زرد و سیاه آخر روز؛

احتمال افزایش دوباره بهای طلا + جدول قیمت‌ها

این هفته،‌‌ همان گونه که پیش‌بینی می‌شد، بار دیگر سخنان برنانکه، باعث افزایش بهای طلا شد و با کمی دیرکرد، تأثیر خود را بر بهای نفت نیز نشان داد. همزمان با این تغییرات بازار تهران نیز واکنش داد و نوسانات افزایشی بهای ارز و طلا را دیدیم. در هفته جاری، نشست سران بانک مرکزی اروپا و مقامات یورو در پیش است که به احتمال زیاد، منجر به تقویت بهای طلا و افزایش بهای اونس جهانی و همز‌مان بهای طلا در تهران خواهد شد.
کد خبر: ۲۷۰۳۸۶
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۲ 04 September 2012
|
24518 بازدید

این هفته،‌‌ همان گونه که پیش‌بینی می‌شد، بار دیگر سخنان برنانکه، باعث افزایش بهای طلا شد و با کمی دیرکرد، تأثیر خود را بر بهای نفت نیز نشان داد. همزمان با این تغییرات بازار تهران نیز واکنش داد و نوسانات افزایشی بهای ارز و طلا را دیدیم. در هفته جاری، نشست سران بانک مرکزی اروپا و مقامات یورو در پیش است که به احتمال زیاد، منجر به تقویت بهای طلا و افزایش بهای اونس جهانی و همز‌مان بهای طلا در تهران خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، در هفته‌ای که گذشت، بهای اونس جهانی طلا ـ که پیش از آن افزایش خود را آغاز کرده بود ـ تحت تأثیر سخنان برنانکه، رئیس کل فدرال رزرو به افزایش خود ادامه داد و به محدوده حمایتی و مقاومتی جدیدی راه یافت. سخنان برنانکه که بیش از همه بر احتمال کاربست سیاست‌های انبساطی در صورت ضعف چشم انداز اقتصادی آمریکا تأکید داشت، بسیار مورد توجه سرمایه‌گذاران و فعالان بازار قرار گرفت.

اما این سخنان آن گونه که پیش‌بینی می‌شد، بهای طلا را به بیش از ۱۷۰۰ دلار افزایش نداد و دلیل اصلی مقاومت بهای طلا برای افزایش بیش از این وضعیت همچنان مبهم یورو و سخنان برخی از مقامات بانک مرکزی اروپا، مبنی بر ادامه بی‌ثباتی اقتصادی و کاهش رشد اقتصادی در یورو بود.

اما سرانجام در هفته گذشته، بهای مجموعه فلزات گرانبها، طلا، پلاتین و پلادیوم افزایش محسوسی داشتند و نقره نیز پس از مدت‌ها با رقمی بیش از ۳۲ دلار معامله شد.

این هفته نشان داد که بهای طلا، محدوده مقاومتی خود را ۱۷۰۰ دلار مشخص کرده است که بخشی از این امر، ناشی از تمایل سرمایه‌گذاران به معامله در محدوده نزدیک به ۱۷۰۰ دلار است. این محدوده مقاومتی است که دست‌کم تا پنجشنبه و نشست مقامات بانک مرکزی اروپا پایدار خواهد بود. انتظار می‌رود این جلسه و سخنان آن منجر به تقویت بهای طلا شود، زیرا چنانچه مجموعه سیاست‌های در پیش گرفته شده در این نشست، منجر به تقویت یورو در برابر دلار شود، بهای طلا به بیش از ۱۷۰۰ دلار در هر اونس خواهد رسید.

هم‌اکنون در بازار جهانی، محدوده حمایتی طلا ۱۶۷۲ و ۱۶۴۵ دلار و محدوده مقاومتی نیز ۱۶۹۶ تا ۱۷۰۰ دلار است.

جدول بهای جهانی فلزات ـ پایه و گرانبها‌ ـ (قرمز = کاهش، سیاه = بدون تغییر، سبز = افزایش)


قیمت در پایان روز(دلار)

بیشترین قیمت

میزان تغییر نسبت به هفته قبل

طلا (اونس)

1691.40

1696.70

24.4

نقره

32.08

32.88

1.12

آلومینیوم

1927

1933

17

مس

7679

7700

99

نیکل

16220

16290

470


در بازار انرژی، نفت وست تگزاس بر خلاف انتظار به ۱۰۰ دلار در هر بشکه نرسید و حتی افزایش تنش‌ها با ایران و همکاری نکردن با آژانس بین‌المللی انرژی و همچنین کاهش تولید ایالات متحده به دلیل بروز توفان، نتوانست بهای وست تگزاس را به محدوده ۱۰۰ دلار برساند. در همین حال از هفته گذشته تا کنون تغییر چندانی در بهای نفت اوپک دیده نمی‌شود.

البته امروز و پس از تعطیلات آخر هفته، سخنان برنانکه تأثیر خود را بر بازار انرژی ـ با کمی دیرکرد ـ نشان داد و هم برنت و هم نفت وست تگزاس، با افزایش بها روبه‌رو بودند؛ اما همچنان وضعیت بازار، نشان دهنده آن است که به رغم ریسک طرف عرضه و تنش‌های ژئوپولیتیک، کاهش تقاضای موجود در بازار، مانع بزرگی بر سر راه افزایش بهای نفت و باقی ماندن بها در محدوده کنونی است؛ همان گونه که در هفته‌های اخیر، بهای نفت تمایل شدیدی به کاهش نشان داده است.

جدول بهای جهانی نفت (قرمز = کاهش، سیاه = بدون تغییر، سبز = افزایش)


قیمت در پایان روز (دلار)

میزان تغییر نسبت به هفته قبل

نفت برنت

115.97

1.37

نفتWTI

97.19

0.25

سبد نفت اوپک

112.11

0.01 -


در بازار تهران، بهای طلا این هفته و همزمان با بازار جهانی افزایش داشت. همان‌ گونه که هفته گذشته پیش بینی شد، سخنان بن برنانکه تأثیر بسیاری بر بهای طلا گذاشت و عملاً منجر به صعود دو پله‌ای برای طلا در یک هفته شد.

حرکت بهای طلا در بازار تهران به همراه اونس جهانی طلا، در واقع رخدادی است که پس از رسیدن بهای سکه و طلا در بازار تهران به محدوده‌ای مشخص انجام می‌گیرد. در واقع پس از ماه‌ها سرگردانی بهای طلا، اکنون نوسانات خفیف و مشخص طلا در هفته‌های اخیر، نشان می‌دهد که بهای طلا، محدوده حرکتی خود را پیدا کرده است.

این رویدادی است که به مرور برای ارز نیز در حال رخ دادن است. در هفته‌های اخیر، ارز نشان داده است که به تدریج از وابستگی سنتی به بهای طلا دور می‌شود و با توجه به واقعیت شرایط اقتصادی و سیاست‌های اعلامی و اجرایی، محدوده نوسانات خود را پیدا کرده است. افزایش بهای طلا حین کاهش نسبی بهای ارز در هفته جاری، شاهدی بر این امر است.

البته هنوز برای تعیین قطعی این رویداد برای ارز کمی زود است، ولی شواهد بازار نشان می‌دهد که بهای ارز محدوده‌ای مناسب میان ۲۰۵۰ تا ۲۲۰۰ تومان را در اوضاع کنونی، یافته است. البته تمایل ارز برای افزایش همچنان پا برجاست و احتمال هر گونه تغییر و نوسان افزایش در بهای دلار و دیگر ارز‌ها بسیار زیاد است.

در هفته پیش روی، پیش‌بینی می‌شود که بهای طلا و دلار در بازار تهران دوباره افزایش داشته باشد. میزان و حدود این افزایش بسته به شرایط حاکم بر بازار و همراه شدن نوسان با جو روانی متغیر خواهد بود. البته از اواخر هفته آتی، احتمال کاهش بها به شکل نسبی و به دلیل کاهش حجم معاملات دور از ذهن نیست، ولی در آغاز هفته، احتمال تقویت بهای طلا و ارز بسیار است
.
بهای ارز و طلا در بازار غیر رسمی تهران (قرمز = کاهش، سیاه = بدون تغییر، سبز = افزایش)

آخرین قیمت در پایان روز (ریال)

قیمت هفته قبل (ریال)

دلار

21840

21980

یورو

27590

27600

پوند

34750

34750

درهم

5940

5990

یک گرم طلای 18 عیار

857800

855600

سکه طرح قدیم

8420000

8400000

سکه طرح جدید

8400000

8390000

نیم سکه

4200000

4180000

ربع سکه

2110000

2100000

سکه یک گرمی

1210000

1190000

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات