تحلیل تکنیکال با انیگما؛ یک ابزار‌ سرمایه‌گذاری کارآمد در بازارهای مالی

برای اینکه بتوانید در بازار بورس به سود خوبی دست یابید، می‌توانید از تحلیل تکنیکال استفاده کنید که در ادامه به توضیح بیشتر درباره آن پرداخته‌ایم.
کد خبر: ۱۲۶۴۲۳۰
|
۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۸ 07 October 2024
|
381 بازدید

بیش از دومیلیون فرد متخصص در حوزه تجزیه و تحلیل مالی و بازار بورس فعالیت دارند که برخی از آن‌ها نتیجه تحلیل‌های خود را به‌طور رایگان در اختیار افراد متقاضی قرار می‌دهند. به عبارت دیگر، برای دست‌یابی به منابع تحلیلی کافی است به سراغ متخصصان مجرب بازار بورس و سرمایه بروید. علاوه بر منابع رایگان، شما می‌توانید در دوره‌های آموزشی تحلیل بازار مالی و سرمایه نیز شرکت کنید تا بتوانید نیازهای اساسی و اولیه خود را در فرآیند سرمایه‌گذاری رفع کنید. تجزیه و تحلیل‌ها به روش‌های مختلفی از سوی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران مورد استفاده قرار می‌گیرند و شما نیز می‌توانید یکی از همین سرمایه‌گذاران فعال و موفق در زمینه معاملات بازار بورس باشید. برای اینکه بتوانید در بازار بورس به سود خوبی دست یابید، می‌توانید از تحلیل تکنیکال استفاده کنید که در ادامه به توضیح بیشتر درباره آن پرداخته‌ایم.

منظور از تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال ابزار یا روشی است که به منظور پیش‌بینی حرکت احتمالی قیمت‌های آتی اوراق بهادار، سهم یا ارز استفاده می‌شود. این پیش‌بینی قیمت بر اساس داده‌های بازار قابل انجام خواهد بود. تئوری که پشت این روش تحلیلی وجود دارد، به اقدامات جمعی، خرید و فروش و وضعیت سهم مورد نظر در بازار وابسته است.

درواقع، این روش تحلیلی همه اطلاعات مربوط به اوراق بهادار یا سهام معامله‌شده را منعکس می‌کند و به‌طور مداوم ارزش آن سهم را در بازار زیر نظر دارد. تجزیه تکنیکال بازار مالی بورس و سهام، به‌طور اختصاصی بر روی ارزش هر سهم متمرکز خواهد بود و روندهای آماری را نیز تحت بررسی قرار می‌دهد.

فرآیندهای آماری که در فعالیت معاملاتی بورس و سهام مدنظر قرار می‌گیرند، به‌طور معمول شامل تغییرات قیمتی و حجم خرید یا فروش هر سهم هستند. این روند آماری برای شناسایی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود.

برخلاف تحلیل بنیادی که ارزش سهام را بر اساس اطلاعات مالی ارزیابی می‌کند و بر فروش یا درآمد متمرکز است، تحلیل تکنیکال بر قیمت سهام و حجم خرید یا فروش آن تمرکز دارد تا بتوان بر اساس آن درباره تغییرات قیمت در آینده به نتیجه مشخصی دست پیدا کرد.

تحلیل تکنیکال برای چه کسانی مناسب است؟

روش تحلیل تکنیکال، بسیار تخصصی و جامع است و از آن‌ جایی که در آن از نمودار بازار سهام برای بررسی وضعیت سهم موردنظر استفاده می‌شود، برای همه معامله‌گران کارآمد و مناسب خواهد بود. به زبان ساده، آنالیز تکنیکال ازجمله کامل‌ترین روش‌های آنالیز بازار بورس و سرمایه به ‌شمار می‌آید و هر سرمایه‌گذار با هر نوع استراتژی معاملاتی، می‌تواند از این روش تحلیلی کمک بگیرد.

همه معامله‌گران، از افراد تازه‌کار تا سرمایه‌گذاران حرفه‌ای که اهداف بلندمدت دارند، می‌توانند از این روش تجزیه و تحلیل برای برآورد معاملات آتی خود و پیش‌بینی قیمت‌ها استفاده کنند. کمک‌گرفتن از نمودار بازارهای معاملاتی در این روند بسیار موثر و کارآمد است.

در نظر داشته باشید که هر چه بازه زمانی معاملات بیشتر باشد، احتمال موفقیت شما نیز افزایش می‌یابد؛ درصد خطای این روش تحلیلی کمتر از سایر روش‌هاست. حتی تحلیل بنیادی نیز در بازه‌های زمانی بالا می‌تواند به‌عنوان ابزار کمکی برای موفقیت بیشتر در روند تحلیل Technical استفاده شود.

چه افرادی می‌توانند از تحلیل تکنیکال استفاده کنند؟ 

به‌طور کلی و همان‌طور که در قسمت‌های قبلی ذکر کردیم، همه معامله‌گران بازار بورس می‌توانند از روش تحلیل تکنیکال استفاده کنند و برای استفاده از این روش آنالیز بازار سهام، هیچ محدودیتی وجود ندارد. البته معامله‌گرانی که بر مبنای تحلیل فاندامنتال دست به خرید می‌زنند، بهتر است از مفاهیم فنی و تکنیکال نمودارهای بازار نیز استفاده کنند. در چنین شرایطی تجارت بهتر و سودآوری بیشتری را تجربه خواهند کرد.

اگرچه آنالیز تکنیکال برای همه معامله‌گران مناسب است، اما نکته مهمی درباره مدیریت صحیح سرمایه و استراتژی معاملاتی وجود دارد که توصیه می‌کند سرمایه‌گذاران مبتلا، از تحلیل‌های سرمایه‌گذاران حرفه‌ای کمک و راهنمایی بگیرند.

در نظر داشته باشید که استفاده از آنالیز تحلیلی بدین معنا نیست که موفقیت سرمایه‌گذار تضمین‌شده و قطعی است؛ بلکه تجزیه و تحلیل تکنیکال تنها با مدیریت سرمایه، کمک‌گرفتن از استراتژی معاملاتی مدرن و سایر نکات کارآمد به موفقیت در معاملات منجر می‌شود.

قیمت‌ گذشته، شاخصی از عملکرد آینده

طی تحلیل تکنیکال شما به این موضوع پی می‌برید که قیمت‌های گذشته درواقع اصلی‌ترین شاخص از عملکرد آینده بازار سهام خواهند بود. سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بر این باور هستند که عملکرد قیمت فعلی یا گذشته بازار، قابل اطمینان‌ترین شاخص عملکرد قیمت‌های آتی بازار سهام به ‌حساب می‌آید.

این روش تحلیلی نه تنها از سوی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای استفاده می‌شود، بلکه بسیاری از سرمایه‌گذاران تازه‌کار نیز برای تعیین وضعیت بازار از این روش استفاده می‌کنند. حتی معامله‌گرانی که به تحلیل بنیادی وابسته هستند، برای اتخاذ تصمیم نهایی درباره خریدکردن یا نخریدن سهم مورد نظر خود از همین روش تحلیلی استفاده می‌کنند.

زمانی که معامله‌گران بر اساس تحلیل بنیادی برای خرید سهام تصمیم بگیرند، قبل از نهایی‌کردن فرآیند خرید خود از تحلیل فنی نیز برای مشخص‌کردن سطوح قیمت ورودی بازار استفاده می‌کنند تا کم‌ریسک‌ترین سهام‌ها را بخرند و دست‌یابی به سود برای آن‌ها حتمی باشد.

سه اصل کلیدی در تحلیل تکنیکال

برای اینکه با کمک این روش تحلیلی به اهداف نهایی و سود مورد نظر خود برسید، توصیه می‌کنیم اصول کلیدی و اولیه این روش را در نظر داشته باشید. در ادامه 3 اصل مهم و کلیدی مربوط به تحلیل‌های تخصصی و تکنیکال را شرح می‌دهیم:

  •   بازار سهام به هر اتفاقی واکنش نشان می‌دهد: اخبار، حقایق، شاخص‌های فنی اقتصادی، احساسات و حتی انتظارات سرمایه‌گذاران بر بازار سهام موثر هستند.
  •   بازار سهام به‌طور مستقیم عمل می‌کند: اگر روند صعودی در بازار ایجاد شود، احتمال ادامه پیدا‌کردن آن و صعود انواع قیمت‌ها زیاد است. اگر روند بازار سیر نزولی داشته باشد، احتمال ادامه پیداکردن این سقوط خیلی بیشتر خواهد بود. همچنین اگر در بازار هیچ روند مشخصی حکم‌فرما نباشد، بازار سهام تا زمانی که یک عامل قوی بر روی روند صعودی یا نزولی آن تاثیر بگذارد، همچنان ثابت و راکد باقی می‌ماند.
  •       حرکت بازار و قیمت‌های آتی با جزر و مد همراه هستند: برخی از سرمایه‌گذاران معتقد هستند همیشه تاریخ تکرار می‌شود. درواقع، شاید سهمی در ابتدا سیر نزولی داشته باشد و سپس به صعود خوبی دست یابد، اما درنهایت دوباره سقوط خواهد کرد. با توجه به این شرایط، سرمایه‌گذاران باید اقداماتی را انجام دهند که روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها قبل انجام می‌دادند. تحلیل‌های تکنیکال بیش از هر چیزی بر روند قیمتی معاملات تمرکز دارند.

ابزارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال

در تحلیل تکنیکال برای برآورد بازار سهام و بورس از ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود. درواقع، این ابزارها بر عملکرد بازار، اصول کاری آن و اهداف متفاوت سرمایه‌گذاران تمرکز دارند و بر همین اساس استفاده می‌شوند. در ادامه می‌توان 3 نمونه از کاربردی‌ترین ابزارهای مناسب برای تحلیل فنی را به‌طور خلاصه شرح داد:

  •   نمودارها یا چارت‌ها: انواع مختلفی از نمودارها در بازار سهام وجود دارند که همه آن‌ها ابزار کاربردی در بازار سهام به ‌حساب می‌آیند. این نمودارها شامل نمودارهای شمعی، میله‌ای، خطی و غیره هستند.
  •   موضوعات موجود در هر نمودار: هر یک از نمودارهای بازار سهام برای برآورد موضوعات خاصی ایجاد شده‌اند. برخی از آن‌ها کانال‌های معاملاتی شرایط زمانی را برآورد می‌کنند؛ در حالی ‌که برخی دیگر به فکر تشکیل موج هستند و الگوهای نمودارهای دیگر را به نمایش می‌گذارند. همه این موارد می‌توانند از ابزارهای کاربردی تحلیل فنی محسوب شوند.
  •       شاخص‌های مختلف: انواع شاخص‌ها نیز از دیگر ابزارهای کاربردی تحلیل تکنیکال به ‌شمار می‌آیند. این شاخص‌ها شامل شاخص روند، حجم، نوسان‌گران، میانگین متحرک و هزاران موضوع دیگر هستند.

مزایای استفاده از تحلیل تکنیکال

محبوبیت، اصلی‌ترین مزیت تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود؛ زیرا به‌طور تقریبی همه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران از این روش تحلیلی استفاده می‌کنند تا شانس خود را در بازار سهام افزایش دهند. در نظر داشته باشید که در بازار سهام، شاخص‌ها و استراتژی‌های معاملاتی به‌طور مداوم در حال بهبود هستند.

بسیاری از متخصصان بر روندهای معاملات بازار متمرکز هستند و می‌توانند به پرسش‌های مختلف شما پاسخ دهند. علاوه بر محبوبیت این روش تحلیلی، در دسترس بودن آن نیز می‌تواند یک مزیت دیگر محسوب شود. اغلب ابزارها، اسناد و اطلاعات لازم برای تجزیه و تحلیل تکنیکال در دسترس عموم مردم قرار دارند. یادگیری و تسلط بر ابزارهای این روش تحلیلی، حتی از ابزارهای مربوط به تحلیل‌های بنیادی ساده‌تر خواهد بود.

مزیت بعدی این آنالیز تکنیکال، تطبیق‌پذیری آن است. به عبارت دیگر، این روش تحلیلی را می‌توان در همه جا اعمال کرد؛ زیرا در تمام بازارها قابل استفاده است. البته در هر بازار باید تحلیل و آنالیز فنی را بر اساس قیمت‌ سهام‌ها انجام دهید که همیشه یکسان نخواهد بود.

جمع‌بندی

تحلیل تکنیکال دارای ابزارهای متنوعی برای پیش‌بینی موثر در روندهای آتی و تغییرات بازار است. این روش تحلیلی برای بازه‌های زمانی کوچک نیز انتخاب مناسبی خواهد بود و هیچ جایگزینی ندارد. شما با کمک نمودارها و شاخص‌های این روش تحلیلی می‌توانید اطلاعات لازم را قبل از خرید نهایی به‌دست آورید.

اکنون که تا حدودی با این روش تحلیلی آشنا شدید، می‌توانید برای کسب سود بیشتر در بازار مورد نظر خود از همین روش استفاده کنید. البته شما برای انجام تحلیل فنی به اطلاعات و دانش عمیقی نیاز دارید و برای کسب این اطلاعات نیز بهتر است به سراغ افراد متخصص بروید یا در دوره‌های آموزشی شرکت کنید.     

 

انتهای رپرتاژ آگهی/ 

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟