آبگرفتگی شدید تونلها و سه ایستگاه مترو، اتفاقاتی بود که روز گذشته، بارش بی نظیر بهاری در تهران را که به اذعان برخی از مسئولان در پنجاه سال اخیر بی سابقه بود، تحتالشعاع قرار داد؛ بنابراین، مجموعه این رخدادها ما را بر آن داشت که به سراغ مسئولان این سامانه مهم حمل و نقل شهری برویم و از چگونگی روی دادن این ماجرای عجیب بپرسیم:
محمدرضا محمودی، معاون عمران استاندار تهران، ظهر امروز با انتقاد شدید از بیتوجهی شهرداری به لایروبی کانالهای آب به ایسنا گفت: در بارندگیهای دیروز به خط ۴ مترو خسارتهای سنگینی وارد شده و همچنان این خط غیرفعال است و آبهای جمع شده در داخل خط، هنوز تخلیه نشده و احتمال و خطر ریزش وجود دارد. وی افزود: علت اصلی این خسارت لایروبی نشدن کانالها بوده و خدمات شهری باید پیش از آغاز بارندگیها این کانالها را لایروبی میکرد و متأسفانه این کار صورت نگرفته و به علت بالا بودن حجم آب، دیوار یکی از کانالها شکسته و این خسارات به بار آمده است. محمودی گفت: در زمان مدیریت سابق مترو، دیواری در کنار مترو شهید ستاری (بلوار فردوس) کشیده شده؛ اما از آنجا که این دیوار مقاومت کافی داشته و چون کانالها کشش آب را نداشتند، باعث شکسته شدن دیوار کانال و ورود آب به ایستگاه اکباتان وارد خط ۴ مترو شده است. هماکنون خسارات زیادی به مترو خط ۴ وارد شده و برآورد میشود این خسارات بیش از صدها میلیارد تومان باشد و مسئولین شهری باید پاسخگو باشند، چراکه این پولها از جیب مردم هزینه میشود و متأسفانه با یک بیتدبیری، این خسارات به بار آمده است.
مدیر عامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه در تشریح ماجرای روز گذشته به خبرنگار «تابناک» میگوید: بارندگیهای شدید روز گذشته، موجب شد که رودخانه فصلی میانرود (مسیل تهران-کرج) طغیان کرده و منجر به شکستن یکی از دیوارههای کانال شده و آب به ایستگاه در حال ساخت ارم سرازیر شود.
علی محمد قلیها میافزاید: ماجرا با هشیاری و سرعت عمل افرادی که در ایستگاه مشغول به کار بودند، با بیسیم و تلفن همراه به مسئولین منتقل میشود و بدین ترتیب، توانستیم تدابیر لازم را برای مقابله با سیلاب بیندیشیم.
میپرسیم: از زمان شکسته شدن دیوار بتنی تا غرق شدن برخی ایستگاهها چه مدتی گذشت و قلیها میگوید: سرعت سیلاب در برخی قسمتها، شاید به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت هم میرسید و بدین ترتیب در مدت زمانی نزدیک پانزده دقیقه، آب به ایستگاه شهید حبیب الله رسید و بر آوردها نشان میدهد که حدود پانصد هزار متر مکعب آب وارد مترو شده است.
و ادامه میدهد: به محضی که از ورود آب به تونلها آگاه شدیم، قطارهای مشغول به کار را در اولین ایستگاه متوقف کردیم و برق ریلهای سوم (همان خطوط برق فشار قوی را که در بین دو ردیف ریل رفت و برگشت واقع شده است و منبع تغذیه قطارها به شمار میرود) قطع کردیم تا خطری متوجه مردم نشود.
پس از این کار نیز با سرعت عملی مثال زدنی، مردم را از ایستگاهها تخلیه و سپس سیستمهای برق ایستگاهها و پستهای برق را به سرعت ایزوله و از مسیر خارج کردیم.
وقتی از وی درباره چگونگی جلوگیری از نشت آب به دیگر بخشهای خط چهار میپرسیم، میگوید: از آنجا که ایستگاه شهید حبیب الله در خط القعر خط واقع شده، فرصت مقابله با سیلاب را به دست آوردیم و با زحمت فراوان توانستیم با گونی چینی، مانع از ادامه آبگرفتگی خط شویم که جا دارد از زحمات همه کارکنان مترو که تلاش بسیاری در این امر داشتند، تشکر کنم.
سید جعفر تشکری هاشمی، معاون ترافیک شهردار تهران، ظهر امروز در گفتوگو با ایسنا اظهار داشت: اگر قرار بود این حجم آب در سطح مناطق مسکونی وارد شود، احتمال وقوع حوادث بسیار ناگواری میرفت که به شکلی میتوان گفت خط چهار مترو تهران ناجی بسیاری از ساکنان این مناطق شد. معاون ترافیک شهردار تهران تصریح کرد: برآورد میکنیم تا پایان هفته، عملیات تخلیه، لایروبی و بازرسی فنی تجهیزات به درازا بکشد و با توجه به اینکه تجهیزات ما کاملا در گل و لای غرق شدهاند و زیر سیلاب هستند، باید پس از تخلیه کامل گل و لای تجهیزات را بیرون آوریم و بخشهایی را که قابل بازسازی و تعویض هستند، بازسازی و تعویض کرده و پس از آن نسبت به راهاندازی ایستگاههای مربوطه اقدام کنیم. وی از آمادهباش تیم فنی مترو تهران برای بازسازی بخشهای آسیبدیده ایستگاههای مترو خبر داد و گفت: به محض آنکه تجهیزات هر ایستگاه از درون آب بیرون آورده شود، عملیات بازسازی آن توسط تیم فنی انجام میشود، چرا که دقیقهها نیز برای ما حیاتی است. یکی از مأموران آتشنشانی مستقر در ایستگاه حبیب الهی نیز با تأکید بر اینکه ارتفاع آب در ایستگاه حبیب الله ۱۸ متر بالا آمده است، گفت: باید بگوییم تقریبا یک دریاچه در محدوده ایستگاههای حبیب الله تا آزادی ایجاد شده است، ولی با توجه به لاینینگ صورت گرفته در طول مسیر شهروندان و ساکنان محل نگرانی در خصوص رفتوآمد در این خیابان نداشته باشند.
قلیها میافزاید: از این مرحله به بعد بود که دوستان مدیریت بحران و سایر دوستان به کمکمان آمدند و توانستیم محل شکستگی دیواره بتنی را بسته و آب را به مسیر رودخانه هدایت کنیم؛ البته موقتا و به سختی، چون سیلاب به شدت قدرت داشت و مانع از انجام هر گونه عملیات خاصی میشد.
از او میپرسیم که آیا موفق به تخلیه تجهیزات از مسیر سیلاب شدهاند که میگوید: با هماهنگی مردم و سرعت عمل کارمندان ایستگاهها به گونهای کار کردیم که شکر خدا هیچ کس آسیبی ندید؛ البته به ایستگاهها و تأسیسات خساراتی وارد شده که چون تا کنون هنوز همه آب جمع شده را تخلیه نکردهایم، ارزیابی خاصی از میزان خسارات وارده نداریم، ولی چهار قطار و همه تجهیزات سه ایستگاهمان غرق شدهاند که منتظریم پس از تخلیه آب، به ارزیابی بهتر شرایط بپردازیم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران میافزاید: در ایستگاه حبیبالله میزان آبگرفتگی به هجده متر هم رسیده بود که خوشبختانه با تلاشهای بسیاری از دوستانمان در مدیریت شهری مثل شهردار تهران و شهرداران برخی مناطق، الحمد لله میزان این آب را تا کنون ۸ متر کاهش دادهایم و امیدواریم که هرچه سریعتر این مشکل را مرتفع کرده و با لجن زدایی و بازسازی تاسیسات، این قسمت از خط را به چرخه خدمات رسانی برگردانیم.
وقتی از وی میپرسیم که دلیل اصلی رخ دادن این ماجرای عجیب چیست، میگوید: هنوز برای اظهار نظر در این زمینه زود است و باید متظر بمانیم که همه آبهای جمع شده تخلیه شود تا هم میزان خسارت وارد شده را بررسی کنیم و هم این مشکل را ریشه یابی کنیم وگرنه هرچه اکنون بگوییم حتما غیر کارشناسی خواهد بود و مبنای خاصی نخواهد داشت.
وی در پایان نسبت به شایعه نشست زمین اطراف دو ایستگاه شهید حبیبالله و استاد معین میگوید: این موضوع شایعه نیست، بلکه هشداری است که سازمان بحران و مدیریت شهری به حسب وظیفهاش به ساکنین پیرامون این ایستگاهها داده و احتمالات ناگوار ممکنه را اطلاع رسانی کرده است. امیدوراریم این اتفاق رخ ندهد و ما هم بتوانیم در اسرع وقت، این خط را به روال گذشته برگردانیم.