«ایران خودرو» هر ۶۰ دقیقه معادل قیمت یک شاسی‌بلند تویوتا، زیان می‌دهد

بزرگی زیان ۶۰ دقیقه‌ای ایران خودرو در نیمه نخست سال جهش تولید به گونه‌ای است که با معادل ارزی این میزان زیادهی، می‌توان خودروی صفر کیلومتر و شاسی بلندِ فورچونر از برند تویوتای ژاپن را خرید.
کد خبر: ۱۲۶۸۸۸۷
|
۱۱ آبان ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰ 01 November 2024
|
4673 بازدید
|

«ایران خودرو» هر ۶۰ دقیقه معادل یک شاسی‌بلند تویوتا، زیان می‌دهد

عملکرد ایران خودرو در سال‌های اخیر همواره بر مدار تولید زیان و کاهش تولید و افت کیفیت محصولات بوده است.

به گزارش سرویس اقتصادی «تابناک»، صورت‌های مالی شش‌ماهه ایران خودرو در نیمه نخست سال نشان می‌دهد این شرکت خودرویی در ۱۸۶ روز فعالیت و تولید، زیان خالص بیش از ۱۱ هزار و ۷۹۸ میلیارد تومانی خلق کرده است.

زیانی کلان که معادل هر ماه، در حدود ۲ هزار میلیارد تومان و هر روز نیز معادل ۶۳ میلیارد و ۴۳۵ میلیون تومان است. ارقامی که نشان می‌دهد بزرگترین خودروساز کشورمان، هر ۶۰ دقیقه بیش از ۲ میلیارد و ۶۴۳ میلیون تومان زیان (خالص) به زیان‌های گذشته، افزوده است.

ضرر و زیانی معادل خرید یک شاسی بلند ژاپنی

بزرگی زیان ۶۰ دقیقه‌ای ایران خودرو در نیمه نخست سال جهش تولید به گونه‌ای است که با معادل ارزی این میزان زیادهی می‌توان خودروی صفر کیلومتر و شاسی بلندِ فورچونر از برند تویوتای ژاپن را در دوبی خریداری کرد. 

تاریخ سازی ایران خودرو در ثبت زیان انباشته نجومی

از سوی دیگر با در نظر گرفتن زیان خالص بیش از ۱۱ همتی ایران خودرو طی شش ماه فعالیت، حالا زیان انباشته این شرکت خودرویی تا شروع پاییز امسال به رکورد تاریخی ۱۲۲ هزار و ۱۶۰ میلیارد و ۱۷۵ میلیون تومان افزایش یافته است. رقمی که با دلار مرکز مبادله، حدود ۲ میلیارد و ۴۱۴ میلیون دلار می‌شود و اگر با دلار آزاد ۶۸ هزار تومانی حساب کنیم، رقم زیان انباشته بزرگترین خودروساز کشور نزدیک به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار می‌شود که بازهم قابل توجه است.

آقای مدیرعامل، شعار سال را فراموش کرد

ایران خودرو با مدیریت علیمردان عظیمی در شرایطی با انباشت زیان دهی مشغول است که خبری از افزایش تولید در این کارخانه نیست، حالا جهش تولید که جای خود!

به بیان دقیق‌تر، ایران خودرو که سال گذشته به استناد اطلاعات کدال، ۵۳۷ هزار و ۶۰۰ خودرو تولید کرده بود و نسبت به سال ۱۴۰۱، کاهش تولید ۴۷ هزار و ۵۹۸ خودروی داشت، برای سال جاری هدف‌گذاری تولید ۶۷۶ هزار و ۲۴۷ خودرو را اعلام کرده بود. اما روند مدیریتی در ایران خودرو به‌گونه‌ای بوده که تا پایان مهرماه، همچنان خبری از افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل نیست. به‌گونه‌ای که این شرکت خودرویی از ابتدای سال تا پایان مهرماه، کمتر از ۲۹۹ هزار خودرو تولید کرده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۸ هزار و ۶۰۰ خودرو کمتر تولید کرده و به نظر می‌رسد در پنج‌ماهه پایانی سال نیز با همین دست‌فرمان به تولید ادامه دهد و نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی در تحقق رشد تولید برای ایران خودرو ترسیم کرد.

ایران خودرو موقتا از اخراج گریخت

ایران خودرو با دریافت بیش از ۱۵ هزار و ۷۴۱ میلیارد تومان تسهیلات و مجموع بدهی بیش از ۲۰۸ هزار میلیارد تومانی تا پایان شهریورماه، وضعیت مناسبی ندارد و احتمالاً سال آینده در تیرماه، با چالش خروج از بورس مواجه خواهد شد. چراکه امسال قرار بود بر اساس قانون تجارت و با توجه به زیان انباشته نجومی ایران خودرو، نماد این شرکت لغو پذیرش شود و از بازار دوم بورس به بازار پایه فرابورس منتقل شود. هرچند در نهایت با فشار نهاد‌های بالادستی و وزارت صمت، این مسئله با مهلت یک‌ساله سازمان بورس به ایران خودرو به طور موقف حل‌وفصل شد، اما پیش‌بینی می‌شود که سال آینده دوباره این موضوع روی میز مسئولان بازار سهام است تا برای این شرکت تصمیم‌گیری شود.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۷۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۱
وقتی شرکت ایران خودرو مجبوره برای "طرح جوانی جمعیت" ماشینش رو بفروشه یک سوم قیمت معلومه که زیان میده و زیانش از جیب مردم باید جبران بشه.

اینجوری یک نفر سود می کنه

کارخونه ضرر میده
کارگر کارخونه دستمزد کمتر میگیره و ضرر میده
دولت نمی تونه مالیات بیشتر بگیره
خریدار واقعی باید ماشین رو باید 4 برابر گرون تر بخره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۱
ضرر ایران خودرو به خاطر طرح جوانی جمعیت نیست. به دلیل نیروهای ستادی بیش از حد است که دو یا سه برابر کارگر حقوق می گیرند و فایده ای هم برای کارخونه ندارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۱
خودرو بی کیفیت را با سه برابر قیمت جهانی میفروشد و باز هم زیان می دهد ؟ در چنین کارخانه زیاندهی راهرچه سریعتر تخته کنند به نفع ملت است بروند یک شغل غیر زیان ده پیدا کنند
میثم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۱
ضرر ایران‌خودرو بخاطر اینکه بجای هزار نفر نیروی آموزش دیده و فنی ۸ هزار نفر نیروی مازاد و سفارش شده مشغولن
نیروی مازاد فراوان پدر ایران‌خودرو را درآورده وگرنه خودروهاش اصلا هم ارزون نمیده...
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۱
بنده به عنوان یک بازنشسته صنعت خودرو باید خدمتتان ارز نمایم که ضرر و زیان خودروساز و فی والواقع زیان انباشته صنعت خودروسازی که به نوعی تمام و کل صنعت و دیگر صنایع نظیر قالب سازی تراشکاری ریختگری ساختمان سازی جوشکاری لوله کشی تعمیر یخچالی که لاستیک آن ازبین رفته سماور شکسته آهن قراضه خریدارییییم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۱
اصلا ضرری در کار نیست. ماشین های بین 6 تا 15 میلیونی رو دارن چند صد میلیون می فروشن. یه مشت آهن پاره بدرد نخور از 500 میلیون قیمتشون بیشتر شده بعدا چطوری دارن ضرر میدن. الان چند تا از آشنایان ما در ایران خهودرو و حتی سایپا کار می کنن و حقوقشون چند برابر شده و کلی دارن عشق و حال می کنن
اسدالله شیواری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۱
این چه صنعتی است که بخاطر کار کردن چند صد هزار نفر

اینقدر ضرر و خسارت به اقتصاد کشور و مردم فلکزده بخورد؟

از انرف تولیداتش هم پر مصرف و بی کیفیت و گران و خطر

ناک هستند و سالی چند ده هزار نفر کشته و زخمی روی

دست کشور و مردم می‌گذارد، تعطیلش کنید و خلاص
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۲
ضرری در کار نیست یه سودهای صد و دویست درصد راضی نیستند و بیشتر میخوان
سدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۲
من به شما اطمینان میدم اگر قیمت ایرانخودرو کلا آزاد بشه و پزو پارس رو بدن دست مردم 2 میلیارد تومن نه تنها از زیان این خودروسازا کم نمیشه بلکه هر روز ارقام جددیتری از زیان خواهیم دید
چون مشکل اصلی فساد هست نه قیمت خودرو
قیمت خودرو به اندازه کافی گرون هست و همین قیمت کارخونه هم به نسبت استاندادرهای جهانی بیش از 2 تا 3 برابر هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۲
۲۲:۵۱
چند صد هزار نفر نیستن. تعدادشون خیلی کمتر از این حرفاست که البته 75 درصد نیروی مازاد هستن ک با توصیه وزیر و نماینده مجلس استخدام شدن
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۱
آخه چه کاریه با چند برابر قیمت خودروی روز دنیا، خودروی چهل سال پیشو تولید میکنه تازه ضرر هم میکنه! چرا تعطیل نمیکنن که بیشنر ضرر نکننه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۱
سوال از تابناک: ملت شریف ایران به خوبی و کاملاً آگاه هستند که در خودرو سازی و فوتبال کشور ما چه خبر است! و اراده ای هم برای درست کردن آنها نیست. چرایش را هم می دانیم! چرا تابناک تیتر می زنی و جمعه ی ما را خراب می کنی؟! آن هم تیتر اول!!! همر موقع خبر خوبی داشتی در خصوص این دو ما را خبر کن وگرنه خیلی بدتر و بدتر از این ها را هم ما انتظار داریم و کاری هم نمی توانیم و نباید بکنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۱
ایران خودرو زیان نمیده.سودش رو دولت میزنه به جیب.با قیمت گذاری دستوری.با استخدام های دستوری و نیروهای مازاد.با مدیران دستوری.با بخش نامه های من درآوردی.........از همه مهمتر اینکه کشور تحریم هست و هزینه تحریم روی گرده مردم سنگینی میکنه
پاسخ ها
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۱
مردم چکار کنند که از این اوضاع فلاکت بار و اسفبار تر نجات پیدا کنند !!!؟؟؟

دست به هر بخش و حوزه و کاری میزنی ، خرابی و ناکارآمدی

و بی کفایتی و فساد و تباهی و هرج و مرج و نگرانی و ضرر

در کار است و کسی هم جرات اعتراضات قانونی هم ندارد
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۱
اگر ضرر داره چرا درش رو نمیبندید؟
شما که اکثر قطعاتش رو هم وارد میکنید
چه اصراری دارید که تولیدات بی کیفیت تولید میکنید و بیت المال رو به هدر میدید ؟
ضرری که میکنید از بیت المال جایگزین میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۱
صرفا بهانه ای هست برای افزایش مستمر قیمت
ناشناس
|
Canada
|
۰۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۱
چرا در این کارخانه های زیانده رو تخته نمیکنید؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۱
اونوقت فک و فامیلی که سفارشی استخدام‌ شدن رو چکار کنن؟
میکائيل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۱
...درشو ببندید یه امت رو خلاص کنید فداتون بشم
میر غفار
|
United States of America
|
۰۵:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۱
داداش مگه مجبوری حقوق نجومی مدیرات را کم کن
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۱
اقایان مسول شرکتی که این همه زیان دهی دارد بهترین را انحلال ان است .تولیدات بی کیفبت با قیمت های نجومی به مصرف کننده عرضه میکنند و انگاه با کمال وقاحت در رسانه ها اعلام می کنندکه شرکت ایران خودرو بطور ساعتی زیان ده می باشد. هر واحد تولید که میزان هزینه هایش بیشتر از درامدش باشد ان واحد علام ورشکستگی می کند و دیگر فعالیت نمی کند حال چرا برخی مسولین اصرار دارند که شرکت ایران خودرو و سایپا باید به کار تولید محصولات بی کیفت خود ادامه دهند جای تامل دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۱
... کلی نیروهای به دردنخور دارند که هیچ عملکردی ندارند
ثانیا شرکت های واسطه را پیدا کنید که قطعات را زیر قیمت واقعی خریده و به چند برابر قیمت واقعی می فزوشند به خودروساز
هم قطعه ساز و هم خودرو ساز زیان می دهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۱
شرکتی که زیان ده است نباید به مدیرانش حقوقهای آنچنانی و مزایای صداها میلونی بده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۱
اخه چه ضرورتی داره این همه زیان به یک مملکت وارد بشه
خب مردم ناراضی و ایران خودرو هم ناراضی
یا درستش کنید یا تعطیلش کنید
خسته شدیم از این ریخت و قیافه های قدیمی ماشینا
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # قیمت طلا # مهاجران افغان # یارانه # حمله اسرائیل به ایران # خودرو
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با پاسخ ایران(وعده صادق 3) به حمله اسرائیل موافقید؟