تابناک بررسی می کند؛ میانگین عملکرد آموزش و پرورش ایران چه عددی است؟

در کشوری که میانگین نمرات دانش اموزآن دبیرستانی اش، با ۵۵ صدم افزایش به  ۱۰.۸۹ رسیده و وزیر آموزش و پرورش قبلی اش، از تبدیل شدن به الگوی جهانی حرف می زند، یعنی وضعیت آموزش، مخصوصا در حوزه علوم انسانی اش،  فاجعه بار است.
کد خبر: ۱۲۶۵۰۰۳
|
۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹ 12 October 2024
|
5688 بازدید
|

تابناک بررسی می کند؛ میانگین عملکرد آموزش و پرورش ایران چه عددی است؟

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی تابناک، قرار بر مسابقه گذاشتن بین علوم نیست؛ هر علمی لازمه توسعه است، نقش علوم پایه و تجربی بر هیچ کس و در هیچ زمانی قبال انکار نیست که بسیار هم ویژه و اثرگذار است.  اما به اذعان کارشناسان،  زیربنای همه اینها، توسعه علوم انسانی است تا شاید از این رهگذر همه چیز بر سر جای خود بایستد و بنشیند و تربیت نیروهای انسانی متخصص، ثمره اش فرار مغزها و مهاجرت نخبگان نباشد.
 
میانگینِ از میانه پایین تر! 
 درست در همین علوم انسانی، فاجعه بارترین شرایط را داریم و میانگین نمرات دانش اموزآن دبیرستانی این رشته، حتی به عدد ۹هم نمی رسد. این فقط معدل دانش آموز نیست؛ بلکه در واقع معدل و میانگین سیستم آموزش و پرورش در میزان کارآیی است. از این نظر میانگین نمره علوم انسانی،  میانگین عملکرد کلی آموزش و پرورش تلقی شده است که این حوزه، زیر بنایی برای همه بخش ها و همه رشته هاست که در بستر آن، همه چیز می تواند به درستی در جای خود بنشیند و یا بر عکس ویرانه ای به بار بیاورد. نفس توجه به آموزش و پرورش نیز از موضوعات مرتبط با همین حوزه علوم انسانی است.
در این شرایط کشور ایران که در رتبه بندی جهانی آموزش و پرورش، از بین ۷۶ کشور قابل ارزیابی، رتبه ۵۱ را داداست
سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی  بزرگترین رتبه‌بندی جهانی مدارس را متشر می کند که  برمبنای نمره آزمون های ریاضی، علوم و خواندن (علوم انسانی) سنجش می شود. کارشناسان معتقدند این رتبه بندی مدرک متقنی برای وجود رابطه بین آموزش این مهارت ها و رشد اقتصادی است. 
از میان همه کشورهای دنیا تنها ۷۶ کشور اطلاعات بروزی داشته اند که مقایسه میان آنها، رتبه کشورمان را عدد ۵۱ نشان می دهد. سنگاپور اول است و غنا رتبه آخر را به خود اختصاص داده است.
رتبه های نخست این فهرست در انحصار پنج کشور آسیایی سنگاپور، هنگ کنگ، کره جنوبی، ژاپن و تایوان است. انگلیس رتبه بیستم و آمریکا رتبه ۲۸ را دارد. البته در سنجش های دیگری که اخیرا انجام شده سیستم آموزش و پرورش فنلاند نیز به عنوان یکی از برترین های جهان، جایگاه و اهمیت ویژه ای یافته است.
مساله مهم در این میان ارتباط کاملا معنادار آموزش و پرورش، با رشد و توسعه اقتصادی کشورهاست. به نحوی که سنگاپور که زمانی جزیره ای پر از بیسوادهای فقیر بود، با توجه جدی به آموزش، در عرض ۵۰ سال، توانست به رتبه دوم اقتصاد برتر دنیا دست پیدا کند. ۳۰درصد مصارف بودجه عمومی این کشور، برای آموزش و پرورش است.
سی درصد از بودجه، یعنی یک سوم کل بودجه یک مملکت صرف آموزش و پرورش می شود که ثمره آن، تبدیل شدن جزیره فقیر، به کشوری کاملا توسعه یافته و مرفه در سطح جهانی است.
 
دو کُره و دو نتیجه متفاوت
کره جنوبی بهترین نمونه برای یک مقایسه است. در حالی که شبیه ترین کشور به کره جنوبی در عمده شاخص های طبیعی ... کره شمالی است، اما باقی‌ماندن کره شمالی در انجماد فکری، در کره جنوبی هیچ محلی از اعراب ندارد. این کشور. مهم ترین وزارتخانه اش را آموزش و پرورش قرار داده است و میزان باسوادی در آن تقریبا صد در صد است. بیش از ۱۲هزار دلار سرانه هر دانش آموز در سیستم آموزش و پرورش این کشور است.
در این میان سرانه دانش آموزان کمی بیش از ۶۰۰دلار است و این فاصله معناداری به میانگین جهانی است که بیش از ۹هزار دلار است. مقایسه شرایط روز دو کره، نشان دهنده اهمیت توجه به آموزش و پرورش است که ضرورت تحقق همین اصل موضوع، و رسیدن به این درک، توسعه علوم انسانی است. حال در این میان مهم نیست که رهبر کره شمالی از فتح قله های انتزاعی خود سخن بگوید چرا که شاخص ها و افکار عمومی، به خوبی شرایط را نشان می دهند.
 
تابناک بررسی می کند؛ میانگین عملکرد آموزش و پرورش ایران چه عددی است؟
ما و دیگران!
این آمار نشان می دهد میانگین کشورهای دنیا ۱۵ برابر بیشتر از ایران برای دانش آموزان هزینه می کنند و نتیجه آن نیز مشخص است.
در چنین شرایطی بودجه آموزش و پرورش از مصارف عمومی در ایران نصف میانگین جهانی است که آن نیز همواره با کسری مواجه‌  است. باید به این وضعیت، کمک‌های مردمی و خیرین و .... را هم اضافه کرد که در واقع بار دولت را به دوش می کشند.
کشورهای آفریقایی که در رتبه های آخر سنجش آموزشی قرار دارند، در حدود ۵ برابر بیشتر از ایران هزینه دانش آموزان می کنند. وضعیت معلمین و جایگاه شغلی و اجتماعی آنها نیز ناگفته پیداست  و علاوه بر کمبودهای موجود، معلم های باسابقه نیز دل خوشی از شرایط ندارند.
همه این شرایط، هر چقدر هم با روش‌های متعدد بخواهد توجیه شود، اما برآیندش در وضعیت اجتماعی و  اقتصادی مردم مشخص است و قابل کتمان نیست و به شیوه های متعدد خود را نشان خواهد داد.
در هر حال وقتی نگاه به آموزش و پرورش صرفا به عنوان دستگاهی بودجه بر باشد و دغدغه ای غیر از آن نباشد، نتیجه اش می شود همین. آنگاه عجیب نیست که مثلا معدل دانش آموزان دبیرستانی در علوم انسانی بین اعداد ۸ تا ۹ جولان بدهد‌.
معنی میانگین نمرات در این سطح. یعنی این که بیش از نیمی از آموزش و پرورش ما در علوم انسانی، مردود است و نتیجه آموزش و پرورش مردود، هیچگاه توسعه علوم انسانی و به تبع آن یافتن جایگاه درست برای علوم ریاضی و تجربی و .... نخواهد بود. این اذعان همه تحلیلگران توسعه است که توسعه واقعی در کشورها، در ابتدا  با توسعه علوم انسانی شکل خواهد گرفت و گر نه نتیجه آموزش و پرورش بدون توجه به علوم انسانی، تربیت مهندس‌ها و دکترها، بدون بهره‌برداری درست از آنهاست که  فرار مغزها و مهاجرت نخبگان و پرستاران و ... در چنین سیستمی، چیز عجیبی نخواهد بود.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۱
به نظرم من از همه دانش اموزان تست هوش بگیرید و‌نشر بدیذ
چرا انتظار دارید وقای نخبه ها در رفتن و بچه هاشون الان خارج ایرانند
بچه باهوش هنوز وجود دلشته باشه تمووووم شد تک و توک موندن تماااتم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۱
روزی روزگاری در این مملکت مدارسی مانند البرز، دارالفنون، خوارزمی، هشترودی، اندیشه، مرجان، هدف وجود داشتند.
شهریه دبیرستان البرز در سال آخر دبیرستان 3200 تومان در سال بود. زمانیکه حقوق یک گروهبان دوم کادر در ماه 2500 تومان بود. ضمن آنکه تحصیل تا سوم راهنمایی برای تمام مدارس رایگان بود.
تمام دانشمندان و نخبه های به نام ایران تحصیل کرده همان مدارس بوده که سهم بزرگی بر پیشرفت ایران داشتند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۱
سیستم آموزش و پرورش تنبل پرور و در راه کشتن استعدادهای بچه ها خیلی خوب عمل میکنند نخبه واقعی با مسیر درست می‌تونه خودشو نشون بده در مسیر اشتباه نخبه و باهوش با ادم‌کم استعداد و ... تفاوتی ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۱
متاسفانه هرکس که در این سال‌ها وزیر آموزش و پرورش شد، کلنگ دستش گرفت و گوشه ای از آموزش و پرورش را تخریب کرد. یکی زبان انگلیسی را از دوره ابتدایی حذف کرد. آن دیگری نظام ۵_ ۳ -۴ را حذف کرد و به جایش نظام ۶-۳-۳ را جایگزین کرد. یکی دیگر آمد و مدارس پولی غیر انتفاعی را برای پولدارها بنیاد گذارد. یکی دیگر آمد حد اقل نمره قبولی را از ۱۰ کرد ۷. یکی دیگر آمد نظام ارزشیابی نمره دهی را از دوره دبستان حذف کرد و نتیجه آن شد که همه دانش آموزان در خرداد قبول می شوند. همه وزرا بلا استثنا هرسال محتوای کتاب‌های درسی را تغییر دادند. تمام واژگان لاتین را معادل سازی کردند. دانش آموزان حالا به
. می‌گویند دنا DNA
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۱
از سیستم استخدام و تحصیل سهمیه ای بیش از این نمی توان توقع داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۱
این حاصل عملکرد وزیر آموزش و پرورش م ن هست که پس از او باقی راه او را پیش گرفتند
وضعیتی اسفبار که هیچ سنخیتی با قانون اساسی ندارد و تا زمانیکه پاشنه این در بر همین شرایط میچرخد راه به جایی نخواهد برد
ساختار آموزش و پرورش باید بر مبنا عدم تبعیض باشد با فرهنگ و شرایط مملکت همحوانی داشته باشد ، بودجه ویژه و توجه خاص میخواهد . بسیاری از کتب و نحوه آموزش منسوخ و عیر علمی هست بحاطر همین هست که آموزش زبان خارجی چه عربی یا انگلیسی موفق نبوده
وضعیت دیگر دروس هم بدتر نباشه بهتر نیست
این مملکت نیاز به علوم انسانی دارد تا بتواند شکوفا گردد و این مهم تر از تربیت مهندس و دکتر هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۱
ما تا علوم انسانی رو توسعه ندیم واقعا اتفاقی نخاهد افتاد. کاملا درست پرداختید به موضوع. این نباید اهالی رشته های دیگر رو ناراحت کنه. علوم انسانی اصلا اون چیزی نیست که در جامعه ما رواج داره. باید دانشمندها رو وزیر اموزش و پرورش بزاریم که این موضوع را واقعا درک کنن
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۱
شما وزرای آموزش و پرورش رو ببین خودشون همین الان نیاز به آموزش و پرورش دارن.
یدالله یدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۱
به‌ خاطر چی گزینش می کنند وبعد کد می دهند اول کارهای نصف ونیمه رو تموم کنید تکلیف کد خوردها رومشخص کنید بعد آزمون بگیر ید
علی اکبر سربازحسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۱
سلام.کسانی که دلسوزانه آموزش و پرورش کشور را بررسی کرده اند به چند نتیجه رسیده اند: اول اینکه نظام آپ در ایران متمرکز است و سطوح پایین حق تصمیم گیری موثر ندارند. برای نمونه معلمین اختیار معرفی کتب درسی به دانش آموزان ندارند.دوم آن که وزرای آپ عمر مدیریتی کوتاهی دارند. سوم آن که بهره هوشی آنان از میانگین مردم پایین تر است.چهارم آن که بدون برنامه هستند.پنحم آن که در برابر روسای جمهور قدرت ابراز وجود به منظور تغییر ندارند.ششم آن‌ که آپ اولویت دست چندم دولت هاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۱
آفرین کامل بود
که دلیل تمام این مشکلات تحصیل و استخدام سهمیه ای است که افراد را بر سر امور گذاشته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۱
نمره آموزش و پرورش در ایران کمتر از ۵ از ۲۰ است. هیچ مهارت ملموس زندگی در دوران تحصیل قبل از دانشگاه به محصلین آموزش داده نمیشه. این معزل بزرگ حتی در دانشگاه‌های کشور هم بوضوح دیده میشه و آموزشها بیش از اینکه جنبه مهارت آموزی کاربردی داشته باشه جنبه تئوریک و فانتزی داره و فقط برای دانشجویان نخبه به درد المپیادهای جهانی میخوره اما غالبا هیچ دردی از صنعت و فرهنگ و اقتصاد و سیاست در کشور دوا نمیکنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۱
مگه آموزش پرورشی مونده؟
باهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۱
اگر بودجه اموزش و پرورش را که برای مملکت مفید و موثر هست درست بدهند ایران هم براحتی مثل سنگاپور و تایوان و‌کره و ژاپن و ...می شود..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۱
مطالب کتاب خارج ازحد وتوان بچه های امروزی است کل وقت مادرتوی خونه میگیره اسان کنید والسلام
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟