به بهانه‌ی زادروز رازی و روز داروساز

رازی نخستین کسی‌ است که تشخیص تفکیکی میان آبله و سرخک را بیان کرده ‌است... استفاده از پنبه را در طب آورده و به منظور زخم نشدن بدن بیماران آبله‌ای، از آن بهره می‌برده...
کد خبر: ۱۲۵۵۸۸۳
|
۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۶ 26 August 2024
|
1031 بازدید

به بهانه‌ی زادروز رازی و روز داروساز

به گزارش تابناک به نقل از دیروز همین‌جا؛ [ابوبکر محمد بن زکریا]رازی، دانشمند ایرانی، طبیب بالینی، فیزیک‌دان و فیلسوف بود. او در اول شعبان ۲۵۱ هجری در ری متولد شد. در جوانی به صرافی و زرگری اشتغال داشت. صرافی و زرگری مقدمه‌ای شد برای علاقه‌ی رازی به کیمیا. مدتی با جدیت تمام به کار کیمیا پرداخت تا در اثر این کار به دردِ چشم مبتلا شد و به طبیب مراجعه کرد. طبیب برای معالجه‌ی او مبلغ زیادی مطالبه کرد و به او گفت: «جناب رازی! کیمیا کاری است که من می‌کنم، نه تو!». رازی که در آن زمان حدودا سی سال داشت، تحت تأثیر این رویداد به‌شدت به طب علاقه‌مند شد و با تلاش و کار سخت تا حدی در این دانش پیش رفت که او را بزرگ‌ترین طبیب تاریخ اسلام نامیده‌اند و برخی دیگر به وی بزرگ‌ترین پزشک قرون وسطی لقب داده‌اند.

رازی در جوانی به فرمان امیر منصور سامانی که امیر ری بود، به ریاست بیمارستان ری منصوب شد. او بعد‌ها کتاب «طبُّ‌المنصوری» را برای احترام به این امیر سامانی نوشت.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...