت باید به شهروندان حق داد که بگویند، رئیس جمهوری در کشور ما هیچ‌کاره است. یادمان باشد که صرف داشتن یک نظم تک ریاستی در قالب (پرزیدانتال) آنهم در فقدان و غیاب سیستم پارلمانی یا همان نخست وزیری برای گردش سازو کار‌های قوه مجریه کافی نیست و رئیس جمهوری باید بتواند از حوزه اختیارات تقنینی خود فارغ از مداخلات نهاد‌ها و ارگان‌های موازی، به خوبی استفاده کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۳۶
چطوری میتونید یک دهم شدن ارزش پول ملی در دولت نجومی بگیر همیشه خندان حسن روحانی رو فراموش کنید؟ چطوری میتونید قاچاق دلار توسط برادر معاون اولش و اختلاس برادر خودش رو فراموش کنید؟ عراقچی هارو چطور میتونید فراموش کنید؟ چطوری؟ چجوری؟ مغز آوم سوت میکشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
وقتی که عملکرد دولت سیزدهم و انفجار تورم و مجلس یکدست شده را دیدیم
متوجه شدیم که روحانی حرفها و ادعاها و پیش بینی هایش درست بودند
و مانع تراشان و سنگ اندازان واقعی چه کسانی بودند!؟
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
کی گفته فراموش میکنیم ؟
ما نه اختلاس های دولت احمدی نژاد و نه اختلاس های این دولت و نه چای دبش رو فراموش نمیکنیم.
ما خیلی چیزای دیگه هست که فراموش نمیکنیم.
ضمناً عراقچی در تمام دولتها بوده، ولی ای کاش امثال تو میگفتید که دقیقاً از چی دفاع میکنید ؟!؟
همه اصلاح طلبا میگن رئیس جمهور فرمایشیه و هیچ قدرتی نداره، اگر قدرتی نداره پس چرا اینقدر زور می زنید رئیس جمهور از شما باشه ؟!
پاسخ ها
اسدالله شیواری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
اولا ، جلوی ضرر بیشتر را از هر کجا ولو کم را باید گرفت

دوما : یک انسان عاقل و دانا ، تا آخر باید برای نجات خود و

خانواده و کشور و مردمش ، هر چند کم و ناکافی ،نباید دست از تلاش و مبارزه بردارد

چون حتما و قطعا پشیمان خواهد شد و بار سنگین گناه و عذاب وجدان، یقه اش را رها نخواهد کرد
در طول تاریخ اصولگرایان دیگه هیچ وقت به اجماع و اتحاد نخواهند رسید
انشاالله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
جنگ قدرت در اوج!
پیچیده‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری
خیلی پیچیده مثل یک کلاف نخ همش گره گره خورده ولی این چند تا نخ تهش میشه یک نخ
پورمحمدی : شهید رئیسی اگر زنده بود خودش راه خودش را ادامه نمیداد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
عاشق پور محمدی هستم?
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
پور محمدی به جلیلی : شما که مسئول بودید باعث قطعنامه‌های سازمان ملل شدید که مجبور شدیم برای آن به وسیله برجام مذاکره کنیم . ( در پایان مذاکرات ظریف ، تمام قطعنامه ها لغو شدند )
آخرین نمونه نظرسنجی سازی مربوط به مطلبی در تابناک بود که مدعی بود قالیباف ۳۶ درصد و جلیلی ۳۳ درصد رای دارند و استدلال می کرد که در نتیجه قالیباف و پزشکیان به دور دوم می روند و نتیجه می گرفت که جلیلی باید انصراف دهد! حتی به اعداد توجه نکرده بود که با این فرض جلیلی و قالیباف به دور دوم می روند و بنابراین نیازی به کناره گیری هیچ کدام نیست!!!
زاکانی برای انصراف شرط گذاشته ! : اگر قالیباف و جلیلی ائتلاف کردند من هم موافقت میکنم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
زاکانی حتی یک درصد هم رای نداشته و ندارد و نخواهد داشت و فقط سر و صدا و هیاهو است و بس

و اگر جای بزرگان اصولگرا یان بودم رهایش میکردم

و حتی همین مقام شهرداری تهران را بعد از اتمام انتخابات از او پس میگرفتم ، تا متوجه وزن سیاسی اندک خود بگردد
مهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
زاکانی باید بماند تا وزن سیاسی ومقبولیت اجتماعی او برای خودش روشن شود .

سنجش میزان رای برای خودش روش شود .واقعا عالی میشود تعداد رای ایشان برای خودش روشن شود .
واقعیت اینستکه بسیاری از مردم به این نتیجه رسیده اند که رئیس جمهور در ایران اختیاری ندارد و اگر اصرار به ابتکار عملی داشتا باشد، فتنه گر و غربزده و ... می شود و نهادهای متعدد قدرت مانع کارش میشوند!
خلاصه ای از کارنامه شوکه کننده جلیلی :
تصویب بیش از ده قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل و آژانس انرژی اتمی
در زمان مذاکرات جلیلی با طرف های غربی .
مخالفت جدی و سنگ اندازی در قضیه FATF و رفتن ایران از لیست خاکستری به لیست سیاه و خسارات جبران ناپذیر به اقتصاد و منافع ملی .
اجرایی نکردن قرار داد کرسنت و زدن خسارت هنگفت ۵۶ میلیارد دلاری تا این لحظه .
مخالفت با سازمان های مردم نهاد و NGO ها و بدبینی به آن ها .
واقعیت اینست که وحدت و انسجام ملی با دوقطبی سازی ها قبلا تضعیف شده و امید به اصلاح امور در بسیاری ازبین رفته و انتخابات را راه حل نمی دانند!
در اختیارات رئیس جمهور این نکته را یاد آوری کنم که وزارت ارشاد مجوز برگزاری کنسرت می دهد و یک امام جمعه جلوی برگزاری آن را میگیرد...! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!!
فرصت بلیغات تمام شد ولی هیچ دودی از اردوگاه اصولگرایان بلند نشد؟!!!!!
چه مردم پای صندوق بیاند چه نیانذ پزشکیان رییس جمهور میشه. فقط جالبیش این هستش که این کاندیداهای اصولگرا حتی خودشون همو قبول ندارند وای به حال بقیه
، وعده سفر به کره ماه، اینترنت استارلینک، تور دور جهان در ۸۰ روز، ساخت خانه یک میلیونی در یک سال برای بی خانمان‌ها، وعده رفع حصر، وعده عادی‌سازی و ترمیم روابط با آمریکا، رفع فیلترینگ پلتفرم‌های مجازی محبوب ایرانیان و از همه مهمتر توانمند سازی اقتصادی خانواده‌های ایرانی !!
اما خروجی آن‌ها نه معجزه بلکه چیزی جز تکرار همان وضعیت و مصائب گذشته نیست.
زاکانی مرد باش و تا آخر بمان و تعداد طرفدارانت را ببین تا حساب کار دستت بیاید
ما رای نمی دهیم.تمام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
من نیز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
فقط شاید پزشکیان بتواند از وقوع یکدست سازی خطرناک تندروهای جبهه پایداری جلوگیری کند
قاضی زاده هاشمی که نامزد پوششی بود هم طبق برنامه ، انصراف داد و رفت بدنبال نقد
کردن دستمزدش !!!!
حالا تندروهای جبهه پایداری، که بشدت مدعی اخلاق دینی و شعارهای خودبرتر بینی و خود الگو پنداری هستند ، چطوری نوجوانان و جوانان را توجیه میکنند !!!!!
چون بزرگان و پیران ، که می‌دانستند !!!؟؟
پیچیده؟؟؟؟
برای نیامدن رانتخوارهایی مثل جهانگیری ،زنگنه، آخوندی ،نعمت زاده ،روحانی و.... رای ما فقط دکتر جلیلی ❤️❤️❤️
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
برو ادامه خوابت رو ببین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
سال ۹۳ تورم ۱۴ درصد
سال ۹۴ ( امضای برجام ) تورم ۱۱ درصد
سال ۹۵ تورم ۷ درصد
سال ۹۶ تورم ۸ درصد
سال ۹۷(خروج آمریکا از برجام) تورم ۲۷ درصد
سال ۹۸ تورم ۳۶ درصد
سال ۹۹ تورم ۲۶ درصد
سال ۱۴۰۰ تورم ۳۹ درصد
سال ۱۴۰۱ تورم ۴۵ درصد
سال ۱۴۰۲ تورم ۴۱ درصد
سال ۱۴۰۳ ( درپایان سال محاسبه میشود )
شواهذ نشان دهنده بازگشت دولت روحانی با دستور از بالا هست.اصلاح طلبان زهر خودشان را ریختند منتظر فجایع بی سابقه ای باشید مگر دلسوزان نظام جلوی فاجعه را بگیرند
سال 76 ناطق نوری هراسی سال 84 هاشمی هراسی سال 92 قالیباف هراسی سال 96 رئیسی هراسی این تمام استراتژی فریبکارانه و زشت اصلاح طلبان بوده برای رای آوردن اگر همچنان کار میکنه اشکال از مغز مردم امیدوارم دیگه کار نکنه
با رأی و بدون رأی هیچ اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد. کارها به همان روال سابق طی خواهد شد!
این چه وضعیتی است که کاندید انتخابات ( زاکانی ) گرو کشی میکند ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
زاکانی مثلا دارد چانه زنی می‌کند تا حتما مقام شهرداری تهران را واسش تضمین کنند
ولی خبر ندارد که او وزن سیاسی و رای قابل توجه ندارد
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری