با
گسترش سریع شرکتهای هواپیمایی چینی، چین در پی ایجاد صنعت هوایی است که باعث شود،
این شرکتها خرید هواپیمای خود را در درون انجام دهند و حتی به خارج نیز هواپیما
صادر کند. گویا، چینیها با بلندپروازی خود به رقیب بوئینگ و ایرباس
تبدیل خواهند شد.
به گزارش «تابناک»، همه از رشد سریع هواپیماسازی چین آگاهند. در ژانویه 2011، پرواز جنگنده رادار گریز J-20 چین که از حیث ظاهری شبیه به F-22 ایالات متحده است، غرب را بهتزده کرد. تا پایان همین سال، شرکت سازنده هواپیمای مسافربری C919 از شرکتهای هواپیمایی سفارش ساخت شمار بسیاری از این جت مسافربری را دریافت کرد. این هواپیما تهدیدی برای بوئینگ 737- max و ایرباس A320neo تلقی میشود.
حال مشخص شده که چین گام دیگری برداشته است که به اندازه ساخت J-20 و C919 و شاید هم بیشتر اهمیت دارد.
«کوین
مایکل»، متخصص صنعت هوایی در گفتوگو با شبکه اطلاعاتی لانگلی ادعا کرده است که چین
دارد به آرامی شرکتهای کوچکی را خریداری میکند که قطعات حساس مورد نیاز جتهای
مسافربری را میسازند.
به باور وی، این کار سبب خواهد شد که چین از اتکای به خارج رهایی یابد. این انتقال فنآوری از غرب به شرق چین را به این توانایی خواهد رساند که صنعت هواپیماسازی کاملا بومی به وجود آورد که توانایی رقابت با بوئینگ و ایرباس را داشته باشد.
چین که زمانی تنها تولید کننده کالاهای ارزان قیمت برای قفسههای فروشگاههای وال مارت بود، اکنون گام در راهی گذاشته است که بتواند جتهای پیشرفته مسافربری را در شمار فراوان تولید کند. نشانه این پیشرفت، جت جنگنده J-20 است که پیشرفته بودن آن فراتر از انتظار غرب بود.
چین
با تزریق منابع مالی به شرکت سازنده هواپیمای C919، یعنی شرکت کوماک (Commercial
Aircraft Corporation of China) قدم در راه رقابت با بوئینگ و ایرباس گذاشته است.
بنا بر برآوردها، چین تا سال 2030، به دستکم 5 هزار جت تجاری نیاز دارد و افزون بر این، AVIC که کنسرسیومی از شرکتهای هواپیماسازی چین است و نقش ستون فقرات صنعت هواپیماسازی چین را بازی میکند، در حال خرید شرکتهای کوچکتر است.
هواپیمای Comac C919
این هواپیما، هواپیمایی با بدنه باریک است که توانایی حمل 168 تا 190 مسافر را دارد. این هواپیما بزرگترین جت مسافربری ساخت چین است که بر پایه برنامه در سال 2014، نخستین پرواز خود را انجام خواهد داد و در سال 2016 نیز تحویل سفارشهای آن آغاز میشود؛ هواپیما بخشی از تلاش چین برای رقابت با بوئینگ و ایرباس تلقی میشود.
طراحی و مونتاژ این هواپیما در شانگهای انجام میشود و در آن از موتور جت و سیستم اویونیک خارجی استفاده میشود، ولی چین در حال تلاش برای ساخت موتور آن در داخل است.
در نمایشگاه هوایی ژوهای 2010، شرکت سازنده، از بستن قرارداد با شش شرکت هواپیمایی برای ساخت 55 فروند از این هواپیما را خبر داد.
پس از آن نیز قراردادهایی برای ساخت این هواپیما برای خطوط هوایی بسته شد که تعداد سفارش داده شده آن را به 155 فروند به علاوه 60 فروند احتمالی دیگر افزایش داده است.
پیش از این نیز شرکت کوماک هواپیمای ARJ21 را به مرحله تولید رسانده است که نخستین پرواز آن در سال 2008 انجام شد و سفارش ساخت 239 فروند از آن را دریافت کرده است. این جت کوچکتر که در اندازههای گوناگون ساخته میشود، توانایی حمل 78 تا 105 مسافر را دارد.
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.