نمک یا طلای سفید؟

نمک علاوه بر مزه دار کردن غذا، کاربردهای متفاوتی دارد و از آن برای پاک کردن لکه‌ها، خاموش کردن آتش و تسکین سوزش ناشی از نیش حشرات نیز استفاده می‌شود.
کد خبر: ۱۲۵۴۴۱۶
|
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸ 18 August 2024
|
1460 بازدید

نمک یا طلای سفید؟

 

به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، پیشینه استفاده از نمک به حدود ۵۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و شواهد نشان می‌دهد که نمک کاربردهای زیادی در زندگی روزمره انسان‌ها داشته و از آن تنها برای طعم دادن به غذا استفاده نمی‌شد. در این بخش به مهم‌ترین ترفندهای استفاده از نمک در خانه داری اشاره شده است.

۱- پاک کردن چربی از روی ظروف آهنی و شیشه‌ای

اگر در مورد کاربرد نمک در پاک کردن لکه‌ها چیزهایی شنیده‌اید، باید بدانید که استفاده از نمک می‌تواند به از بین بردن لکه چربی از روی ظروف آهنی و شیشه‌ای کمک کند و جلوه‌ای یکدست و شفاف و به ظروف ببخشد.

در این روش باید نمک را با کمی آب ترکیب و سپس ظرف مورد نظرتان را به این ترکیب آغشته کنید و با یک اسکاچ نرم آن را بشویید. در ادامه ظرف مورد نظر را با آب و مایع ظرفشویی بشویید تا تمیز و براق شود.

۲- رفع چین و چروک‌های پوست

جالب است بدانید که استفاده از نمک یک راهکار ساده و کم هزینه برای رفع چین و چروک‌های پوستی است. در این روش باید مقداری نمک را با کمی روغن زیتون ترکیب کنید. نسبت میزان روغن به نمک باید ۱ به ۲ باشد. سپس نوک انگشتان خودتان را به این ترکیب آغشته کنید و به آرامی و به صورت دورانی مواد را روی پوست ماساژ دهید. بعد از ۱۰ دقیقه می‌توانید پوست خودتان را بشویید و سپس از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

۳- خاموش کردن آتش اجاق گاز

برای خاموش کردن آتش اجاق گاز، زمانی که قابلمه یا ماهیتابه آتش گرفته است، می‌توانید از نمک استفاده کنید. در این روش باید به سرعت مقداری نمک روی آتش بریزید تا خاموش شود.

۴- تمیز کردن تخته گوشت

استفاده از نمک یک راهکار ساده برای تمیز کردن تخته گوشت است. در این روش باید مقداری نمک روی تخته گوشت بریزید و بعد یک عدد لیمو را نصف کنید و روی تخته گوشتی بکشید تا به طور کامل تمیز و ضدعفونی شود.

۵- آب کردن یخ و برف

برای آب کردن یخ و برف در پیاده رو و مسیر رفت و آمد می‌توانید مقداری نمک در اطراف خانه بریزید تا یخ‌ها آب شوند. این کار مانع لیز خوردن در زمستان می‌شود و برای آب شدن یخ بسیار موثر است.

۶- تمیز کردن لکه چای و قهوه از فنجان

اگر فنجان‌هایتان پر از لکه شده و کدر به نظر می‌رسد، می‌توانید مقداری نمک و سرکه را ترکیب کنید و سپس از این ترکیب برای تمیز کردن فنجان‌ها استفاده کنید. در ادامه ظروف را بشویید و آب بکشید تا به طور کامل تمیز شوند.

۷- تسکین درد دندان

استفاده از نمک در تسکین درد دندان موثر است و موجب رفع درد و ناراحتی و همچنین از بین بردن باکتری‌های دهان می‌شود. در این شرایط باید مقداری نمک را با آب گرم ترکیب کنید و بعد دهانتان را با این ترکیب بشویید تا درد لثه و دندان بهبود پیدا کند.

۸- دور کردن مورچه‌ها

یکی از کاربردهای نمک، دور کردن مورچه‌ از فضای خانه است. مورچه‌ها نمی‌توانند از روی نمک عبور کنند و از آن دور می‌شوند. از همین رو اگر در اطراف پنجره و کنار میوه و غذا مقداری نمک بریزید، به سرعت از آن مسیر دور می‌شوند.

۹- بهبود سندرم پای ورزشکار

برای بهبود درد و جلوگیری از پیشرفت سندرم پای ورزشکاران می‌توانید ۲ قاشق چای‌خوری نمک را در ۱ لیتر آب ترکیب کند و بعد پاهایتان را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه در این ترکیب قرار دهید. نمک خاصیت ضد قارچی دارد و به بهبود زخم و درد ناشی از این بیماری کمک می‌کند.

۱۰- بهبود سرماخوردگی

برای درمان علائم سرماخوردگی می‌توانید از محلول آب نمک استفاده کنید. غرغره آب نمک موجب تسکین گلودرد می‌شود و ریختن چند قطره آب جوشیده همراه با نمک در بینی به رفع گرفتگی آن کمک می‌کند.

۱۱- جلوگیری از کپک زدن پنیر

برای جلوگیری از کپک زدن پنیر و افزایش ماندگاری آن باید مقداری آب را با نمک ترکیب کنید و سپس پنیر را در این ترکیب قرار دهید. برخی افراد برای جلوگیری از کپک زدن پنیر یک پارچه را در آب نمک غوطه‌ور می‌کنند و بعد پنیر را در این پارچه قرار می‌دهند.

۱۲- تمیز کردن سرویس بهداشتی

احتمالا در مورد کاربرد نمک در تمیز کردن سرویس بهداشتی چیزهای زیادی شنیده‌اید. برای از بین بردن لکه‌های روی کاشی و سنگ توالت می‌توانید ۱/۱۲ لیوان نمک را با ۴ لیتر آب گرم و مقداری مایع شوینده ترکیب کنید. سپس از این ترکیب برای شستشوی سرویس بهداشتی و حمام استفاده کنید.

۱۳- پاک کردن لکه از پارچه

برای از بین بردن لکه‌های زرد روی پارچه و لباس می‌توانید مقداری نمک را با جوش شیرین و یک ظرف آب گرم ترکیب کنید. سپس پارچه یا لباس مورد نظرتان را در این ظرف بگذارید تا لکه‌های آن به طور کامل تمیز شوند.

۱۴- درمان جای نیش حشرات

برای بهبود جای نیش حشرات و همچنین کاهش سوزش و خارش، می‌توانید نوک انگشتتان را کمی مرطوب کنید و در نمک بزنید و سپس آن را روی جای نیش بمالید تا درد و سوزش کاهش پیدا کند.

۱۵- تمیز کردن ظروف مسی

یکی دیگر از ترفندهای استفاده از نمک در خانه داری، تمیز کردن ظروف مسی است. در این روش باید نمک را با مقداری سرکه و آرد ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کند. حالا از این ترکیب برای تمیز کردن و براق کردن ظروف مسی استفاده کنید.

۱۶- جلوگیری از پاشیدن روغن به بیرون ماهیتابه

برای جلوگیری از پاشیدن روغن در زمان سرخ کردن ماهی یا گوشت می‌توانید مقدار کمی روغن در ماهیتابه بپاشید. با این روش می‌توانید بدون نگرانی در مورد پاشیدن روغن به بیرون ماهیتابه هر چیزی که دوست دارید را سرخ کنید.

۱۷- جلوگیری از چکه کردن شمع

برای این که شمع در زمان سوختن چکه نکند، می‌توانید آن را برای چند ساعت در محلول غلیظ آب و نمک قرار دهید. سپس چند ساعت صبر کنید تا شمع کاملا خشک شود. حالا شمع شما در زمان سوختن دیگر چکه نمی‌کند.

۱۸- تمیز کردن اتو

برای از بین بردن لکه‌های سیاه روی اتو و تمیز کردن کف آن می‌توانید اتو را روشن کنید تا داغ شود. سپس مقداری نمک روی کاغذ بپاشید و اتوی داغ را روی نمک‌ها بکشید. در انتها سطح اتو را با پارچه تمیز کنید.

۱۹- از بین بردن بوی پیاز و سیر از دست

برای از بین بردن بوی سیر و پیاز از دست می‌توانید دست‌هایتان را مرطوب کنید و سپس مقداری نمک روی دست‌ها بپاشید. به آرامی دست‌ها را روی هم بکشید و بعد دست‌هایتان را بشویید تا بوی پیاز به طور کامل برطرف شود.

۲۰- تمیز کردن سینک

برای براق کردن سینک و از بین بردن لکه‌های تیره روی آن می‌توانید مقداری نمک روی سینک بریزید و بعد یک لیمو را از وسط نصف کنید و روی سینک بکشید تا بهتر از هر شوینده شیمیایی سینک را تمیز کند.

۲۱- شستشوی میوه و سبزیجات

برای ضد عفونی و تمیز کردن میوه و سبزیجات تازه می توانید مقداری نمک به آب اضافه کنید و سپس میوه و سبزیجات را برای حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در این محلول قرار دهید تا تمیز شوند. برای اثربخشی بیشتر می‌توانید کمی جوش شیرین نیز به این ترکیب اضافه کنید.

۲۲- اضافه کردن نمک به مایع ظرفشویی

برای افزایش درخشندگی ظروف و برق افتادن ظروف می‌توانید مقداری نمک به مایع ظرفشویی اضافه کنید. برای اثربخشی بیشتر می‌توانید مقداری جوش شیرین نیز به مایع اضافه کنید تا ظرف‌ها کاملا تمیز و براق شوند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...