به گزارش سرویس علم و فناوری تابناک، دو پلتفرم سفارش آنلاین غذا، «فیدیلیو» و «اسنپفود»، شباهتهای چشمگیری به هم دارند، بهگونهای که این تصور را ایجاد میکند که ممکن است توسط یک مجموعه واحد و تنها با نامهای متفاوت مدیریت شوند. تیرماه امسال، روبیکا اعلام کرد که از طریق فیدیلیو وارد بازار سفارش آنلاین غذا شده است. در آن زمان، فیدیلیو نیز تازه فعالیت خود در این حوزه را شروع کرده بود و با همراهی روبیکا، به نظر میرسید که میتواند به رقیبی جدی برای اسنپفود تبدیل شود. اما این اتفاق رخ نداد و در عوض، اکنون شباهتهای قابل توجهی بین این دو پلتفرم دیده میشود که این احتمال را تقویت میکند که ممکن است در واقعیت و پشت پرده، این دو پلتفرم یکی باشند.
شباهتها زمانی آشکار شد که کاربری در توییتر تصویری از یک خطای فنی در فیدیلیو منتشر کرد که در آن لوگو و هویت بصری اسنپفود نمایش داده میشد. پس از این اتفاق، بررسیها نشان داد که آدرسهای ثبتشده در اسنپفود به طور خودکار در فیدیلیو نیز نمایش داده میشوند و هر تغییر در آدرسهای اسنپفود، در فیدیلیو نیز اعمال میشود
فیلمی که واقعیت را افشا میکند
مدیرعامل فیدیلیو، محمد باقری، اخیرا این شباهتها را ناشی از «باگهای فنی» دانسته و توضیح داد که این مشکلات به دلیل رد و بدل شدن APIها بین دو پلتفرم رخ داده است. او همچنین تأکید کرد که دادههای کاربران اسنپفود در اختیار فیدیلیو قرار نگرفته و این موضوع صرفاً یک خطای فنی است. باقری اضافه کرد که رستورانهای مشترک بین دو پلتفرم نیز به دلیل تبادل APIها طبیعی است و حتی در پلتفرمهای دیگر مانند تپسیفود نیز چنین مشترکاتی وجود دارد.
با این حال، به نظر میرسد این شباهتها فراتر از باگهای فنی هستند و این سوال مطرح میشود که آیا اسنپفود و فیدیلیو ادغام شدهاند یا اسنپفود دادههای کاربران را بدون اطلاع آنها در اختیار فیدیلیو قرار داده است.
واکنش کاربران فضای مجازی
در همین رابطه و در پی انتشار پستی درباره نقض حریم خصوصی کاربران اسنپفود و انتقال دادههای شخصی آنها به اپلیکیشن فیدیلیو، واکنشهای متعددی از سوی کاربران در شبکههای اجتماعی به وجود آمد.
کاربران به این موضوع اشاره کردند که این نوع نقض دادهها به دلیل عدم وجود قوانین محکم در زمینه حفاظت از دادههای شخصی در ایران به یک مشکل رایج تبدیل شده است.
به عنوان مثال یکی از کاربران توئیتر نوشت: "کلی ازین اپلیکیشنها هک شدند و اطلاعات مردم دست هکرها یا کف اینترنه، اما هیچ قانونی برای مجازات و جریمه و جبران خسارت نیست.
کاربر دیگری هم نوشته است: "این مشکل فقط مختص اسنپفود نیست، بلکه اکثر اپلیکیشنهای ایرانی با این مشکل مواجه هستند. " این نظر نشاندهنده گستردگی مشکل در سطح کشوری است.
همچنین، یکی دیگر از کاربران به عدم واکنش مناسب از سوی مسئولان اشاره کرده و گفته است: "تا کی باید منتظر بمانیم تا مسئولان اقدامی انجام دهند؟ " این سوال نشاندهنده سرخوردگی و ناامیدی کاربران از عدم پاسخگویی و اقدام مناسب از سوی نهادهای مسئول است.
این چالش به طور گسترده و ظاهرا در سطح ملی رواج پیدا کرده که نیازمند اقدام فوری مسئولان و تدوین قوانین شفاف برای حفاظت از اطلاعات کاربران است.