تابناک بررسی میکند/

تاریخچه ترور رهبران حماس/ اسماعیل هنیه دوازدهمین قربانی ترور خصمانه

اسماعیل هنیه دوازدهمین قربانی ترور خصمانه رژیم غاصب به حساب می‌آید. پیش از وی 11 رهبر سیاسی دیگر از جمله: صالح العاروری، محمد الزواری، عمر النایف، محمود المبحوح و ...ترور شده و به شهادت رسیدند.
کد خبر: ۱۲۵۱۰۴۵
|
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰ 31 July 2024
|
22175 بازدید

به گزارش تابناک، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند. هنوز جزئیات و عامل ترور مشخص نشده است اما الحدث گزارش داد که نتانیاهو از وزرای کابینه خواسته است تا هیچگونه اظهار نظری در خصوص ترور اسماعیل هنیه نکنند.

ترور رهبران سیاسی حماس مسبوق به سابقه است و اسماعیل هنیه دوازدهمین قربانی این اقدام خصمانه است. 11 ترور قبلی علیه رهبران سیاسی حماس به شرح زیر می‌باشد.

تاریخچه ترور رهبران حماس/ اسماعیل هنیه دوازدهمین قربانی ترور خصمانه

ژانویه ۲۰۲۴: صالح العاروری

صالح العاروری پس از یک عمر مبارزه با رژیم اشغالگر صهیونیستی سه شنبه ۲ژانویه ۲۰۲۴ در حمله پهپادی این رژیم در جنوب بیروت به شهادت رسید.

العاروری در سال ۲۰۱۰ به عنوان یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس انتخاب شد و در نهم اکتبر ۲۰۱۷ جنبش حماس اعلام کرد که به عنوان معاون اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب شده است. وی همچنین یکی از اعضای تیم مذاکره کننده حماس در توافق «وفای به آزادگان» یا همان توافق شالیط بود.

دسامبر 2016: ترور محمد الزواری

محمد الزواری مهندس پرواز تونسی و از فرماندهان گردان‌های قسام و مسئول طراحی پهبادهای این گردان‌ها بود که در ۱۵ دسامبر سال ۲۰۱۶ در زادگاهش صفاقس به شهادت رسید.

محمد الزواری یکی از فرماندهان این جنبش و ناظر پروژه پهباد های ابابیل بود که در جنگ 2014 در نوار غزه نقش مهمی داشتند. حماس اسرائیل را به ترور الزواری در تونس متهم کرد.

وبسایت اسرائیلی «واللا» نوشت محمد الزواری با گردان های عزالدین القسام در ارتباط بوده و به ساخت پهبادهای که در جنگ غزه در 2014 استفاده شد، کمک کرده است. وی سه بار از طریق تونل ها به غزه وارد شده و ناظر طرح گسترش قابلیت های هواپیماهای بدون سرنشین حماس بوده است.

تاریخچه ترور رهبران حماس/ اسماعیل هنیه دوازدهمین قربانی ترور خصمانه

فوریه 2016: ترور عمر النایف

عمر النایف یکی از اعضای جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در سفارت فلسطین بود و در بلغارستان به شهادت رسید. این گروه اسرائیل را به ترور النایف متهم کرد. النایف در سال 1986 به اتهام قتل یک یهودی بازداشت و به حبس ابد محکوم شد، اما در سال 1990 توانست از زندان فرار کند و به بلغارستان برسد.

رسانه های اسرائیل گزارش دادند که سرویس اطلاعاتی موساد این کشور در قتل النایف که عملیاتی ضد اهداف این کشور در کرانه باختری انجام داده، دست داشته است.

ژانویه 2010 محمود المبحوح

اسرائیل محمود المبحوح یکی از فرماندهان گردان های عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس را به ربودن و کشتن اسرائیلی ها در انتفاضه یکم متهم و وی را در یکی از هتل های دبی ترور کرد.

پلیس دبی امارت متحده عربی اعلام کرد المبحوح در اتاق خود در هتل به شهادت رسانده است. در این زمینه تحقیقاتی نیز آغاز شد، اما نتایج آن هنوز اعلام نشده است. جنبش حماس اسرائیل را به ترور المبحوح متهم کرد. پنج سال بعد کانال دوم اسرائیل با نمایش فیلمی به دست داشتن موساد در این حادثه اشاره کرد.

سپتامبر 2004: عزالدین الشیخ خلیل

عزالدین الشیخ خلیل از اعضای جنبش حماس در انفجار خودروی در دمشق به شهادت رسید. جنبش حماس اسرائیل را عامل این انفجار دانست. کانال دوم اسرائیل به نقل از منابع امنیتی این کشور گزارش داد که اسرائیل در این انفجار دست داشته است.

آوریل 2004: عبدالعزیز رنتیسی

رنتیسی در سال ۱۹۸۷ همراه با فعالان حرکت اسلامی در نوار غزه سازمان جنبش مقاومت اسلامی «حماس» را تأسیس کرد. درحالی‌که رنتیسی تنها ۲۶ روز پس از احمد یاسین رهبری حماس را بر عهده داشت، در شب شنبه ۷ آوریل ۲۰۰۴، خودروی او را در خیابان جلاء در منطقهٔ الغفری در شمال غزه به‌وسیلهٔ موشک هلفایر شلیک‌شده از بالگرد جنگندهٔ آپاچی متعلق به نیروی هوایی اسرائیل مورد هدف قرار گرفته و رنتیسی به همراه فرزند و محافظش در سن ۵۷ سالگی ترور شد.

مارس 2004: شیخ احمد یاسین

هلیکوپتر رژیم اشغالگر 22 مارس 2004، شیخ احمد یاسین رهبر و بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی حماس و یکی از مهمترین نمادهای مقاومت منطقه و جهان را ترور کردند. وی در سال ۱۹۸۳ به اتهام نگهداری اسلحه و تشکیل سازمان نظامی و فعالیت علیه اسرائیل بازداشت و در دادگاه نظامی اسرائیلی محاکمه و به ۱۳ سال زندان محکوم شد.

تاریخچه ترور رهبران حماس/ اسماعیل هنیه دوازدهمین قربانی ترور خصمانه

اكتبر 1995: ترور فتحی الشقاقی

فتحی الشقاقی مؤسس جنبش جهادی اسلامی در فلسطین و دبیرکل آن هنگام بازگشت از سفر مخفی خود از لیبی در جزیره مالت ایتالیا به شهادت رسید.روزنامه «یدیعوت احرونوت» اسرائیل در ماه ژوئن 2007 فصلی از کتاب "نقطه بدون بازگشت” را منتشر کرد. براساس این کتاب اسحاق رابین نخست وزیر وقت دستور قتل شقاقی را به موساد به اتهام قتل 22 اسرائیلی صادر کرده است.

ژوئن 1992:عاطف بسيسو

جنبش فتح موساد را به ترور عاطف بسیسو مسؤول امنیت این جنبش در پارس فرانسه متهم می کند. به نظر اسرائیل بسیسو در عملیات گروگانگیری ورزشکاران اسرائیل در در حین المپیک مونیخ در سال 1972 دست داشته است.

آوریل 1988: ترور خليل الوزير

خلیل الوزیر شخصیت دوم در جنبش آزادی بخش فلسطین در خانه اش در تونس به شهادت رسید. به گفته رسانه های اسرائیلی 24 عضو موساد از ساحل تونس به منزل الوزیر حمله کرده و وی را به شهادت رساندند.

ژوئیه 1972: ترور غسان کنفانی

غسان کنفانی نویسنده و ادیب سرشناس و از رهبران جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در بیروت لبنان در پی انفجار بمب دست سازی در خودرو وی به شهادت رسید.

دسامبر 1972: ترور محمود همشری

محمود همشری نماینده سازمان آزادی بخش فلسطین در فرانسه در پی انفجار بمب در پاریس جان باخت.

آوریل 1973: ترور محمد النجار، كمال عدوان و كمال ناصر

افرادی از موساد محمد النجار، كمال عدوان و كمال ناصر اعضای جنبش فتح در بیروت ترور کردند.

سبتامبر 1997: ترور نافرجام خالد مشعل

ده تن از اعضای سرویس اطلاعاتی موساد با دستور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با گذرنامه جعلی کانادایی وارد امان اردن شدند. دو مامور موساد به مشعل در خیابان «مصفی التل» در امان با ماده ای بسیار سمی حمله کردند، اما در اثنای فرار توسط پلیس اردن و محافظان مشعل بازداشت شدند.

حسین بن طلال پادشاه وقت اردن از نتانیاهو خواست پادزهر این سم کشنده را به اردن تحویل دهد. مشعل از این ترور جان به سلامت برد. مسؤولین اردن 2 عضو موساد را در ازای آزادی احمد یاسین موسس جنبش حماس که به حبس ابد محکوم شده بود، آزاد کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...