سخنگوی اسبق وزارت خارجه فرانسه در گفتگو با تابناک:

احتمال تبادل پیام پنهانی میان ایران و آمریکا در سفر پزشکیان وجود دارد/ آیت الله خامنه ای مسیر گفتگوی مستقیم را هموار کرده است

«مارک فینو» معتقد است احتمال دیدار پزشکیان و بایدن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک کم است.
کد خبر: ۱۲۶۱۴۷۲
|
۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۴ 23 September 2024
|
2038 بازدید

بین الملل تابناک: مسعود پزشکیان در جریان سفر به نیویورک برای شرکت و سخنرانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جلسه‌ای با مدیران رسانه‌های آمریکایی حاضر شد و اظهار کرد: دیدگاه ما درباره کشورمان و منطقه و دنیا، دیدگاه شفاف و روشنی است.

وی گفت: در رابطه با برجام، 100 بار گفتیم که حاضریم به توافقات خود عمل کنیم. ما امیدواریم بتوانیم پشت میز بنشینیم و گفتگو کنیم تا به تقویت «صلح و امنیت» در جهان کمک کنیم.

او گفت: بیایید شرایطی را ایجاد کنیم که بتوانیم با هم زندگی کنیم. بیایید سعی کنیم تنش ها را از طریق گفتگو حل کنیم.

در خصوص این سفر، خبرنگار تابناک گفتگویی با «مارک فینو» سخنگوی پیشین وزارت خارجه فرانسه انجام داده است که در ادامه آمده است. «فینو» در حال حاضر عضو ارشد بخش عدم اشاعه در «مرکز سیاست امنیتی ژنو» (GCSP) است.

*مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است. برخی رسانه ها احتمال دیدار او با جو بایدن را مطرح کرده اند. اهمیت سفر پزشکیان چیست و آیا احتمال دیدار با بایدن وجود دارد؟

البته این فرصت بسیار مهمی برای رئیس جمهور جدید ایران است تا با جامعه بین المللی در شرایطی که شاهد افزایش تنش در خاورمیانه هستیم، تعامل داشته باشد. دیدار با رئیس جمهور بایدن به دلیل مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ایالات متحده و این خطر که مخالفان از آن به عنوان نشانه ای از ضعف سوء استفاده کنند، بعید به نظر می رسد. اما تماس ها یا ارتباطات محرمانه را نمی توان رد کرد و مفید خواهد بود.

*عباس عراقچی وزیر خارجه ایران اعلام کرده است که "من چند روزی بیشتر از رئیس جمهور در نیویورک می‌مانم و ملاقات‌های بیشتری را با وزرای خارجه کشورهای بیشتری خواهم داشت؛ تلاش ما این است که دور جدیدی از مذاکرات در خصوص موضوع هسته‌ای آغاز شود. ما آمادگی آن را داریم و اگر طرف مقابل آمادگی آن را داشته باشد می‌توانیم در همین سفر شروع جدیدی از مذاکرات را داشته باشیم." آیا این سفر می تواند آغازی برای گفتگوهای هسته ای باشد؟

در هر صورت، این فرصتی خواهد بود تا با شرکای احتمالی ایران در چنین مذاکراتی گفت‌وگو کنیم و پتانسیل احیای آنها را ارزیابی کنیم یا راه را به سوی آنها هموار کنیم. اما بعید است که خود مذاکرات در نیویورک و در مجمع عمومی که در آن بیشتر رهبران مشغول مسائل دیگر هستند آغاز شود.

*اگر اروپا وارد گفتگوی هسته ای با ایران شود، آیا این گفتگوها با هماهنگی آمریکا خواهد بود؟

مانند آنچه قبلا در وین اتفاق افتاد، تنها کشورهای اتحادیه اروپا/E3، روسیه و چین بخشی از مذاکرات رسمی در کمیسیون مشترک برجام خواهند بود، اما رئیس اتحادیه اروپا می‌تواند به تلاش‌های میانجی‌گری خود بین ایالات متحده و ایران ادامه دهد. اما گفت‌وگوهای مستقیم ایران و آمریکا اکنون که از سوی رهبر ایران مجاز شده است، منتفی نیست.

*عراقچی پیش از این نیز گفته بود که برای ایران فرقی نمی کند با چه کسی در آمریکا گفتگو کند. این نشان دهنده این است که ایران برنامه ای برای حل و فصل مشکل هسته ای و رفع تحریمها دارد. ارزیابی شما چیست؟

این یک رویکرد بسیار عملگرایانه است: صحبت با هر کسی که در قدرت است. با این حال، به نظر می رسد که منافع ایران دست کم این باشد که با دولت بایدن در زمانی که هنوز در قدرت است به تفاهم برسد، در حالی که بازگشت ترامپ به کاخ سفید کار را دشوارتر می کند، حتی اگر ترامپ بگوید که در صورت انتخاب مجدد، تحریم ها علیه ایران را لغو خواهد کرد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
به نظر شما در سفر رئیس جمهور به نیویورک، پزشکیان با رئیس جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد؟