در گفتگو با تابناک اعلام شد

حادثه معدن طبس زنجیره صنایع را مختل کرد/ وقایع تکان دهنده از حادثه معدن: کارکردن در عمق ۷۰۰ متری زیرزمین!

حادثه معدن معدن جوی علاوه بر تلفات انسانی و زخمی شدن بسیاری از کارگران، خسارات زیادی به صنایع کشور از جمله صنایع فولادی که در تهیه زنجیره فولاد کشور از ذغال سنگ استفاده می‌شود وارد کرد.
کد خبر: ۱۲۶۱۱۱۰
|
۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۴ 22 September 2024
|
35577 بازدید
|
۲

حادثه معدن طبس زنجیره صنایع را مختل کرد/ وقایع تکان دهنده از حادثه معدن: کارکردن در عمق ۷۰۰ متری زیرزمین!

به گزارش خبرنگار تابناک، در پی حادثه نشت گاز در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال سنگ طبس در استان خراسان جنوبی حوالی ساعت ۲۱ شنبه‌ شب (۳۱ شهریور) انفجار مهیبی رخ داد که گفته شده است بیش‌ از ۷۰ نفر در کارگاه استخراج این معدن زغال‌سنگ در حین انفجار مشغول به‌کار بوده که از این میزان تا لحظه نگارش این خبر دست‌کم ۵۲ نفر کشته و بنابر آخرین گزارش‌ها، ۲۴ نفر همچنان مفقودند و درون معدن گیر افتاده‌اند این درحالی است که حوضه زغال‌دار طبس با وسعت بییش از ۳۰ هزار کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ۷۵.۲ میلیارد تن زغال سنگ کک شو و حرارتی از بزرگترین منابع زغالی ایران محسوب می‌شود که این حادثه، گذشته از تلفات جانی، خسارات زیادی به صنایع کشور از جمله فولاد وارد کرد.
 
نحوه استخراج معادن مشکل دارد 
 
محمد نصیرایی، نماینده مردم طبس در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، در خصوص علت حادثه معدن زغال سنگ معدنجو به خبرنگار تابناک گفت: بخش مهمی از علت حادثه معدن ذغال سنگ معدن جوی به نحوه استخراج این معدن باز می گردد که از نوع سنتی بوده و دارای مشکلات زیادی است. همچنین کار کردن کارگران در عمق افقی ۷۰۰ متری زیرزمین و عمق عمودی ۲۵۰ متری می تواند خطرات زیادی از جمله نشت گاز و فشار گاز محبوس شده ایجاد کند.
 
وی افزود: مقدار گازی که هر لحظه در عمق زیرزمین معدن طبس محبوس می شود برای آزاد شدن خطرات زیادی را متوجه نیروی انسانی می کند. از سوی دیگر فشار گاز در این عمق بسیار زیاد بوده که همین امر ریسک زیادی برای کارگران به وجود می آورد. بنابراین لازم است کلیه معادن از جمله این معدن معدنجوی به سمت مکانیزه شدن و مدرن شدن ماشین آلات و تجهیزات پیش رود .
 
دومین معدن مهم طبس با خاک یکسان شد ...
 
نماینده مجلس یازدهم طبس در مورد میزان اهمیت ذغال سنگ درصنعت کشور توضیح داد و افزود: نمی‌توان از ظرفیت ذغال سنگ در  تامین انرژی از جمله تامین برق یا کاربرد آن در تامین زنجیره فولاد کشور که جزء صنایع مادر است غافل شد؛ این درحالی است که بسیاری از کشور‌های دنیا از ظرفیت ذغال سنگ در صنایع خود استفاده زیادی دارند به طور مثال بخش مهمی از تولید برق چین توسط نیروگاه‌های ذغال سنگ انجام می گیرد به همین جهت نیاز است که به طور جدی نوسازی معادن و تجهیزات معادن ذغال سنگ در دستور کار دولت قرار گیرد . 
 
نصیرایی اظهار داشت: ۸۶ درصد از ظرفیت ذغال سنگ در غرب آسیا در ایران قرار دارد که از این میزان بیش از ۷۶ درصد معادن ذغال سنگ در طبس واقع شده است. بنابراین معدن معدن جوی، رتبه دوم معادن مهم طبس را به خود اختصاص داده که با درآمد حاصل از این معادن حتی می‌توان بخشی از وابستگی اقتصاد کشور به درآمد نفتی را جبران کرد.
 
لزوم واردات دستگاه‌های معدنی به کشور
 
وی به لزوم واردات دستگاه‌های معدنی از کشور‌های دیگر اشاره کرد و ادامه داد: دولت در حوزه نوسازی و مکانیزه کردن معادن کشور باید دو اقدام مهم انجام دهد؛ نخست آن که نسبت به واردات تجهیزات و ماشین آلات معدنی از کشور‌های دیگر مانند چین، لهستان و برخی از کشور‌های اروپایی هرچه سریع تر دستور دهد و دوم آن که نسبت به تهیه و بومی سازی این دستگاه‌ها و همچنین فراهم کردن زمینه‌های سرمایه گذاری  در داخل کشور اقدام کند. درحالی که دولت‌ها تا به حال به مساله معادن زغال سنگ توجه جدی نکرده و  سرمایه گذاری خوبی هم دراین زمینه انجام نشده است.  
 
نماینده مردم طبس در مجلس یازدهم به برنامه هفتم توسعه و توجه آن به بخش معدن اشاره کرد و گفت: در مجلس یازدهم که برنامه هفتم توسعه تنظیم شد برای اولین بار توجه به حوزه ذغال سنگ و برنامه ریزی جدی مقرر شد که امید می رود با اجرایی کردن مفاد آن بسیاری از مشکلات معدن داران و کارگران این حوزه مرتفع شود. 
 
محمد نصیرایی افزود: کشور‌هایی مانند پاکستان، هندوستان و چین علاقه‌مند به سرمایه گذاری در حوزه ذغال سنگ ایران بوده که به نظر می رسد با سرمایه گذاری این کشورها در معادن ایران و مکانیزه شدن آنها آمار تلفات انسانی کاهش یابد.  
 
وی در خصوص اهمیت معدن طبس در تولید کشور گفت: بخش مهمی از فرآیند زنجیره تولید فولاد کشور به تامین ذغال سنگ بستگی دارد به همین جهت اختلال در تولید زغال سنگ از جمله حادثه معدن طبس می‌تواند باعث بروز مشکل در دیگر صنایع از جمله فولاد شده و تولید فولاد را که جزء صنایع مادر است را با اختلال مواجه کند. 
 
گفتنی است معدن طبس زیر نظر سازمان ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) بوده و وزارت صنعت و معدن و وزارت کار به عنوان سازمان‌های متولی مسئول بررسی علت وقوع حادثه و جبران خسارت‌های ناشی از آن شدند.
 
آقای رئیس سازمان نظام مهندسی معدنی کشور پاسخگو باشید
 
رضا بسطامی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدنی کشور در خصوص چرایی این حادثه به خبرنگار تابناک توضیحی ارائه نکرد و گفت: تا زمان جمع آوری اطلاعات جدید و مشخص شدن میزان کامل تلفات از ارائه اطلاعات معذورم! این درحالی است که باوجود تاکیدخبرنگار تابناک بر اینکه نیاز به ارائه آماری از حادثه و میزان فوتی‌ها نیست و سوالات صرفا برمحور میزان تاثیرپذیری این حادثه بر اقتصاد و تولید کشور است، اما این مقام مسئول همچنان طفره رفته و اطلاعاتی دراین خصوص ارائه نکرد.  
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۶
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
دولت عزای عمومی اعلام کند
دکتر حقیقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
جا دارد که رییس جمهور و رییس مجلس و ... که برای مجروحان لبنان به عیادت رفتند . به طبس رفته و از هموطنانشان در این زمینه عیادت کرده و مرهمی برای بازماندگان شده و حادثه و مقصران نیز بررسی شود
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
به نظر شما در سفر رئیس جمهور به نیویورک، پزشکیان با رئیس جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد؟