رانندگان اسنپ و تپسی، زیر بار کمیسیون

کسر کمیسیون ۱۵ الی ۲۰ درصدی توسط اسنپ و تپسی از کرایه مسافران، باعث اعترض و گلایه سفیران آنها شده است؛ سفیرانی که معتقدند این شرکت‌ها علیرغم درآمد هنگفت، خدماتی به آنها ارائه نمی‌دهند.
کد خبر: ۱۲۳۲۳۷۶
|
۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۷ 17 April 2024
|
23382 بازدید
|

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، اواخر بهمن ماه سال گذشته بود که «محمدعلی اسفنانی» سخنگوی سازمان تعزیرات به تاکسی‌های اینترنتی تذکر داد، گزینه «عجله دارم» را از روی نرم‌افزارهای خود حذف کنند. او بی‌پرده از این گزینه به عنوان مصداق گران‌فروشی یاد کرده بود.

بعد از این موضوع، گروه مجله مهر گزارشی تحت عنوان «من عجله ندارم!» در تاریخ دوم اسفند ۱۴۰۲ منتشر کرد که در آن به بیان شکایات مسافران تاکسی‌های اینترنتی پرداخت. مسافرانی که به دلایل مختلف از جمله شرطی شدن سفیران تاکسی‌های اینترنتی، نسبت به فعال کردن گزینه عجله دارم و افزایش بی حساب و کتاب قیمت سفرهای خود از آنها گلایه داشتند.

بعد از انتشار این گزارش، مخاطبان زیادی در قسمت نظرات به این مطلب واکنش نشان دادند. آنها رانندگان یا همان سفیران تاکسی‌های اینترنتی بودند که انتظار داشتند رسانه‌ها تریبون صدای‌شان باشد و گلایه‌ها و اعتراض‌هایشان را به گوش تصمیم‌گیرندگان برسانند.

پالایش نظرات درج شده حاکی از این بود که بیشتر این اعتراضات به میزان کمیسیون دریافتی توسط شرکت‌ها اعتراض دارند و آن را ناعادلانه می‌دانند. این در حالی است که شرکت‌های اسنپ و تپسی خود را حامی حقوق سفیران معرفی می‌کنند. به هر شکل، روزهای آخر سال ۱۴۰۲ خبر رسید گزینه «عجله دارم» از روی تاکسی‌های اینترنتی حذف شده است. بعد از این تصمیم، اعتراضات درباره شرایط نابسامان راننده‌های تاکسی‌های اینترنتی بالا رفت و برخی عنوان کردند حذف گزینه عجله دارم، به نفع مسافر نیست، اما راننده حتماً ضرر می‌کند!

حالا از گوشه و کنار هر از گاهی می‌شنویم ماجرای جدید تاکسی‌های اینترنتی این شده که اگر می‌خواهید سفر شما زودتر یک سفیر پیدا کند، باید گزینه «توقف دارم» را فعال کنید تا هزینه بیشتر، راننده را ترغیب کند شما را به عنوان مسافر خود بپذیرد. این موضوع گرچه فراگیر نیست اما گفت‌وگوها نشان می‌دهد برخی رانندگان به دلیل عدم رضایت از نرخ کرایه‌ها، از این قانون نانوشته‌ای کمک می‌گیرند. به نظر می‌رسد میزان دریافتی سفیران تاکسی اینترنتی، برای آنها به صرفه و قابل قبول نیست؛ به ویژه آنکه کمیسیون‌ها و جریمه‌هایی که شرکت از سفیران خود کسر می‌کند، فشار بیشتری به این گروه وارد می‌کند؛ گروهی که هیچ صنف رسمی برای حمایت از حقوق خود ندارد.

این بار، با توجه به گلایه‌های متعدد سفیران تاکسی‌های اینترنتی در این گزارش ماجرا را از سمت آن‌ها بررسی کرده‌ایم، کسانی که با مشکلات زیادی از جمله نرخ کم کرایه‌ها، درصد بالای کمیسیون، استهلاک بالای خودرو، ریسک تصادف، تورم و افزایش قیمت خدمات خودرو و سرویس، استرس افزایش قیمت بنزین و از همه مهم‌تر عدم برخورداری از قرارداد بیمه‌ای مواجه هستند. این مطلب مشخصاً به موضوع کمیسیون‌ها می‌پردازد.

گردن باریک راننده‌ها در شهرهای کوچک

احتمالاً می‌دانید که شرکت‌های تاکسی اینترنتی، به ازای هر سفر مبلغی را به عنوان «کمیسیون» از مبلغ کرایه دریافتی به حساب خود برداشت می‌کنند. کمیسیون شرکت اسنپ در حال حاضر بین ۱۵ تا ۲۰ درصد اعلام شده است؛ این یعنی از مجموع تمام سفرهایی که انجام می‌شود حدود یک پنجم نصیب شرکت می‌شود.

اسنپ منطق جالبی نسبت به محاسبه کمیسیون دریافتی از سفیران خود دارد و آن این است که درصد کمیسیون در کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ ۱۵ درصد و در شهرهای کوچک حدود ۲۰ درصد محاسبه می‌شود. این در حالی است که سفیران تاکسی‌های اینترنتی در شهرهای کوچک درآمد بسیار کمتری دارند.

بدیهی است که نرخ کرایه در شهرهای بزرگ به مراتب بیشتر از نرخ کرایه در شهرستان‌ها است؛ به طور مثال سفر صد هزار تومانی برای راننده اسنپ در تهران، اصفهان یا حتی قم چندان دور از ذهن نیست و ممکن است در طول روز چند بار چنین فرصتی نصیب سفیران شود، اما در شهرهای کوچک‌تر و خلوت‌تر مثل کاشان یا ذرفول، میانگین نرخ کرایه کمتر از سی هزار تومان است و از همین مبلغ اندک باید کمیسیون یک پنجم نصیب شرکت شود. این معادله از نظر مدیران اسنپ کاملاً منصفانه به نظر می‌رسد.

به نظر می‌رسد همین امر موجب کوچ رانندگان از شهرستان‌ها به تهران شده است. احتمالاً برای مسافران تاکسی‌های اینترنتی زیاد پیش آمده که در تهران یا سایر شهرهای بزرگ اسنپ یا تپسی گرفته‌اند که راننده غیربومی حتی خیابان‌های اصلی شهر را هم بلد نیست و پلاک غیربومی خودرو او نشان از آن دارد که برای درآمد بیشتر و پرداخت کمسیون کمتر به شهر بزرگ‌تری مهاجرت کرده است.

عرفان جوان بیست ساله دزفولی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، از نرخ پایین کرایه در شهر خود گفته است. او می‌گوید: «کرایه یک مسیر نسبتاً طولانی در داخل شهر ۱۹ هزار تومان است. با کم کردن ۲۰ درصد کمیسیون، حدود ۱۵ هزار تومان برای راننده می‌ماند. برای چنین مبلغی حتی صرف نمی‌کند که کسی به ماشین خود استارت بزند!»

۴ هزار و هفتصد میلیارد؛ فقط از کمیسیون!

مدتی پیش، وقتی سفیران تاکسی‌های اینترنتی درباره پرداخت کمیسیون‌های غیرمنصفانه گلایه‌های خود را شروع کردند، اسنپ خبر داد که در سال ۱۴۰۱ برخی سفیران خود را از پرداخت حق کمیسیون معاف کرده است. بنا بر ادعای اسنپ، این شرکت مبلغ ۶۲ میلیارد تومان از کمیسیون‌ها را دریافت نکرده و به نوعی آن را به سفیران خود بخشیده است.

این رقم، حتماً رقم قابل توجهی برای مخاطبان است تا گمان کنند اسنپ از بخش زیادی از درآمد خود صرف‌نظر کرده است؛ اما بد نیست بدانیم مجموع دریافتی این شرکت در ازای کمیسیون‌ها چقدر بوده که از ۶۲ میلیارد آن گذشته است. حساب و کتاب در این باره چندان کار راحتی نیست. برخلاف شرکت تپ‌سی که پس از ورود به بورس، ماهانه گزارش‌های مالی خود را منتشر می‌کند، اسنپ به بهانه غیربورسی بودن، از انتشار اطلاعات مالی خود خودداری کرده و فقط بخشی از آمار و ارقامی را می‌گوید که برای این برند، حکم تبلیغات را دارد. برای مثال مدیرعامل اسنپ گفته بود که این شرکت در بازار تاکسی‌های اینترنتی کشور، سهم ۹۰ درصدی است.

با این حال همین آمار تبلیغاتی می‌تواند سرنخی برای آن باشد که درآمد این شرکت از محل کمیسیون‌ها به صورت تقریبی محاسبه شود. بر اساس اعلام تپسی سال ۱۴۰۱، مجموع گردش مالی این شرکت ۵۴۷ میلیارد تومان بوده که مبلغ ۵۲۵ میلیارد آن از محل کمیسیون‌ها است. یک معادله ریاضی ساده که در دوره دبیرستان آن را آموخته‌ایم اینجا به کار می‌آید:

«شرکت تپسی ۵۲۵ میلیارد تومان از محل کمیسیون‌ها درآمد دارد. تپسی حدوداً ده درصد از کل بازار تاکسی اینترنتی را در اختیار دارد. اگر شرکت اسنپ ۹۰ درصد بازار تاکسی اینترنتی را در اختیار داشته باشد، اسنپ از کمیسیون‌ها چقدر درآمد دارد؟»

حل این معادله ساده، ما را به رقم چهار هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان می‌رساند؛ لازم به ذکر است این رقم در صورتی است که این شرکت فقط ۱۵ درصد کمیسیون دریافت کند. این در حالی است که میزان کمیسیون در برخی شهرها ۲۰ درصد محاسبه می‌شود. حال بار دیگر به مبلغی که اسنپ کمیسیون را به رانندگان خود بخشیده نگاهی می‌اندازیم: «۶۲ میلیارد تومان از حدود چهار هزار و هفتصد میلیارد تومان»؛ این یعنی حدود یک درصد! البته این درآمد به‌جز درآمدهای خرد همچون درآمد سوءپیشینه و سرویس تلفنی و سایر درآمدها در بخش تاکسی اینترنتی است.

خدمات اسنپ؛ به نام راننده به کام شرکت

اسنپ در مدت فعالیت خود ادعا کرده در قبال کمیسیونی که از رانندگان دریافت می‌کند، خدماتی را به آنها ارائه می‌دهد و این خدمات را در بخشی به عنوان «باشگاه رانندگان» اعلام کرده است. این باشگاه که برای استفاده رانندگان تاکسی اینترنتی و اسنپ‌باکس‌ها شکل گرفته است خدماتی نظیر اتوسرویس برای خودرو و موتورسیکلت، خدمات درمانی و فروش پوشاک را با تخفیفات دوره‌ای برای کاربران خود فراهم می‌کند.

سوال مهم این است که آنچه درباره ارائه این خدمات توسط مسؤولان اسنپ مطرح می‌شود با آنچه رانندگان و کاربران دریافت می‌کنند چقدر فاصله دارد. «محمد» جوانی حدوداً سی ساله و پدر دو فرزند است. او یکی از رانندگانی است که سه سال است به طور هم‌زمان برای اسنپ و تپسی کار می‌کند. از نظر او دریافت خدماتی که اسنپ برای رانندگان گذاشته به قدری «پیچیده» است که در این سه سال هنوز موفق به دریافت حتی یک لِنت تخفیف خورده هم نشده. با همه اینها او همچنان کار در تاکسی‌های اینترنتی را ترجیح می‌دهد چراکه معتقد است شرایط ثبت نام در تاکسی‌رانی بسیار سخت‌تر از مشکلاتی است که در اسنپ و تپسی دارد.

«امیرحسین» جوان سی ساله دیگری که پدر دو دختر است می‌گوید: «در فاصله زمانی که شغل خودم را از دست داده بودم، هر روز از صبح زود تا آخرین ساعت‌های شب اسنپ و تپسی می‌زدم. تجربه من این است که اگر خیلی خوش‌شانس باشی می‌توانی ساعتی ۷۵ هزار تومان با اسنپ کار کنی. البته این مبلغ، با احتساب کمیسیون شرکت و میزان خالصی دریافتی از مسافر است؛ اما هنوز هزینه بنزین، استهلاک خودرو، ناهار و دیگر موارد از این مبلغ کسر نشده است.» او به خبرنگار مهر یادآوری می‌کند که اگر خودرویی مانند پراید به صورت مداوم به عنوان تاکسی اینترنتی کار کند، تقریباً پنج میلیون تومان هزینه ماهانه دارد؛ لنت ترمز هر ماه و روغن موتور هر بیست روز باید تعویض شود.

او ادامه می‌دهد: «اگر روزی ۱۰ ساعت مسافر بزنید آخر شب ۷۵۰ هزار تومان نصیب‌تان می‌شود. اگر آن روز یک باک بنزین بزنید باید حداقل ۱۰۰ هزار تومان از این مبلغ را برای بنزین هزینه کنید.»

امیرحسین درباره اینکه هر باک بنزین برای راننده تاکسی اینترنتی چقدر درآمد دارد توضیح می‌دهد: «باز هم از روی تجربه شخصی خودم می‌گویم؛ هر باک، در بهترین حالت یک میلیون درآمد خالص درآمد دارد. البته مصرف بنزین به مدل ماشین و سلامت موتور و میزان مصرف سوخت خودرو بستگی دارد. بعضی از رانندگان خودروهای دوگانه‌سوز دارند و فقط با گاز مسافر می‌زنند بنابراین دغدغه قیمت بنزین را ندارند.»

این جوان سی ساله که حالا مدتی است شغل جدیدی پیدا کرده و کمتر روی تاکسی اینترنتی کار می‌کند، درباره خدماتی که اسنپ ادعا می‌کند به رانندگان خود ارائه داده، می‌گوید: «اینها خدمات نیست! آپشن برای راننده نیست! آپشن برای شرکت و سود بیشتر خودشان است. قیمت‌هایی که روی بخش «کارفیکس» و «کارپِی» در نرم‌افزار اسنپ برای رانندگان ارائه شده، اگر قیمت‌ها گران‌تر از بازار آزاد نباشد، حتماً ارزان‌تر نیست و در خوش‌بینانه‌ترین حالت معادل قیمت بازار آزاد است؛ آن هم در بالاترین سطح قیمت!»

مصداق‌هایی که می‌آورد، ادعای او را تأیید می‌کند: «خدمات‌شان چیست؟ کارواش! من اگر به پرایدم خیلی لطف کنم و ببرمش کارواش، هزینه روشویی و توشویی روی هم ۱۰۰ هزار تومان است. اسنپ قیمت گذاشته ۱۵۰ هزار تومان و من به عنوان راننده خوش‌شانس می‌توانم با تخفیف، فقط ۱۱۹ هزار تومان پرداخت کنم یعنی حدوداً بیست هزار تومان گران‌تر از قیمت واقعی. احتمالاً اسنپ هزینه انعام را هم برای ما حساب می‌کند!»

او درباره قیمت روغن موتور می‌گوید: «اکثر ما راننده‌ها به روغن موتورهایی که می‌فروشند اعتماد نداریم و از آشنا می‌خریم. اسنپ، روغن موتور ۱۰w-۴۰ چهار لیتری که به درد پراید می‌خورد را با قیمت ۵۳۳ هزار تومان ارائه کرده و با تخفیف هفت درصدی آن را ۴۹۹ هزار تومان می‌فروشد. در بازار آزاد، روغن موتور چهار لیتری ۱۰w-۴۰ به همراه تعویض، حدود ۴۵۰ الی ۴۶۰ هزار تومان هزینه دارد. در مورد لنت ترمز هم اوضاع تقریباً همین است.» پیگیری‌های خبرنگار مهر از چند تعمیرگاه تعویض روغنی حاکی از این است که آنچه امیرحسین درباره مقایسه قیمت‌ها گفته تقریباً دقیق بوده و قیمت‌های پیشنهادی، شاید فرصت سودآوری برای این شرکت باشد اما فرصت اقتصادی برای راننده‌ها نیست.

باز هم تعزیرات

دیروز، همزمان با آخرین مراحل جمع‌آوری اطلاعات و گفت‌وگوهای میدانی خبرنگار مهر با سفیران تاکسی‌های اینترنتی، خبر رسید که سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی بار دیگر درباره این استارت‌آپ‌ها اظهاراتی داشته است. اسفنانی در نشست خبری روز گذشته گفت: «در مورد گزینه عجله دارم ابتدا مقاومتی شد ولی هر دو شرکتی که خدمات تاکسی اینترنتی به مردم ارائه می‌دادند از آن تمکین و گزینه را حذف کردند؛ احیاناً اگر افزایش قیمتی در این زمینه باشد گران‌فروشی جدید است و پرونده تشکیل و حکم صادر می‌شود.»

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی همچنین تذکر داد که اگر گزینه «توقف دارم» بدون رعایت تعهد انجام شود باید بررسی شود و اگر تخلفش احراز شود، برخورد می‌شود. این تذکر نشان از آن دارد که راننده تاکسی اینترنتی کماکان در پی جبران کمیسیونی است که به شرکت می‌پردازد و می‌خواهد به نوعی میزان کرایه دریافتی از مسافر را به نفع خود افزایش دهد؛ راهکاری که البته به شرکت هم نفع می‌رساند و بعید است تصمیمی برای متوقف کردن آن داشته باشد.

علامت سوال‌ها درباره دریافت کمیسیون ۱۵ الی ۲۰ درصدی توسط شرکت‌ها، در نشست خبری سخنگوی سازمان تعزیرات هم خودنمایی کرد. اسفنانی در ادامه نشست خبری عنوان کرد: «اعلام شد متضرر اصلی حذف این گزینه (عجله دارم)، رانندگان هستند. با بررسی‌ها مشخص شد که رانندگان حدود ۱۵ درصد حق کمیسیون را به شرکت‌ها می‌دهند. اگر واقعاً این شرکت‌ها نگران راننده‌ها هستند و با توجه به آنکه خودرو متعلق به راننده است و سوخت از جیب آنها می‌رود و شرکت‌ها این ۱۵ درصد را فقط صرف هماهنگی دریافت می‌کنند، منصفانه نیست و باید آن را بررسی کنند.» او تاکید کرد که اگر شرکت‌ها نگران راننده‌ها هستند، از ۱۵ درصد کمیسیون خود کم کنند و به حقوق راننده‌ها اضافه کنند.

البته روشن است که یک شرکت‌ها برای پشتیبانی از کاربران و مصرف‌کنندگان خود، نیاز دارد تا سیستم کاری خود را حفظ کنند و ارتقا دهند. برای مثال شرکت اسنپ و تپسی باید هزینه زیادی برای پشتیانی نرم‌افزار و حفظ امنیت اطلاعاتی خود بپردازند و حفظ امنیت اپلیکیشن اطلاعات گسترده میلیون‌ها کاربر، به اصطلاح تخصصی «بیگ‌دیتا» یا «کلان‌داده» است که فارغ از بحث امنیتی، یک سرمایه ارزشمند در جهان اطلاعاتی امروز به شمار می‌رود. بنابراین شرکت‌هایی نظیر اسنپ و تپسی وظیفه دارند برای حفظ امنیت کاربران خود، هزینه کنند. با این حال، دی ماه سال گذشته خبر رسید یک گروه هکری به اطلاعات کاربران اسنپ‌فود دسترسی پیدا کرده است. هرچند اسنپ در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسؤولیت این ماجرا را بر عهده می‌گیرد اما بعد از آن هیچ توضیحی درباره اختلال و عواقب آن ارائه نشد.

با همه اینها، سوال سفیران تاکسی اینترنتی، اسنپ‌بایک‌ها، کسانی که خودرو یا موتورسیکلت خود را به عنوان سرمایه‌ای چند ده میلیونی تا چند صد میلیونی به کار گرفته‌اند، این است که دریافت حدود کمیسیون ۱۵ الی ۲۰ درصدی بر چه اساسی تعیین شده است؟ آیا این شرکت‌ها در ازای دریافت این مبالغ، وظیفه‌ای نسبت به ارائه خدمات واقعی و نه تبلیغاتی به رانندگان و موتورسواران خود ندارند؟ در شرایطی که خبری از بیمه کردن آنها نیست، آیا کسر کردن حدود یک پنجم از درآمد آنها عادلانه است؟

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۵۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
کمیسیون 15 درصدی ،هزینه های سنگین بیمه و استهلاک خودرو و... یعنی بیگاری
پاسخ ها
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
این شرکت ها برده داری نوین راه انداختن و واقعا در حق راننده ظلم میکنن این تازه در مورد خودرو هست تو بخش موتور سیکلت وضع خیلی بدتره و دقیقا با راننده مثل... برخورد میکنن با اینکه درآمد هزاران میلیاردی از همین رانندگان دارن اما کافیه بخوای مشکلی رو پیگیری کنید ساعت ها باید منتظر بمونید تا جواب تلفن شما رو بدن و پیگیری هم،اصلا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
15 درصد کمیسون خدا وکیلی زیاد نیست
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
داداش گوشت پرسیدم گفت ۷۰۰هزارتومن مرغ هم گفت ۱۰۵۰۰۰ هزارتومن سرمو انداختم پایین با شرمندگی برگشتم خونه از خانوادم خجالت کشیدم اینا گرونی هست نه کرایه اسنپ که راننده پدرش در میاد تا بتونه خرج زندگیش کرایه خونه خرابی ماشینش و بدهکاری وچیزهای دیگر برید جلوی گرانی های دیگه را بگیرید که یه پدر سرش جلوی خانوادش پایین نباشه
مویدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
بحث فقط کمیسیون بالا نیست،بلکه کرایه پایین وهمچنان هیچگونه خدمات رفاهی درمانی وجود ندارد
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
کمیسیون منصفانه و منطقی اسنپ و تپسی زیر ۵٪ هست، بالاتر یعنی استثمار و بهره کشی از قشری که ضعیف هستن و نیاز به حمایت دارن، حالا اگه از قشر راننده حمایت مالی نمیکنید حداقل جلوی سواستفاده و بهره کشی رو ازشون بگیرید تا خدا ازتون راضی باشه، انشاالله
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
قشر راننده تاکسی یعنی قشر همیشه ناراضی . شما بابت یه مسیر یک دقیقه ای یک میلیون تومن کرایه بدی به راننده اسنپ بازم میناله . یه مشت ماشین داغون بدون کوچکترین نظافتو یا حتی معاینه فنی تو اسنپ و تپسی هست همشونم توقع کرایه بالا دارن . مگه پول علف خرسه . فقط هزینه و استهلاک ماشینو بهونه میکنن خوب اگه خوب نیست کار نکنید برید مثل چند سال قبل گردشی مسافر سوار کنید
پاسخ ها
مهرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
یعنی شما وقتی گوشت یخی میگیری ۳۵۰ هزار و برنج پاکستانی میگیری ۲۰۰ هزار مشکلی نداری و فقط تمیزی ماشین و کرایه ۱۰ هزار تومانی اسنپ رو میبینی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
ناراصی هستی استفاده نکن
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
یک نظر سنجی بزار ببین کی راست مگه همیشه خدا دوتا چیز هست یکی کرایه هست دومی هم حقوق کارگر که نمیخونه هیچ موقع طرف وسایل میلیونی مگیره چونه نمیزنه ولی همون وسیله رو میخواد با ماشین ببره رو کرایش جوری چونه. میزنه انقار چقدر میخواد بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
شما بی جا می کنی اسنپ و تپسی سوار شی، برو تاکسی سوار شود یا آژانس بگیر تا بفهمی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
از 7 تیر تا سعادت اباد زده 50 تومن ، 20 درصد هم کمیسیون بر می داره ، الان این یک دقیقه یک میلیونه؟ بعد همینم برا شماها گرونه ، بر می دارید 4 نفر میشید که نفری 10 تومن بتون بیوفته ، یک زمانی آژانس سوار شدن کلاسی داشت ، الان اسنپ تبدیلش کرده به حمل و نقل اتباع
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
عزیزم، وقتی توقع داری ماشین شیک و مجلسی بیاد دم در خونه منتظر بمونه بعد شما رو دربست به مقصد برسونه نباید توقع داشته باشی کرایه تاکسی گردشی رو بدی،
محی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
دقیقا. من با نظر شما موافقم. خودم راننده اسنپ هستم. شش ساله شغل اولم هست اونم توی تهران با این درآمد ها. و کاملا راضی ام و حتی ماشین صفر خریدم و و اجاره خونه و همه چی هم میدم و کاملا برکت داره و در ماه ۲۰ تا ۲۵ کار میکنم اونم روزی تقریبا ۸ ساعت. و به نظر من کرایه و کمیسیون مشکلی نداره
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
با سلام. چرا همه کلید کردین رو کمیسیون اصل مسئله را فراموش کردید کمیسیون مبلغ کمی در ارتباط با کرایه و بنزین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
هر سال واقعا کرایه تاکسی اینترنتی نسبت به نرخ‌مصوب اتحادیه تاکسی داران حدود ۲ برابر یعنی ۹۰ درصد افزایش کرایه رو داریم
این نرخ های بالا واقعا کمر شکنه
پاسخ ها
مهرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
درست میگی توی کشور ما هرسال قیمت گوشت برنج و همه چیز ۵ برابر میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
میخای مفت با اسنپ نپسی اینور اونور شی میای چهار تا دروع ب هم میبافی.
واقعا از خدا نمیترسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
فکاهی میگی؟ مسیری که سال 99 می رفتم الان کرایه اش کمتر شده که بیشتر نشده ، مخصوصا جمعه ها که کلا رایگان میشه
معین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
چرا حرف مفت میزنی کرایه الان 29فروردین403 از کرایه پارسال وپیارسال هم کمتره بدبخت از آژانس قیمت بگیر بد ببین اسنپ چقد مفته
فری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
کرایه ها تو شهرستانهای شمالی خیلی پایین هستش.اغلب رانندها یا افسردگی گرفتن ویا در حال جوش هستن احتمالا بزودی منفجر میشن
F COR
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
شرکت‌های اسنپ و تپسی شرکت حمل ونقل نیستند کسب و کار فضای مجازی هستند مثل بقیه پلتفرم‌های واسطه که خدمات دهنده رو به خدمات گیرنده وصل می‌کنند شما اگه تو سایت دیوار یک آگهی بدی چقدر ازت کمیسیون میگیره . این شرکت‌ها هم که واسطه بین راننده و مسافر هستند از طریق فضای مجازی اما کار حمل و نقل مسافر رو کس دیگه ای انجام می‌دهد چرا باید از هر ۱۰۰ هزار تومان دریافتی از مسافر ۱۵ تا ۲۰ تومن رو بده به شرکت واسطه . طرف تو همین سایتها فروشگاه باز میکنه داره خدمات میده این قدر کمیسیون ازش نمیگیرن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
مفخوری به روش دلالی بدون هیچ زحمتی
این دو شرکت باید پلمب بشن
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟