درسی که رفتار مختار به ما می دهد؛

تردید در «عمل به تکلیف» حاصلی جز خسران و پشیمانی ندارد

به نظر می‌رسد، محاسبات بیش از اندازه با عقول ناقص بشری برای محاسبه چگونگی نتیجه یک عمل، همان گونه که مختار را از عمل به وظیفه‌اش بازداشت، قطعا همه را در مقاطع گوناگون، دچار تردید در عمل به تکلیف خواهد کرد که بی‌شک تنها معرفت، بصیرت و اخلاص است که می‌تواند ما را از مهلکه‌ها به سلامت گذراند، تا علاوه بر این ‌که در جبهه باطل قرار نمی‌گیریم، با شناخت بموقع و بصیرت، آب هم به آسیاب دشمن نریزیم و فارغ از نتیجه، تنها به تکلیفمان رفتار کنیم.
کد خبر: ۱۳۱۵۶۹
|
۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۴ 20 November 2010
|
19773 بازدید
|
داستان قیام «ابو اسحاق مختار ثقفی» که ذیل قیام خونین اباعبدالله الحسین(ع) در عاشورای سال 60 هجری، با همت تحسین برانگیز جمعی از هنرمندان کشورمان به تصویر کشیده شده است، گام به گام که جلو می‌رود، شاید که نه، حتما بیش از گذشته ما را به خودشناسی وامی‌دارد تا با قرار گرفتن در فضای سیاسی ـ اجتماعی سال 60 هجری، دست‌کم حسابمان را با خودمان یکسره کنیم که آیا در مصاف حق و باطل، یزیدی خواهیم بود یا حسینی؟

به گزارش «تابناک»، داستان این هفته مجموعه «مختارنامه» که شب گذشته از شبکه اول سیما پخش شد، شاید بیش از هر نکته دیگر، بر این مهم تأکید داشت که تردید در عمل به تکلیف در بزنگاه‌های حساس و سرنوشت‌ساز، حتی اگر انسان را در جبهه باطل قرار ندهد، اما ناخواسته راه را برای سلطه باطل، به گونه‌ای هموار می‌سازد که دست آخر نتیجه ای جز حسرت و پشیمانی نخواهد داشت.

بنا بر این گزارش، همان گونه که در تاریخ آمده و در بخش اخیر مجموعه «مختارنامه» نیز به تصویر درآمد، پس از آن‌که کوفیان یکی پس از دیگری، ناجوانمردانه و حقیرانه از یاری و همراهی فرستاده حسین(ع) خودداری کرده و او را در کام خونخوار پلیدی چون عبیدالله‌بن‌زیاد، یکه و تنها رها کردند، مسلم(ع) و پس از او، «هانی بن عروة» با مكر «ابن مرجانه» به شهادت رسیدند و «حبیب بن مظاهر» و «مسلم بن عوسجه» از کوفه گریختند تا به کاروان حسین بن علی(ع) بپیوندند.
در این میان، خبر به مختار ـ که اکنون به نزدیکی کوفه رسیده است ـ که می‌رسد، او هرچند با سینه‌ای پر از کینه و نفرت از آل اموی، رهسپار جنگ با عبیدالله و یاری مسلم بود، یکباره نظرش برمی‌گردد... اما دلیل این رفتار چیست؟

نکته مهم و اساسی ماجرا شاید همین جا باشد که البته بارها و بارها در طول تاریخ رخ داده و هیچ مسلمان شیعه‌ای، قطعا از قرار گرفتن بر سر این دو راهی در امان نخواهد بود، چراکه وعده الهی بر این قرار گرفته است تا مدعیان پیروی از امر، خود را با چنین آزمون‌هایی بیازماید.

در همین باره، مي توان نخبگان و بزرگانی چون «سليمان بن صرد خزاعي» را مثال زد که با تكيه بر هيجان و احساسات خويش، مردم را تشويق به نامه نگاري ها براي حضور امام در كوفه مي کند و به محض حضور نماينده امام، در سكوتي مرگبار فرو مي رود كه «من فقط در ركاب امام مي جنگم» و چه فرقي است بين اين جمله و عبارت معروف خوارج نااهل ـ «لا حكم الا لله» ـ كه هر دو سخن حقي بود، در حالی که باطل از آن استخراج كردند.

پس از حكايت سليمان و تحريك مردم و پا پس كشيدن مرگبار وي ـ كه تخم تفرقه و نفاق را كاشت و دیدیم که چگونه عبیدالله بر این کوتاهی سلیمان سوار شد و میوه مراد چید ـ نوبت به «مختار» مي رسد كه با ولايت، مشق سياست كند كه سياست اين است كه براي پيروزي مادي، علم جنگ بر باطل برافرازي و در غير اين صورت، خود را تسليم باطل نمايي تا روزي كه روز حسرت است، تيغ بر كشي و به انتقام برخيزي؛ آن هم هنگامی كه باطل غلبه تام و تمام يافته و قيام مختار، فقط التيام بخش زخم هاي درون خواهد بود و كمكي به جبهه حق نخواهد كرد.

در آن سو، اما «ميثم تمار» عامي ژنده پوش است كه با علي و خاندانش مشق سياست نمي كند و بر مسير ارادت ره مي جويد و دل و جان و سر و زبان را به هنگامه امتحان مي بازد كه البته او هم مي توانست و اگر مي خواست، ساكت بنشيند، اما ساكت ننشست كه از علي(ع) آموخته بود، سكوت به هنگام جور، نه سياست كه حماقت است براي همه تاريخ.

به هر روی، گویا محاسبات بیش از اندازه با عقول ناقص بشری برای محاسبه چگونگی نتیجه یک عمل، همان گونه که مختار را از عمل به تکلیف و وظیفه‌اش بازداشت و او را سر بزنگاه با این توجیه که من تنها برای پیروزی در جنگ آمده‌ام، نه شکست، از مبارزه با مأموران ابن زیاد منصرف کرد، قطعا همه را در مقاطع گوناگون دچار تردید در عمل به تکلیف خواهد کرد که بی‌شک، تنها معرفت، بصیرت و اخلاص است که می‌تواند ما را از مهلکه‌ها به سلامت بگذراند تا علاوه بر این‌که در سپاه دشمن و جبهه باطل قرار نمی‌گیریم، با شناخت بموقع و بصیرت، آب هم به آسیاب دشمن نریزیم و فارغ از نتیجه، تنها به تکلیفمان رفتار کنیم.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
آقایون تابناک مختار با اون عده ی قلیل چه می توانست بکند؟معلوم بود که شکست می خورد
ولی انصافاً سریال فوق العاده ای است.بهترین اثر تاریخ سیما هست به نظر من
پاسخ ها
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
ما مامور به انجام تکلیفیم.
ناشناس
| Spain |
۱۳:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
ما عامل تکلیفیم ، نه ضامن نتیجه
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
امام حسین (ع) هم با عده ای قلیل آمد ولی خون آن بزرگواران باعث تنومند شدن درخت اسلام و احیا گر آن شد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
بحث نتیجه عمل وی نبود او اذن جهاد نداشت و نباید کاری میکرد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
این تعبیر تابناک و شما ناقص است چون داستان را از نیمه راه تعبیر می کنید. اگر از ابتدا تدبیر مختاری راهنما بود نه احساس سلیمانی آیا باز هم عاقبت این بود؟ چه چیز تدبیر را نا کارامد کرد؟ احساسات اولیه و خیانت و سست پیمانی! اتفاقا چون مختار واقعا اهل مبارزه و جان فشانی در راه امام بود، با تدبیر بودنش ارزشمند بود. تمام تاریخ اسلام و پیشوایان بر حقش از یاران بی تدبیر کوته بین ضریه خورده اند. عاشق بی تدبیر و بی فکر کجا مطلوب پیامبر و ائمه بوده است. ادای تکلیف بی چراغ تدبیر چه اثری دارد؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
این بار تابناک درست گفتی. انسان با دیدین این فیلم تکلیف اش را با خودش روشن می کند. با روشن شدن فضای آن زمان متوجه شدم که همان 72 یار برای امام غنیمتی بوده است. براستی در روزگاز زمان ما 72 مرد پیدا می شود که دین خدا را یاری کنند. آیا آزاد مردانی هستند که مردم را جهل فرورفته در آن باخبر کنند. هیهات
پاسخ ها
محمودي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
علي رغم اصل مطلب من معتقدم براي امور زمان حاضر نبايد به تشابه سازي تاريخي بپردازيم چون در اين تشابه سازي ها هر كسي مي تواند خود را طرف حق قرار دهد.
كما اينكه امروز هر دو گروه طرف منازعه خود را بر حق مي دانند و با تطبيق دادن بعضي از مشخصه هاي زماني خود را بر حق مي دانند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
هنوز کسانی هستند که گریه های شبانه حضرت علی (ع) در چاه و فریاد هل من ناصر ینصرنی را در موجهای زمان میشنوند و بعضی اوقات با موجهای این صدا ها زمزمه میکنند قیام کربلا تمام نشده است هنوز امید داریم امام زمان ما بیاید و حضرت ابوالفضل و سربازان امام بیایند و قسمت آخر نبرد را ادامه دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
یادم ز وفای اشجع الناس آید
وز چشم ترم سوده الماس آید
آید به جهان اگر حسین دگری
هیهات! برادری چو عباس آید...
(منسوب به حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، به نقل از حاج شیخ جعفر مجتهدی علیه الرحمه)
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
متاسفانه در اين سريال به صحنه ها به طور كامل پرداخت نشده است و ناقص هستند . چرا صحنه قتل مسلم و هاني كامل به نمايش در نيامد؟ چرا صحنه هاي جنگ اين قدر بي حال است؟ چرا شمشيرها كوتاه است؟ اما در كل خوبه
شهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
ما اهل كوفه نيستيم علي تنها بماند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
مختـــــارنامــــه
اثبات "تاریخ درس است" رابه نمایش میگذارد
پس همواره میبایست هوشیاربود وبرای هرفرد
مومن "غفلت ممنوع"
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
تاریخ را باید در زمانه خود تفسیر کرد. برداشت از یک موضوع درست نیست چه بسا نویسنده اگر در آن دوران بود معلوم نبود که در سپاه عمر بن سعد بود یا نه. پس تاریخ را نمی شود محاکمه کرد.شاید شرایط باعث شد مختار با اختیار اقدام نماید. همین که در سپاه حکومت رسمی نبوده و منتقد خیلی شجاع بوده. دیگر اینکه شاید مختار نمی دانسته است که حسین علیه السلام را خواهند کشت.
مدیر پایگاه اولا مطلب ما در اینجا به تفسیر تاریخ نپرداخته بلکه گزارشی از یک واقعیت است، ضمن اینکه نویسنده نخواسته خود را حق جلوه دهد و تاریخ را محاکمه کند بلکه هدف این بوده که با شناخت درست گذرگاه های تاریخی، از آن اتفاقات برای امروز خود بهره ای بیاندوزیم و در پایان اینکه دقیقا به همین دلیل که بعدها شایدها و... گریبانمان را نگیرد باید به تکلیف خود سوای نتیجه عمل کنیم تا در محضر خداوند سربلند باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
با این گونه قضاوت ها ، تاریخ را کل هم باید زیر سوال برد و فقط آن قسمت از آن را پذیرفت که در نظر شما عمل به تکلیف شده است. اما نه فیلم به اتمام رسیده و نه تاریخ مسلمانان تا در این خصوص که تکلیف واقعی چه بوده زود قضاوت کرد. شما می گویید تردید باعث شده که مختار اقدامی نکند و دستگیر شود و ما می گوییم شرایط فرد و آن زمان با زمان اکنون که ما می بینیم به قضیه تماشاگر و بازیکنان در حال مسابقه شبیه است که می گوییند اگر این کار را می کرد گل می شد و اگر .... اما شرایط مختار نیز با شرایط ما فرق می کند. پس با این منطق، قضاوت شما درباره قیام مختار که بعد از کشته شدن امام حسین به وجود می آید چیست. آیا آن قیام تکلیف و از روی بصیرت نبود. تقدیر آن بود که عاشورا بر پا شود تا معنای حق و ظلم در تاریخ نمود یابد. و قیام مختار تکمیل کننده آن تقدیر تا به شیعیان این جرات را بدهد که همیشه منتظر معصوم نباشید تا بیاید و شما را علیه ظلم بشوراند بلکه غیر معصومین نیز توانایی تشخیص حق و ظلم را دارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا. به نظر من باید با دیدن این سریال برای امروزمان درس بگیریم و بدانیم که جبهه حق و باطل تا قیامت وجود خواهد داشت. اللهم عجل لولیک الفرج.
armeeya
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
هیچ کس همراه نیست . (تنهای اول )
دارنده بیشترین مشترک مدعی" انتظار "در دنیا.
در این مقطع از تاریخ نیز اگر 313 نفر یار و همراه حقیقی و جوانمرد پیدا می شد تا به حال تکلیف خیلی ها تعیین شده بود !!
پاسخ ها
behnam
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
همين همين همين جمله كافيست.ببينيم مشكل در كجاست فقط 313 نفر نياز است اي آدم هايي كه جمكران را آباد مي كنيد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
چرا همیشه قصد برداشت سیاسی داری؟
مدیر پایگاه دوست عزیز برداشت سیاسی یا غیر سیاسی مهم نیست، مهم آن است که هر کس جایگاه خود را در این مقطع از تاریخ بشناسد و از مابه ازاء های تاریخی عبرت بگیرد.
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟