تابناک بررسی می کند/

دفاع جانانه موشکی ایران در برابر اسرائیل، داغ ترین خبر سال متولد شد!

در پی ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و شهادت سید حسن نصرالله، ایران با شلیک ده‌ها موشک به سمت اسرائیل، اقدام به دفاع از خود کرد. این حمله نه‌تن‌ها به عنوان پاسخی به ترور‌های اخیر تلقی می‌شود، بلکه واکنش‌های گسترده‌ای از سوی شخصیت‌های بین‌المللی و تحلیل‌گران سیاسی را برانگیخته است. 
کد خبر: ۱۲۶۳۲۵۸
|
۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۴ 02 October 2024
|
6798 بازدید

در شب ۱۰ مهرماه، جمهوری اسلامی ایران با استناد به قوانین بین‌المللی و حق دفاع از خود، در پی ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، که به دست اسرائیل و پس از مراسم سوگند رئیس‌جمهور صورت گرفت، اقدام به شلیک ده‌ها موشک به سمت اسرائیل کرد.

دفاع موشکی ایران در برابر اسرائیل؛ واکنش‌های جهانی در قلب فضای مجازی

 این حملات پس از ترور شهید سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، رخ داد و به سرعت واکنش‌های مختلفی از سوی شخصیت‌های بین‌المللی و کاربران برجسته در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت. تحلیل این رویداد و واکنش‌های پیرامون آن می‌تواند درک بهتری از پیچیدگی‌های اتفاقات کنونی و تعاملات سیاسی در سطح جهانی ارائه دهد.
موافقان اسرائیل 
۱. ریشی سوناک: (Rishi Sunak) نخست‌وزیر سابق بریتانیا با ۲.۳ میلیون فالوور، در توییتی بر حق دفاع از خود اسرائیل تأکید کرد و نوشت: «حملات امشب ایران به اسرائیل یادآور تهدیدی است که با آن مواجه است. ما صریحاً بر حق اسرائیل برای دفاع از خود ایستاده‌ایم.» این نشان‌دهنده‌ی حمایت قوی لندن از تل‌آویو است.


۲. جاستین ترودو (Justin Trudeau): نخست‌وزیر کانادا با ۶.۶ میلیون فالوور، به تحولات اخیر واکنش نشان داد و گفت: «کانادا حمله بی‌پروا ایران به اسرائیل را به صراحت محکوم می‌کند. این اقدام غیرنظامیان بی‌گناه را در معرض خطر قرار می‌دهد.» 


۳. چارلی کرک (Charlie Kirk): فعال سیاسی و کارشناس رسانه‌ای آمریکایی طرفدار ترامپ با ۳.۵ میلیون فالوور، در واکنش به وقایع اخیر نوشت: «هرج و مرج همه جا را فرا گرفته است. ایران به تازگی یک حمله موشکی بالستیک علیه اسرائیل انجام داده است.» این موضع وی نگرانی‌های او از وضعیت امنیتی و ثبات را نشان می‌دهد.


۴. آبجیت ماجومدار (Abhijit Majumdar): روزنامه‌نگار هندی با ۵۶۷ هزار فالوور، در توییتی اعلام کرد: «در حال حاضر، تلاویو تحت یک حمله تروریستی شدید است. از تروریست‌های مورد حمایت ایران و همچنین موشک‌های ایران. جنگ در خاورمیانه به تازگی آشکار شده است. هند باید در این ساعت در کنار دوستش اسرائیل بایستد.» این اظهار نظر نشان‌دهنده‌ی حمایت از اسرائیل است.

دفاع موشکی ایران در برابر اسرائیل؛ واکنش‌های جهانی در قلب فضای مجازی


۵. استیو پیترز: (Stew Peters) شخصیت رسانه‌ای آمریکایی با ۶۶۴ هزار فالوور، درحساب کاربری ایکس خود بیان کرد: «به نظر می‌رسد اسرائیل دوباره گنبد آهنین را خاموش کرد تا به خود اجازه حمله را بدهد تا بتواند یک جنگ تمام عیار با ایران را توجیه کند.» او در مورد نظریه‌های توطئه‌اش مشهور است.


۶. لوئی احمد Louai Ahmad)): روزنامه‌نگار یمنی پناهنده سوئد با ۱۸۷هزار فالوور، به تحلیل وضعیت جاری در خاورمیانه پرداخت و در توییتی نوشت: «بنابراین اجازه دهید این موضوع را روشن کنم، ایران برای آزادی فلسطین صد‌ها موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد و در نهایت به کشتن یک فلسطینی منجر شد.» او درصفحه اش از فمنیست و افزایش ضدیهودی در خاورمیانه می‌نویسد.


۷. تیم اسکات (Tim Scott): سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کارولینای جنوبی است که از سال ۲۰۱۳ این سمت را برعهده دارد در توییتر ۱۹۲ هزار دنبال‌کننده دارد، درباره نقش ایران در تنش‌های اخیر نوشت: «ایران می‌داند که بایدن و هریس ضعیف هستند. آنها تحریم‌ها را کاهش داده‌اند، پول فرستاده‌اند و با رژیم ایران مماشات کرده‌اند. نتیجه؟ ایران اکنون اسرائیل را به وحشت انداخته است. با یک بازیگر بد نمی‌توان معامله خوبی کرد. بازگرداندن یک قلدر به جای خود قدرت می‌خواهد. ما در کنار اسرائیل هستیم. ما برای صلح دولت یهود دعا می‌کنیم.»


۸. اویوا (Aviva Klompas): نویسنده، ژورنالیست و فعال اجتماعی است که به دلیل فعالیت‌هایش در زمینه مبارزه با یهودستیزی و آموزش درباره اسرائیل شناخته می‌شود. او مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار سازمان Boundless است که در راستای مقابله با یهودستیزی و ترویج تصویری مثبت از اسرائیل فعالیت می‌کند. با ۵۴ هزار دنبال‌کننده در توییتر، در واکنش به حملات ایران به اسرائیل نوشت: «ایران به اسرائیل موشک می‌بارد. وقتی اسرائیل جواب داد، این را به خاطر بسپار؛ و آنها پاسخ خواهند داد.»


انتقاد از سیاست‌های اسرائیل


۱. عسل راد: (Assal Rad) پژوهشگر و نویسنده ایرانی-آمریکایی با ۱۸۷هزار فالوور، با زیر سؤال بردن دوگانگی‌های سیاسی، توییت کرد: «دیروز، StateSpox Miller چندین بار در دفاع از حملات اسرائیل به لبنان گفت که «گاهی اوقات فشار نظامی می‌تواند دیپلماسی را ممکن کند. بنابراین، همین منطق در مورد ایران نیز صدق می‌کند، درست است؟» با این اظهار نظر به چالش‌ها در سیاست‌های نظامی و دفاع از ایران پرداخت.
۲. آشوک سواین: (Ashok Swain) استاد علوم صلح در دانشگاه سوئد، با ۶۱۷ هزار فالوور، درباره وضعیت دوگانگی‌ها اظهار نظر کرد و نوشت: ««آمریکا به ایران درباره حمله موشکی بالستیک به اسرائیل هشدار داد. آیا آمریکا نباید به اسرائیل نیز هشدار دهد که لبنان را اینگونه بمباران نکند؟» این توییت نشان‌دهنده‌ی نقد او به سیاست‌های دوگانه نظامی آمریکا است.
۳. جیک شیلدز: (Jake Shields) مبارز حرفه‌ای سابق MMA در ورزش‌های رزمی با ۷۶۷ هزار فالوور، در توییتی انتقادی به تمایز بین اهداف نظامی ایران و اسرائیل پرداخت و نوشت: «برخلاف اسرائیل، ایران فقط به اهداف نظامی حمله می‌کند و نه مدارسی مانند اسرائیل. معلوم است که چه کسی اخلاقی‌ترین ارتش جهان را دارد.» 
۴. دکتر جیل استاین: (Jill Stein) پزشک و فعال محیط زیست و کاندیدای حزب سبز با ۳۸۳ هزار فالوور، در توییتی انتقادی به سیاست‌های جنگی اشاره کرد و نوشت: «ایران پس از حمله اسرائیل به لبنان، سوریه، یمن و ایران برای گسترش جنگ نسل‌کشی خود علیه غزه، به تل‌آویو حمله می‌کند. بایدن با یک فراخوان به اسرائیل که خواستار آتش‌بس فوری و مذاکره است، می‌تواند این جنگ را متوقف کند.» 
۵. یون بلارا: (Ione Belarra) سیاستمدار اسپانیایی و روانشناس، با ۳۱۶ هزار فالوور در ایکس، به انتقاد از دوگانگی‌های بین‌المللی در واکنش به بحران‌ها پرداخت و کاربران پرفالوور سخنان وی را منتشر کرده بودند که گفته بود: «آنهایی که با ناباوری در برابر حملات ایران سر خود را به دست گرفته اند، اما در بدترین نسل کشی یک قرن اخیر علیه فلسطین توسط اسرائیل، ماه‌ها سکوت کرده اند، اوج نفاق هستند. نهاد مسئول این تشدید نامی دارد: ایالات متحده.» 


این تجزیه و تحلیل از داده‌های توییتر نشان می‌دهد که بحث‌های مربوط به دفاع ایران از خود در برابر ترور‌های اسرائیل و دفاع از فلسطین و لبنان، افراد و شخصیت‌های مختلف در جهان را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. اظهارنظر‌ها از زاویه‌های مختلف و با زمینه‌های متفاوت، از انتقادات به سیاست‌های نظامی و اخلاقی تا بررسی دوگانگی‌های بین‌المللی در مورد حقوق بشر، در این زمینه مشاهده می‌شود.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# سید حسن نصرالله # لبنان # طبس
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟