انتقاد رودنیل به فدراسیون فوتبال: ۱۵ سال دیگر هم VAR نمی‌آید!/ با این وضع نمی‌توان لیگ سالمی داشت

کد خبر: ۱۲۵۵۵۹۷
|
۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۷ 24 August 2024
|
10701 بازدید
|

انتقاد رودنیل به فدراسیون فوتبال: ۱۵ سال دیگر هم VAR نمی‌آید!/ با این وضع نمی‌توان لیگ سالمی داشت

به گزارش تابناک ورزشی، سال‌هاست انتقادات زیادی به سیستم داوری فوتبال کشور وارد است و بخش عمده انتقادات هم متوجه فدراسیون فوتبال می‌شود که به عنوان متولی فوتبال در کشور، نتوانسته سیستم سالم و پایداری را در داوری پیاده کند. داوران سال‌ها با مشکلات نبود سیستم ارتباط رادیویی دچار چالش شدند و در ۶ سال اخیر هم از نبودن کمک داور ویدئویی (VAR) که تمام فوتبال را به حاشیه برده است. بگذریم از اینکه فدراسیون فوتبال سال‌هاست حتی برای تهیه البسه مناسب برای داوران و پرداخت دستمزد آنها نیز ناتوان نشان داده و نمی‌تواند مدیریت مناسبی داشته باشد.

لیگ برتر فوتبال ایران، از این فصل و با شروع رقابت‌های هفته نخست در دو بازی هفته اول و سه بازی هفته دوم VAR را تجربه کرد، اما با چالش و حواشی. سیستمی که استانداردهای لازم را ندارد و بود و نبودش مورد اعتراض تیم‌ها قرار گرفته است. تصاویر بازبینی شده، همان تصاویر تلویزیونی است که مناسب تصمیم‌گیری نیست و به همین دلیل کارشناسان داوری حتی تصمیمات داوران با VAR را هم زیر سؤال برده‌اند.

یکی از این کارشناسان نوذر رودنیل است که در خصوص چگونگی کمک سیستم VAR تهیه شده از سوی فدراسیون فوتبال به اعتماد گفته است: این VAR جز بدنامی برای فوتبال ما هیچ چیز دیگری ندارد! این اصلاً VAR نیست، بلکه بچه‌های صداوسیما همکاری کرده و صحنه‌ها را عقب و جلو می‌کنند برای اینها. سیستم VAR به صورت استاندارد ۳۳ دوربین می‌خواهد و دارای دو تکنولوژی است؛ یکی که خود VAR است و یکی دیگر برای آفساید. ما تا ۲۰ سال دیگر هم نمی‌توانیم تکنولوژی آفساید را بیاوریم. دیدید که در بازی‌های اروپایی سایه و خط می‌اندازد. به شما قول می‌دهم تا ۱۰، ۱۵ سال دیگر هم ‌نمی‌توانیم سیستم کامل VAR را به مملکت بیاوریم تا داوری را احیا کنیم‌. VAR با ۴ یا ۶ دوربین که VAR نیست.

انتقاد رودنیل به فدراسیون فوتبال: ۱۵ سال دیگر هم VAR نمی‌آید!/ با این وضع نمی‌توان لیگ سالمی داشت

فدراسیون فوتبال حتی در استفاده از داوران برای اتاق VAR مورد انتقاد است. در حالی که به صورت استاندارد میان داورانی که سوت به دست در میدان حضور دارند و داورانی که در اتاق VAR صحنه‌ها را بازبینی و به داور مسائل را گوشزد می‌کنند، فرق است. رودنیل با انتقاد نسبت به همین موضوع گفته است: کسی که پشت سیستم می‌نشیند باید دانش خیلی بالاتری داشته باشد نسبت به داوری که در حال قضاوت بازی است. نباید خودسرانه داور فعال را پشت سیستم بگذارند. حالا درست که فیفا در جام جهانی این اشتباه را کرد، اما دلیل نمی‌شود. داور VAR فقط داور VAR است و داور فعال باید در میدان مسابقه قضاوت کند، اما ما داریم همه‌ چیز را قاطی می‌کنیم. اصلاً این کار باب نیست. شما مثلا مهندس برقی آیا می‌شود بگویم برو و یک کار دیگر انجام بده؟ یک بازی دوستانه در بوشهر بود و یک داور ایرانی‌الاصل با تابعیت کویتی وقتی داور نیامد به او گفتند برو داور وسط باش، هر چی به او گفتند قبول نکرد و گفت من کمک داور هستم و نمی‌توانم قبول کنم. اما در فوتبال ما چه؟ داور فعال و داور VAR کارشان باید جدا باشد، چون خیلی تفاوت دارد. فردا همین داور VAR می‌خواهد در زمین دا‌وری کند که چطور می‌شود؟ اگر بخواهند با این سیستمی که الان هست ادامه دهیم که دوربین نداریم کار سخت است. شما بازی چلسی را دیدید؟ نور و اتاق VAR را دیدید؟ ما کجا و آنها کجا! دیروز بعضی از استادیوم‌ها ۴ دوربین و بعضی استادیوم‌ها ۶ دوربین بود. با این وضعیت امکان ندارد که بتوانیم لیگ سالمی را برگزار کنیم و اگر نباشد بهتر است، چون داورها هم راحت‌تر قضاوت می‌کنند. حالا آقای کاظمی رفته VAR را چک کند خب تصویر را باید تلویزیون نشان دهد تا معلوم شود چه چیزی را چک می‌کند! اصلا معلوم نبود چی را چک می‌کند!

این کارشناس داوری که به نسبت قضاوت وحید کاظمی در دیدار تراکتور و پرسپولیس انتقاداتی دارد با اشاره به اشتباهات داوری در این دیدار و تصمیمات VAR گفته است: در نیمه اول قضاوت خوبی داشت، اما در دقیقه ۹ شماره ۸ تراکتور باید اخطار می‌گرفت و دقیقه ۲۹ شماره ۳۳ این تیم باید اخطار می‌گرفت. در دقیقه ۹۳ ضربه خطایی که پرسپولیس زد، نشان نداد که آیا واقعا به دستش خورده یا نه و آیا دستش در حالت طبیعی بوده یا نه، متوجه نشدیم نه VAR نشان داد و نه چیزی و سوت پایان را زدند. در مورد گل تراکتور اما دقیقه ۶۰ اول خطا روی امیری اتفاق افتاد و داور باید خطای بازیکن تراکتور را می‌گرفت، اما این کار را نکرد و گل تراکتور کاملاً اشتباه بود‌. ببینید کارشناس خارجی داوری چه می‌گوید، آبروی‌مان را بردند! قبل از بازی آقای احمدی و سیدصالحی هم آبروی VAR را بردند‌. گفتند VAR کجاست و بچه‌های ما فیلم را عقب و جلو می‌کنند! باز هم می‌گویم تکنولوژی VAR خیلی بالاست و ما نمی‌توانیم بیاوریم! اما برگردیم به دقیقه ۷۵ و اخراج سروش رفیعی که کاملاً اشتباه بود و حداکثر اخطار داشت. به برخورد زننده کارت قرمز می‌دهند برخوردی که آسیب برساند به بازیکن. باید صد درصد آسیب‌رسان باشد و آن وقت می‌شود بازیکن را به دلیل خطای شدید یا برخورد زننده اخراج کرد که در صحنه منجر به اخراج رفیعی صادق نبود‌. گل پرسپولیس هم کاملاً صحیح بود.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۸
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
20 سال، بدن بچه. های دانشگاه اصفهان یا تهران سخت از این را پردازش می کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
اون کارها سود نداره برای آقایون

بچه های فنی مهندسی هم میرن اروپا و امریکا
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
مجلس چرا به اعمال و افتضاحات فدراسیون فوتبال وارد نمی‌شود ،مجلس باید بعنوان نماینده مردم تاج را استیضاح کند و خواستار توضیح افتضاحات و دزدی‌ها و بی عرضه گی های فدراسیون باشد،والسلام.
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
فعلا وار ابی رنگ است
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
این وار اصلی نیست. دوربین لیزری و نرم افزارهای تشخیص افساید رو نداره. فقط سه تا داور نشستن تصویر دوربینای ورزشگاه رو عقب جلو‌ میکنن بعد چون تصاویر بی کیفیته یا طبق معمول فیلمبردار از توپ جا مونده و چیزی توو تصویر معلوم‌ نیست، مجبورن با هم مشورت کنن که چی بگن
ع ق
|
Qatar
|
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
وار به سه چیزه تکنولوژیش که چینی تقلبی است گرداننده اش که استقلال فر هست داور که جناب اصلا نمی‌رفت ببینه هر چه بههش دستور می دادند اجرا می کرد چقدر خندیدیم به ترکیب وار چینی استقلالی فر و کاظمی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
متاسفانه در این مملکت همه چیز شده دکور برای نمایش و سود جویی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
وار فعلا به ضرر یه تیم خاص شده صداشون در اومده میخواند از بیخ و بن نابودش کنند ولی اگر به نفعشون شده بود آسمون ریسمون میبافتند که آقا عجله نکنید، وار تازه اومده ایراداتش کم کم برطرف میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
همه‌چیز در این مملکت مصنوعی و به‌درد نخوره. اینم یکی‌اش.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
خودتو پاره آتیش نزن حالا واسه پرسپولیس. تاریخ مصرفت گذشته با این چیزا نمیتونی مطرح بشی. این موارد کهنه گردیده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
این وار نبود.. اما ایشون از تلویزیون کامل همه چیو با قدرت و دقت هر چه تمام تشخیص داد. اما داور تو دو قدمی بازیکنا و استفاده از تصاویر همون وار نصفه نیمه نتونست اندازه ی ایشون تشخیص بده!!!

خوب مد شده والا. هر کی تاریخ مصرفش میگذره میخواد خودشو یه جوری مطرح کنه.
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...