بازدید 6823
یک تامل/

چرا نتایج انتخابات در استان‌ها منتشر نمی‌شود؟

به فاصله کوتاهی تا برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، هنوز آمار تفکیکی مرحله اول انتخابات منتشر نشده است. اما دلیلش چیست؟ چرا تاکنون نتایج انتخابات در استان‌ها منتشر نشده است؟
کد خبر: ۱۲۴۵۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۸ 03 July 2024

به گزارش تابناک، از جمله اصول مهمی که در سیاست های کلی ابلاغ شده توسط رهبر انقلاب برای انتخابات مورد تاکید قرار گرفته، «شفافیت» است؛ اصلی که در چند ماده از سیاست های کلی، از جمله در بند زیر مورد تاکید قرار گرفته است: ۱۲ـ بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در جهت حداکثرسازی شفافیت، سرعت و سلامت در اخذ و شمارش آراء و اعلام نتایج.

چرا نتایج انتخابات در استان‌ها منتشر نمی‌شود؟

سیاست هایی که در سال 1395 ابلاغ شده و بر اساس آن، انتخابات الکترونیک در دستور کار جدی مسئولان قرار گرفته است تا جایی که به رغم فراهم نشدن زیرساخت قانونی استفاده از این فناوری‌های نوین در انتخابات ریاست جمهوری، در انتخابات اخیر شاهد بودیم که انتخابات نیمه الکترونیک برگزار شد.

منظور از نیمه الکترونیک بودن انتخابات، استفاده از دستگاه احراز هویت در شعب رای گیری است که دستگاهی برخط (آنلاین) است که مشخص می‌کند مراجعان به شعب واجد شرایط رای دادن (سن 18 سالِ تمام و بالاتر) هستند یا خیر و در این مرحله از انتخابات رای داده‌اند یا نه.

دستگاهی که به کمک آن می‌توان از تعداد تعرفه‌های صادر شده در شعب به صورت لحظه‌ای آگاه شد. اطلاعاتی که مجری انتخابات یعنی ستاد انتخابات وزارت کشور می‌تواند آن را به صورت آنلاین در اختیار عموم قرار دهد تا مشخص شود که چه میزان از واجدین شرایط رای در انتخابات حضور یافته‌اند، که تاکنون این کار صورت نگرفته است.

داده‌ای خاص که به کارگیری این دستگاه های ویژه در اختیار مجری انتخابات قرار می‌دهد و تاکید سیاست های کلی بر انتشار آنها و شفاف سازی است که از سوی برخی ندید گرفته می‌شود. از دیگر فواید به کارگیری این دستگاه‌ها، امکان تهیه گزارش‌های برخط و کاملی از آرای اخذ شده در تمامی شعب است که می‌توان به سرعت در اختیار عموم قرار گیرد و حکم شاهد و گواهی قابل اتکا در خصوص سلامت انتخابات را داشته باشد.

انتظار برای انتشار نتایج انتخابات در استان‌ها 

گزارش هایی که به فاصله چند روز از برگزاری انتخابات هم منتشر نشده و از این رو برای برخی ها سوال برانگیز شده است. از جمله سوالاتی که در روزهای اخیر پرسیده شده و پیگیری‌های خبرنگار «تابناک» از مسئولان وزارت کشور و ستاد برگزاری انتخابات درباره آن هم راه به جایی نبرده است، چرایی منتشر نشدن نتایج تفکیکی انتخابات در شهرها و استان های کشور است؛ آماری که نسخه هایی از آن در برخی رسانه ها منتشر شده که به تاکید مجریان انتخابات هیچ کدام قابل استناد و مورد تایید ایشان نیستند!

اتفاقی که در برخی دیگر از مسائل مرتبط با انتخابات اخیر نیز به چشم می‌خورد. از جمله در نتایج انتخابات اخیر در حوزه های خارج از کشور که ساعاتی پیش منتشر شده و محدود به چند عدد کلی است، بی آنکه شمار واجدین شرایط رای در خارج از کشور را بیان کند یا شامل این توضیحات مهم باشد که در کدام حوزه های خارج از کشور، چه میزان رای اخذ شده و مشارکت به چه میزان بوده است؟

سوالاتی که وفق قانون و سیاست های کلی انتخابات که رهبری انقلاب آنها را ابلاغ کرده، ضرورت دارد که پاسخ داده شوند، اما این گونه نمی‌شود و عجیب اینکه مورد اعتراض کاندیداهای راه یافته به مرحله دوم انتخابات نیز قرار نمی‌گیرد؛ انگار نه انگار که اگر بدانند در کدام استان آرای کمتری داشته‌اند و نیازمند بهبود سبد آرایشان در آن خطه برای برنده شدن در دور دوم و نهایی هستند، می‌توانند در این خصوص برنامه ریزی نمایند!

جمهوری اسلامی ایران سلامت و شفافیت انتخابات را اصل مهم و در راستای حفظ امانت و مهم تر از همه حق الناس می داند. مبادا کاستی های عده ای، منجر به خدشه دار شدن این نگاه شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۵
چرا نتایج انتخابات در استان‌ها منتشر نمی‌شود؟
اصلا مهم نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
تاسف بار اینه که اگه این اعداد درست باشه تقریبا همه استانهای فارس نشین بیشترین رای را به جلیلی داده ان بعد دیگران را متهم به قوم گرایی می کنن این طرز تفکر فاجعه است در استان اصفهان (باز اگه این اعداد واقعی باشه) تعداد رای جلیلی دو برابر پزشکیان است اصفهانی ها با این طرز تفکر کجا می خوان برسن نتیجه این تفکر همین میشه که فولاد را می اری وسط کویر زاینده رود و نابود می کنی و ابهای زیر زمین را خشک می کنی و باعث نشست خاک می شی بعد مجبور میشی به شهرهای دیگه مهاجرت کنی شما که با نگاه قوم گرایی رای می دین انهایی را قبول ندارین که قوم خودشان را ول کردن و شهر و دیار شما را اباد کردن ولی شما همان ابادانی را دارید نابود می کنید دست بردارید از این تفکرات
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
دوست گرامی 10:58
رای اصفهان، به ترکیب سیاسی و مذهبی این استان ربط داره... ربطی به اینکه دکتر پزشکیان اهل ارومیه هستند ندارد...
سالهای قبل هم رای اصفهان همواره کاندیدای اصولگرا بوده..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
اغب اصفهانیها جرء ۶۰ درصدی ها هستند شما از جو اینجا بیخبری حالا با نتایج دور دوم توجه کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
هیچ وقت رای اصفهانیها همواره به اصولگرایان نبوده هروقت نماینده خودشان را نداشته باشند شرکت نمی کنند دو دوره انتخابات مجلس کاندید ها یکدست از اصولگرایان بودند که برخی با رای بسیار ناچیز به مجلس می رفتند مثل بانکی پور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
سه استان اصفهان و خراسان جنوبی و قم بیشترین درصد ارای به جلیلی بود من با دیدن رای اصفهانیها مصمم تر شدم که به پزشکیان رای بدهم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
عجب نظارتی یعنی تمام عوامل درگیر در انتخابات یکی هستند نباید ناظری بگه نتایج تفکیکی چرا اعلام نمیشود.رای جلیلی چطور بیش از نه میلیون شد
برون ده این انتخابات فقط تغییر در اعضای هیئت مدیره شرکتهای دولتی و خصولتی است. مگر نه همه می دانیم که هیچ یک از این کاندیدها نه برنامه مشخصی برای اقتصاد ایران یا حتی راهی برای مقابله با مافیای خودرو یا تنظیم قیمت بنزین ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
مملکت رییس جمهور نداشته دلار 57500 شده
اسم جلیلی اومده دلار تا 62 تومن بالا رفته
خودتون قضاوت کنید
حقیقتش این هست که خروجی این انتخابات تا همین الان یعنی یک دولت بسیار ضعیف تر حتی از دولت سیزدهم. اگر جلیلی بشود که بهتر از دولت سیزدهم نخواهد بود و همه می دانیم بهتر نبودن از دولت سیزدهم به چه معنی است. اگر پزشکیان هم انتخاب شود که برنده شدن او و تیم دور همی او ( این تیم هیچ سازماندهی علمی ندارد بلکه بیشتر رفیق بازی است) میلیمتری خواهد بود. وقتی مجلس دست اونطرفی ها هست و ارا جلیلی هم بسیار نزدیک به پزشکیان . حتی دولت پزشکیان بسیار ضعیفتر از دولت تدبیر و امید خواهد بود که خودش برای ایران فاجعه بود.
برای من هم سواله. اگر همه چیز شفاف باشد و بخواهند با مردم هم صادق باشند دلیلی برای عدم انتشار وجود ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
گاهی وقت ها باید ایستاد
نگاه کرد
فکر کرد و گذشت
رای بی رای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
در تکمیل ناشناس 10:13
بعد برگشت و نگاه کرد و شاید پشت دست رو گزید
کسی از آینده خبر نداره ولی عاقبت اندیشی مهمه! اگه درصد مشارکت بیاد پایین یا بره بالا، اون پارامترهایی که مد نظر همه مردمه مثل اقتصاد، امنیت، آزادی، رفاه، فرهنگ، رابطه با سایر کشورها و ... چه
اتفاقی براشون میفته؟ امید به اصلاح توی هر کدوم از حالت ها چه اتفاقی براش میفته؟ آیا 10 سال دیگه امکان بازگشت برای تغییر مسیر
هست؟
اقای پزشکیان یا جلیلی لازم نیست که خیلی وعده بدهند. فقط بفرمایند ایا قادر هستند که وزارت کشور خود را جوری انتخاب کنند که ارا تفکیکی استانها را به صورت دقیق منتشر کند؟ قطعا خیر! پس بیخود سر و کله هم نزنید که چرا از این یا اون باید حمایت کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
کاش افرادی رو که سواد خوندن ونوشتن ندارند رو از رای دادن معاف کنن تا افراد سود جو این وسط سوء استفاده نکنن
بله. رای جلیلی ابهام دارد. حتی برای طرفداران قالیباف سوال است.
زیرا اعداد با اعداد کلی نمی خونه.
شفافیت یعنی بنده نوعی و یا فلان آقای محترم آراء شهر به شهر یا استان به استان را جمع بزنم و با نتیجه کلی اعلام شده به یک عدد برسیم .... شفافیت یعنی سایت و مرکزی باشد که بنده بتوانم با یک سرچ معمولی متوجه بشوم آیا با کد ملی من رای داده شده یا خیر ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
نه دیگه اینکه شما بخواهید بفهمید با کد ملی شما رای داده شده نبایستی با یک سرچ معمول انجام شود بخدا اگر این را می گذاشتند یکی خود شما افراد صدایتان در می امد
واقعا جای سوال است. اول اینکه درصد مشارکت ساعت 24 و به صورت آنلاین ودر لحظه قابل مشاهده است پس تاخیر اعلام درصد مشارکت برای چیست؟ . دوم اینکه جمع زدن آرای حوزه ها و مناطق هر استان ظرف حداکثر 2 ساعت با فرض شمارش 400 رای برای هر صندوق امکان پذیر است مخصوصا در دور دوم که دو گزینه بیشتر نیست.
من در دوره اول به دکتر پزشکیان رای دادم ولی الان به شدت نگران آینده دخترم شدم و همش به این فکر میکنم که بعد از پیروزی پزشکیان چه خواهد شد؟!! ای کاش نگرانی ما را جناب پزشکیان برطرف کنند تا دوره دوم هم با خیال راحت به ایشان رای بدیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
خودت کشتی با این دخترت و یک برگه رای
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
هرکاری بکنی من خیلی ازشیرازی هافقط به پزشکیان رای میدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
چندبار این پیام رو کپی پیست کردی؟
دروغگو تو درو اول هم به پزشکیان رای ندادی و فقط قصد تخریب دادی ولی جوابت رو روز جمعه از ملت میگیری
اگه آینده دخترت برات مهم بود به جای لجن پراکنی برا لقمه حلال کار می کردی
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
بروبه همون های رای بده که کاسبی راه انداختن همه چی فیلترکردن بعددارن فیلترشکن میفروشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
اینده دخترت بیشتر از اینکه از پزشکیان یا جلیلی صدمه ببیند از پدرش بیشتر محتمل است . یک فکری به حال خودت بکن پدری که خودش نمی تواند دخترش را تربیت کند منتظر است رئیس جمهور تربیتش کند جل الحالق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
تو چرا همه جا هستی سایبری؟
مطمئنی دختر داری ؟؟
چراااا جلیلی به قران و حدیث خواندن پزشکیان توهین کررررد؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
برا اینکه پزشکیان برنامه رو کرده بود سمت خدا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
چون فکر میکنن قران رو فقط خودشون بلدن
تا قبل هشتم تیرماه یعنی روز رای گیری اکثر نظرسنجی ها قالیباف رو با فاصله خیلی زیاد از نفر سوم نفر دوم معرفی می‌کرد اما بعد روز رای گیری وبا اعلام نتایج شمارش آرا معلوم شد که آرای آقای قالیباف یک شبه آب شده از دست رفته این جابجایی میلیونی آرا در مقایسه نتایج نظر سنجی ها با نتایج انتخابات در کنار عدم شفافیت های لازم مسئولان مربوطه جای سوال جدی داره حتی باعث میشه که مردم نتایج دور دوم رو با نگرانی دنبال کنند.
دو ساعت پس از پایان انتخابات اعلام شد انتخابات قطعا به دور دوم می رود و ۱۰ ساعت بعد همین اتفاق افتاد
رأی دهنده گان بعد از انتخابات پشیمانند!
مناظره دیشت لرزش و برافروختگی کامل آقای جلیلی نشون داد ایشون نمیتونن سکاندار قوه مجریه باشند
باید احساس و جناح بازی رو کنار بگذاریم عاقلانه و منصفانه به فکر کشور و جوانان باشیم
حمایت کور کورانه یعنی منجلاب
خیلی ممنون از شماها که این موضوع بسیار مهم را پیگیری نموده اید،لطفا تا حصول نتیجه پیگیری هایتان تداوم یابد.با این عملکرد وزارت کشور در انتخابات های اخیر مردم مجدد نگران سلامت انتخابات گردیده اند و این اصلا برای نظام مناسب نمی باشد .
نتایج هیچ حوزه ای منتشر نشد قبلا ساعت به ساعت و صندوق به صندوق رای ها اعلام می شد
دیگه الان این آمار فایده نداره روز اول خوب بود داده می شد که دو نامزد راهیافته به دور دوم برای تبلیغاتشون از این آمار استفاده می کردن .
قطعا پزشکیان و حامیانش روی جهل مردم حساب کردند که از الان خودشون پیروز انتخابات میدونند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
آره هرکس بشما رای ندهد جاهل است .
فقط پزشکیان
پزشکیان صد در صد
برای تنویر افکار مردم حتی نتایج هر صندوق هم به تفکیک منتشر بشه
چرا کسی پاسخگوی توهین های ظریف نیست؟ ایشون مرتب در میتینگ های مختلف ؛ 10 میلیون !!!! نفری که به جلیلی رای دادن رو اقلیت پرسروصدا و بی ارزش و بی اهمیت و... خطاب میکنه و توهین و عربده کشی و تهدید میکنه !

به فرض پزشکیان بشه رئیس جمهور ، کسی که میشه رئیس جمهور باید خودش رو خدمت گزار همه مردم و اقشار و... بدونه

چطوریه که جواد ظریف رسما به 10 میلیون ! از جمعیت مملکت اینطور توهین میکنه در صورتی که تعداد رای های خودشون هم 10 میلیون بوده با اختلاف جزئی؟

چرا پزشکیان هیچ علی العملی در قبال توهین های این آدم نداره ؟
واقعا به کسی رای میدید که زمان رفتنش حتی به قالی های کاخ هم رحم نکرد و بار زد برد؟
از گیلان تا کرمانشاه همراه با استانهای لرنشین و سیستان استانهایی بودند که اکثریت مطلق ارا را پزشکیان داشت منطقه قرمز ایران که بیشترین رای را به جلیلی دادند اصفهان و قم بود که احتمالا دلایل سیاسی پشت قضیه است
من اصفهانی هستم وبه پزشکیان رای می دهم مسئله قوم گرایی نیست اطرافیان آقای پزشکیان می گویند این تداوم دولت خاتمی است وخاتمی مساوی است با خشکی زاینده رود البته این تخریب اصولگرایان است .دولت خاتمی بهترین دولت برای کارمندان وبازنشستگان واداریان بود اما دولت های بعدی دولت بساز بفروشها دولت بقالها وکسبجزء دولت اصناف و...بود
اعلام نتایج به تفکیک حوزه ، شهر و شهرستان و استان و ساعت به ساعت باید و باید به مطالبه عمومی تبدیل شود
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات