تابناک گزارش می دهد

آیا «وعده صادق 2» آتش جنگ منطقه ای را می افروزد؟

متعاقب حمله موشکی ایران به اسرائیل گمانه هایی در خصوص شروع جنگ منطقه ای مطرح شده است.
کد خبر: ۱۲۶۳۲۸۱
|
۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵ 02 October 2024
|
2527 بازدید

بین الملل تابناک: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه، سید حسن نصرالله و نیلفروشان با حدود 200 موشک اسرائیل را هدف داد و نام این عملیات «وعده صادق 2» گذاشت.

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بعد از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرد: سه پایگاه هوایی نظامی اصلی رژیم صهیونیستی؛ موساد به عنوان مرکز ترور؛ پایگاه هوایی نواتین به عنوان پایگاه هوایی اف ۳۵، پایگاه هوایی هاتسرین به عنوان پایگاهی که برای ترور شهید نصرالله عزیز مورد استفاده قرار گرفت -هدف حمله موشکی سپاه واقع شد-.

وی در ادامه تشریح حمله موشکی سپاه پاسداران به اماکن نظامی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، گفت: همچنین در این عملیات رادارهای راهبردی و همچنین مراکز تجمع تانک‌ها نفربرها و نفرات رژیم صهیونیستی در منطقه پیرامون غزه که قتل عام مردم غزه را بر عهده داشتند مورد هدف قرار گرفت.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، خاطرنشان کرد: در این عملیات زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی رژیم مورد هدف قرار نگرفت، مردم آنها مورد هدف قرار نگرفتند در حالی که این کار کاملاً امکان پذیر بود. من در اینجا اعلام می‌کنم که سپاه پاسداران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران چه در بعد دفاعی و چه در بعد آفند و تکرار این تهاجم و چندین برابر این کاملاً آماده هستند.

سرلشکر باقری تصریح کرد: اگر رژیم صهیونیستی که به دیوانگی رسیده است کنترل نشود توسط آمریکا و اروپا و بخواهد چنین جنایت‌هایی را ادامه دهد و یا علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ما وارد عمل شود، عملیات امشب با چند برابر بزرگی تکرار خواهد شد و تمام زیرساخت‌های آنها مورد اصابت قرار خواهد گرفت.

در واکنش به این حمله دولت بایدن گفت که ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که تلفات بسیار کمی و احتمالاً هیچ تلفاتی در اثر این حمله عظیم رخ نداده است که با این وجود آن را تشدید قابل توجهی خواند.

بایدن گفت: «اشتباه نکنید، ایالات متحده به طور کامل از اسرائیل حمایت می کند.»

اما اسرائیل متعهد شد که تلافی کند. و به نظر می‌رسید که دولت بایدن به طور فزاینده‌ای در حال تلاش برای جلوگیری از کشاندن ایالات متحده توسط دولت اسرائیل به جنگ با ایران، درست یک ماه قبل از انتخابات ایالات متحده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، بعد از حمله ایران به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «بر اساس آنچه در این مرحله می دانیم، به نظر می رسد این حمله بی اثر شده است.»

در کوتاه مدت، دولت بایدن نشان داد که در تلاش است تا در صورت امکان، واکنش اسرائیل را کند کند.

سالیوان گفت: «این یک وضعیت سیال است. ما با اسرائیلی‌ها در مورد گام‌های بعدی در زمینه واکنش و نحوه برخورد با آنچه ایران اخیراً انجام داده است، مشورت خواهیم کرد. و ما همچنان به نظارت برای تهدیدها و حملات بیشتر از سوی ایران و نیروهای نیابتی آن ادامه خواهیم داد. ما به ویژه بر حفاظت از نیروهای آمریکایی در منطقه متمرکز هستیم.»

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست توجیهی وزارت امور خارجه به خبرنگاران گفت: از نظر پاسخ احتمالی، «ما می خواهیم این گفتگوها را با همتایان اسرائیلی خود در روزهای آینده داشته باشیم.»

میلر گفت: «ما فقط چند ساعت از وقوع این رویداد می گذریم. این مهم است که همه ما در داخل ایالات متحده قادر به ارزیابی حمله باشیم... ما به زمان نیاز داریم تا همه اطلاعات را جمع آوری کنیم، و ما به زمان نیاز داریم تا با همتایان اسرائیلی خود صحبت کنیم، و ما به زمان نیاز داریم تا با شرکای دیگر در منطقه درباره راه پیش رو صحبت کنیم. ما این کار را در روزهای آینده انجام خواهیم داد.»

میلر گفت: «اما واضح است که این یک بار دیگر تنش قابل توجهی از سوی ایران بود. وقتی می‌بینید ایران به کشور دیگری حمله کرد. اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند، اما ما با آنها هماهنگ خواهیم کرد که هر واکنشی چگونه باشد.»

سالیوان گفت که پرزیدنت بایدن و معاون رئیس جمهور کامالا هریس حمله و واکنش را از اتاق موقعیت کاخ سفید زیر نظر داشتند.

حمله موشکی ایران به اسرائیل در حالی رخ داده بود که بعد از ترور هنیه، رژیم صهیونیستی خط قرمزهای متعددی را رد کرده بود و با ترور سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان و شروع حمله زمینی به جنوب لبنان درصدد رقم زدن معادله جدیدی در منطقه بود.

در این معادله اسرائیل به دنبال محدود کردن و حذف جبهه مقاومت بود. این معادله با طرح پیمان ابراهیم و شکل گیری کریدور آیمک (IMEC)  به دنبال ایجاد منطقه ای بدون جبهه مقاومت بود.

پس از ترور هنیه و متعاقبا ترور نصرالله و حمله زمینی به لبنان، نتانیاهو سخن از نظم جدید منطقه کرده بود. وی حتی به مردم ایران وعده داد براندازی جمهوری اسلامی زودتر از آنچه تصور می کنند رخ خواهد داد.

این سخنان نشان از آن داشت که اسرائیل به دنبال جلو بردن خطوط قرمز و تحمیل نظم مورد علاقه خود در منطقه است.

حملات موشکی ایران به اسرائیل با عنوان «وعده صادق 2» این معادله را تغییر می دهد. نامگذاری به عنوان «وعده صادق 2» نشان از توالی و تداوم این حملات دارد. بعد از عملیات «وعده صادق» متعاقب حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق نیز ایران اعلام کرده بود در صورتیکه مواضع ایران در داخل یا در منطقه مورد هدف قرار گیرد، ایران عمق اسرائیل را هدف قرار می دهد.

«وعده صادق 2» نشان داد که این هشدار چگونه عملیاتی شد. واکنش مقامات آمریکایی نشان می دهد که آنها تمایل ندارند شاهد شکل گیری جنگی منطقه ای باشند.

اگر چنین برنامه مشترکی از سوی امریکا و اسرائیل متصور بود، این حمله می توانست بهانه لازم را به آنها بدهد. حتی خود مقامات اسرائیلی نیز در واکنشها سعی در بی اهمیت نشان دادن این حمله داشتند.

این موضوع نشان می دهد در صورت پاسخ احتمالی اسرائیل به این حمله شاهد جنگ منطقه ای نخواهیم بود. اسرائیل زمانی وارد جنگی فراگیر با ایران می شود که حمایت آمریکا را با خود داشته باشد.

پروفسور «شیرین هانتر» عضو شورای روابط خارجی آمریکا در این زمینه به تابناک می گوید: «اسراییل نمی تواند به تنهایی جنگی را علیه ایران انجام دهد و به حمایت ایالات متحده نیاز دارد. با این حال، هیچ اشتهایی برای چنین جنگی در ایالات متحده وجود ندارد.»

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# سید حسن نصرالله # لبنان # طبس
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟