بازدید 6389
مرور روزنامه‌های شنبه ۹ تیر

منتخب محترم، لطفاً امید را نکشید/در آرزوی دولت کارآمد/تجدید نظر در مصداق «رجل سیاسی»

آخرین خبر‌ها از نتایج انتخابات، تکمیل پازل افراطی‌ها با ترامپ، افزایش استقبال از یارانه دستمزد، جدال بایدن و ترامپ بر سر ایران، اوکراین، غزه و مسائل داخلی آمریکا، انتخابات چهاردهم فصلی نوین در روند انتخابات، پرداخت مبالغ همسان سازی؛ به زودی، چله دلتنگی برای رئیس‌جمهور شهید، بورس در انتظار دو راهی انتخابات و انتحار تل آویو در مرز‌های شمالی از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۲۴۵۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۷ 29 June 2024

 

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز شنبه ۹ تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که حضور چهره‌های سیاسی؛ شخصیت‌ها و مقامات پای صندوق‌های رای، دوئل سالمندان بر سر کاخ سفید، باز هم ازبکستان، دوباره قطر! و مروری بر آمار‌های مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری در جمهوری اسلامی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 

منتخب محترم، لطفاً امید را نکشید


سجاد آذری طی یادداشتی در شماره امروز جوان با عنوان منتخب محترم، لطفاً امید را نکشید نوشت: انتخابات برنامه‌ریزی نشده‌ای که بعد از حادثه غمبار شهادت آیت‌الله رئیسی برای کشور پیش آمده‌بود، بالاخره برگزار شد و تا مدتی دیگر یکی از نامزد‌های این دوره قرار است روی صندلی فردی بنشیند که شعار اصلی وی «دولت مردمی» بود و «ما می‌توانیم» را اجرایی کرد. عزیز خستگی‌ناپذیری که آنقدر بر سر سوگند ریاست جمهوری مبنی بر اینکه «خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور» می‌کنم، ماند تا به قول شهید سلیمانی به اندازه لباس تک سایز شهادت شد. 
در هر صورت امروز بعد از گذشت بیش از ۴۰ روز از شهادت شهید رئیسی، کشور در حال شناختن چهاردهمین رئیس‌جمهور خود است، فردی که قرار است برای چهار یا هشت سال آینده مستأجر ساختمانی در خیابان پاستور شود که پیش از این افراد بسیاری را دیده و دیر یا زود افراد بسیار دیگری را نیز خواهد دید. فردی که قرار است به عنوان نهمین رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس قوه مجریه به مسند ریاست تکیه زند، منتخب جمهور ایران است که مردم با امید‌های بسیاری به او رأی داده‌اند و از میان برنامه‌ها و کارنامه‌های مختلف دیگر نامزد‌ها وعده‌های وی را عملی‌تر دیده و او را انتخاب کرده‌اند تا در جهت اصلاح امور کشور اقدام کند. 
اکنون ملت در شرایطی رئیس‌جمهور جدید را انتخاب خواهند کرد که بعد از یک دهه سخت اقتصادی، در دوران شهید رئیسی کشور حرکت به سمت ثبات را شروع کرده‌بود، در این شرایط مهم‌ترین دغدغه‌ای که ذهن جامعه ایرانی را به خود مشغول کرده این است که آیا رئیس‌جمهور بعدی توانایی حرکت در مسیر بهبود شرایطی را که آغاز شده‌بود، دارد یا قرار است دهه از دست رفته ۹۰ تکرار شود. مشخص است که تمامی نامزد‌های حاضر در انتخابات ابراز امیدواری کرده‌اند که شرایط کشور را به سمت بهبود خواهند برد و شاید همین ایجاد امید در دل مردم است که موجب شد رهبر معظم انقلاب پس از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم فرمودند که «روز انتخابات برای ما ایرانی‌ها، روز نشاط و شادی است؛ بخصوص آن وقتی که انتخابات برای گزینش رئیس‌جمهور است که چند سال آینده کشور با این انتخاب مردم تعیین می‌شود» همچنین شاید در راستای همین ایجاد امید است که ایشان در دیدار مردمی در سالروز عید غدیر و در آستانه انتخابات مردم را تشویق کردند برای حضور در انتخابات تنبلی نکنند و مسئله انتخابات را دست‌کم نگیرند. 
شاید بتوان امید را مهم‌ترین موتور محرک هر ملت دانست و اتفاقاً وقتی شرایط سخت می‌شود، افرادی که بتوانند با واقع‌بینی راه‌حلی برای خروج از آن شرایط پیش روی ملت خود قرار دهند و در این جهت اقدام کنند همواره در حافظه تاریخی مردم با نام نیک خواهند ماند. امروز که ملت ما با حضور پرشور خود در آزمون انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم سربلند بیرون آمده نشان داده که به آینده امیدوار است. در شرایطی که مشارکت پایین نشانگر ناامیدی مردم به اصلاح وضعیت است مشارکت بیشتر از دوره قبلی انتخابات نیز خود نشان از ایجاد امید در میان مردم است و نشان می‌دهد مردم با تلاش‌های شهید رئیسی نسبت به بهبود وضعیت بعد از یک دهه سختی امیدوار شده‌اند و باور دارند رئیس‌جمهور بعدی خواهد توانست مسیری را که با مجاهدت‌های بسیار این شهید باز شده دنبال کند. 
در این شرایط، اما مسئولیت رئیس‌جمهور بعدی به مراتب سخت نیز می‌باشد، چون در حالی که ملت به ادامه مسیر شهید رئیسی امیدوار هستند از سوی دیگر با توجه به اینکه هر رفتار او با شهید جمهور مقایسه خواهد شد، هرگونه لغزش وی نیز می‌تواند امیدواری‌های جامعه را نسبت به او کم کند و بر همین اساس این وظیفه منتخب بعدی است که تمام توان خود را مصروف کند تا چهره‌ای جهادگر از خود به جای بگذارد که نه‌تن‌ها جامعه را از خود ناامید نکرد، بلکه کشور را به قله را رسانده‌است. 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سال گذشته در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران در خصوص ضرورت این کار جهادی و لزوم ناامید نشدن تأکید کرده‌بودند که «وظیفه‌مان امروز کار جهادی مسئولان است؛ همه مسئولان کشور امروز موظفند کار جهادی کنند، شبانه‌روزی کار کنند، خستگی نشناسند. ما فصل مشبعی را حرکت کردیم. این سربالایی، این شیب تند را عبور کردیم، به قله‌ها نزدیک شدیم. نباید خسته بشویم. امروز روز خسته شدن نیست، روز ناامید شدن نیست. امروز روز شوق است، روز امید است، روز حرکت است. مسئولان کشور در بخش‌های مختلف باید با این روحیه حرکت کنند.»

 

در آرزوی دولت کارآمد

محمدصادق جنان‌صفت طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت نوشت: شاید در حالی که این نوشته را می‌خوانید آشکارشده باشد کدام کاندیدا توانسته بیشترین رای شهروندان را به خود اختصاص دهد و شاید هم تا پایان امروز اگر گیر و گرفتاری نباشد رییس دولت چهاردهم مشخص شود. همه شهروندان ایرانی که از حق رای خود استفاده کرده و به یک کاندیدا رای دادند آرزو دارند دولتی خوب و دولتی کارآمد بر سر کار آید.

آن گروه از ایرانیانی هم که از حق رای خود استفاده نکرده‌اند هرگز دلشان نمی‌خواهد دولتی ناکارآمد بر سرکار آید که روزگارشان را بدتر از امروز کند، اما دولت کارآمد و دولت خوب کدام دولت است؟ به لحاظ تئوریک در دنیای امروز دولت خوب و کارآمد دولتی است که چابک و چالاک و دانا باشد و توانایی داشته باشد با کمینه‌ترین دخالت در زندگی شهروندان بیشترین بهره‌وری را داشته باشد. دیگر دوران دهه پس از جنگ دوم جهانی که دولت خوب دولت دخالت‌گرا بود سپری شده است. دولت خوب در دنیای امروز کاری در چارچوب عرف جهانی و قانون با روش زندگی شهروندان کاری ندارد و نمی‌خواهد در این‌باره دخالت کند. زندگی فردی شهروندان و روش زندگی که برمی‌گزینند حق آنهاست و دولت خوب در این‌باره باید دنباله‌روی خواست همه شهروندان باشد.
از سوی دیگر دولت خوب بیشترین کوشش را برای آرامش و آسایش ذهن و دل شهروندان به کار می‌گیرد و سنگ‌راه‌های بزرگ گذاشته شده در این مسیر را برمی‌دارد. ایرانیان امروز به خوبی دریافته‌اند سنگ‌راه بزرگ در راه آسایش مادی و آرامش ذهنی آن‌ها خصومت با غرب است بنابراین شهروندان ایران آرزو دارند این سنگ‌راه برداشته شود و سیاست خارجی راهبر تازه‌ای برگزیند. این رخداد می‌تواند نگرانی و ناراحتی ذهنی شهروندان را به آن‌ها برگرداند.
شهروندان ایرانی دهه‌هاست با اقتصادی نابسامان و ناکارآمد روبه‌رو هستند و نیک می‌دانند در این دهه‌ها دولت‌ها با راهبرد حمایت از کم‌درآمد‌ها سیاست‌های اقتصادی را بنیان نهاده‌اند که به رشد حیرت‌انگیز رانتخواران منجر و نابرابری‌ها را به اوج رسانده است. حالا شهروندان می‌خواهند دولتی بر سر کار آید که به بهانه حمایت از کم‌درآمد‌ها سیاست‌های اقتصادی ریشه‌سوز را بر جامعه حاکم نکنند و با دخالت در هر فعالیت اقتصادی راه ورود سرمایه‌ها به تولید و تجارت را نبندند. دولت خوب دولتی نیست که درگیر عدس و لوبیاچیتی و شیر و گوشت شود و دنیایی را که با سرعت برق دارد جلو می‌رود نبیند. شهروندان ایرانی نه نیاز به عقل معاش دولت ساخته دارند و نه اینکه کم‌هوش‌تر از شهروندان جهانی هستند. راه را باز بگذارید و ببینید که ایرانیان در زورآزمایی اقتصادی با شهروندان جهانی چیزی کم ندارند.
ایرانیان دهه‌هاست در آرزوی دولت خوب به معنای دولتی کارآمد کمتر مداخله‌جو و نیز مداراجو با جهان هستند.

 

تجدید نظر در مصداق «رجل سیاسی»


روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان تجدید نظر در مصداق «رجل سیاسی» نوشت: با قطع نظر از خروجی انتخابات اخیر ریاست جمهوری، سازوکار‌های این انتخابات نشان داد که باید در زمینه تعریف «رجل سیاسی» و مصادیق آن و بعضی از مسائل مرتبط با نامزد‌های ریاست جمهوری تجدید نظر اساسی صورت بگیرد.
۱- سطح نامزد‌های ریاست جمهوری از نیاز واقعی کشور، بسیار پائین‌تر است. این موضوع به تعریف «رجل سیاسی» مربوط می‌شود که به دلیل نادرست بودن آنچه در مصوبات مرتبط با این عنوان وجود دارد، چنین مشکلی پدید می‌آید. ویژگی‌هائی از قبیل سابقه وزارت، معاونت قوه، استانداری، نمایندگی مجلس و... بهیچوجه نمی‌توانند الزاماً مقوم عنوان «رجل سیاسی» باشند. چه بسا افرادی که در این پست‌ها حضور داشته باشند، ولی فاقد تدبیر لازم و مدیریت کافی برای انجام همان مسئولیت‌ها بوده باشند. این نکته را بیشتر از این جهت باید در نظر داشت که متاسفانه در نظام حکمرانی ما بسیاری از مسئولیت‌ها براساس دوستی و هم‌جناح بودن و رفاقت و حتی قوم و خویشی واگذار می‌شوند و رعایت معیار لیاقت و کاردانی و شایسته‌سالاری تقریباً فراموش شده است. در مقابل، چه بسا افراد که بدون اشغال چنین پست‌ها و سمت‌هائی دارای شایستگی‌های لازم برای مدیریت کشور و تدبیر امور هستند، ولی به دلایل مختلف به مسئولیت‌های کلیدی که احراز آن‌ها از شرایط قرار گرفتن در دایره تعریف عنوان «رجل سیاسی» است قرار نگرفته‌اند. این واقعیت را در جامعه خودمان و در همین انتخابات‌ها بسیار دیده‌ایم و حتی افرادی را در جایگاه ریاست جمهوری مشاهده کرده‌ایم که به جای حل مشکلات کشور بر مشکلات افزودند و جامعه را به قهقرا بردند. روشن است که باید در تعریف عنوان «رجل سیاسی» تجدید نظر اساسی صورت بگیرد تا کشور از وضعیت نامطلوب کنونی نجات یابد و مردم بتوانند به راحتی افراد مناسب کلان‌ترین مدیریت کشور را انتخاب کنند. در شرایط کنونی، انتخاب صالح ناممکن است چه رسد به انتخاب اصلح.


۲- در انتخابات‌های ریاست جمهوری، حضور پوششی‌ها به هیچ وجه شایسته جامعه ایرانی نیست. خود پوششی بودن، یکی از نشانه‌های بارز فاقد صلاحیت بودن نامزد‌های ریاست جمهوری است. مردم بشدت بابت اینهمه هزینه که برای استفاده نامزد‌های پوششی در رسانه ملی می‌شود ناراضی هستند. هزینه رسانه ملی از اموال عمومی و بیت‌المال است. چرا بیت‌المال صرف مطرح شدن افراد پوششی می‌شود؟ علاوه بر این، وقت مردم نیز با رجزخوانی‌های این قبیل افراد تلف می‌شود و از این بابت نیز جامعه و کشور دچار خسران می‌شوند. شورای نگهبان باید عناصری را که سابقه پوششی بودن دارند فاقد صلاحیت بداند، زیرا واقعاً چنین افرادی از مصادیق «رجل سیاسی» نیستند.


۳- دسته دیگر افراد فاقد صلاحیت احراز جایگاه ریاست جمهوری، کسانی هستند که حداقل دو بار در انتخابات شرکت کرده‌اند و مردم به آن‌ها رای نداده‌اند. متاسفانه در انتخابات‌های ریاست جمهوری افرادی واجدصلاحیت دانسته می‌شوند که چندین بار شانس خود را امتحان کرده‌اند و کاملاً مشخص شده که مردم آن‌ها را قبول ندارند. این افراد را هم شورای نگهبان باید فاقد صلاحیت بداند و اجازه مطرح شدن چندین‌باره به آن‌ها ندهد. حضور مکرر این قبیل افراد در میان نامزد‌های ریاست جمهوری از عوامل فاصله گرفتن مردم از صندوق‌های رای است، زیرا عدم اقبال مردم به این معناست که آن‌ها از مصادیق «رجل سیاسی» نیستند.
۴- ممکن است گفته شود برای جلوگیری از ورود افراد پوششی و کسانی که چند بار نامزد شده، ولی رای نیاورده‌اند، قانونی وجود ندارد. حل این مشکل برای شورای نگهبان بسیار آسان است. زیرا اولاً شورای نگهبان سابقه عمل کردن به تشخیص خود را زیاد دارد و در این موارد هم می‌تواند به همین روش عمل کند. ثانیاً برای تصویب قانون در این زمینه زمان زیادی لازم نیست به ویژه برای شورای نگهبان البته اگر اراده کند. تجدید نظر اساسی در مصادیق «رجل سیاسی» اکنون یک ضرورت است.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۷۳
چرا و به چه علت
عجیب است ؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
نرخ مشارکت مردم در انتخابات حدود 40% اعلام شده است.
این نرخ حتی 8% هم از انتخابات 1400 هم کمتر است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
باید به صدای آن 60 درصدی که رای ندادند گوش داد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
چرا نرخ مشارک 85% در انتخابات ریاست جمهوری 1388 به 40% کنونی کاهش یافته؟
چرا اکثریت مردم در انتخابات شرکت نمی کنند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
فقط خودی ها می توانند کاندید شوند.
اما در فرآیند رای دادن مسئولان از غیر خودی ها هم دعوت می کنند تا رای دهند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
باور کردید که کامنت نویس های مجازی نماد متوسط جامعه نیستند؟
مهران
| Netherlands |
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
دیگه مطمئنم طرفدارای جلیلی تنها هنرشون کاسبی در شرابط تحریم هست. اینا مطمئنا در یک جامعه ازاد و اقتصاد آزاد حتی نون شبشون رو نمی تونن در بیارن.
سرتونو از زیر برف بیارید بیرون
بیشترین ضربه به دموکراسی با این عملکردتون وارد کردید
این شد درصد مشارکت؟؟؟

یاد انتخابهایی با مشارکت 80-90 درصدی بخیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
برای مسئولان،
مهم نتیجه انتخابات است و نه نرخ مشارکت در آند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
سرتون از زیر برف بیاورید بیرون، چقدر در همین تابناک بر علیه مشارکت مردم تبلیغ کردید!
احمدی نژادی ها که گفتند رای بی رای
چوبش رو خوردید؟؟؟

اینم نتیجه پشت کردن به مردم و کاندیداهای مردمی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
احمدی نژاد با آرای باطله می تونست رقابتی تنگاتنگ داشته باشه ، آدمی که به مردم بگه خس و خاشاک مردمی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
درود بر احمدی نژاد و یارانش ...
درصد مشارکت براتون هنوز درس عبرت نشده؟؟؟

شایدم همینو میخواید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
مشارکت در امریکا 19 درصد
درود بر ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
مشارکت در امریکا بالای 80 درصده چرا دروغ
میگی
علی
| Canada |
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
مشارکت در انتخابهای کانادا و امریکا زیر ۷۰ درصد نیست هیچوقت دوست عزیز.
گچ پژ
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
آقای ناشناس 7:51 دقیقه حالا که آمریکا معیارت هست به
درامد و تورم و رفاه و اینترنت وآزادیهای آمریکا هم توجه کن آن وقت میروی در سوراخت پنهان میشوی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
مشارکت آمریکا 66 درصد است
در ویکی پدیا ببینید
متاسفانه کشور هزینه پوششی ها را باید تحمل کند که فقط انسجام و امید مردم را از بین می برند.
یک زمانی با10 میلیون رای نماینده مجلس میشدند

الان 10 میلیون رای یعنی پیا برو رییس جمهورشو

کحا رفت احمدی نژادی که بالای 25 میلیون رای آورد
کجا رفت محمدخاتمی که 20 میلیون رای آورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
روحانی ۲۴
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
فکر کردی کشورهای مدعی غربی چند درصد مشارکت دارند؟
باید چوب تنبلی تون رو بخورید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
احمدی نژاد ۲۵ میلیونی !؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
اسم اون مردک خس و خاشاک رو بغل خاتمی نیار ، راههای یکی دیگه رو هم به اسم احمدی نژاد نزن
اصلاح طلبان اگه رای بیارند،این خط،این نشون که ۸ سال دیگه به ملت میگن یه عده نذاشتن ما کارکنیم،ریس جمهور اختیاراتی نداره.همین والسلام.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
مگه غیر از اینه؟ چشمات رو باز کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
حالا مثلا اصولگرایان یا پایداریها که کار کردن چی شد؟ تورم رو رسوندن به 500 در صد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
ما حاضریم کلا دولت نداشته باشیم یا اصلا دولت کاری نکنه به جای اینکه دوستان شما دولت بشن و از حساب مردم 3 میلیون بردارن
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
تورم ۵۰۰ درصد!
ازکجا میاری این آمار رو!؟
هروقت یاد گرفتیم بر اساس انصاف حرف بزنیم و احساسی انتخاب نکنیم اونوقت پیشرفت کردیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
حالا نه بقیه رئیس جمهور ها معجزه کردن و ما رشد اقتصادی 10 درصدی داشتیم
فقط مشکل اصلاح طلب ها بودن....
برادر واقعا یک سری نهاد ها اجازه کار به دولت را نمیدهند
از جمله نهاد های نظامی که در اقتصاد وارد شدن و نیاز به مجوز ندارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
خدابیامرز اگر یکسال دیگه ادامه میداد و دوره 4 ساله کامل میشد با همین شیب تورم فعلی میشد 500 درصد
طرف هر چی تحریم تو دنیا بوده رو برای ضربه زدن بمردم ایران جمع کرده و هنوز ۵ میلیون نفر طرفدار داره تو ایران . خداییش تو فکر اینا جز افزایش تورم و تحریمها و بدبخت شدن مردم چی میگذره؟
بهتره تا اینو ترامپ انتخاب بشند تا کار اینار یکسره بشه.
من به قالیباف رای دادم ولی حالا که رقابت بین پزشکیان و جلیلی شد به پزشکیان رای نمیدم که یاداور دولت روحانیه ،قطعی برق به دلیل هشت سال نیروگاه نساختن و با وقاحت افتخار کردن بهش دولت روحانی هنوز یادمون نرفته
اگر شما هم مثل من کارمند مشکلتون اقتصادیه از پزشکیان بترسید
پاسخ ها
رنجبران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
آیا جلیلی یادآور دولت احمدی نژاد نیست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
جلیلی منو بیشتر یاد شعب ابی طالب میندازه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
جلیلی میاد چنان مشکل اقتصادیتو حل می کنه که کلا نتونی بیای اینترنت ملت رو مستفیض کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
سر تو از توی خبرنامه ها و جلسات شستشوی مغزی دربیار و ببین اطرافت چی میگذره!
احتمالا برای اولین بار رئیس جمهوری خواهیم داشت که منتخب یک پنچم واجدین شرایط. خواهد بود حتی در دور دوم هم این اتفاق کاملا محتمل است
بدبختمون کردید
اتلاق واژه ( جبهه انقلاب ) به جلیلی ، یعنی چه !!!!؟؟؟

یعنی آیا پزشکیان ‌یا پور محمدی از جبهه ضد انقلاب، هستند !!!!؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
جلیلی پاکدست و مومن و مدیر است
نمیگذارد اطرافیانش دزد جمع شوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
اطلاق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
اقای ریسی هم شخص خودش مومن و پاکدست بود ولی از پرونده چای دبش و وزیر کشاورزی اش چه خبر؟؟؟؟؟؟؟
واقعا دولت قبل موقق بود؟؟؟؟


گوشت کیلیویی 600 هزار تومان
دلار 60 هزار تومان
یک کیلیو میوه تابستانی متوسط 80 هزار تومان
تورم بالای 50 درصد
و ...

اینها را نشانه دولت موفق و کار آمد می دانید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وعدهای دولت را بنویسید و در مقابل اش ببینید طی سه سال چقدر محقق شده است
با مردم صادق باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
دولت رییسی وطن فروش نبود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
گوشت ۹۵۰ میوه زیر ۱۰۰ تومن پیدا نمیشه
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
دمت گرم حرف حق زدی
ناشناس
| Romania |
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
تازه جوان نوشته به ثبات رسیده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
واقعا شرم آوره که جوان از وضع موجود دفاع میکنه!! لااقل دو تا مزیت وضع موجود رو بنویس تا مردم بدونند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
کجای وطن فروخته شد
نکنه فکر کردی توی دریای خزر سهم داشتیم که فروختن؟
ظاهرا میزان مشارکت نسبت به ۱۴۰۰ هم کمتر بوده ، الان یکی میاد میگه تقصیر روحانیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
100 درصد تقصیر روحانی است
چقدر آواربرداری طول می کشه
مهران
| Netherlands |
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
الان زمان توسعه یک کشور که زیر و رو بشه تو دنیا 10 سال هست. اینا سه سال روی کار بودن هیچ تغییری نکرده بد ترم شده. حالا هنوز به دولت روحانی میپرن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
اجمدی نژاد هم تا سال آخر میگفت تقصیر دولت قبل است
ما به سیاست کاری نداریم ما مردم کوچه بازار هستیم به جیبمان نگاه می کنیم و زندگی می کنیم. رییس جمهور آینده جیبمان را خالی نکن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
انشالله همیشه جیبت پرپول عزیز ! روزی دهنده خداست ! این سروصداها فقط برای تصاحب قدرت هست و بس
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
روسای جمهور خوب ، شاید نتوانستند و نمیتوانند باعث تغییرات و اتفاقات مثبت بسیار زیادی در این سیستم حکومتی بشوند

ولی روسای جمهور بد ، توانستند تا موجبات بالا رفتن خسارات و مشکلات بسیار زیادی برای مردم و کشور بشوند

پس مردم فقط بخاطر جلوگیری از بیش از پیش شدن مشکلات و هر گونه احتمال حوادث خطر ناک برای کشور

باید در انتخابات شرکت فعال و گسترده تری داشته باشند
آقا دیگ جلیلی شوخی بردار نیست باید همه تلاشمونو کنیم مشارکت بره بالا تا جلیلی رای نیاره جلیلی هزار پله از دولته قبل هم بدتره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
خدا نگذره از کسانی که از جلیلی ضد فساد و مدیر قوی بد می گویند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
مدیر قوی؟
کجا را مدیریت کرده
معاون دست سوم وزارت خارجه که مدیریت نیست
یعنی محدودیت اینترنت برداشته خواهد شد ؟ کاندیدا ها همه همینو گفتن
پاسخ ها
اهل قیطریه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
ارسال مکرر و شبانه روزی پارازیت های ماکروویو برای ایجاد اختلال در شبکه های ماهواره ای موجبات سر دردهای شدید
و میگرن و سر گیجه و سر در گمی و تاری دید و عدم تمرکز و بی حالی اکثر مردم و بروز بیماری های مغزی و سکته در سالمندان و حتی میان سالان و جوانان و حتی کودکان

وخسارات جبران ناپذیر به جنین زنان باردار و احتمال سقط جنین ویا بدنیا آوردن کودکان نارس و عقب مانده ذهنی شده ومیگردد

آیا مسولان مجری این پارازیت ها بفکر تندرستی وجان خودشان و خانواده وعزیزان شان نمیباشند !!!؟؟
با جلیلی و ترامپ تا 2028 !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
به 2028 نمی رسه ، سال اول تکلیف یک سره میشه!
دیگه وقتی اصلاح طلبان هم نتوانند قشر خاکستری را به مشارکت دعوت کنند یعنی اوضاع خطریه ، دوستان به فرزندان خود پرواز بیاموزیم مملکت روی هواست
آنهایی که رأی دادن نمی توانند نق بزنند و اعتراضی برای آنچه انتخاب کرده اند داشته باشند. بزودی نتیجه انتخاب خود را خواهند دید!
خود کرده را تدبیر نیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
مگر اونهایی که رای دادند توانستند اعتراض کنند؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
ما از دولتی که بهش دای دادیم طلبکار خواهیم خود. شما طلبکار خودتون خواهید بود
واقعا دولت قبل موقق بود؟؟؟؟

گوشت کیلیویی 600 هزار تومان
دلار 60 هزار تومان
یک کیلیو میوه تابستانی متوسط 80 هزار تومان
تورم بالای 50 درصد
و ...

اینها را نشانه دولت موفق و کار آمد می دانید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وعدهای دولت را بنویسید و در مقابل اش ببینید طی سه سال چقدر محقق شده است
با مردم صادق باشید
وقتشه دنیا طعم دولت سوپر انقلابی رو بچشه ، و در حس خوشایند مردم ایران شریک بشه ، مخصوصا حضرات دموکرات که پیچ رو بدموقع شل می کردند
اگر رأی بالای جلیلی را در پیوند با عملیات وعده صادق تفسیر کنیم به نتیجه‌ای عجیب می رسیم. عملیات وعده صادق به جای آنکه در فضای بین الملل نقد شود، در فضای داخلی خرج انتخابات ریاست جمهوری می شود!!
منتخب محترم، لطفاً امید را نکشید

مگر مرده را می‌توان دوباره کشت؟!
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات