با تحولات منطقه و جهان

آتش بس قریب الوقوع جنگ غزه/ حمله حزب الله به پایگاه جاسوسی «الراهب» اسرائیل/ یک زن عربستانی وزیر دادگستری انگلیس شد

حمله حزب الله به پایگاه جاسوسی «الراهب» رژیم صهیونیستی، سفر هیات صهیونیستی به دوحه برای مذاکرات آتش بس و پایان مذاکرات یمنی‌ها در عمان از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۲۴۶۷۲۸
|
۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴ 07 July 2024
|
4002 بازدید
|
۳

بین الملل تابناک: حمله حزب الله به پایگاه جاسوسی «الراهب» رژیم صهیونیستی، سفر هیات صهیونیستی به دوحه برای مذاکرات آتش بس و پایان مذاکرات یمنی‌ها در عمان از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

حمله حزب الله به پایگاه جاسوسی «الراهب» رژیم صهیونیستی

مقاومت اسلامی حزب الله لبنان از هدف قرار دادن یکی از پایگاه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی خبر داد.

حزب الله با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مجاهدان مقاومت اسلامی لبنان برای حمایت و پشتیبانی از ملت استوار و مقاومت دلاور و شریف فلسطین در نوار غزه، ساعت ۰۸:۴۵ صبح امروز به وقت محلی تجهیزات جاسوسی ارتش اشغالگر را در پایگاه نظامی «الراهب» با سلاح مناسب و به صورت مستقیم هدف قرار داده و این تجهیزات را منهدم کردند.

ارتش رژیم صهیونیستی هم صبح امروز اطراف شهرک‌های «حانین» و «عیترون» را در جنوب لبنان هدف حمله توپخانه‌ای قرار داد.

هیات اسرائیلی دوشنبه راهی دوحه می‌شود

روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارونوت به نقل از منابع آگاه گزارش داد هیات اسرائیلی روز دوشنبه پیش روی برای ادامه مذاکرات آتش‌بس در غزه راهی دوحه خواهد شد.

یدیعوت آحارونوت افزود: مذاکرات « دیوید بارنیا »، رئیس موساد در دوحه مثبت بوده اما همچنان برای تحقق پیشرفت به کاهش شکاف‌ها نیاز است در عین حال، مسائل باقی مانده برای رسیدن به توافق با حماس، غیر قابل حل نیست.

منابع اسرائیلی افزودند رئیس موساد به میانجی‌ها گفته حماس باید بدون تغییر با چارچوب کلی توافق موافقت کند.

بارنیا اظهار داشت: ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که ارتش اسرائیل می‌تواند در صورت اخلال حماس در توافق، جنگ را از سربگیرد.

سایت والا هم به نقل از مسئولان اسرائیلی اعلام کرده رئیس سازمان سیای آمریکا هم این هفته به دوحه سفر و در مذاکرات آتش‌بس غزه مشارکت خواهد کرد.

منابع اسرائیلی تصریح کردند: رئیس سیا در این سفر با نخست‌وزیر قطر هم دیدار خواهد کرد.

پیش از این، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل اعلام کرده است نتانیاهو در گفت‌وگوی تلفنی با بایدن به وی گفته که تصمیم دارد تیم اسرائیلی را برای تداوم مذاکرات اعزام کند.

بر این اساس، نتانیاهو خطاب به بایدن تاکید کرده است که اسرائیل تنها پس از تحقق همه اهداف، پایبند به توقف جنگ است.

پایان مذاکرات یمنی‌ها در عمان؛ توافق جزئی درباره تبادل اسرا حاصل شد

«عبد القادر المرتضى» رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن شامگاه امروز شنبه از پایان یافتن دور کنونی مذاکرات تبادل اسرا خبر داد که در عمان با نظارت سازمان ملل برگزار شد.

المرتضی با اشاره به اینکه در این مذاکرات، بر سر تبادل برخی از لیستهای اسرا توافق شده است، خبر داد: «با توجه به محدودیت زمانی، توافق شد که این مذاکرات دو ماه دیگر از سر گرفته شود.

وی تأکید کرد: قرار شد که طرفین در این بازه زمانی، لیستهای خود را [برای تبادل اسرا] نهایی کنند و در دور بعدی مذاکرات، به همراه داشته باشند.

این مقام یمنی از عمان به خاطر میزبانی این دور از مذاکرات و تمامی کسانی که نقش تسهیل‌کننده را داشتند، قدردانی کرد. این مذاکرات از یکشنبه گذشته، در مسقط پایتخت عمان آغاز شده بود.

«ماجد فضائل» سخنگوی تیم مذاکره کننده دولت وابسته به عربستان سعودی در یمن، سه‌شنبه گذشته  گفت: مذاکرات ما با حوثیها، هنوز در مراحل اول خود قرار داد و هنوز وارد مراحل بعدی نشده است».

وی با بیان اینکه تمرکز این مذاکرات بر روی «آزادی کلی اسرا و افراد ریوده‌شده» است، تصریح کرد: تمامی مذاکرات بر روی یک نقطه مهم متمرکز شده است: آزادی کلی اسرا و ربوده‌شدگان، آن هم بدون تبعیض و بنا بر قاعده کُل در برابر کُل».

در حال حاضر، آمار دقیقی از تعداد اسرا و زندانیان در بند طرفین وجود ندارد، ولی طرفین در سال 2018، لیستی از 15 هزار اسیر و زندانی ارائه کردند.

در آوریل سال گذشته، دولت وابسته به عربستان و دولت نجات ملی یمن، تبادل اسرا انجام دادند که بر اساس آن، 900 اسیر و زندانی از طرفین آزاد شدند. این مذاکرات در سوئیس برگزار شده بود.

انتصاب وزیر مسلمان انگلیسی در بحبوحه نارضایتی مسلمانان از جنگ غزه

خانم «شابانا محمود» وزیر دادگستری جدید انگلیس در ماه مارس خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد و رژیم صهیونیستی را به کشتار غیرنظامیان بی‌گناه فلسطینی متهم کرد، اما با این حال رای‌دهندگان مسلمان طرفدار فلسطین تعهد او به آرمان خود را زیر سوال برده‌اند.

محمود در نامه‌ای به رای‌دهندگان انگلیسی در ماه مارس با اشاره به جنگ بی‌امان رژیم صهیونیستی در غزه نوشت: «من همیشه از روند دیپلماتیک برای توقف کشتار غیرنظامیان بی‌گناه، ارسال کمک‌های بشردوستانه و خارج کردن اسرا حمایت کرده‌ام. اما واضح است که روندهای دیپلماتیک پیشرفت کافی نداشته است. انجام این جنگ غیر قابل تحمل بوده است، با سطح نامتناسبی از حملات به افراد بی‌گناه که به درستی در دادگاه‌های بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفته است.»

شابانا محمود در حوزه انتخابیه خود در بیرمنگام لیدیوود، در مقابل احمد یعقوب، نامزد مستقل طرفدار فلسطین، مجددا برنده شد. او به دلیل دادن رای ممتنع به لایحه آتش‌بس غزه در نوامبر و امتناع از استعفا از کابینه دولت سایه به دلیل حمایت حزبش از رژیم صهیونیستی، با انتقاد جامعه مسلمان مواجه شده است.

او به‌عنوان یک زن مسلمان با اصالت عربستانی و نماینده یک شهر مسلمان‌نشین، همچنان در راس این موضوع قرار دارد. سرشماری سال ۲۰۲۱ نشان داد که ۲۹.۹ درصد از ساکنان بیرمنگام مسلمان هستند. «میدل ایست آی» گزارش داد که او در ماه فوریه اذعان کرد که این حزب اعتماد رای‌دهندگان مسلمان در انگلیس را به دلیل حمایت حزب کارگر از رژیم صهیونیستی از دست داده است. در اواخر همان ماه، او لایحه جدیدی را امضا کرد و از آن حمایت کرد که خواستار آتش‌بس در غزه بود.

تل‌آویو مخالف ارائه تضمین‌های کتبی به حماس درباره مذاکرات مرحله دوم توافق است

وبگاه آمریکایی آکسیوس به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا گزارش داد که دیوید بارنیا، رئیس سازمان جاسوسی موساد در پیامی خطاب به میانجی‌ها تاکید کرده که تل‌آویو درخواست جنبش مقامت اسلامی فلسطین (حماس) برای تعهد کتبی درخصوص مذاکرات مرحله دوم توافق را نمی‌پذیرد.

مقامات ارشد رژیم صهیونیستی تاکید کردند که شکاف و اختلاف باقیمانده بین ۲ طرف در چارچوب توافق بر ماده ۱۴ پیشنهاد اشغالگران متمرکز است و این مسأله مربوط به مدت زمان مذاکراتی است که قرار است در مرحله اول میان طرفین به منظور توافق بر سر شرایط مرحله دوم آغاز شود.

مقامات ارشد صهیونیست که با وبگاه واللا صحبت کردند، گفتند که اختلاف بین ۲ طرف به بند ۱۴ پیشنهاد رژیم صهیونیستی درخصوص مدت زمان مذاکرات بین ۲ طرف در مورد شرایط مرحله دوم توافق مربوط می‌شود؛ مرحله‌ای که منجر به «آرامش پایدار» در غزه خواهد شد.

مقامات ارشد صهیونیستی و آمریکایی گفتند که این موضوع «قابل حل است و تعارضی با انتقال به مذاکرات عمیق درباره سازوکار اجرای توافق نخواهد داشت».

براساس ماده ۱۴، «آمریکا، قطر و مصر تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت» تا اطمینان حاصل شود که این مذاکرات به توافق ختم می‌شود و تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، آتش‌بس ادامه دارد.

در پاسخ حماس که روز چهارشنبه به رژیم صهیونیستی تحویل داده شد، گروه میانجی خواستار حذف عبارت «تمام تلاش خود» در متن توافق و جایگزینی عبارت «ضمانت» به جای آن شدند و مقامات آمریکایی اعلام کردند که واشنگتن راهکاری میانه را ارائه داده و پیشنهاد استفاده از کلمه «تعهد» را مطرح کرده که معتقد است از کلمه «ضمانت» الزام‌ کمتری دارد و از «تمام تلاش ممکن» الزام‌آورتر است.

مقامات رژیم صهیونیست تاکید کردند که اگر توافق شامل تعهد کتبی باشد که حماس خواستار آن است، گروه میانجی‌ها می‌توانند به‌طور نامحدود در مورد مرحله دوم توافق مذاکره کنند و ازسرگیری جنگ بدون در نظر گرفتن این موضوع برای اسرائیل بسیار دشوار خواهد بود.

در همین رابطه، وبگاه «واللا» به نقل از یک مقام ارشد رژیم اشغالگر گزارش داد که دیوید بارنیا در جریان مذاکرات روز یکشنبه خود در دوحه گفت که اشغالگران درخواست حماس برای دریافت تعهد کتبی از سوی آمریکا، مصر و قطر مبنی‌بر ادامه مذاکرات در مورد مرحله دوم توافق بدون محدودیت زمانی را نمی‌پذیرند.

از سوی دیگر، شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی به نقل از مقامات آگاه به مذاکرات گزارش داد که نیروهای این رژیم هرگز به‌طور کامل از غزه به‌ویژه از محورهای نتزاریم و فیلادلفیا عقب‌نشینی نخواهند کرد.

گروه‌های فلسطینی در غزه و رژیم صهیونیستی از چند ماه قبل با میانجی‌گری قطر، مصر و آمریکا، مذاکرات غیر مستقیم و شکننده‌ای را برای رسیدن به توافقی درباره تبادل اسرا و توقف جنگ غزه آغاز کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز پنج‌شنبه پس از آنکه حماس آمادگی خود را برای تبادل‌نظر درباره مسأله توقف جنگ اعلام کرد، تصمیم گرفت هیئتی را برای مذاکره درباره آزادی صهیونیست‌های بازداشت‌شده در غزه به دوحه اعزام کند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از این تصمیم نتانیاهو استقبال کرد.

واشنگتن بر این باور است که حصول توافقی که به آزادی صهیونیست‌های بازداشت‌شده و برقراری آتش‌بس در نوار غزه منجر شود، می‌تواند به برقراری آرامش در مرزها با لبنان نیز منتهی شود چراکه شرایط در آنها به شدت دچار تنش است.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
چه آتش بسی؟
الان که این همه انسان کشته و زخمی و آواره و بدون سر پناه هستند؟
چرا این جنگ از اول شروع شد؟
مسببان شروع آن چه کسانی هستند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
جنگ غزه خاتمه یابد، امیدواریم که جنگ در لبنان آغاز نشود.
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
ده سال آینده کل اورپا در قبضه مسلمان . مردم اصیل آلمان و انگليس و بقیه در به دردنبال گرفتن پناهندگی و فرار از اورپا
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات