بازدید 8235
یک مناظره زنانه در «تابناک»؛

فیلترینگ مهم‌تر است یا گشت ارشاد؟/ صندوق رأی مهمترین عامل تغییر است

تابناک طی برنامه‌ای اقدام به برگزاری مناظره‌ای رو در رو میان زهرا نژاد بهرام نماینده جریان اصلاحات و کبری آسوپارنماینده جریان اصولگرا کرد تا درباره مرحله دوم چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، به گفتگو بپردازند.
کد خبر: ۱۲۴۶۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵ 03 July 2024

به گزارش تابناک، ‌زهرا نژاد بهرام نماینده بانوان حامی جریان اصلاحات و اولین معاون فرماندار زن در ایران به همراه  کبری آسوپار نماینده بانوان حامی جریان اصولگرا و روزنامه‌نگار به مناظره در استودیو پایگاه تحلیلی خبری تابناک نشستند و به نقطه نظرات خود را در این زمینه بیان کردند.

آسوپار در پاسخ به نخستین سوال تابناک مبنی بر آنکه چرا مردم به نامزد مورد حمایت شما (جلیلی) اقبال نشان دادند گفت: نامزد مورد  نظر من که آقای قالیباف بود در مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری رای نیاورد. اما چون به عنوان نماینده جریان اصولگرا در خدمت شما هستم در خصوص رای دادن مردم به آقای جلیلی نظرم بر این است که مردم ایشان را خیلی ساده در اصل خودشان دیدند؛ در  سفرهای استانی آقای جلیلی، مردم او را از نزدیک می‌دیدند و صحبت کردند. مردم حکمرانی این جنس مسئولین را می‌پسندند، بنابراین این موضوع از جمله دلایل استقبال مردم از جلیلی بود. همچنین نکته بعدی اخلاق مداری ایشان در طی مناظرات است که دلیل استقبال مردم از وی به حساب می آید و اینکه از نظر مردم ایشان ادامه دهنده راه دولت آیت‌الله شهید رئیسی هستند.

فیلترینگ مهم‌تر است یا گشت ارشاد؟/جلیلی نقش حاکمیتی ندارد/ مردم می‌دانند صندوق رأی مهمترین عامل تغییر است

آسوپار درباره اینکه چرا دور اوال انتخابات به جلیلی رای نداد بیان کرد: بعضی وقت‌ها بحث این نیست که فردی مورد صلاحیت نیست بلکه فردی را مفیدتر برای کشور و مردم تشخیص می‌دهید؛ تصور من این بود که کشور به برنامه‌ریزی‌های عمیق برای توسعه و پیشرفت و ایده‌هایی که بتواند کشور و فضای مردم  را متحول کند نیاز دارد. به همین دلیل از بین شش کاندید به قالیباف رای دادم. نمی‌خواهم بگویم که رئیس جمهور یا فردی که کاندیدای مورد نظر من است نباید مسائل ایدئولوژیک و سیاسی برایش مهم باشد بلکه منظور این است که در شرایط کنونی، کسی به کار کشور می‌آید که خیلی وارد تنش‌ها و چالش‌های ایدئولوژیک و سیاسی نشود و با همه جریان‌ها و گروه‌های مختلف کشور کار کند و کشور را به پیش ببرد؛ با این حال فکر می‌کنم رای مردم با توجه به ۲ کاندیدی که رای آوردند خلاف آن چیزی شد که در ذهن من بود و مردم به کسانی رای دادند که ایدئولوژیک سیاسی و مذهبی پررنگی دارند.

آسوپار دلیل رای نیاوردن آقای قالیباف را تخريب‌های خیلی زیاد از سال ۱۳۸۴ که برای اولین بار ایشان در انتخابات ثبت‌نام کردند تا همین لحظه که من و شما در حال صحبت هستیم دانست و گفت: آقای قالیباف دنبال پاسخ به شبهات و تخریب‌هایی که علیه ایشان صورت گرفته است نرفتند و شبکه‌سازی از حامیان خود نکردند. فکر می‌کنم دلیل اصلی همین موضوع  در هر صورت از آن‌جاییکه در حال حاضر روی صحبت ما آقای قالیباف نیست بنظرم از این موضوع بگذریم.

سوال مشابهی مبنی بر اینکه چرا مردم به نامزد مورد حمایت شما (پزشکیان) اقبال نشان دادند؟ از نژاد بهرام  پرسیده شد. وی در این باره گفت: همانطور که آسوپار گفتند، نامزد مورد حمایت ما منتخب مردم بوده است چراکه مردم صحبت‌ها را شنیدند و با جریانات سیاسی آشنا هستند ضمن آنکه سوابق کار نامزدها را می‌دانند و احساس میکنم همدلی نزدیکی میان کاندیدای مورد نظر ما با بیشتر آرای در مرحله اول باشد. اگر نگاهی به وضعیت  رای دهندگان در روز ۸ تیر کنید متوجه این قضیه خواهید شد که تا ساعت حدود سه و چهار پزشکیان شاید حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون رای داشت اما در یک فاصله هفت الی هشت ساعته یک باره آرا به مرز ۲۵ میلیون رسید. روندی که حاکی از آن است که رویکرد و نگاه مردم نسبت به انتخابات متفاوت از نظرسنجی‌های قبل از این رویداد است. اینکه مردم اقبالشان به سمت آقای پزشکیان بود و بیش از ۱۰ میلیون رای به ایشان دادند بر اساس رویکرد مردم گرایانه، عدالت محورانه و حق محورانه پزشکیان شکل گرفته است. عدالت، حق و انصاف چیزی است که این‌روزها مردم کمتر مشاهده می‌کنند و بیشتر شاهد تبعیض‌ها، ناروایی‌ها، بی‌تفاوتی‌ها و نشنیدن‌ها هستند. آقای پزشکیان از نظر مردمی که به او رای دادند گوش شنیدن، امکان حل مساله، مدیریت دارد و مسلط به قانون است، قانونی که خودش یکی ازتصویب کنندگان آن بود. سایر دوستان با برنامه‌های طلا، مسکن، پول، طرح وام و غیره به دنبال جلو آمدن بودند اما آقای پزشکیان تعهد خود را به چیزی که خودش مصوب کرده بود و به باورعینی که داشت عمل کرد. مردم از قانونگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های متعدد خسته شدند؛ مردم کار می‌خواهند و به نظرشان رسید که آقای پزشکیان  قادر است کار ارائه دهد؛ کار  ویژه برای انجام کارهای خود  دارند. تجربه ۱۵ سال نمایندگی مجلس شورای اسلامی و یک دوره وزارت برای ایشان  اینقدری هست که ایشان متوجه نیاز جامعه خود باشد.

نژاد بهرام ادامه داد:  به نظر بنده آقای پزشکیان می‌تواند در واقع کسی باشد که گره مشکلات وضع موجود را بگشاید و گوشی برای شنیدن صدای کسانی که وضع موجود را قبول ندارند باشد. واقعیتش خود من، شما، آسوپار، ۶۰ درصدی که رای ندادند و ۴۰ درصدی که رای دادن با وضع موجود مشکل داریم به خاطر همین ما به عنوان رای دهنده آمده‌ایم راهی پیدا کنیم. وقتی متاسفانه ۶۰ درصد واجدین شرایط کشور رای ندهند و انتخابات را تحریم کنند این هشدار بزرگی برای حاکمیت، رسانه‌ها و مردم است که به این نکته توجه کنیم که این ۶۰ درصد مطالبشان چه بود؟ چیزهایی که گفتند آیا شنیده شد؟ شرایط طوری است که کاندیدایی که امروز آمده در معرض آرای مردم قرار گرفته است هر چقدر هم که مردم قبولش داشته باشند اما مردم را قانع نکرده است که پای صندوق رأی حاضر شوند.

آسوپار در پاسخ به سوال تابناک مبنی بر آنکه نظر شما درباره ۶۰ درصد افرادی که  رای ندادند چیست بیان کرد:  

من ترجیح می‌دهم در مورد این ۶۰ درصدی که برای رأی رادن در انتخابات شرکت نکردند از لفظ تحریم استفاده نکنم؛ تحریم انتخابات معنای سیاسی مشخصی دارد و طیفی است که براندازها ازآن استفاده میکنند یعنی به شکل هماهنگ انتخابات را تحریم می‌کنند و پای صندوقهای رأی نمی‌آیند من این ۶۰ درصد را از این جریان نمی‌دانم نه اینکه هیچ درصدی را  اصلا ندانم منظورم کلیات این موضوع است.  ما یک بخشی را در کشور داریم که به دلایل متفاوت از صندوق رأی ناامید شدند گرچه شاید همین‌ها خدایی نکرده در این مملکت جنگ بشود حاضر شوند برای کشورشان بجنگند؛ اگر کسی از مسئولین نظام به هر دلیلی فوت کند و یا به شهادت برسد حاضر باشند در مراسم بدرقه پیکرشان حضور پیدا کنند و اندوهگین از این قضایا شوند اما از صندوق رأی ناامید باشند. خوب این به نظرم دلایل متفاوتی دارد. ما از خرداد ۱۳۸۸ حمله به صندوق رأی را داریم و این آدم را ناامید می‌کند اینکه ما به افراد بگوییم که آرای شما در حقیقت مورد امنیت قرار نمی‌گیرد یا خروجی صندوق رأی با آن چیزی که شما در صندوق انداختید متفاوت است!  هر چقدر هم ما تلاش کنیم آن فضای کف خیابان را آرام کنیم و یا خیلی از افراد را متوجه اشتباهشان کنیم اما در خیلی از افراد این اندیشه رسوب می‌کند و آنها صندوق رأی را معتبر نمی‌دانند. یک دلیل دیگر آن این است که در بسیاری از انتخابات ها مردم پای صندوق‌های رأی آمدند اما متاسفانه آن افرادی که رای آوردند به وعده‌هایی که به مردم دادند عمل نکردند، همین باعث ناامیدی مردم می‌شود. مورد بعدی هم به نظر من این است که شاید ما بتوانیم فضای بازتری را در واقع در ترکیب نهایی کاندیدا داشته باشیم و یک نکته دیگر اینکه جریان‌های سیاسی در فضایی که خودشان هستند نتوانستند اقبال مردم را کسب کنند وبا فرافکنی‌هایی می‌کنند سازوکار انتخابات را زیر سوال می‌برند. همه اینها سبب ناامیدی مردم از صندوق رأی می‌شود.

بخش دیگر مرتبط با این موضوع نگاه خیلی آرمانی به انتخابات است که انتخابات همه مشکلات ما را حل کند انتخابات قرار نیست همه مشکلات ما را حل کند و حکومت امام زمان را برای ما سرکار بیاورد و هر کاندیدی که رای می‌آوردند صرف نظر از اینکه برای جریان و جناحی که هست یک توانایی محدود دارد حتی اگر بهترین تیم را هم بیاورد ما خیلی نباید نگاه آرمانی داشته باشیم و ناامید شویم یک بخشی هم تقصیر خود کاندیدا است که با انتظارات موقع وعده دادن بالا بعد ما هر چقدر می‌خواهیم به مردم بگوییم که این فرد که معجزه نمی‌تواند کند فرقی هم ندارد آقای احمدی‌نژاد، آقای روحانی و آقای رئیسی هر کدامشان امکان معجزه که برای کشور ندارند یک توانایی محدود خود و گروهشان دارند این هم موجب ناامیدی مردم از صندوق رأی می‌شود.

  نامزد مورد حمایت شما نماینده وضع موجود کشور است؟

آسوپار: اگر دوره اول را بخواهم در نظر بگیرم خوب آقای قالیباف در حقیقت از صدای جنگ تحمیلی فرمانده و رئیس بوده است من نمی‌توانم بگویم در آن چیزی که الان داریم بی‌نقش هست، می‌شود بررسی کرد حالا نکات منفی عملکردی ایشان بیشتر بوده یا مثبت، اما می‌گویم الان موضوع صحبتمان آقای قالیباف نیست از آن عبور میکنم در خصوص آقای جلیلی باید بگویم خیلی کمتر از کاندیدای دیگر نقش داشته باشند در وضعیت موجود کشور چون سابقه کاری ایشان در واقع نمی‌خواهم بگویم سابقه ندارند اما در مجلس و دولت کار اجرا را انجام می‌دهند به هر حال ایشان نقش حاکمیتی کمتری نسبت به پنج کاندیدای دیگر  دارند.

نژاد بهرام نقطه ضعف کمپین پرشکیان را چه مواردی می دانید؟

ابتدا اجازه بدید بنده نسبت به صحبت‌های آسوپار پاسخ‌هایی را ارائه دهم.

من بر خلاف نظر آسوپار باید بگویم که نه بخشی از مردم سال ۱۳۸۸اعتراضاتی به صندوق رای داشتند و با اتفاقاتی که صورت گرفت به هر دلیلی متوقف شد اما در سال ۱۳۹۶ ما شاهد یک حضور چشمگیری بر صندوق‌های رأی بودیم من خودم کاندیدای شورای پنجم شهر تهران بودم در سابقه شورای شهر وجود نداشت که در حقیقت آرای به‌این حد برسد نفر اولمان در حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار رای از شرق تهران کسب کند مردم چرا استقبال نکردند از صندوق رأی همان مردمی که معترض به رایشان در سال ۱۳۸۸ بودند همانها بخش زیادتری در سال ۱۳۹۶ بیست‌و شش میلیون رای به رئیس جمهور وقت دادند و اعضای شورای شهر که من خودم یکی از آنان بودم نفر اولمان اینچنین رایی کسب کرد؛ اینقدراستقبال از صندوق رأی زیاد بود. مردم صندوق رأی را همچنان به عنوان مامن خود و فرصتی برای تغییر تا در واقع شرایط بسیار امن و بدور از هر نوع خشونت در نظام اجتماعی کشور می‌دانند یعنی در واقع مردم اعتماد داشتند و نشان دادند. من فکر میکنم علت عدم مشارکت حدود ۶۰ درصد شاید یکی از دلایلش عدم پاسخگویی نسبت به وقایعی که در کشور اتفاق افتاده است، باشد. ما سابقه تاریخی خود را فراموش می‌کنیم ما در سال ۱۴۰۱ کشورمان نزدیک به ۹ ماه درگیر مسائل مختلف بود؛ مردم معترض بودند؛ اعتراض داشتند که یک واقعه‌ای تبدیل به یک دعوا و خشونت شد که بخشی از مردممان جانشان را از دست دادند و بخشی آسیب دیدند چه آسیب روحی، جسمی و اقتصادی دیدند. این وضع منجر شد که ما با یک فیلترینگ بسیار گسترده روبرو شدیم؛ مردم از عدم پاسخگویی ناامید هستند، مردم دل نگران هستند می‌گویند، آخر نمی‌شود که ما اتفاقاتی را دیدیم و هیچ کس پاسخگو نبود و دلجویی نکرد.

ببینید ما ۱۰ میلیون شغل در اینستاگرام فضای مجازی داشتیم این فرصت شغلی را بافیلترینگ حالا یک مقطع امنیتی بود درست گفتیم باشد؛ اما بعد چرا؟ این فیلترینگ به قانون صیانت تبدیل شد. عدم پاسخگویی به وقایع ۱۴۰۱ به فوت مهسا امینی که علتش همچنان موضوعی است که در موردش بحث می‌کنند بعد تبدیل می‌شود به یک قانون به عنوان لایحه حجاب و عفاف، لایحه‌ای که از لایحه بودن خارج می‌شود و به طرح حجاب تبدیل می‌شود، مردم می‌گویند خدایا این وضع اقتصاد ماست بین ۵۰ الی ۶۰ددرصد شما شاهد تورم جدی هستید، پس احساس می‌کنند پاسخگویی در کشور وجود ندارد؛ به عنوان مثال اگر نژاد بهرام اشتباه می‌کند باید نسبت به آن مسئوليتي که داشته باید پاسخگو باشد که چرا؟ اگر پاسخگو نباشد باید به مراجع قضایی ارجاع داده شود؛ شما با یک اختلاس بزرگی بنام چای دبش روبرو می‌شوید بعد نمی‌فهمید چه اتفاقی افتاد؛ بزرگترین اختلاسی که در این کشور به وقوع پیوسته چای دبش بوده است ولی هیچ کس نمی‌داند که چطوری است! ما سالی ۲ میلیون بشکه نفت می‌فروشیم پولش کجاست! چرا ما رنگش را نمی‌بینیم! چرا احساس نمی‌کنیم! ببین شما با مردم با طرحهای فی‌البداهه با طر‌هایی که کارشناسی داخل آن کمرنگ است فرصت زندگی را از مردم میگیریم؛ در خصوص وقایع و اعتراضات چکشی برخورد می‌کنیم، مردم واقعا دلسرد میشوند، مردم اصلا خشونت را دوست ندارند. مردم می‌دانند صندوق رأی مهمترین عامل برای تغییر است. ما این فرصت را با عدم پاسخگویی از مردم میگیریم. من قبول دارم حرف آسوپار را در مقابل لفظ تحریم این نه را تحریم نگوییم ولی اعتراض که می‌توانیم بگوییم آسوپار!  این نه، نه اعتراضی بود. این ۶۰ درصد که پای صندوق رأی نیامدند اعتراض داشتند کسی به این اعتراض ۶۰ درصدی گوش می‌دهد من می‌خواهم بگویم ما به عنوان اعضای جامعه، مردم ایران، حاکمیت و گروه‌های سیاسی مکلف صدای این ۶۰ درصد باشیم.اما سوال شما که نماینده کمپین ما اصلاحات ضعف داشته یا نه؟ هر کمپینی ضعف دارد مگر می‌شود؛ گفت که ضعف ندارد، من فکر میکنم که ضعف کمپین‌ها به خاطر کوتاه مدت بودن، سرعت عمل، استفاده جمع کثیری از داوطلبان همیشه بوجود می‌آید همچنین کم بود نسل z   در کمپین آقای پزشکیان اما من ترجیح می‌دهم بر روی نقاط قوت کمپین نامزد مورد حمایتم تمرکز کنم که مهم‌ترین نقاط قوت کمپین آقای پزشکیان این بوده که درها را باز کرده است  و به تمام کسانی که دستی بر آتش داشتند و می‌توانستند با استفاده از تجاربشان، آموزه‌هایشان به آقای پزشکیان کمکی دهند درب‌ها را باز کرده است. شما می‌بینید همه احزاب اصلاح طلب به سمتشان می‌آیند حتی نیروهای آقای قالیباف که خدمت ایشان فعالیت می‌کردند الان کنار ایشان برای ایشون فعالیت می‌کنند. افرادی که هیچ وابستگی سیاسی ندارند فقط میخواهند در واقع دنبال حق، عدالت و انصاف شعارهایی که آقای پزشکیان می‌دهند آنها به این سمت حرکت می‌کنند اینها همه نشان دهنده‌ی این است که در واقع آقای پزشکیان نقطه قوت دست گذاشته است. دومین نقطه قوت آقای پزشکیان را بتوانم این صراحت کلام در واقع یک جور مردم گفتگو کردن ایشان، آقای پزشکیان فوق تخصص جراحی قلب هستند اما طوری با مردم حرف می‌زنند که در واقع همه اقشار روستایی، شهری، مهندس، بی‌سواد متوجه می‌شود اینقدر مردمی صحبت می‌کند یعنی به زبان ساده با مردم صحبت می‌کند، خیلی اجتناب می‌کند که لغت‌های سخت به کار نبرد که مردم خیلی راحت‌تر با ایشان ارتباط بگیرند ما اختلافات سیاسی را شاید بگوییم تنش‌ها یا عدم انسجام اما ایشان می‌گویند دعوا نکنید بنابراین من و شما و هرکس دیگری بتواند به راحتی با ایشان ارتباط برقرار کند. ما با مردمی کاندیدا باید طوری صحبت کنند که مردم را به سمت خود جلب کنند. سومین نکته قوت کمپین آقای پزشکیان توجه ایشان به گروه‌ها و اقشاری است که دور مانده از توجهات اجتماعی هستند نه دور مانده از زندگی اجتماعی، نه! بلکه دور مانده از توجهات مدیران و مسؤلان هستند. آقای پزشکیان به شدت نگاه مثبت به معولان دارند؛ در یک مانیفستی توجه خود را به جامعه معولان اعلام کرده است آقای پزشکیان در یک گفتگوی اختصاصی نگاهشان را نسبت به اجرای قانون به خصوص ماده ۲۷ در قانونی در حمایت از معمولان که مجلس سالها قبل مصوب کرده اعلام می‌کند، آقای پزشکیان در واقع با آقای ظریف که از یاران ایشان هستند دوتا دیدار کوتاه مدت با افراد دارای معلولیت داشته است مداوم نسبت به این قضیه اظهار نظر می‌کنددر کنارش آقای پزشکیان اولین کاندیدایی بوده که یک مانیفست در حوزه زنان اعلام کرده گفته من چه نگاهی و باوری دارم و  برای حوزه زنان به دنبال چه هستم. اینها نقاط قوت کمپین آقای پزشکیان است که امیدوارم به دولت ایشان منجر شود.

دیدگاه آقای پزشکیان را نسبت به موضوع گشت ارشاد شما چگونه برای ما تحلیل می.کنید؟

نژاد بهرام: آقای پزشکیان صریح گفته است که من به شدت در برابر گشت ارشاد می‌ایستم، ما با هموطنانمان با زنانمان روبرو هستیم با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود؛ ما زنان را تکریم می‌کنیم ما به زنانمان احترام می‌گذاریم مقام مادر من زن هستم گفتن این کلمات و جملات که احترام نمی‌آورد ما با گفتن این صحبت‌ها به زمانمان احترام نمی‌گذاریم ما با تحقیر نکردن زنان به آنان احترام می‌گذاریم. ما با برداشتن خشونت علیه زنان به آنان احترام می‌گذاریم ما با پلیسی نکردن جو اجتماعی به زمانمان احترام می‌گذاریم؛ ما با رعایت حقوق زنان به آنان احترام می‌گذاریم. ما با عدم تبعیض به آنان احترام می‌‌‌گذاریم وجود گشت ارشاد در جامعه ایرانی توهین و تحقیر به من زن ایرانی است. منی که چادر لباس من است.

نژاد بهرام در زمانی که آقای پزشکیان نماینده مجلس بودند در زمانی که آقای احمدی‌نژاد وزیر بودند آقای پزشکیان نامه طرح سوال از رئیس جمهور در خصوص گشت ارشاد امضا می‌کنند و آن زمان موافق این موضوع بودند شما این موضوع چگونه توضیح می‌دهید؟

اون مربوط به رعایت امر به معروف و نهی از منکر مخصوص مدیران بوده است. آقای جلیلی دیشب یک جمله قشنگی گفتند؛ من از این جمله اینجا استفاده کنم گفتند که بخشی از مساله را نبین سعی کنید مساله را درست ببینیم؛ من از صحبت ایشان وام میگیرم این موضوع اسمش امر به معروف و نهی از منکر مدیران بوده است اسناد آن هم موجود است. بحث جلوگیری از انتشاع سوت زنی،  جلوگیری از رشوه و انتصابات فامیلی بوده اینها را آقای پزشکیان در آن زمان پیگیری کرده این یک بخش قضیه اما من دفاع نمی‌کنم من بیست سال پیش یک نظری در مورد موضوعی داشتم من آدمم و می‌توانم در تجارب جدید با فهم جدید از موضوعات نظر خودم را تغییر دهم این اجازه به من داده می‌شود من می‌گویم این موضوع نبوده اسنادش هم موجوده من می‌توانم نشان دهم اما من به شما می‌گویم این را به آدمها اجازه دهیم آسوپار ممکن بود به دلایل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی که در جامعه حاکم بود نگاهش نسبت به لیوان آب این بود که لیوان آب باید در لیوان کاغذی باشد به دلایل مختلف امروز بعد ۵ سال آدمها رشد می‌کنند تغییر می‌کنند امروز معتقد است که لیوان کاغذی خلاف محیط زیست است بهتر است در لیوان شیشه‌ای روی میز باشد؛ به نظر شما اشکالی دارد. اشکال نداره! پس آدمها می‌توانند در واقع اظهارات خود را اصلاح کنند و تغییر ایجاد کنند ولی آن خبر از پایه و اساس دروغ است.

آسوپار به فرض مثال اگرتوان مشترکی برای حل مساله فیلترینگ و حجاب وجود داشته باشد؛ اولویت شما کدام مساله خواهد بود؟

آسوپار: من فکرمیکنم چون فیلترینگ را می‌شود در زمان کوتاهتری حل کرد به نظرمن خیلی از مواردی که فیلتر کردیم قرار بوده موقت باشد اما موقت نبوده است و ادامه پیدا کرده است از جمله فیلتر توییتر قرار بوده برای یک بازه‌ای باشد اصلا بر فرض قرار بوده برای بازه خاصی هم نباشد ما برای مساله امنیتی این کار را انجام دادیم خوب این مساله امنیتی مجدد اتفاق افتاده و اتفاقا همون توییترفیاتر شده توانسته نقش ایفا کند و این نشان می‌دهد فیلترینگ که ما انجام دادیم موثر نبوده است.چون در کوتاه مدت می‌شود موضوع فیلترینگ را حل کرد من ترجیح می‌دهم اول این موضوع را حل کنم.

موضوع حجاب به نظر من خیلی زمان‌بر است ما ۴۵ سال اشتباه عمل کردیم و نخواستیم در واقع فرهنگ سازی کنیم و الان به مرحله آخر رسیدیم.

آسوپار الان شما با گشت ارشاد موافق هستید یا خیر؟

آسوپار: با گشت ارشاد در صورتیکه نهادهای فرهنگی قبل از گشت ارشاد کارهایشان را درست انجام دهند یعنی ما نیاییم از همان اول سر پله آخر و همینطور افرادی که قرار می‌دهیم آموزش‌های لازم را به آنان داده باشیم چون آنان قرار است  با مردم و شهروندان عهدی قرار است تعامل کنند. یک شهروند عادی بل یک مجرم سابقه‌دار تفاوت دارد. با این شرایط بله موافقم.

نژاد بهرام الان شما با گشت ارشاد موافق هستید یا خیر؟

نژاد بهرام: من فکر میکنم ما اگر یک مقدار عینی‌تر با موضوع برخورد کنیم تا شاید من اگر یک ابزار برای انتخاب داشته باشم مساله گشت ارشاد است. کاندیدایی که من به او اقبال دارم و در کمپینش کار میکنم موضوع گشت ارشاد را تحقیر و عدم رعایت حقوق انسانی زنان می‌داند؛ حالا چه آموزش دیده باشند و چه ندیده باشند کوتاهی که ما در ۴۵ سال انجام دادیم از آموزش گرفته تا رفتارهای فرهنگی و اجتماعی امروز بازماندگان در جامعه به گونه‌ای رفتار می‌کنیم که انگار آنان دشمنانی هستند که از آن سوی مرزها آمدند تا با ما دشمنی کنند؛ نه اینها مردمان جامعه هستند که من فکر میکنم عینی‌ترین، ملموس‌ترین، قابل دسترس‌ترین و اجتماعی‌ترین امری که اثرگذار است بر حال خوب جامعه ما گشت ارشاد است. در واقع گشت ارشاد خارج کردن جامعه از فضای امنیتی است. الان هر زنی وارد جامعه می‌شود احساس امنیتی بودن فضا را با گشت ارشاد و دوربین‌ها می‌کند. جالب‌ترین نکته‌اش اینکه من با حجاب چادری هم با گشت ارشاد احساس ناامنی میکنم؛ من هم در این فضا احساس خوبی ندارن من هم دنبال این هستم جایی بروم که کمتر مورد نگاه واقع شوم؛ شاید پیش از این کسی با من کاری نداشت من چادری ولی امروز من چادری‌ام از سوی بخش دیگری از جامعه احساس ناامنی میکنم. این فضای امنیتی جامعه باید در اولین فرصت با سرعت رفع شود.

ما با مردممان زندگی میکنیم، این عینی‌ترین و ملموس‌ترین و قابل دسترس‌ترین امری است که می‌تواند برای جامعه باشد. ممکن است که امر فیلترینگ در واقع یک مقوله‌ای باشد که مردم به خاطر داشتن گوشی‌های هوشمند به طور مداوم از آن استفاده می‌کنند، مساله باشد اما هنگامی فرد می‌خواهد در جامعه بیاید احساس امنیت نمی‌کند این زن احساس ناامنی می‌کند، نیمی از جامعه ما زنان است.

نژاد بهرام چند درصد از ‌ها به نظر شما این احساس ناامنی که شما مدنظرتان هست را احساس می‌کنند؟

نژاد بهرام: من عرض کردم من چادری وقتی به خیابان می‌روم به یک رستوران می‌روم عالم و دنیا بنده را نگاه می‌کنند؛ تحقیر می‌کنند احساس ناامنی مگر تعارف با یکدیگر داریم آقا من و همسرم فرزندانمان ازدواج کردند تفریحمان این بود که هفته‌ای یک بار برویم یک لقمه نان بایکدیگر رستوران بخوریم؛ الان باور می‌کنید اصلا روم نمی‌شود اصلا می‌ترسیم. من چادری احساس ناامنی میکنم.

آسوپار نظر شما در خصوص گشت ارشاد و دیدگاه نژاد بهرام در این مورد چیست؟

آسوپار: من موافق نیستم چونکه من همیشه دوستانم را که تیپ ظاهریشان شبیه من و دکتر هست را تشویق میکنم که در جامعه هم حضور پیدا کنند و خودم هم همینطور بودم در ۲ سال گذشته، هم در تهران و هم در شهرهای دیگر و حتی جاهایی که شرایط حجاب هم ندارند با حجاب حضور پیدا کردم و یک همچین احساسی که ایشان می‌گویند را بنده نداشتم؛ من اغلب با مترو رفت و آمد دارم در داخل مترو به نظرمن اگر طیف‌های سیاسی تندرو مخالف حجاب و طیف‌های سیاسی موافق حجاب کاری خیلی به مردم نداشته باشند ما می‌توانیم تعامل خوبی داشته باشیم.   

چون بارها شده که من در مترو کنار ی نشستم که اصلا حجابی نداشته است و خیلی دوستانه با یکدیگر حرف زدیم و صحبت کردیم در حقیقت تعامل داشتیم نه تیپ من برای او نگاه منفی آورده و نه من نگاه منفی به تیپ ایشان داشتم؛ به نظرم این تعامل در جای دیگر هم هست؛ به همین دلیل نگاه دکتر را با اجازیشان تایید نمی‌کنم یاد یک نکته‌ای افتادم چون حالا دکتر مال ستاد آقای پزشکیان هستند من اولین مستند ایشان بود که از تلویزیون خواستم ببینم اولش به گفته‌ها توجه نمی‌کردم یک جمع دختر و پسر جوان دور هم جمع بودند و کنار آقای پزشکیان نشسته بودند و هر کدام ایده خود را مطرح می‌کردند من دنبال این بودم ببینم یکی مثل پوشش من در آن جمع هست! دیدم که نیست و خیلی از این قضیه ناراحت شدم یعنی ترجیح می‌دادم که آقای پزشکیان قشر جوان ۱۵ تا ۲۰ ساله چادری و محجبه ما را هم با خود در آن جمع همراه کند یا حالا آقا پسرهای نوجوان که تیپ ظاهری آنان خیلی مذهبی باشند من در مستند ایشان ندیدم. نکاتی که داشتند در مورد بحث صدای اعتراض مردم بود که هم در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی و هم ریاست جمهوری آقای روحانی این موضوع را زیاد شنیدیم الان هم همین طور که دکتر چند بار تاکید کردند در کمپین آقای پزشکیان هم این صدای اعتراض مردم را خیلی می‌شنویم و می‌بینیم؛ من معتقدم که متاسفانه جریان اصلاحات با عبارت شنیدن صدای اعتراض مردم، مردم را فریب می‌دهد. در سال‌های اخیر کجا اعتراضی برگزار شده است که لیدرها و خواص جریان اصلاح طلب رفتند آنجا ایستادند و صدای مردم را شنیدند دقیقا منظورم این است که بروند آنجا حضور فیزیکی داشته باشند همانطور آقای سعید جلیلی پیش کارگران رفتند؛ همانطوری که مسؤلین دولت آقای رئیسی رفتند در جمع مردم و صدای آنان را شنیدند کارگران هفت تپه واقعا اعتراض داشتند اگر اعتراضشان تند حل شد پیگیری مسولین بود. من این مسؤلین را در واقع تقسیم بندی نمی‌کنم اینها مردمی بودند که آرام اعتراض داشتندو اعتراضشان هم حق بوده است؛ صدایشان شنیده نشده می‌آیند جاده را می‌بندد بعد مشکل امنیت ملی می‌شود که مجبور نیروهای یگان ویژه را ببرد که آنان را با هم درگیر کند. سر آبان ۱۳۹۸ که یکی از مهم‌ترین اعتراضات مردمی اتفاق افتاد آقای روحانی کجا بودند شبی که مردم رفتند بنزین بزنند با شوک افزایش قیمت بنزین مواجه شدند آقای روحانی اصلا خبر نداشت که در کشور چه اتفاقی در حال افتادن است چون خودشان گفتند که من فردا فهمیدم؛ دو سه روز بعد در جلسه هیئت دولت در حالیکه ما اعتراضات و اغتشاشات آبان ۹۸ را داشتیم باز ایشان چه گفتند؛ ایشان به جای شنیدن صدای اعتراض مردم که سالها شعارشان را سر دادند که ما دوربین داریم درهمه خبابانها اگر کسی موجب راه بندان شود ما پلاک ماشینش را داریم عین سخنان ایشان در جلسه هیئت دولت است. گفته بودند که ما با راننده آن ماشین برخورد می‌‌کنیم. ۲ الی سه روز بعدش وقتی اغتشاشات آرام شد مردم معترض بودند اما فقط معترض بودند وعلاقه نداشتند این اعتراض به میدان اغتشاشات برسد  بنابراین در خیابان انقلاب جمع شدند سخنرانی که در این مراسم حضور داشت سرلشگر سلامی بود من بارها در جلسات مختلف گفتم که سرلشگر سلامی فداکاری کرد در آن جمع در حالیکه یکی از سران سه قوه اولویت اول آقای روحانی که رئیس جمهور بودند و بعد ۲ عضو دیگر آقای لاریجانی و آقای رئیسی باید در جمع معترضین می‌رفتند اما یک نکته‌ای را لازم است من بگویم آقای روحانی آن روز در جمع مردم حضور پیدا نکردند تهران را به بهانه تشییع پیکر خواهر آقای روحانی کلا تهران را ترک کرده بودند و سرخه رفته بودند در حالیکه نیاز به رفتن ایشان نبود می‌توانستند یکی، ۲ تا نمایندگانشان را بفرستند که در آن جلسه و گردهمایی حضور داشته باشند من برای این موضوع است که می‌گویم مردم با عبارت صدای شنیدن صدای اعتراض مردم فریب ندهیم ما ندیدیم که جریان اصلاحات بخواهد که صدای اعتراض مردم را بشنود همین الان آقای ظریف کمپین‌های تبلیغاتی آقای پزشکیان رفتند با کسانی که معترض با ایشان ی

بودند چطور برخورد می‌کنند من موافق نیستم در صفحاتم، کانال تلگرامم بارها گفتم کسی حق ندارد وقتی یک مسئولی در حال سخنرانی است برود آنجا و علیه آن مسئول شعار دهد.

آسوپار: نه دیگر ما در خصوص جریان اصلاحات صحبت می‌کنیم.

نژاد بهرام: آقای روحانی، ما از ایشان حمایت کردیم کاندیدای ما آقای پزشکیان هستند؛ دوما شنیدن وظیفه‌ی ماست هر کس که نشنیده توان نداشته در حقیقت از مسئولیت میخواهد شانه خالی کند یا برود کنار، آقای پزشکیان همواره گوش شنیدن دارد اتفاقا دیشب هم در مناظره خود گفت که اعضا وزارتخانه اعتراض کردند آمدند طبقه اول حراست گفته است که برویم بگیریم و ببندیم من گفتم این حرفها یعنی چی؟ ببینید چی میگویند؟ رفتم پایین شنیدم که چه می‌خواهند گفتم به آنان که من معذرت میخواهم، آقای پزشکیان را من کمپینش را حمایت میکنم این آقای پزشکیان می‌شنود در مناظره‌هایی که گذشت نامزدها هر چه دوست داشتند به آقای پزشکیان می‌گفتند اما ایشان  چون با عدالت و امیرالمومنین زندگی می‌کند اخلاق مداری از ویژگی‌هایش است. پاسخ اینچنینی به هیچ کدام نداد عبور کرد یا نهایتا یک سری تکان داد.

آسوپار شما هم  نقاط ضعف کمپین آقای جلیلی را چگونه می‌بینید؟

آسوپار: من که عضو کمپین آقای جلیلی نیستم اما به عنوان روزنامه‌نگاری که از بیرون مشاهده میکنم نظر خودم را بیان میکنم؛ به نظرم آقای جلیلی می‌توانستند ادبیاتشان را کمی از آن فضای اکادمیک، دیپلماتیک و دانشگاهی به ادبیات عامه مردم در واقع تغییر دهند. من معتقدم که مسئول جامعه اسلامی مثل حضرت امام ۲ نوع ادبیات باید  داشته باشد. کتابهای حضرت امام که در فضای درسی نوشتند را بخوانیم مثلا تفسیر سوره حمد ایشان را فکر نکنم امثال ما متوجه شویم اما وقتی در جماران با مردم صحبت می‌کردند استاد دانشگاهی که در واقع آنجا حضور داشت  و همانطور یک کشاورز بیسواد  منظور امام (ره) را متوجه می‌شد. این موضوع در واقع جزء ضعفهای آقای جلیلی می‌شود حساب کرد.

آسوپار: نژاد بهرام من بابت موضوع امربه معروف و نهی از منکر که شما در خصوص سوال گشت ارشاد گفتید به شما عنوان کنم که امضای طرح سوال از رئیس جمهور در دوره آقای احمدی‌نژاد است نه آن طرح امر به معروف من گفتم این موضوع را عرض کنم آقای احمدی‌نژاد با گشت ارشاد مخالفت کردند و نمایندگان مجلس که آقای علی مطهری در واقع طرح سوال را نوشتند در واقع رهبری  این موضوع با آقای علی مطهری بود حالا شاید دقیق همه موارد یادم نباشد امضا جمع کردند بابت طرح سوال از رئیس جمهور به خاطر گشت ارشاد و آقای پزشکیان طرح سوال از رئیس جمهور را امضا کردند.

نژاد بهرام: آسوپار من متوجه منظور شما شدم من توضیح دادم، در واقع در شهریور ۱۴۰۱ در نطق پیش از دستور مجلس شورای اسلامی در صحن در برنامه تلویزیونی ایشان  صراحتا اعلام می‌کنند من مخالف گشت ارشاد هستم. اگر کسی در خصوص مباحثی که من عرض کردم نقطه نظری دارد بنده در گذشته می‌گفتم همه باید چادر سر کنند اما امروز می‌گویم روسری و شال هم سرتان باشد الهی صد هزار مرتبه شکر منظور من تغییر است.

آسوپار: خوب ما مشکلی نداریم من خودم به شخصه با نظر شما موافقم ممکن است من یک نظری داشته باشم بعد از ۱۰ سال نظر من تغییر کرده است؛ حتی در سطح کلان کشور هم این موضوع را داریم مقام معظم رهبری فرمودند که  سیاست‌های ما در بحث فرزند آوری اشتباه بوده است و تغییر بخشی از صداقتی است که ما همیشه از آقای پزشکیان سراغ داشتیم.

آسوپار، مریم قالیباف  بعنوان یک زن یکی از پدیده های انتخاباتی بود، چه تحلیلی از این پدیده دارید؟ و چه تصویری ایجاد شد ؟

آسوپار: نمیدونم منظور شما از پدیده انتخاباتی چیست؟

ویدئو مریم قالیباف در فضای مجازی وایران شد خیلی از افراد آن را مشاهده کردند و فراگیر شد منظور من این مساله است.

دختر قالیباف نتوانست مخاطبان را در برابر شبهات خانوادگیش قانع کند، حضورش مثبت نبود

آسوپار: در واقع به عنوان یک توصیف مثبت که در ذهن خودم دارم اما به نظرم دختر آقای قالیباف نتوانستند در شبهاتی که در خانواده ایشان بود به خوبی پاسخگو باشند؛ نتوانستند مخاطب را قانع و راضی کنند از این جهت به نظرم حضورشان مثبت نبود در مورد وایران شدن این ویدئو هم به نظرم رسانه، فضای مجازی و مردم به حواشی بسیار زیاد اهمیت می‌دهند خودم در یک یادداشت نوشتم به جای اینکه به برنامه توجه کنیم دنبال حاشیه آن هستیم که نواقص را دربیاوریم مثلا کی بیشتر از همه فریاد کشیده است.

نژاد بهرام  شما در خصوص مریم قالیباف چه تحلیلی را ارائه می‌دهید؟

نژادبهرام: چهار نفر از این کاندیدا از جمله آقای قالیباف که دخترش را فرستاد، آقای زاکانی و پزشکیان نیز همین طور و آقای پورمحمدی محمدی که عکس خانوادگی خود را ویرال کرد. باید به آنان بگویم که خیلی آدمهای شجاعی هستند باید این را به آنان گفت که توانستند در این برهه از خانواده خود رونمایی کنند، مریم قالیباف همان طور که آسوپار گفتند همه آدمها نمی‌توانند به راحتی پشت تریبون صحبتهای خود را عنوان کنند؛ به هر دلیلی نتوانست دفاع مناسبی از خانواده خود داشته باشد، اما این دلیلی نمی‌شود که نفس حضور ایشان زیر سوال رود اگز اینگونه باشد که هر چهار کاندید که از حضور خانواده خود یعنی دخترانشان رونمایی کردند وایرال شدند منتهی چون ایشان در مقابل شبهات نتوانستند خوب پاسخگو باشد این موضوع سبب بیشتر دیده شدن این ویدئو شد اما این موضوع را من نقطه ضعف آقای قالیباف نمی‌دانم اتفاقا باید افتخار کند که دخترشان در این برهه آمده است؛ فقط من یک جمله بگویم آسوپار در مورد سوالات در دوره وزارت آقای احمدی‌نژاد باید بگویم ۱۰ سوال بوده که در آن زمان از رئیس جمهور کردند؛ که یکی از سوالات گشت ارشاد بوده است آقای پزشکیان آن سوال را امضا نکردند اما باقی سوالات را بله امضا کردند من از همکارم درخواست کردم بررسی کنند ایشان انجام دادند.

آسوپار: چه بگویم من الان به منابع دسترسی ندارم.

هر دو بزرگوار  رو به دوربین ما، فرض کنید میخواهید با یک تحریمی صحبت کنید و او را به رای دادن به نامزد مورد حمایت خود تشویق کنید، چه می گویید؟ بفرمایید!

نه اعتراضی شما شنیده شد!

نژاد بهرام: سلام به همه مردم عزیز ایران، سلام بر همه خواهران و برادران شما عزیزان که نور چشم ما هستید دوام و قوام کشور با حضور شماست؛ نه اعتراضی شما را شنیدیم من که جزئی از شما هستم ولی آنانکه باید بشنوند؛  شنیدند امیدوارم که ترتیب اثر دهند اما این مرحله، مرحله دوم است. برای ایران، برای اینکه بتوانیم آینده‌ی بهتری برای فرزندانمان داشته باشیم برای آنکه بتوانیم زندگی آرامتری داشته باشیم برای اینکه بتوانیم از همه موانع ایران گذر کنیم و ایران را در جهان سربلند کنیم به پای صندوقهای رأی بیایید ۱۵ تیر منتظر شما هستیم.

گله‌مندان وضع کنونی کشور فرقی نمی‌کند به کدام نامزد رأی دهید در پای صندوق حاضر شوید

آسوپار: بسم‌الله الرحمن الرحیم، سلام مردم خوب ایران اول تشکر از همه افرادی که جمعه گذشته در انتخابات شرکت کردند و به هر نامزدی که تمایل داشتند رای دادند در مرحله اول فرقی نمی‌کند ما به کدام نامزد رای دهیم. حتما خیلی از شما که صدا و تصویر من را می‌شنوید و مشاهده می‌کنید جز افرادی هستید که نتوانستید پای صندوق رأی حاضر شوید و درصد شما درصد بالایی بوده است ۶۰ درصد از افراد پای صندوقهای رأی حاضر نشدند و گلایه‌هایی داشتند که بسیاری از آنان به حق است و باید شنیده شود که حتما شنیده شده است ان‌شالله توسط مسئولان ترتیب اثر هم داده خواهد شد. اما ایران عزیر ما با تمام ایرادهایی که دارد و شما می‌دانید و به خاطرش در انتخابات شرکت نکردید کسانی را دارد که حاضرند به خاطر همین ایران با تمام ایرادها از جان خودشان بگذرند ما در روز جمعه که انتخابات برگزار می‌شد هم عملیات تروریستی در جنوب شرق کشور داشتیم و ۲ تن از سربازان جان خود را به خاطر انتخابات از دست دادند و شهید شدند من فکر میکنم براز سرزمینی که کسانی را دارد که به خاطرش جانشان را از دست دهند کمترین کار این است که پای صندوق رأی حاضر شوم و به نامزد مورد نظرم رای دهم فرقی هم نمی‌کند در برگه رای اسم آقای پزشکیان را بنویسم یا آقای جلیلی، ما دعوت می‌کنیم که به پای صندوقهای رأی بیایید و به هر کدام از این ۲ عزیز که می‌خواهید رای دهید.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۸۸
هیچ کدوم قالی های ناپدید شده از همه مهم تره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
دبش دبش دکل نفتی گم میشه پول های فروش نفت گم میشه .پول های صندوق بازنشستگی گم میشه قطعات زمین
گم میشه ، هفت تپه و ..... قالی هم گم میشه الان به فکر افتادند ولی اگر حقوق ۶۰ درصد گم بشه دم نمیارند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
توجه کردید دختر دکتر پزشکیان همه جا دوشا دوش پدر بود و همراه وی از این شهر به آن شهر، ولی از خانم جلیلی خبری نبود. این همون عدم صداقت در گفتار و کردار است. همه صحبت های جلیلی در مورد نقش و جایگاه بانوان پوچ و بی ارزش وفقط شعار است.
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
تابناک من از شما میپرسم ایا واقعا مسئله مهم مردم ما گشت ارشاد و فیلتر یا نداشتن شغل مسکن و کافی نبودن حقوق چرا با این حاشیه سازی ها میخواهید مردم را سرگرم کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
همه جای دنیا فیلترینگ اعمال میشه
الان دقیقا چه کار حیاتی هست که با پیام رسان های داخلی انجام نشه دا د
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
۱۲.۱۸ شما معلومه از در خونت تا حالا بیرون نرفتی درباره همه جا دنیا نظر میدی
یکی نیست بگه چرا آقای ظریف اینقدر به مردم توهین میکنه؟

به فرض پزشکیان بشه رئیس جمهور ، آیا ایشون نباید نماینده همه مردم باشه؟ نباید رئیس جمهور همه مردم باشه؟

چطوریه که جناب ظریف دیروز در مشهد مثل بقیه دفعات برگشته با عربده به 10 میلیون !!! نفری که به جلیلی رای دادن میگه شماها اقلیت هستید و هی حقی ندارید ما از شما متنفریم !!! شما اقلیت پر سر و صدا هستید !!! شما منفورید مایید ! ما به شما هیچ نقشی نمیدیم هیچ بهایی نمیدیم ! طرفدارانش هم مرتب در حال توهین و تهدید این 10 میلیون نفر هستن

این نحوه برخورد با 10 میلیون !!! نفر از مردم ایرانه؟! خود جناب ظریف و دوستانش دور اول 10 میلیون و نیم رای اوردن یعنی تقریبا برابر با جلیلی و الان دارن حرف از اکثریت بودن میزنن !!!

جناب ظریف و پزشکیان به چه حقی 10 میلیون نفر ! از مردم ایران رو تهدید میکنن که حق و حقوق شمارو قطع میکنیم؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
شما. هم کم به اکثریت توهین نکردید حالا چرا ناراحت می شید
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
توهم نشستی پیام نوشتی بعدخبرگذاستی فکرمیکنی مردم ساده هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
سال 88 می گفتن ما 12 میلیونیم ، خیلی بیشتر بودیم البته، ولی خس و خاشاک بودیم ، حالا شما ناراحتی بت گفتن اقلیت؟ ظریف داشت درباره افرادی که همایش رو به هم ریخته بودن و فحاشی می کردن حرف می زد نه درباره هر کی رای داده به جلیلی
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
تهدیدی در کار نبوده. حرفایی که زدی برداشت شخصی و مغراضانه خودت هست
ولی یادت باشه چه کسی طیف مقابل رو پسماند و بی ارزش خوند اونو فراموش نکنی یه وقت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
اقلیت هستید دیگه 50 درصد رای ندادن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
برو دست و صورتت رو بشور که خوابنما شدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
والا دست من بود عین ده میلیون نفر و می فرستادم غزه بجنگن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
بله کاملا درست گفته ، 10 میلیون در مقابل 70 میلیون اقلیت است. اقلیتی که با انواع ترفندها تمام پست های دولتی را اشغال کرده اند.اگر قانون درست اجرا شود در بسیاری از ادارت دولتی حد اقل 70 در صد افراد استخدام شده در دوسال گذشته باید اخراج شوند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
پروفسور جمعیت اقلیت منظورش کسانی است که در بین سخنرانی اش تشنج می کنند
یقینا در بین طرفداران جلیلی افراد موجه و کسانی هستند که برخورد خشونت آمیز ندارند یعنی اکثر قریب به اتفاق آنها

طبیعی است که در بین طرفداران آدم های افراطی وجود دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
اقای ظریف را دوست دارم ولی

معتقدم اقای ظریف خودش را خیلی مفت خرج کرد و کلا بی وزن شد

تبلیغات راهش این نسست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
بنده آقای ظریف را با شهید سلیمانی مقایسه میکنم
هر دو بزرگوار خبره و کارشناس بسیار عالی بوده و هستند
خواهشاً حرفهای پوچ و بی مبنا نزنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
.حالت خرابه،حتما به یک پزشک مراجعه کن
نه فیلترینگ مهمه نه گشت ارشاد

مهم شکم گرسنه مردمه ، چیزی که پزشکیان و طرفدارانش هیچ توجهی بهش ندارن چون قشر شکم سیر جامعه هستن

فکر کردید هواداران پزشکیان و خودش دغدغه شکم شمارو دارن؟! پزشکیانی که هیییییچ برنامه ای نداره و در 7 مناظره جز حجاب هیچ حرفی برای گفتن نداره فکر کردید به فکر شکم مردمه!؟!

نه خیر این فقط میخواد رای بیاره به قدرت برسه ! کارنامه 10 ساله پزشکیان در مجلس چی بوده!؟! هیچی !
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
فعلاکه شمابفکرسوریه لبنان فلستین هستین به مردپ خودتون اهمیت نمیدین گوشت کردین هشصدتومان بعدمیگین پزشکیان بفکرمردم نیست ازروزاول تاحالا پزشکیان حرف اول اخرش مردم
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
دوست عزیز درامد من از طریق همین اینترنته و فیلترینگ زندگی امثال منو مستقیم هدف گرفته.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
نود درصد گرسنگی امروز ملت عاملش تحریم هاست که عمل اصلی 90 درصد تحریم ها شخص آقای جلیلی هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
کارنامه 20 ساله جلیلی چی بود؟ یا مستقیم رفته مذاکره کرده و فقط و فقط برای ملت تحریم اورده
یا پشت پرده از توافق جلوگیری کرده و باعث تشدید تحریم ها شده
جلیلی پدر تحریم های ایران است
هیتلر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
کارنامه پروفسور جلیلی چی بوده؟
اریایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
بیست درصدجامع خون هشتاددرصدکردن توشیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
همه اینها مهم است ولی اولویت هم مهم است در هرصورت محکی است برای صداقت مسولین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
راست میگی ، کارنامه جلیلی خیلی درخشانه!. 7 سال مسئول مذاکرات و عکس یادگاری با قطعنامه و کاترین اشتون گرفتن!!!. راستی کدوم نماینده ها بودن از سر ذوق زدگی دست و پا میزدن با اشتون خانم عکس یادگاری بگیرن؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
کسی که در موضوع حجاب افراط دارد در زمینه سیاست خارجی هم افراط دارد و همین افراط سالی ۱۰۰۰ میلیاد دلار از طریق تحریم به کشور هزینه تحمیل کرده است

حجاب بسیار خوب است اما حجابی که از سر اجبار نباشد
عجیبه ببخشید فامیلی آسوپار به چه معنایی هست؟ تا حالا نشنیده بودم.اصلا مال کجا هست این نام خانوادگی؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
من میخوندم آسوپاس!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
آجودان
میدونستید دولت روحانی تنها دولت تاریخ کره زمینه که همزمان برادر رئیس جمهور و برادر معاون رئیس جمهور به خاطر فساد به زندان افتاده؟ چه کسی کاسب تحریمه؟

با چه رویی میخواید به پزشکیان رای بدید!!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
فریدون در مذاکرات نقش داشت و همسایه شمالی از این موضوع ناراحت بود و ادب شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
دوست گرامی نامه سر گشاده برادر روحانی در آستانه رفتن به حبس را بخوان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
بزرگترین اختلاس تاریخ بشریت به مبلغ 3.7 میلیارد دلار در کدام دوره و دولت رخ داد؟
همین یک سوال رو جواب بده کافیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
پزشکیان گفته اگه کسی تونست یه ریال فساد تو خودش و خانوادش پیدا کنه میکشه کنار. انصاف شما کجا رفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
احسنت تاریخ کهکشانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
چای دبش
وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
میدونستی خسارت دور زدن تحریم‌ها و فسخ قرارداد کرسنت که حاصل کار رئیس جمهور محبوب شماست چند صد میلیارد دلار میشه؟
پزشکیان میگه من دولت سوم روحانی نیستم دولت سوم خاتمی هستم

خودشم اعتراف میکنه آدم مستقلی نیست و ادامه دولت بقیه ست !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
ادامه شهید رییسی عزیز مستقله؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
مرگ بر دروغ و تزویر. پزشکیان هرگز چنین حرفی نزده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
نه اینکه جلیلی خودش را پایداری و ادامه دهنده دولت شهید جمهور نمیدونه؟ گوشت کیلویی زیر 100 تومن شده 800 تومن تو کمتر از 3 سال!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
جلیلی دولت دوم رئیسی است
پزشکیان=عروسک خیمه شب بازی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
جلیلی = پدر تحریم و فقر و گرسنگی ملت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
وعده ما صبح جمعه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
جلیلی هم همونه
در دو لباس مختلف
دراخبارامروزسایتها داشتیم که به کاندیداها گفته شده در مورد فلان مسائل حرف نزنید!!! این خودگواه دیگری است برتایید حرف کسانیکه میگویندرئیس جمهور کاره ای نیست بخصوص ایندوره که چنان افرادی تاییدشدند که یک مجری تلویزیون هم بخود اجازه میدهد به آنها نحوه حرف زدن یاد بدهد ومثلا بگوید از واژه های فرنگی استفاده نکنید. در 2 مورد فوق هم فیلترینگ دست یک شورایی است که صرفا ریاست جلساتش با رئیس جمهوراست. گشت ارشاد هم کارنهادهای خارج از دست رئیس جمهوراست حتی اگر صرفا فراجا باشد فراجا زیرمجموعه رئیسجمهورنیست و...
پاسخ ها
جلال
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
بله میدونیم ولی قدرت تخریب یک رئیس جمهور بد بسیار بالاست اما قدرت آباد کردن رئیس جمهور خوب بسیار کم چون تخریب چی ها نمی‌ذارن پس به دلیل ممانعت از تخریب زیاد ناچاریم به غیر از جلیلی رای بدیم
ظریف درست گفته که رای ندادن یعنی رای دادن به طرف مقابل. .پزشکیان گزینه مطلوب نیست ولی برای جلوگیری از فاجعه بروید رای بدهید
واقعا به کسی رای میدید که زمان رفتنش حتی به قالی های کاخ هم رحم نکرد و بار زد برد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
دبش و دکل رو هم با خودش برد!!!!!!!!
مردم می‌دانند صندوق رأی مهمترین عامل تغییر است!!!!!!!!!!! تازه اونم بعد از 46 سال!!!!!!!!!!!!
هفتاددرصدمردم افسرده هستن باامدن جلیلی افسرده ترهم میشن نکنیداین کاربامردم
اگه پزشکیان بیاد آیا مدارس دخترانه و پسرانه رو مختلط میکنه یا خیر؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
یعنی پدر و مادرها موافق باشند دخترشون کنار تو
بشینند
فکر نکنم موافق باشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
جليلي بياد پياده رو ها را زنانه مردانه مي كنه؟
دنيا كجا مي ره و ما كجاييم
رئیسی که بودهمه افسردگی گرفته بودیم اگرجلیلی بیادروی کارصدبرابربدتراین میشیم نکنیدباردم خودتون این کارو
اصلا حجاب مهم نیست ایرانی ها از قبل از اسلا حجاب داشتند مهمترین چیز اینترنت برای کسب و کار
اسامی طراحان سوالات مناظره دیشب لو رفته.
جلیلی شرم کنه و کنار بکشه.
یک سوال فقط ، چادری ها نماینده چند درصد جامعه هستند؟ 50 درصد خوبه؟ 50 درصد دیگه هیچ جا نماینده ای ندارند ، این اسمش شد مناظره/؟
باید یکیشو انتخاب کنیم ؟ نمیتونیم مثه همه مردم دنیا همه اینا رو داشته باشیم ؟ رفاه داشته باشم ؟ امنیت داشته باشیم ؟ ازادی داشته باشیم ؟ کی ما به این وضع دچار شدیم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
اینایی که گفتی تا این ساختار هست امکان پذیر نیست
پزشکیان عدالت علی ( ع ) را می آورد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
نوش جان
هر دو مهم و از اختیار رئیس جمهور خارج
اصلاح طلب = اصولگرا
جلیلی = پزشکیان
سال ۹۳ تورم ۱۴ درصد
سال ۹۴ ( امضای برجام ) تورم ۱۱ درصد
سال ۹۵ تورم ۷ درصد
سال ۹۶ تورم ۸ درصد
سال ۹۷(خروج آمریکا از برجام) تورم ۲۷ درصد
سال ۹۸ تورم ۳۶ درصد
سال ۹۹ تورم ۲۶ درصد
سال ۱۴۰۰ تورم ۳۹ درصد
سال ۱۴۰۱ تورم ۴۵ درصد
سال ۱۴۰۲ تورم ۴۱ درصد
سال ۱۴۰۳ ( درپایان سال محاسبه میشود )
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
بعد جلیلی میگه بدجام بد بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
آمارها رو به نفع اصلاحات دسنکاری گردی
بیشترین تورم سال ۱۴۰۰ بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
۲:۱۸
آمارها درسته جو سازی نکن
نه فیلترینگ نه گشت ارشاد ربطی به ریاست جمهوری ندارد! سطوح بالاتر و مربوطه در این مورد تصمیم گیری می کنند.
ما آدم مستقل نداریم حتی جلیلی هم مستقل نیست و می بینید که چه کسانی اطراف او هستند افرادی که غالبا احساسی و آرمانگرای متوهم هستند و عاقلانه با مسائل برخورد نمی کنند
یقین بدانید که اگر جلیلی در زمینه فیلترینگ و تحریم مردمی بود و منطق داشت یقینا من به آن رای می دادم چون هم پرکار و هم دلسوز است اما می آید ابرویش را درست کند چشمش را هم کور می کند
خب معلومه گشت ارشاد از نون شب هم واجب تره.
رای من پزشکیان .
رای بی رای ما ۶۰ درصدیم مشکلی داری ؟!
فیلترینگ هم محصول اصلاحاتی ها هست
برید حرف های زاکانی رو گوش کنید
با سلام

"دلایل خانم زهرا نژاد بهرام برای عدم مشارکت 60درصدی مردم با واقعیات جامعه بیشتر

همخوانی دارد"
نتایج نظر سنجی امروز قابل تامل هست.فیلترینگ و گشت ارشاد اولویت اول مردم نیست. یعنی این جمعی که توی نظر سنجی شرکت کردن بیشتر از نیمی از آنها تحت تاثیر وعده های پوچ و نخ نمای باند اصلاح طلب قرارنگرفته اند و البته به معنی حمایت از جلیلی و تائید وضع موجود هم نیست. اگر این نتیجه نمای کل جامعه باشه نرخ مشارکت مرحله دوم هم همان هست
علت عدم مشارکت حدود ۶۰ درصد شاید یکی از دلایلش عدم پاسخگویی نسبت به وقایعی که در کشور اتفاق افتاده است، باشد. ما سابقه تاریخی خود را فراموش می‌کنیم ما در سال ۱۴۰۱ کشورمان نزدیک به ۹ ماه درگیر مسائل مختلف بود؛ مردم معترض بودند؛ اعتراض داشتند که یک واقعه‌ای تبدیل به یک دعوا و خشونت شد که بخشی از مردممان جانشان را از دست دادند و بخشی آسیب دیدند چه آسیب روحی، جسمی و اقتصادی دیدند. این وضع منجر شد که ما با یک فیلترینگ بسیار گسترده روبرو شدیم؛ مردم از عدم پاسخگویی ناامید هستند
الان فقط اقتصاد مهمه تمام
با سلام
بخش زیادی از کسانیکه دراینجا نظر دادن آقا هستند.ولی اگر درمیان خانم ها باشید متوجه میشوید که اتفاقا دربین آنها وبویژه دخترخانم ها "مسئله گشت ارشاد" بسیار مهم است و"پیام برچیدن آن" از طرف هر کاندیدا میتوند کمی در افزایش رای او موثر باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
درسته
من نمیدونم این الویت بندی های بی معنی کی قراره تموم بشه. فیلترینگ مهمه گشت ارشاد مهمه فضای کسب و کار مهمه امنیت مهمه موشک مهمه ... همه شون مهمند. به هم ربط دارند. تا دولت دست و پاش رو جمع نکنه وضع همینه
اگر جلیلی انتخاب شود می توان گفت از ماست که بر ماست
تحریم کننده ها و افراطی های تندرو هر دو به یک اندازه در سوق دادن کشور به سمت ویرانی سهمیند.
نیت مهم نیست مهم نتیجه عملشان است که یکسان است.
طبق نظر سنجی که خودت گذشاتی حدود ۵۰ درصد گفتن فیلترینگ و گشت ارشاد نباید باشه و ۵۰ درصد بقیه هم ۹۰ درصدشون براندازی هستن
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات