گفت و گوی تابناک با صاحبنظران سیاسی؛

چرا آراء در سبد نامزدها به خوبی توزیع نشد؟ / پیش بینی افزایش مشارکت در دور دوم

سردبیر روز پلاس درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دور دوم که انتخابات دو قطبی تر شد می توان تحلیل بهتری داشت که چرا میزان مشارکت و آرای آقایان رئیسی و روحانی بین کاندیداها توزیع نشده است.
کد خبر: ۱۲۴۵۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۸ 29 June 2024

چرا آراء در سبد نامزدها به خوبی توزیع نشد؟ / پیش بینی افزایش مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

سردبیر روزپلاس با تأکید براینکه مهمترین موضوعی که در حال حاضر باید به آن توجه کرد، کاهش مشارکت است، گفت: این مسائل مهم نشان می دهد یا دلخوری بین رای دهندگان چه اصول گرا و چه اصلاح طلبان وجود داشته یا اینکه خیالشان راحت بوده که رایشان تاثیرگذار نخواهد بود. اکنون در دور دوم انتخابات دو قطبی تر شد می توان تحلیل بهتری داشت که چرا میزان مشارکت و آرای آقایان رئیسی و روحانی بین کاندیداها توزیع نشده است.

پیمان ماهور سردبیر روزپلاس در گفتگو با خبرنگار «تابناک» در خصوص تحلیل روند دور اول انتخابات ریاست جمهوری گفت: مهمترین موضوعی که در حال حاضر باید به آن توجه کرد، کاهش مشارکت است به طوری که حتی از انتخابات اخیر مجلس هم پایین‌تر بوده است. بنابراین نکته‌ اصلی همین موضوع است که چرا این مشارکت‌ها کاهش داشته است و بحث دومی نیز نحوه توزیع آراء است. آقای رئیسی در دوره قبلی حدود 18 میلیون رای داشتند و یک بخشی از این آراء بین آقای جلیلی و آقای قالیباف توزیع شد و یک بخشی نیز به آقای پزشکیان.از سوی دیگر اگر آرای آقای روحانی را که از آقای پزشکیان حمایت کردند را در نظر بگیرم بیانگر این است که آراء در سبد کاندیداها  به خوبی توزیع نشده است.

وی تأکید کرد: این مسائل مهم نشان می دهد یا دلخوری بین رای دهندگان چه اصول گرا و چه اصلاح طلبان وجود داشته یا اینکه خیالشان راحت بوده که رایشان تاثیرگذار نخواهد بود. اکنون در دور دوم انتخابات دو قطبی تر شد می توان تحلیل بهتری داشت که چرا میزان مشارکت و آرای آقایان رئیسی و روحانی بین کاندیداها توزیع نشده است.

سردبیر روزپلاس در خصوص دلیل قهر و عدم مشارکت معنادار گفت:شاید یکی از دلایل آن برگزاری انتخابات‌ها پی در پی بوده که نمونه آن انتخابات مجلس بود و بعد ریاست جمهوری. ولی اگر به صورت قاطع بخواهیم پاسخ دهیم باید نتایج دور دوم انتخابات را ببینیم و بعد نظر دهیم. به نظر می رسد که در دور دوم افزایش پیدا خواهد کرد.

 

غلبه گفتمان شفاف و صریح بر گفتمان نقابدار

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: در انتخابات در دور دوم انتخابات، انتخابات به قول معروف دو گفتمان صریح و روشن و خیلی شفاف روبروی هم قرار گرفتند. به عبارتی گفتمان‌های به قول معروف باری به هر جهت نقابدار تشریف ندارند. 

جلال برزگر کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار«تابناک» در رابطه با برگزاری دور اول انتخابات ریاست جمهوری، گفت: دوره اول انتخابات ریاست جمهوری در خلاء رخ نداده و ما در چند سال گذشته شاهد اتفاقات بسیار مهمی بودیم مثل حوادث سال ۱۴۰۱ نظیر ابتر ماندن و بی‌نتیجه ماندن برجام و خیلی از امیدهای مردم که به دلایل مختلف نقشه برآب شد. بنابراین این مسائل باعث کاهش مشارکت در سطح عمومی در انتخابات‌های اخیر شده است.

برزگر ادامه داد: این انتخابات از این قاعده مستثنی نبود ولی بعد از چند دور مشارکت پایین مردم عادی به حساب می‌آید چرا که  این انتخابات به دو بخش تقسیم شد یک بخشی که کماکان تصمیم به حضور در صحنه انتخابات را نداشتند و بخشی که به هر حال تصمیم به حضور گرفتند آن هم بعد از چند انتخاباتی که شرکت نکرده بودند.

وی تصریح کرد: به هرحال اینکه برخی از افراد تصمیم به حضور به انتخابات کردند به دلیل حضور پزشکیان بوده است. برهمین اساس در روز گذشته نتیجه عجیبی را با حضورشان رقم زدند هم تحریم کردند و هم برنده شدند و توانستند انتخابات را به دور دوم بکشند. این اتفاق خیلی عجیب و جالبی است که بخشی از مردم در صحنه حضور پیدا کردند؛ البته برخی از کاندیدایی که رأی داند جزیی از مردم بودند؛ راجع به عامه مردم که در طی این سال‌ها ناامید و خسته شده بودند صحبت می کنیم.

برزگر ادامه داد: کشیدن شدن انتخابات به دور دوم اتفاق بسیار خوبی است چرا که دو گفتمان ناب و  دوگفتمان غیرنقاب زده و دوگفتمان صریح و روشن در دور دوم مقابل هم قرار گرفتند و اگر این بخشی که تصمیم به رای دادن گرفتند از بین مردم خسته سال‌های گذشته در دور دوم باشند و بخشی تصمیم بگیرند به افرادی که رأی دادند کمک کنند به طور حتم آقای پزشکیان با اختلاف بالا برنده خواهد شد؛ ولی اگر حداکثر شرکت کننده یا همان کسانی که در دور اول بودند، باشند باتوجه به اینکه آرای آقای قالیباف بین آقایان پزشکیان و جلیلی تقسیم خواهد شد و بخش عمده احتمالا به سمت آقای جلیلی می روند و بخشی به سمت آقای پزشکیان بروند همچنین اگر آن کسانی که از انتخابات سال های گذشته خسته شده بودند تصمیم به شرکت در انتخابات نکنند گفتمان آقای جلیلی حاکم برکشور خواهد شد. ولی احتمال اینکه اکنون که مردم با حداقل نفرات حداقل مشارکت توانستند این بازی را به دور دوم ببرند اگر روشنگری خوبی صورت بگیرد اگر هفته باقی مانده گفتگوی خوبی صورت بگیرد شاید عده بیشتری به کمک دوستانشان که رای دادند بیاند و پزشکان با اختلاف برنده می شود. به هر در حال انتخابات در دور دوم انتخابات، انتخابات به قول معروف دو گفتمان صریح و روشن و خیلی شفاف روبروی هم قرار گرفتند. به عبارتی گفتمان‌های به قول معروف باری به هر جهت نقابدار تشریف ندارند.

وی حوادث سال‌های اخیر و بی‌نتیجه ماندن برجام که از داخل و خارج را دلیل قهره و عدم مشارکت معنادار عنوان کرد و افزود: در این خصوص خیلی از افراد در خارج از تلاش های گسترده انجام دادند که افرادی مثل آقای جلیلی و آقای ترامپ معمارهای ناامیدی مردم ایران بودند اکنون خوشبختانه یکی از این معمارها در معرض رای مستقیم مردم قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: اگر این انتحابات نمونه بین المللی مقایسه کنیم شبیه انتخابات فرانسه شده که لوپن و شیراک مقابل هم قرار گرفتند و آنجا هم لوپن در آستانه پیروزی بود ولی هوادارهای شیراک توانستند طبقه متوسط را به صحنه بیاورند و سرنوشت انتخابات را عوض کند شاید چنین اتفاقی ممکن است در ایران نیز اتفاق بیفتد.

 

مشارکت کم اما با رقابت سالم و نزدیک/ افزایش مشارکت در راه است

مدیر مسئول انصاف نیوز، با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری در دور اول امید را در بین مردم ایجاد کرد، گفت: پیش بینی می شود که مشارکت در دور دوم انتخابات روند افزایشی داشته باشد؛ چرا که بخشی قابل توجهی از نخبگان سیاسی جریان‌های مختلف در این انتخابات با همدیگر رقابت کردند.

علی‌اصغر شفیعیان، مدیر مسئول انصاف نیوز ، در گفتگو با خبرنگار«تابناک» در رابطه با تحلیل دور اول انتخابات ریاست جمهوری گفت: فکر می کنم تا اینجای کار برای آقای پزشکیان نتیجه خوبی بود و بسیار امیدواریم به نتیجه مرحله دوم انتخابات.

وی گفت: تفاوت این انتخابات نسبت به سایر انتخابات این بود که انتخابات شوراها از این انتخابات جدا بوده  به طوری که انتخابات شوراها حدود ۱۲۰ هزار کرسی در شهر و روستا دارد که از هر کدامشان چند نفر کاندیدا می‌شوند تا از این طریق میزان مشارکت افزایش پیدا می کرد. بنابراین به دلیل نبود انتخابات شوراها این موضوع تاثیر مستقیمی در کاهش مشارکت  داشت؛ اما امیدوار کننده است یعنی اینکه بخشی قابل توجهی از نخبگان سیاسی جریان‌های مختلف در این انتخابات با همدیگر رقابت کردند. می توان گفت که انتخابات با وجود مشارکت کم رقابتی بود. فکر می‌کنم در مرحله بعدی انتخابات مشارکت افزایش پیدا کند. امیدی در بین مردم ایجاد کرده که در انتخابات بعدی بیشتر مشارکت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود که مشارکت در دور دوم انتخابات روند افزایشی داشته باشد به دلیل اینکه هر دو طرف انگیزه این را دارند که بخشهای مختلف جامعه را برای مشارکت بیشتر دعوت کنند؛ چرا که هم اکنون آقایان پزشکیان و جلیلی از نظر تعداد آراء به هم نزدیک هستند و این موضع باعث افزایش مشارکت خواهد شد.

 

کشیده شدن انتخابات به دور دوم قابل پیش‌بینی بود

یک استاد دانشگاه  با بیان اینکه به نظرم کشیده شدن انتخابات به دور دوم یک اتفاق طبیعی بود و از قبل هم قابل پیش‌بینی بود که این اتفاق بیفتد، گفت: مشارکت الان دقیقاً شبیه مشارکت اسفند سال گذشته بود. بنابراین نمی‌شود گفت قهر با انتخابات بوده.

محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار «تابناک» درباره دور اول انتخابات ریاست جمهوری گفت: به نظر من یک اتفاق طبیعی بود و از قبل هم قابل پیش‌بینی بود که این اتفاق بیفتد. به عنوان مثال بنده خودم دو هفته پیش که توییتی را در شبکه اجتماعی منتشر کردم تاکید کردم که در این فضا انتخابات دو مرحله‌ای خواهد بود و برای من واقعاً چیز عجیبی نبود حتی آمدن این دو نفر هم کاملا قابل درک و لمس بود و نیاز به پیش بینی هم نداشت.

وی افزود: وقتی سطح جامعه را نگاه می کردیم و  اینکه فضا برای آقای قالیباف با توجه به سابقه‌ای که در انتخابات اسفند ماه 1402 داشتند، فضای مناسبی نبود و  واضح بود که ایشان در این انتخابات موفق نخواهند بود.

کوشکی تصریح کرد: مشارکت الان دقیقاً شبیه مشارکت اسفند سال گذشته است. بنابراین نمی‌شود گفت قهر با انتخابات. علت نیامدن افراد به انتخابات دلایل مختلفی دارد یک گروه به طور جدی قهر کردند آن‌ هم بدنه رای و سبد رای جناح اصلاحات است به طوری که جناح اصلاحات در  سال ۹۲ در انتخابات ریاست جمهوری موفق شدند که رای آقای روحانی را طی حدود ۴ روز  از سه میلیون به ۱۸ میلیون افزایش دهند و عملاً بدنه رای جناح  اصلاحات بود که آقای حسن روحانی را به ریاست جمهوری رساند این بدنه الان بیش از ۴ سال است که از جریان اصلاحات عبور کرده و دیگر حرف شنوی از جریان اصلاحات  را ندارند. لذا فاصله بین این بدنه میلیونی و سران اصلاحات به حدی شده که حتی پیام آقای روحانی که تلاش داشت همین بدنه را فعال کند به نتیجه نرسید و عملاً  کنترل در اختیار سران اصلاحات نیست.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: فکر می کنم که در دور دوم تمام توان جریان اصلاحات همین باشد و بیشتر از این خیلی سخت و دشوار خواهد بود که بخواهند رای جمع کنند در حالی که برای نیروهای جبهه انقلاب فکر می کنم که بتوانند رای بالاتری داشته باشند و کار دشواری نباشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۱۲
دیگه پیش بینی نکنین
پاسخ ها
کوروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
آنچنان رونق اقتصادی برایتان درست کنم که با اومدن پزشکیان بگویید صد رحمت به روحانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
یک جهان تحریم
هر ایرانی سه تحریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
فکر می کردین شخص دیگری بالا بیاید ولی نیامد.
ناشناس
| Netherlands |
۰۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
«آراء در سبد کاندیداها به خوبی توزیع نشده است.»

؟؟؟؟
مگر باید به دلخواه شما توزیع میشد؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
این بدنه فقط از اصلاحات عبور نکرده که اگر کرده بود رای هایشان به جبهه های دیگر ریخته میشد نه اینکه رای هایشان نیست شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
مردمی که دفعات زیادی انتخابات را تحریم کردند

روز ۱۵ تیر و فقط برای نشان دادن مخالفتشان با تندروی و
تنش زایی و تحریم سازان و کاسبان تحریم و جنگ

با ارقام بسیار بالا به پزشکیان، و فقط برای نشان دادن قدرت خودشان و مخالفت با مکتب تندروهای چون جلیلی

شرکت و رای خواهیم داد
واقعا به این میگویند تحلیل.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۶:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
این تحلیل فقط قبل از اعتراضات ۱۴۰۰-۱۴۰۱ درست است. یک پدیده بزرگ اجتماعی ندیده گرفته شده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
دور از واقعیت های روز جامعه و کشور و مردم
تحلیلهای آبکی
جلیلی بیاروی کاردلاررفته روی صدتومان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
اونایی ک بهش رای دادن میدونن ک جلیلی یعنی عدم ثبات اقتصادی و تورم و تحریم ولی نمیدونم چرا میخوان بهش رای بدن!
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
پزشکیان فقط مردم داره همه بایدبهش کمک کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
به نظر حقیر بهترین گزینه در حال حاضر جلیلی است چون که ملت آب از سرش رد شده حالا چه فرق می کند یک وجب یا صد وجب. چون رئیس جمهور بعدی ترامپ است، تحریمها تشدید می شود و کاری از دست پزشکیان و امثالهم بر نمی آید پس بهتر است جلیلی باشد که رویارویی دو گزینه سخت دو کشور را ببینیم که نتیجه نهایتا به کجا میرود. آیا گفتمان مصالحه و مدارا و شل کن سفت کن در مقابل غرب جواب می دهد یا گزینه مقاومت و عدم انعطاف؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
مهم‌تر از دلار ، بنزین پزشکیان هست که قبلاً گفته بود ۲۵ الان معلوم نیست چقدر بیشتر بگه!
طرفدارای قایباف میخان به پزشکیان رای بدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
خیر طرفدارای قالیباف و جلیلی از یکنوع هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
حداقل نصف ارای قالیباف به سمت پزشکیان میره
ح د
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
درحال حاضر بهترین گزینه جلیلی است چون پزشکیان خودش خیلی سنش بالاست وازوزرای پیر روحانی هم استفاده می‌کنه درنتیجه میانگین سن آنها بالای هفتاده
تابی میگن رای تمام نامزدها مضربی از عدد سه هست از نظر ریاضی احتمالش یک درصد هست لطفا بررسی کن و یک مقاله برایش بنویس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
این اتفاق افتاده که جای تامل بسیار دارد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
(احتمالش چهار دهم از یک درصد هست ( 0/4 % هست
یعنی چهار در هزار
ناشناس
| France |
۰۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
میشه اینم گفت که مضرب 1.5 هست
مهمترین نکته بعد از عدم مشارکت بالای ۶۰ درصد،تعداد رای پورمحمدی میباشد که با خود کلی پیام دارد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
تعداد رای جلیلی و بعلاوه ۵۰ درصد رای قالیباف حدود ۱۱

میلیون خواهد شد و خلاص

ولی رای پزشکیان دور دوم بالای ۲۰ میلیون خواهد شد
اینقدر کارشناسی و نقد و این چیزا ننوبسین. دلیل واضحه باید در ساختارهای فرسوده و پوسیده قدیمی، اصلاحات اساسی صورت بگیره. مواردش هم زیاده که نمیشه گفت چون سانسور میشه ولی همه ازش اطلاع دارن
چرا آمار رای کاندید ها و رای های باطله همگی بر عدد 3 بخش پذیر است؟

رأی نهایی کاندیداها

١. مسعود پزشکیان: ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱

٢. سعید جلیلی: ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ ‏

٣. محمد باقر قالیباف: ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰

٤. مصطفی پورمحمدی: ۲۰۶ هزار و ۳۹۷

۵. آراء باطله: یک میلیون و 56 هزار و 159 رأی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
احتمال این اتفاق خیلی کم است . مثل این است که ۲۴۰ کلید مختلف داشته باشی و با اولین کلیدی که انتخاب می‌کنی بتوانی قفل را باز کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
یعنی ضبدر سه کردن !
سران اصلاحات اون روز که به رای ندادن تشویق می کردن باید فکر الانو میکردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
وقتی نامزد مورد قبول نداشته باشی به کی رای بدی ؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
مردم کاری به رهبران دو جناح ندارند و خودشان عقل کل شده و بسیار باهوش و ذکاوت و مدبرانه حالگیری میکنند

روز جمعه ۱۵ تیر هم فقط برای نشان دادن قدرت شان و مخالفت شان با تندروهای جبهه پایداری و تنش آفرینان و کاسبان تحریم، رای پزشکیان را به ۲۰ میلیون می‌رسانند
آن شالله آقای پزشکیان برنده هست باید مردم همت کنند
مردم قهر کرده هیچ دلیل تازه ای برا مشارکت در دور دوم ندارن. در دور دوم رای پزشکیان کمتر میشه علتش هم مشارکت کمتر از دور اول هست چون یه عده صرفا برا ثبت رای در شناسنامه اشون دور اول شرکت کردن که طبعا یا باطله دادن یا به پزشکیان دادن و اینا احتمال عدم حضورشون در دور دوم زیاده.
لذا رای ثابت جلیلی با اضاف شدن رای های قالیباف بیشتر هم میشه
خلاصه بگم مشارکت حتی کمتر از دور اول میشه و جلیلی هم برنده هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
اکثر مردم با کارت ملی رای دادن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
در بهترین شرایط بیست درصد رای قالیباف سمت جلیلی میره ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
مردم فریب این بازی ها و حقه ها را نمیخورند

و حتی کسانی چون من که ۴ دوره قبل را تحریم کردیم

دور دوم پانزدهم بالاترین حضور و رای را فقط برای نشان

دادن قدرت مردم و مخالفت با تندروها و کاسبان تحریم

را نشان خواهیم داد
یا خدا خودت به عقلی بهمون بده...
چرا آرا همه مضرب ۳ بودن؟
نه اصولگرایان نه اصلاح طلبان و نه براندازان توانایی جذب آرای مردم را ندارند چه آن 60 درصدی که شرکت نکردند و چه 40 درصدی که حضور پیدا کردن. این انتخاب عامه مردم از روی ناچاری بین دو گرایش با راهبردهای متفاوت است.
رای دکتر پزشکیان (رای مردم) است
من به قالیباف رأی دادن. ولی اگر جلیلی از این طرف رأی بیاره و ترامپ هم از اون طرف ، پدر مردم با تحریم ها درمیاد . بنابراین بهترین گزینه برای ملاطفت دکتر پزشکیان هست. ابن یک واقعیت است
پاسخ ها
مهیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
ترامپ در آمریکا رای بیاره فرق چندانی بین جلیلی و پزشکیان نیست و سیاست آمریکا در قبال ایران یکسان است
جلیلی- ترامپ دست برتر منطقه ای ایران و احتمال زیاد پیشرفت
گفتگوی جهانی وتاحدودی کوتاه آمدن اروپا و آمریکا در برابر ایران با توجه به پیوستگی دولت رییسی و جلیلی
پزشکیان -ترامپ تضعیف دست برتر منطقه ای بعد از عملیات وعده صادق و فشار بیشتر ترامپ به ایران در اقتصاد و احتمال اجماع بر علیه ایران با توجه به پالسهایی که ما اصلاح طلبان از قبل به دنیا داده ایم
این رای دادنهای بالا به خاتمی - احمدی نژاد و روحانی نشان میدهد که ملت وابسته به هیچ جناحی نیستند. و برایشان کسی که اهل کار باشه مهمه والاغیر.
این آقا قبلا هم زیاد از این تحلیلهای آبکی می کرد.
۵ درصد هم در انتخابات شرکت کنند امثال آقای کوشکی می گن اتفاق خاصی نیفتاده و مشارکت خیلی خوب بود
هیچ دولتی نمیتواند معجزه کند.کاهش تورم راه حل علمی دارد...در حالی که بر تحریم های ایران افزوده میشود هیچ امیدی به کاهش تورم نیست.دولت جلیلی یا پزشکیان اگر نتوانند چاره ای برای رفع حصر اقتصادی ایران بیندیشند بدون شک مانند دولت های گذشته اعتماد مردم را از دست خواهند داد که نتیجه آن کاهش مشارکت پی درپی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
جلیلی ۶ سال به اروپا رفت و آمد تا ۷ قطعنامه تحریمی کمر شکن واسه نابودی کشور و مردم و کشاندن کشور به فقر و فلاکت و تورم و بیکاری و مهاجرت و بیچاره گی بگیرد

حالا چرا و چطور انتظار دارید بخواهد تحریم ها را بردارد !؟
جالب است آقای کوشکی اصلا اعتقاد ندارد که ۶۰ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
از کسانی که مردم اکثریت را نمیبینند انتظار داریم شرایطمان را بهبود ببخشند . حالا فهمیدید چرا مردم رای نمیدن؟
چرا آرای هر چهار نفر و آرای باطله بر عدد سه بخش پذیر است؟ امکانش سه در هزار هست!
هر چی میخولین تحلیل کنین اما جلیلی رییس جمهوره میگی نه نیگا کن
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
باکمک عالم ادم شاید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
شتر در خواب بیند ، پنبه دانه

مردم روز ۱۵ تیر ، دوباره و دوباره هوشیاری و اقتدار وقدرت شان را نشان خواهند داد
رای پزشکیان را فقط بخاطر زدن تو دهن تندروها و کاسبان تحریم به بالای ۲۰ میلیون نفر خواهیم رساند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
والا من مرحله اول به پزشکیان رأی دادم ولی الان نگاه می کنم با آمدن ترامپ فرقی نمی کنه پزشکیان باشه یا جلیلی. حداقل آبروی پزشکیان نمی ره چون ترامپ بیاد اوضاع از اینی که هست بدتر می شود و آنوقت تندروها می گویند این نتیجه مماشات با آمریکا و تسلیم بود
به هیچ عنوان نباید اجازه داد پزشکی رای بیاره، کشور رو دو دستی تقدیم امریکا میکند فقط جلیلی ما خواهان مبارزه با آمریکا و همکاری با روسیه هستیم
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
جلیل اگررای بیاره قحطی کل کشورمیگیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
مگه کره جنوبی که با آمریکا رابطه دار وضعیت بد داره
یا کره شمالی وضعیت خوبی داره که با روسیه هست
ناشناس
| Brazil |
۰۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
اما اگر کشور مانند الان دو دستی تقدیم روسیه و چین شده باشه مشکلی نیست.
امثال شما حتی پیروی امام هم نیستین که تاکید بر روابط متعادل با شرق و غرب داشتن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
ما؟ ولي شما كه اقليت هستيد و حق نداريد براي اكثريت تصميم بگيريد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
آقاي دكتر پزشكيان منظورتان
هست؟
!!پزشكي
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
منظور دوستمون خلاصه میشه کره شمالی یا کره جنوبی به کدوم دوست دارین مهاجرت کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
اقلیت 7 درصدی چی میگی ؟؟ ما یعنی مردم ایران
یک تحلیل از وضعیت دو کاندیدا برای تبیین وضعیت انجام می دهم ...آقای جلیلی با ۹۴۰۰۰۰۰ رای سقف رایش را کسب کرد و در خوشبینانه ترین حالت ۶۰ درصد از سبد آرا قالیباف بدون اینکه قالیباف اعلام کند به جلیلی اضافه می شود و چیزی حدود دو میلیون نفر و رای آقای جلیلی با این کفگیر ته دیگ به ۱۱۴۰۰۰۰۰ نفر می رسد و این آخر ماجراست برای جلیلی زیرا انتظار نیست که از آن ۶۰ درصد رای نداده حتی یک رای به سبد رای جلیلی ریخته شود ....اما پزشکیان ۱۰۴۰۰۰۰۰ هزار رای دارد و حدود ۱۴۰۰۰۰۰ رای از سبد رای قالیباف به آرا او اضافه می‌شود بعلاوه ۲۰۰۰۰۰ هزار رای پور محمدی که جمعا می‌شود ۱۲ میلیون رای ....اما نکته مهم این است که این ۱۲ میلیون رای کف رای دکتر پزشکیان است و بالاتر از جلیلی ..کف رای یعنی اینکه دو قطبی پزشکیان جلیلی بخشی از آرا ۶۰ درصد خاموش را به سمت پزشکیان گسیل می کند و در کمترین احتمال حداقل ۵ میلیون رای خاموش و خاکستری بهرسبد رای پزشکیان ریخته می شود و پزشکیان با ۱۷ میلیون رای راهی بهارستان خواهد شد .
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
تحلیلت کشکه چون به قول استالین مهم رای دهنده ها نیستند مهم آنهایی هستند که نتایج را اعلام می کنند !!!!!!
اگر اجازه به دست من وشماست که نگذاریم پزشکیان رای نیاره بنده خدا کشور که الان دست امثال شماست شما مثل اینکه از تحریم سود مبری بنده خذا در زمان برجام خانه ای خریدم 210میلیون الان 4میلیارد بنده خدا جوانها که افرادی مثل شما این طرز تفکر دارید
پزشکیان صدرصد
دور دوم در چهار ضربش میکنن
به هیچ عنوان نباید اجازه داد پزشکی رای بیاره، کشور رو دو دستی تقدیم امریکا میکند فقط جلیلی ما خواهان مبارزه با آمریکا و همکاری با روسیه هستیم
حاجی هر مدام بیایند با هماهنگی بزرگان است
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
عزیز دل از کانادا خواهان مبارزه با آمریکائی؟؟؟؟پاشو بیا اینجا یکم تحریم ها حالت تو جا بیاره بعد با آمریکا مبارزه کن فدات شم
یک استاد دانشگاه با بیان اینکه به نظرم کشیده شدن انتخابات به دور دوم یک اتفاق طبیعی بود و از قبل هم قابل پیش‌بینی بود که این اتفاق بیفتد، گفت: مشارکت الان دقیقاً شبیه مشارکت اسفند سال گذشته بود. بنابراین نمی‌شود گفت قهر با انتخابات بوده.


مردم چی فرض میکنید؟ 20 درصدم شرکت نکردن اصلا طبق اعلام خودتون 40 درصد رای دادن 40 میلیون نفر رای ندادن کی میخواید بیدار بشید ؟ یا خودتون زدید به اون راه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
سه درصد از انتخابات مجلس کمتر بود .
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
این اقا واقعا با این استدلالی کرده باید بهش جایزه نوبل بدن !!!!!!! اوضاع دانشگاه ها رو چه کردین واقعا !
خدا عقلی به شماها بده . مردم ایم افکار را ببینید و دست از تحریم بردارید و رای بدید . این تفکر خطرناک میخواد بر شما حاکم بشه . به خودتون و خانواده تون رحم کنید و تحریم بذارید کنار
ملت بيكار
عامل تحریم ها کمر شکن وکوچک کردن سفره مردم جایلی ست.
پیش به سوی

یک جهان حسرت

یک ایران تنش
اقدامات جلیلی مردم را نابود و کشور را در معرض خطر جنگ قرار داده . چرا فقط سه کشور از بیش از ۲۰۰ کشور باید در لیست سیاه fatf بمانند که یکی از آنها ایران است . ایران کره شمالی میانمار . واقعا افتضاح تر از این نمی شود باعث و بانی این وضع جلیلی و خسارت آن مستقیما در زندگی و سفره مردم دیده می شود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
عزیزم در دوران آن زمانی که با بودن در لیست سیاه اقتصاد کجا و دوران دوستانت کجا!!!!
پرهیز کن از جریان مرموز که برای رساندن اهداف غرب در ایران هرکاری می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
جلیلی اصلا اعتقادی به تجارت آزاد نداره و معتقد است توسعه و پیشرفت اقتصادی بدون روابط با دنیا امکان پذیر
است و تحریمها کاغذ پاره هستند
آقای کوشکی خواب دیدند. خیر باشه.اولا خیلی دوست دارم از سوابق تحصیلی و علمی ایشون بدونم. خیلی اصرار دارند و یا دارین که بگند استاد دانشگاه.لطفا بگین کی دیپلم گرفتند . چه سالی در کنکور قبول شدند . با چه رتبه و رشته ای و در چه دانشگاهی؟ آیا مدارک علمی و دانشگاهیشون به اندازه آقای زاکانی پربار و پراز ترم های مشروط و نمرات عالی ....هست یا نه؟ بهر حال شفافیت باید از اینجا شروع بشه .حرف خیلی خوبی آقای پور محمدی زد. آنجا که گفت مردم عزیز من نه دکتر هستم.نه آیت الله.این یعنی نهایت صداقت و شفافیت.اما در مورد میزان رای برخلاف نظر آقای کوشکی دور دوم شرکت کنندگان افزایش خواهند یافت .و رای افراد جدید هم قطعا آقای پزشکیان خواهد بود. حتی تحرمی ها یک رای هم به آقای جلیلی نخواهند داد.
درود برخاتمی سلام بر پزشکیان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
خاتمی و روحانی چه گلی به سر مردم زدند ؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
از شعب ابی طالب بهتر بود
با سلام . آن آقایی که فرمودند رای آقای قالیباف به پزشکیان می رسد .عرض کنم بنده و امثال ما که دوران سیاه روحانی و ظریف را دیده ایم .ممکن است به ترامپ رای بدیم . ولی به پزشکیان هرگز . آزموده را آزمودن خطاست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
اگر واقعا اعوان و انصار پزشکیان قرار است از یاران روحانی باشند حق با شماست اما من تصور می کنم پزشکیان با روحانی فرق می کند بیشتر به خاتمی می ماند تا روحانی. البته به نظر آدم با برنامه ای نیست و می خواهد کشور باری به هر جهت اداره شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
ازکسانیکه تو مجلس برجام وپرچم آمریکا رو اتیش زذن و دیوار سفارت رو بردن بالا بپرس. تودوره برجام نمایدگیهای ال جی و سامسونگ و رنو و پژو وغیره تو ایران فعالیت داشتن و به قیمت نمایندگی کالا میخریدی الان چی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
دوران سیاه زمان احمدی نژاد خیر ندیده که الهی روزگارش سیاه بشه بود وشروع شد
صدای پای ترامپ می آید و هیچ تحریمی لغو نخواهد شد. پزشکیان شخصی نیست که یارای مقابله با ترامپ را داشته باشد
در شرایط کنونی جهان و منطقه، بهترین گزینه جلیلی هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
چی میگی تو؟؟؟؟ چند تا تحریم دیگه؟؟؟ این جامعه دیگه قبول تحریم نمیکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
مهترین تحریمها تحریمهای بانکی و نفتی بود که الحمد الله و المنه ما در ذیل آنها هستیم حالا ترامپ چه غلطی می تواند بکند. ترامپ آدم سست عنصر و بی اراده و هرهری مذهبی است اگر جلویش محکم بایستی کوتاه می آید اما اگر کوتاه بیایی بیشتر سواری می خواهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
ترامپ هم تحریم نکنه جلیلی خودش کشور رو تحریم میکنه .هشت سال گفتگو کرد همش تحریم شدیم.چون منافع دولت درسایه درتحریم است.اصلا جلیلی اعتقادی به اقتصاد آزاد نداره
مردم از اصلاحات عبور نکردن مردم دیگه اعتنایی به هیچ رییس جمهوری نمی کنند چون فریب ودروغ تورم وگرانی وهزاران مورد دیگر مردم را ناامید کرده وفاصله ای تا جهنم ندارند جناح راست وچپ هردو مردم را هل میدهند به جهنم فقط نوع هل دادن فرق دارد جناح تندرو راست با سرعت بیشتر وجناح چپ با سرعت کمتر
من پسماند نیستم
فقط پزشکیان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
من پسماندم فقط جلیلی بدون هیچ دلیلی
پیش بینی ?
چون خود نامزدها خوب توزیع نشده بودند!
یعنی هنوز هست کسی که به رای دادن به پزشکیان شک داشته باشه ؟اتحاد بی نظیری بین همه اقشار برای پیروزی آقای پزشکیان به وجود آمده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
اتحاد فضای مجازی!!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
فکر نکنم . اگه قرار بود رای بدن تو همون دور اول رای میدادن
چیزی که من به صورت کلی در انتخابات مختلف فهمیدم این است که هر دولتی به شکل مصنوعی سرکوب ارزی کند به به می شود و مشارکت بیشتر می شود البته در 10 سال اخیر تبلیغ دشمنان داخلی و خارجی هم بر رای ندادن بوده و یعنی عده ای...
وقتی تصمیم گیرندگان با تایید صلاحیت چند نفر که تفکرشان نزدیک به هم هست و یک نفر روبرو می گذارند طبیعی هست آرا آن چند نفر تقسیم می شود و حتی کاهش مشارکت
با جوی که دارم میبینم در جامعه
بسیاری از قشر خاکستری احساس خطر کرده و احتمال زیاد میان پای صحنه و پزشکیان پیروز خواهد شد
در ضمن تابناک عزیز
شما نظر سنجی که گذاشتی در ابتدا اوکی است ولی بعد طرفداران جلیلی حکله میکنن و آمار جلیلی ره به صورت مصنوعی میبرند بالا
خواهشاً محدودیت قرار دادن ایمیل و تأیید را اعمال کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
عزیزم نظر سنجی میدانی همین هست که قبل انجام شده که در روز انتخابات دیدی همان شکلی شد چه 10 درصد شرکت کنند و چه 100 درصد و رای قالبیاف هم اکثرا می‌رود به جلیلی
ما گام دوم انقلاب را با مدیریت دکتر جلیلی به پیش خواهیم برد دولت دکتر جلیلی باید تکلیف بورس را یکسره کند و همانطور که در مناظره ها گفتند ایشان بازار ثانویه را قبول ندارد یعنی اساسا بازار بورس که عامل تورم است باید در گام دوم انقلاب بسته شود بسته شدن این بازار و تعطیلی بازار دلار باید در راس کارهای دکتر پس از پیروزی باشد
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
مبارک باشه انشاالله . خیرش رو ببینین
رای روحانی مشخص بود که بین کاندیداها توزیع نمیشه چون اکثرمردم ازاصلاح طلب ها سرخورده هستن.اما چرا رای رییسی که سوپر انقلابی ها رو داشت بین کاندیداها توزیع نشد؟این مهمتره
طرفداران پزشکیان ، جلیلی ، آرای باطله ، تحریم کنندگان انتخابات همگی نمایندگان بخشی از جامعه هستند که همگی آنها با هم میشوند کل جامعه لطفا هرکس نظر خودش را با این جمله که نظر خودم هست بدهد نه اینکه ملت چنین خواهند کرد چنان خواهند کرد
شهید رییسی نشان داد در مقابل امریکا قدرتمندانه بایستی بیشتر نفت می فروشی تا زمان روحانی که التماس کنی.به خودتون ظلم نکنید و به پزشکیان که ادامه دهنده راه روحانی است رای ندهید. ترس برادر مرگ هست
حالا این تحلیلگران سیاسیتون می تونن بگن چطور تا ساعت ۱۲ شب چهارشنبه در خیابون راهنمایی مشهد،با استناد به نظرسنجی ها و میدان خواهان کناره گیری جلیلی بودن ؟ کسی که حتی از ارای درون حزبی خودش کوتاه تر بوده چطور تا ۴۸ ساعت اینده رشد ۶۰ درصدی انجام می ده ؟این یعنی یا متخصصین دچار مشکلن یا امار!یا ...؟
هر جا نمایندگان دکتر پزشکیان برای سخنرانی رفتن ،،حامیان تند رو جلیلی باعث مزاحمت و جنجال در ان مراسم شدن،و در آخرین مورد حتی در حرم عبدالعظیم به دکتر پزشکیان اهانت کردن متاسفانه به علت ارتباط با جریانهای قدرت ،کسی جلو دار این جماعت بی اخلاق تندرو نیست
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات