ناتوانی و بی عرضگی فدراسیون فوتبال؛

نمایش مضحک VAR با تأیید رسانه صداوسیما؛ به داور گفتند هرچه خودت گرفتی!

فدراسیون فوتبال پس از دو هفته با راه‌اندازی سیستم کمک داور ویدئویی (VAR) و به علت غیر استاندارد بودن آن مورد انتقادهای زیادی قرار گرفته و حالا ماجراهای عجیب‌تری هم به بیرون درز پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۲۵۵۹۷۰
|
۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱ 26 August 2024
|
18532 بازدید
|
۴

ب

به گزارش تابناک ورزشی، فدراسیون فوتبال همچنان در خصوص راه‌اندازی سیستم کمک داور ویدئویی (VAR) مورد نقد است و این سیستم کارش را شروع نکرده، پر از ابهام و ایراد پیش می‌رود. از همین‌رو در چند روز اخیر و به ویژه پس از اتفاقات دیدار تراکتور و پرسپولیس و صحنه منجر به گل تراکتور و اخراج سروش رفیعی و اتفاقات دیدار استقلال و ملوان که دو پنالتی به سود استقلال اعلام شد، اعتراض نسبت به این سیستم بیشتر نمود پیدا کرده است.

ماجرا از این قرار است که فدراسیون فوتبال پس از کلی حواشی و جار و جنجال، با سلام و صلوات سیستمی را به عنوان VAR وارد کرده که تصاویر مربوط به بازبینی صحنه‌های مشکوک همان تصاویر تلویزیونی است که صداوسیما به مخاطبان نشان می‌دهد. تصاویری عمدتاً ناواضح و بی کیفیت که در تمام سال‌های اخیر، پس از بارها بازبینی و عقب و جلو کردن و فریز کردن تصاویر، بسیاری از کارشناسان داوری هم از اعلام نظر قاطع صرف نظر می‌کردند. در اکثر مواقع، بسیاری از کارشناسان داوری به دلیل ناواضح بودن تصاویر اعلام می‌کردند که باید به تصمیم داور یا کمک داور احترام گذاشت، چون تصاویر به درستی صحنه را نشان داده نمی‌شود.

حالا پس از گذشت دو هفته مشخص شده که کمک داوران حاضر در اتاق VAR همچون نظر کارشناسان داوری به دلیل بی کیفیت بودن تصاویر امکان بازبینی صحنه‌ها و اعلام نظر به داور مسابقه را ندارند. یعنی داوران اتاق VAR در دیدار استقلال و ملوان به کوپال ناظمی که دو پنالتی به سود استقلال اعلام کرد، در بازبینی صحنه به داور مسابقه اعلام کرده‌اند از تصاویر امکان تشخیص وجود ندارد و هر تصمیمی خودش گرفت را اعمال کند. این موضوعی است که روزنامه جام جم، رسانه وابسته به صداوسیمایی فاش کرده که تصاویر VAR را تأمین می‌کند و فدراسیون فوتبال نتوانسته سیستم VAR را بدون وابستگی به تصاویر بی کیفیت صداوسیما راه‌اندازی کند.

روزنامه جام جم با نوشتن گزارشی در این باره نوشته است: «منتقدان فدراسیون فوتبال می‌گویند مهدی تاج و همکارانش، فقط سیستم را آورده‌اند و امکانات لازم برای استفاده از آن مهیا نیست.» نقدی که در این مدت در بسیاری از رسانه‌ها دیده می‌شود و بسیاری اذعان دارند که سیستم VAR وارد شده از سوی مهدی تاج تقلبی است و هیچ استانداردی را رعایت نکرده است. با این حال در ادامه گزارش همین روزنامه نکته دیگری هم از سوی موافقان مطرح شده و در این خصوص نوشته است: «​​​​​​​موافقان می‌گویند همین ‌که سیستم وارد شده و مورد استفاده قرار گرفته تا از اشتباهات بزرگ جلوگیری کند، اتفاق مثبتی است و می‌توان با رفع اشکالات به صورت حرفه‌ای‌تری از آن استفاده کرد.»

اشاره به بازی استقلال و ملوان در ادامه گزارش جام جم و نبودن مانیتور بازبینی صحنه‌ها در کنار زمین برای چک کردن صحنه‌های مشکوک توسط داور موضوع دیگری است که به آن اشاره شده و کوپال ناظمی، داور بازی استقلال بدون بازبینی صحنه‌های مشکوک، تصمیمات خود را در بازی استقلال و ملوان تأیید کرد. سپس در ادامه گزارش آمده است که دوربین‌های کافی برای بازبینی صحنه‌ها وجود ندارد و برعکس ورزشگاه آزادی که ۱۶ دوربین وجود دارد، در قزوین و اراک نهایتاً ۴ یا ۵ دوربین برای پوشش مسابقات وجود دارد که یک منبع آگاه هم در این خصوص به روزنامه صداوسیما گفته است VAR در اعلام پنالتی‌های استقلال برابر ملوان هیچ نقشی نداشته است.

ب

این منبع آگاه توضیح می‌دهد: «بنا بر اطلاعات موثق، هر دو صحنه پنالتی با همان دوربین‌های پخش بازی بررسی شده و در هر دو صحنه هم داوران اتاق VAR در گوش کوپال ناظمی می‌گویند ما از تصاویر تلویزیونی نمی‌توانیم چیزی تشخیص دهیم، هر تصمیمی خودت گرفتی! او هم هر دو صحنه را پنالتی اعلام می‌کند؛ یعنی گفته‌اند نقش VAR در اعلام رأی به پنالتی‌ به هیچ‌وجه درست نیست چون آنها دقیقاً همان تصویری را دیدند که ما در تلویزیون دیدیم و زیاد قابل تشخیص نبود.»

شاید اینجا نکته عجیب ماجرا این نباشد که تصاویر کیفیت لازم را ندارد؛ موضوعی که کم یا بیش، بسیاری از باشگاه‌ها، کارشناسان داوری، رسانه‌ها و هواداران فوتبال متوجه آن شده‌اند و دیگر قابل کتمان کردن نیست که فدراسیون در اجرای یک سیستم سالم و سلامت و استاندارد ناتوان است. نکته عجیب ماجرا جایی است که حتی داوران اتاق VAR با بازبینی صحنه‌ها روی چند مانیتور از اعلام نظر و راهنمایی کردن داور هم ناتوان هستند. وقتی چنین اتفاقی رخ می‌دهد و قرار نیست کمکی به داور مسابقه شود، چرا تا زمان اصلاح شدن و به استاندارد رسیدن این سیستم، نمایش مضحک VAR از سوی فدارسیون فوتبال جمع نمی‌شود؟

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
یه بازی به ضرر پیروزی گرفتن همه چیز بد شد ولی اگه به نفعتون بود همین وار نیم بند رو هم میپرستیدد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
بازخداذوشکر یه کیسه اعتراف کرد به ضرر پرسپولیس بوده
رضا اصفهانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
تااااااااااج.......
و دیگر هیچ، کمی تا قسمتی هم البته ویلموتس ??
طرفدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
یکی از این آقایان سوال کند این سیستم VAR که آوردند با این مبلغی که اعلام کردند فقط مختص دو سه تا مانیتور است پس دوربین های لازم برای پوشش صحنه های حساس کجاست یک مسئول لااقل بیاید شفاف سازی کند
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...