به گزارش تابناک، بعد از حمله به کنسولگری ایران در دمشق و شهادت سردار زاهدی و همراهان، با نوعی شلختگی رسانه ای در مدیریت فضا مواجه بودیم، پخش بی وقفه ویژه برنامه های عاطفی و جولان خبرهای فیک در کانال های مدعی "وصل بودن" و تکرار مکرر پیام "امشب نخوابید! خبری هست و ..." این شلختگی رسانه ای عملا باعث افزایش بی حساب توقعات از مجموعه نیروهای مسلح کشورمان از یک سو و برهم خوردن نظم عادی امور می شد و باعث داغ شدن برخی کاسبی های خبری و سیاسی به بهانه خبر دست اول دادن و ..می شد.
بگذریم از اینکه این نوع تبلیغات رسانه ای عملا بازارهای داخلی به خصوص بورس را هم تحت تاثیر قرار می داد و باعث التهاب بی حاصل و مضر در کشور می شد.
اما به نظر می رسد با آسیب شناسی رویدادهای هفته های آخر فروردین سال جاری و پیوست رسانه ای عملیات بزرگ وعده صادق، مدیریت جدید و کارآمدتری در حوزه افکار عمومی را شاهد هستیم.
بجز روز تشییع پیکر شهید هنیه در تهران، از ویژه برنامه های طولانی و خسته کننده مجری محور تلویزیون خبری نبود، برنامه های عادی صداوسیما و حتی پخش تبلیغات رورمزه در رسانه ملی روال طبیعی خود را داشت که پیام آرام بخشی برای مخاطبان به همراه داشت.
چه بخواهیم و چه نخواهیم، صداوسیما همچنان بزرگترین مهندس افکار عمومی در داخل کشور است و به دلیل سراسری بودن و رسمی بودن اش، این خصلت را حفظ کرده است و چشم دوست و دشمن در روزهای خطیر و خاص به تلویزیون دوخته میشود، به نظر میرسد این بار سیاستگذاران رسانه ملی، اهمیت برهم نخوردن زندگی عادی مردم را بیشتر مورد توجه قرار داده اند.
در فضای مجازی هم برخلاف دوره قبل، شنیده شده است که بطور غیررسمی از کاربران و مردم خواسته شد که از نقل و انتقال ادوات نظامی عکاسی نکنند و هیچ اطلاعاتی از فعل و انفعالات نظامی در فضای مجازی منتشر نشود، اقدامی در جهت حفظ منافع ملی که باید برای هر ایرانی معتقد به ایران، ولو مخالف و منتقد جاکمیت جا بیفتذ، اقدام مفیدی که باید زودتر از اینها در دستور کار قرار می گرفت.
نکته بعدی این بود که "توقع " انجام عملیات در "شب" و به صورت "فوری" هم با رویکردهای جدید، مدیریت شد و مخاطبان ایرانی و غیر ایرانی و حتی دشمن فهمیدند قرار نیست عملیات وعده صادق عینا با همان استراتژی و شرایط قبلی "تکرار" شود و همین باعث ایجاد فضایی از غافلگیری دشمن شده است که در عملیات های سابق تقریبا وجود نذاشت.
در واقع مطالبه تنبیه رژیم اسرائیل برای مهمان کشی در خاک کشورمان، باید به صورت طبیعی و پلکانی در افکار عمومی شکل بگیرد و استفاده مکرر از تکنیک های قدیمی و افزایش توقعات و مطالبات به صورتی هیجانی، با مقتضیات زمان امروزی سازگار نیست.
نظر شما چیست؟ تغییر مثبتی در این روزها در خصوص مدیریت افکار عمومی احساس می کنید؟