چگونگی تشکیل دریاچه زیرزمینی در متروی تهران؛

چهار قطار خالی متروی تهران غرق شد!

بارش شدید و بی‌سابقه باران و تگرگ در تهران، هم بی‌سابقه بود و هم چالش آفرین. با چشم بر هم زدنی خیابان‌ها و جوی‌ها پر شد و بسیاری از گذرگاه‌ها به رودخانه‌های فصلی شباهت پیدا کرد و صحنه‌های جالبی رقم خورد؛ اما قطعا هیچ کدام پر ابهام‌تر از غرق شدن برخی ایستگاه‌های متروی تهران نبود؛ حادثه‌ای بی‌سابقه که بخشی از خط چهار متروی تهران را از دور بیرون کرد و سیل پرسش‌‌هایی را به ذهن هموطنانمان سرازیر کرد.
کد خبر: ۲۳۸۵۸۹
|
۲۸ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۲ 16 April 2012
|
64471 بازدید
|
آبگرفتگی شدید تونل‌ها و سه ایستگاه مترو، اتفاقاتی بود که روز گذشته، بارش بی نظیر بهاری در تهران را که به اذعان برخی از مسئولان در پنجاه سال اخیر بی سابقه بود، تحت‌الشعاع قرار داد؛ بنابراین، مجموعه این رخدادها ما را بر آن داشت که به سراغ مسئولان این سامانه مهم حمل و نقل شهری برویم و از چگونگی روی دادن این ماجرای عجیب بپرسیم:

محمدرضا محمودی، معاون عمران استاندار تهران، ظهر امروز با انتقاد شدید از بی‌توجهی شهرداری به لایروبی کانال‌های آب به ایسنا گفت: در بارندگی‌های دیروز به خط ۴ مترو خسارت‌های سنگینی وارد شده و همچنان این خط غیرفعال است و آب‌های جمع شده در داخل خط، هنوز تخلیه نشده و احتمال و خطر ریزش وجود دارد. وی افزود: علت اصلی این خسارت لایروبی نشدن کانال‌ها بوده و خدمات شهری باید پیش از آغاز بارندگی‌ها این کانال‌ها را لایروبی می‌کرد و متأسفانه این کار صورت نگرفته و به علت بالا بودن حجم آب، دیوار یکی از کانال‌ها شکسته و این خسارات‌ به بار آمده است. محمودی گفت: در زمان مدیریت سابق مترو، دیواری در کنار مترو شهید ستاری (بلوار فردوس) کشیده شده؛ اما از آنجا که این دیوار مقاومت کافی داشته و چون کانال‌ها کشش آب را نداشتند، باعث شکسته شدن دیوار کانال و ورود آب به ایستگاه اکباتان وارد خط ۴ مترو شده است. هم‌‌اکنون خسارات‌ زیادی به مترو خط ۴ وارد شده و برآورد می‌شود این خسارات‌ بیش از صدها میلیارد تومان باشد و مسئولین شهری باید پاسخگو باشند، چراکه این پول‌ها از جیب مردم هزینه می‌شود و متأسفانه با یک بی‌تدبیری، این خسارات‌ به بار آمده است.
مدیر عامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در تشریح ماجرای روز گذشته به خبرنگار «تابناک» می‌گوید: بارندگی‌های شدید روز گذشته، موجب شد که رودخانه فصلی میانرود (مسیل تهران-کرج) طغیان کرده و منجر به شکستن یکی از دیواره‌های کانال شده و آب به ایستگاه در حال ساخت ارم سرازیر شود.

علی محمد قلی‌ها می‌افزاید: ماجرا با هشیاری و سرعت عمل افرادی که در ایستگاه مشغول به کار بودند، با بی‌سیم و تلفن همراه به مسئولین منتقل می‌شود و بدین ترتیب، توانستیم تدابیر لازم را برای مقابله با سیلاب بیندیشیم.

می‌پرسیم: از زمان شکسته شدن دیوار بتنی تا غرق شدن برخی ایستگاه‌ها چه مدتی گذشت و قلی‌ها می‌گوید: سرعت سیلاب در برخی قسمت‌ها، شاید به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت هم می‌رسید و بدین ترتیب در مدت زمانی نزدیک پانزده دقیقه، آب به ایستگاه شهید حبیب الله رسید و بر آورد‌ها نشان می‌دهد که حدود پانصد هزار متر مکعب آب وارد مترو شده است.

و ادامه می‌دهد: به محضی که از ورود آب به تونل‌ها آگاه شدیم، قطارهای مشغول به کار را در اولین ایستگاه متوقف کردیم و برق ریل‌های سوم (همان خطوط برق فشار قوی را که در بین دو ردیف ریل رفت و برگشت واقع شده است و منبع تغذیه قطار‌ها به شمار می‌رود) قطع کردیم تا خطری متوجه مردم نشود.

پس از این کار نیز با سرعت عملی مثال زدنی، مردم را از ایستگاه‌ها تخلیه و سپس سیستم‌های برق ایستگاه‌ها و پست‌های برق را به سرعت ایزوله و از مسیر خارج کردیم.

وقتی از وی درباره چگونگی جلوگیری از نشت آب به دیگر بخش‌های خط چهار می‌پرسیم، می‌گوید: از آنجا که ایستگاه شهید حبیب الله در خط القعر خط واقع شده، فرصت مقابله با سیلاب را به دست آوردیم و با زحمت فراوان توانستیم با گونی چینی، مانع از ادامه آبگرفتگی خط شویم که جا دارد از زحمات همه کارکنان مترو که تلاش بسیاری در این امر داشتند، تشکر کنم.

سید جعفر تشکری هاشمی، معاون ترافیک شهردار تهران، ظهر امروز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: اگر قرار بود این حجم آب در سطح مناطق مسکونی وارد شود، احتمال وقوع حوادث بسیار ناگواری می‌رفت که به شکلی می‌توان گفت خط چهار مترو تهران ناجی بسیاری از ساکنان این مناطق شد. معاون ترافیک شهردار تهران تصریح کرد: برآورد می‌کنیم تا پایان هفته، عملیات تخلیه، لایروبی و بازرسی فنی تجهیزات به درازا بکشد و با توجه به اینکه تجهیزات ما کاملا در گل و لای غرق شده‌اند و زیر سیلاب هستند، باید پس از تخلیه کامل گل و لای تجهیزات را بیرون آوریم و بخش‌هایی را که قابل بازسازی و تعویض هستند، بازسازی و تعویض کرده و پس از آن نسبت به راه‌اندازی ایستگاه‌های مربوطه اقدام کنیم. وی از آماده‌باش تیم فنی مترو تهران برای بازسازی بخش‌های آسیب‌دیده ایستگاه‌های مترو خبر داد و گفت: به محض آنکه تجهیزات هر ایستگاه از درون آب بیرون آورده شود، عملیات بازسازی آن توسط تیم فنی انجام می‌شود، چرا که دقیقه‌ها نیز برای ما حیاتی است. یکی از مأموران آتش‌نشانی مستقر در ایستگاه حبیب الهی نیز با تأکید بر اینکه ارتفاع آب در ایستگاه حبیب الله ۱۸ متر بالا آمده است، گفت: باید بگوییم تقریبا یک دریاچه در محدوده ایستگاه‌های حبیب الله تا آزادی ایجاد شده است، ولی با توجه به لاینینگ صورت گرفته در طول مسیر شهروندان و ساکنان محل نگرانی در خصوص رفت‌وآمد در این خیابان نداشته باشند.
قلی‌ها می‌افزاید: از این مرحله به بعد بود که دوستان مدیریت بحران و سایر دوستان به کمکمان آمدند و توانستیم محل شکستگی دیواره بتنی را بسته و آب را به مسیر رودخانه هدایت کنیم؛ البته موقتا و به سختی، چون سیلاب به شدت قدرت داشت و مانع از انجام هر گونه عملیات خاصی می‌شد.

از او می‌پرسیم که آیا موفق به تخلیه تجهیزات از مسیر سیلاب شده‌اند که می‌گوید: با هماهنگی مردم و سرعت عمل کارمندان ایستگاه‌ها به گونه‌ای کار کردیم که شکر خدا هیچ کس آسیبی ندید؛ البته به ایستگاه‌ها و تأسیسات خساراتی وارد شده که چون تا کنون هنوز همه آب جمع شده را تخلیه نکرده‌ایم، ارزیابی خاصی از میزان خسارات وارده نداریم، ولی چهار قطار و همه تجهیزات سه ایستگاهمان غرق شده‌اند که منتظریم پس از تخلیه آب، به ارزیابی بهتر شرایط بپردازیم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران می‌افزاید: در ایستگاه حبیب‌الله میزان آبگرفتگی به هجده متر هم رسیده بود که خوشبختانه با تلاشهای بسیاری از دوستانمان در مدیریت شهری مثل شهردار تهران و شهرداران برخی مناطق، الحمد لله میزان این آب را تا کنون ۸ متر کاهش داده‌ایم و امیدواریم که هرچه سریع‌تر این مشکل را مرتفع کرده و با لجن زدایی و بازسازی تاسیسات، این قسمت از خط را به چرخه خدمات رسانی برگردانیم.

وقتی از وی می‌پرسیم که دلیل اصلی رخ دادن این ماجرای عجیب چیست، می‌گوید: هنوز برای اظهار نظر در این زمینه زود است و باید متظر بمانیم که همه آب‌های جمع شده تخلیه شود تا هم میزان خسارت وارد شده را بررسی کنیم و هم این مشکل را ریشه یابی کنیم وگرنه هرچه اکنون بگوییم حتما غیر کار‌شناسی خواهد بود و مبنای خاصی نخواهد داشت.

وی در پایان نسبت به شایعه نشست زمین اطراف دو ایستگاه شهید حبیب‌الله و استاد معین می‌گوید: این موضوع شایعه نیست، بلکه هشداری است که سازمان بحران و مدیریت شهری به حسب وظیفه‌اش به ساکنین پیرامون این ایستگاه‌ها داده و احتمالات ناگوار ممکنه را اطلاع رسانی کرده است. امیدوراریم این اتفاق رخ ندهد و ما هم بتوانیم در اسرع وقت، این خط را به روال گذشته برگردانیم.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۸۴
انتشار یافته: ۱۳۰
ali
|
United States
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
ما که داریم سی ساله داد میزنیم که شهر رو نمیشه با قوانین دهات و روستا اداره کرد. به نظر میاد که پمپ هایی رو که داشتند برای تخلیه استفاده میکردند مال خالی کردن استخره و لوله هاش بسیار کوچک که این روزها طول میکشه که این آب تخلیه بشه به جای ساعتها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
داد نزن برادر، یواشتر!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
حالا شما کي هستيد که سي ساله داريد داد مي‌زنيد؟ اصلاً سن شما به سي سال مي‌رسه؟ اونوقت شما کارتون توي اين همه مدت داد زدن بوده؟ خسته که نشديد!
amin
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
علی جان خوب گفتی آقا!
حرفای امثال من و تو خیلی وقته که برای بعًی ها گوش خراش شده!
نه به خاطر بلندی صدامون به خاطر حرفایی که میزنیم . . .
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
برادرنه اخوی
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
"با سرعت عملی مثال زدنی مردم را از ایستگاه‌ها تخلیه کردیم"!! ... خیلی داری شکست نفسی میکنی. یه بارون اومده یه خط مترو از کارافتاده بعد شما سرعت عمل مثال زدنی داری اون وقت!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
اگر چند نفر غرق مي شدند اونوقت مي فهميدي كه سرعتشان مثال زدني بوده يا خير.
hossien
| United States |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
با شهری مثل گوانگجو (چین) مقایسه کنید که بارانهای شدیدش معروف است و اکثر جابجاییها با مترو صورت می گیردو تفاوت مدیریت را درک کنید.
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
همین که کسی کشته نشده جای شکرش باقیه اگه مثل جاهای دیگه خواب بودن که الان چند هزار کشته داده بودن
fateme
| United Kingdom |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
به قول خودتون در گوانگجو این بارانها سابقه داره و معروفه پس موقع محاسبه برای ساخت سازه این مسائل رو در نظر می گیرن اما اینجا تهرانه و این باران بی سابقه بوده
وقتی آب 18 متر بالا اومده و کسی چیزیش نشده یعنی سرعت عملشون بالا بوده
وقتی قدر چیزهای خوبی رو که داریم ندونیم لیاقتمون میشه یه مشت چیز بدرد نخور! واقعا شما در مدیریت شهری اهران پیشرفت چشمگیری نمی بینید؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
افرادی که حرف از سرعت عمل می زنن و می گن "همین که کسی کشته نشده جای شکرش باقیه" خداییش یه ذره به حرفتون فکر کنید. توی تهران یکی از بزرگترین شهرهای جهان چند نفر توی مترو غرق بشن. خداییش حرفتون خنده داره. با وجود اینکه من نسبت به فعالیت های شهرداری تهران در زمان آقای قالیباف خیلی خوش بین هستم اما باید بگم وضعیت پیش آمده بعد از بارش باران مایه شرم مسئولین هست.
بهادری
| Germany |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
چرا از داد زدن دوستمان ناراحت شدید درست میگوید وقتی شهرداری در وظیفه اش کوتاهی میکند چه کاری از دستش بخز داد زدن میاید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
اشکال کار اینه که هر سی سال یک بارانی اینجوری مییاد بعدش چندین سال خشک سالی میشه که همه یادشان میرهکه سیلی هم شاید بیاد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
حالم بد می شه از اینکه اینقدر از خودشون الکی تعریف می کنن.
تابی منتشر کن این چند روز اوضاع مترو خط 4 خرابه .
حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
اولا كه "يه بارون" نبود و خيلي بارون بود كه در تهران طي سالهاي پيش بي نظير بود.
ثانيا در جواب hossien: اصولا در مديريت، به مواردي مثل شرايط جوي و شرايط اقليمي در طراحي محصول توجه مي شود. مثلا در شرايط رطوبتي، ساخت خودرويي كه در بيابان هم بتواند با كارايي سوخت را مصرف كند، اتلاف هزينه است. چرا كه بايد هزينه هاي زيادي بشود تا خودرو قابليتي را پيدا كند كه شايد هرگز هم از آن استفاده نشود.
اينكه در گوانگجو طراحي متفاوت است، براي اين است كه شرايط آن جا اينطور اقتضا مي كند. اما براي تهراني كه شايد هر 20سال اين بارش اتفاق بيفتد، طبعا انجام هزينه هاي بالا براي رفع مشكلي احتمالي، از نظر مديريت اتلاف منابع است.
پس در مقايسه بايد حداقل هايي از شرايط مشابه وجود داشته باشد.
ناشناس
|
United States
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
خوب چرا موقع طراحی تونل به این مسئله فکر نکرده بودن .. مگه hazop انجام ندادند. شانس اوردیم که متوجه شدندوگرنه فاجعه رخ میداد .. حالا هی بگین ما زیر ساخت رو داریم درست مکنیم .. هنوز نمیتونین یه زه کشی مناسب رای آب تو خیابون ها رو انجام بدین ..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
مشکل از آن جا است که مدتیه شهرداری تمامی مسیلهای غرب تهران را که هزاران سال است وظیفه تخلیه سیلابها را دارند به بتن از همه طرف پوشانیده و حتی مسیرهای اصلی را مسدود کرده است بعنوان مثال از اتوبان همت به سمت غرب حرکت کنید تا ببینید رودخانه فرحزاد تبدیل به پارک نهج البلاغه و رودخانه کرج در محدوده دهکده المپیک و شهر زیبا نیز به پارک تبدیل شده و در نتیجه عمل زهکشی و تخلیه طبیعی با انسداد یا کاهش مقطع و افزایش شیب روبرو شده است.
م - ح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
البته ما ايرانيان عادت داريم دفع خطر پس از وقوع کرد
پیام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
این خبر عکس میخواهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
بفرما این دوربین، شما برو بگیر...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
جان تابناک " کم گوی و گزیده گو "
چه خبره این همه توضیحات اضافی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
شما نخوان...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
آقا دم شهردار تهران گرم الان 20:30 رو دیدم که خود شهردار وارد عمل شده بود تا مشکل رو سریع تر حل کنند.
شهر ما رو که آب برده خبری هم از کسی نیست.
ت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
نره اونجا که دیگه هیچی. صدها میلیارد تومان خسارت به خاطر بی تدبیری این آقا وهمکارانشه حالا خیلی کار خفنی کرده رفته اونجا؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
درود بر سردار قالیباف
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
سردار یا شهردار ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
از این اتفاقات پیش میاد مهم نحوه برخورد با این گونه حوادثه. بنده شاهد بودم که شهردارتهران از دیروز بعد از ظهر در صحنه حاضر بود و خیلی از کارها را شخصا انجام میداد . امری که در کشور ما و حتی خیلی کشورهای دنیا نظیرش زیاد دیده نمیشه . و این خیلی خوبه که یک مسئول خودش شخصا در کارها دخالت و به امور رسیدگی میکنه . خوشبختانه این ماجرا بدون حادثه جانی تمام شد و مامورین شهرداری و آتش نشانی هم از دیروز در حال خارج کردن آب از ایستگاههای خط 4 هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
عزيز من!
اتفاقاً اين اصلا خوب نيست كه جناب شهردار شخصا وارد كار بشن. مگه ايشون به كساني كه مسئول اين گونه امور كردن اطمينان ندارن ؟ مگه خود آقاي قاليباف تو اين كار تخصص دارن ؟ من خودم آقاي قاليباف رو خوب ميدونم ولي حضور ايشون در حد نيم ساعت كافيه . بقيه كارها رو بايد معاونين ايشون و مسئولين اين كار انجام بدن . وگرنه حضور بيشتر ايشون بيشتر جنبه ي ... داره و بي اعتمادي ايشون به مسئولين كار رو ميرسونه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
البته این که یک مسئول خودش شخصا در کارها دخالت و به امور رسیدگی کنه (مثل ریس جمهور) خوب نیست. در مواقع بحرانی این کار تاثیر گذار و مفید هست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
معلوم بود دولتی ها منتظر یک فرصت هستند که از شهرداری انتقاد کنند و اونها رو بکوبند که گویا اون فرصت هم ایجاد شده . خجالت آوره بجای اینکه برن و به شهرداری کمک کنن تو اتاقشون وایستادن و مشغول کوبیدن شهرداری هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
شما یه 7-8 سال برگرد عقب ببین دولت اصلاحات چه خدمتی به شهرداری کرد!!! در ثانی همه روزنامه ها به شهرداری انتقاد کردن نه دولت!
سارا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
دوست ناشناس این طفلکی هم میگه به شهردار انتقاد کنن نه دولت ! شما خط آخر کامنتت رو بخون .هول نشو فرزندم
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟